Originally posted by BPS
Ihan mielenkiinnosta kysyisin,että miksi haluat pitin?
Aiotko harrastaa sen kanssa suojelua tms?
Nimittäin kotikoirana se tuskin on mikään ihanteellisin, suurella taistelutahdolla ja miellyttämisen halua ei ole liioin..
Ettei vaan tule jatkeeksi?
Anteeksi, mutta tuon kaltaiset rodut "lemmikkeinä" eivät ole paras mahdollinen vaihtoehto.
Tosin jos koulutat koirasi kunnolla ja tarjoat tarpeeksi tekemistä niin sitten onnea koiran hankintaan.
Ihan mielenkiinnosta taas minä kysyn sinulta miksi luulet että pitti olisi suojelukoira? Se ei ole suojelukoira, jos haluaisin koiran kanssa sitä harrastaa hankkisin koiran jolla on luontainen taipumus siihen ja isompi koko. Ja yleensäkin ottaen miksi ottaa voimakkaasti suojeluvaistoinen koira, luulisi olevan kiusallista omistaa koira joka kyseenalaistaa jokaisen oudon ihmisen joka lähestyy sinua tai saapuu luoksesi kylään ,murisee tai haukkuu ihmisille ja vaikkei ääntelisikään saa jo isolla koollaan jotkut ihmiset pelkäämään sitä? EN haluaisi missään nimessä tuollaista koiraa. Ja olen miettinyt että mitkä on ihmisten motiiivit hankkia suojelurotuinen koira, en kaipaa suojelua,miltä helvetiltä koiran mua suojelisi ?susilta vai mörköiltä? Terve tarve hankkia sellainen koira on harrastaa sen kanssa suojelutoimintaa loistavana harrasteena joka inspiroi sinua ja koiraa,tervettä ei ole hankkia koiraa oikeasti suojelemaan itseäsi.
Ja mikä on sopivan kotikoiran määrite,koira joka makaa sohvalla ja se viedään kaksi kertaa päivässä ulos paskalle?Vai lattia luutu jota rapsutetaan kerran tunnissa ?
Ja mistä luulet ettei koira haluaisi miellyttää isäntäänsä ja miksei koira jonka rodunomaisessa luonteen kuvauksessa sanotaan mm. näin
"Yhteistä kaikille amerikanpitbullterriereille on se, että ne ovat ihmisten kanssa hyvin toimeen tulevia ja yleensä muiden koirien kanssa vähemmän kavereita. Amerikanpitbullterrieri ei aiheuta ongelmia perheen hierarkiassa. Pitbullterrierit eivät koskaan kyseenalaista ihmisen paikkaa perheen päänä. Pitbulli ei ole pelottava, se ei komentele, eikä se ole vaativa ihmisiä kohtaan. Lyhyesti sanottuna, amerikanpitbullterrierit ovat mainioita lemmikkejä".
Ja jos koiran normaaleihin vietteihin kuuluva saman sukupuolen edustajan kanssa mitan ottaminen on vahvistunut luonteen piirre rodulla, mikä saa sinut luulemaan että se haluaisi ärhennellä ihmisille.
Ja mitä jatkeen hankkimiseen tulee, TIEDÄN omaavani riittävästi mittaa niin henkisesti kuin fyysisestikin etten tarvi siihen lisäapuja
viattomasta eläimestä,naurettava ajatuskin...
Ja hetkonen olen luullut että jokaisen koiran hankkijan VELVOLLISUUS on kouluttaa koiransa hyvin,rodusta riippumatta.
BPS: oletko koskaan kuullut taakanvedosta tai pelastuskoira toiminnasta jne. jos et niin tutustu ihmeessä. Ja sitten sellainen kysymys mikä helvetin tarve ihmisillä on kyseenalaistaa toisen kanssa ihmisen motiivi hankkia itselleen haluamansa koira rotu. Toisin kuin monet koiran hankkijat olen tutustunut kiinnostaviin rotuihin jo kauan ennen kuin lopullisesti edes päätin koiran hankkia.Kuinka moni on esim. ostanut ja lukenut 10 kirjaa rodusta jonka aikoo hankkia tai vuoden aikana tutustunut netin kautta 200 kenneliin ja ollut 12 yhteydessä ja ollut mukana rotuaan edustavan yhdistyksen tilaisuuksissa ja ollut kontakteissa muihin omistajiin?????