Bullterrieri?

Originally posted by Andree
Oma koira on hankittu suomalaisesta kennelistä. Mietin pitkään venäjän/viron tuonnin ottamista, mutta päädyin sitten kuitenkin kotimaiseen. Mielestäni ei ole järkevää ottaa venäjältä/virosta typistämätöntä koiraa, koska se ei loppujen lopuksi tule yhtään halvemmaksi. Etkä välttämättä tiedä mitä saat, tai koiran paperit eivät ole koiran omat...Tosin sieltä tuoduilla koirilla on monesti enemmän luonnetta kuin täkäläisillä koirilla. Varmasti huonommat olot vaikuttavat luonteen kovuuteen...
Tulevaisuudessa on kuitenkin tarkoitus käyttää koiraa näyttelyssä(lähinnä kasvattajan pyynnöstä) ja kisata käyttöpuolella. Typistetyllä ei näihin voi osallistua, ellei koiraa ole typistetty ennen vuotta 2000(?)En ole varma tuosta vuodesta...

Mikään laki ei kiellä tuomasta typistettyä koiraa suomeen, tosin virossakin typistys on kiellettyä, mutta eipä siellä siitä taideta juuri välittää...Virallisesta kennelistä et tosin saa typistettyä koiraa.

Huom! Myös suomessa syntynyt pentu voidaan typistää laillisesti, jos sillä todetaan ns.mutkahäntä.

Voin laittaa sulle privana yhden naisen numeron jolta voit tilata melkein koiran kuin koiran venäjältä. Varaudu sitten kuulusteluihin koiran hankinnasta naisen toimesta...Ei ilmeisesti myy ihan kelle tahansa mitä tahansa, joka on kyllä sinänsä hyvä asia...

Uskallan väittää, että löytyy laki joka kieltää tuomasta maahan typistettykorvaista koiraa. Itsellä on typistetty doberman (korvat+häntä) joka muutti v. 00 Suomeen mun mukana Jenkeistä. Tällöin oli vielä mahdollista tuoda em. koira, mutta muistaakseni -01 lähtien typistettyjä kuonolaisia ei saa rajan yli maahan. Ns. muuttokoira (koira muuttaa esim perheen mukana maahan pidemmän oleskelun jälkeen) voi olla toinen stoori, mutta ihan puhtaasti maahantuonti on kyllä käsittääkseni kielletty.

Omalla koiralla on kennelliiton poikkeuslupa näyttelyihin ja kuten sanoit typistys on täytynyt tapahtua ennen vuotta 2000.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Re: Joutavaa suunpieksämistä?

Originally posted by 8Balls
Oon lukenut artikkelin PitBull terriereistä joiden luontainen elekieli on tuhoutunut eli hännänheilutuksen yhteydessä ne voi ampua kimppuun ja rasauttaa leuat semmoiseen lukkoon että monenkaan miehen yhteispieksämisellä ei koiraa irroiteta esim käsivarresta. Koiran pieksäminen vaan vaivuttaa piskin hurmokseen, johtuen jostain aivojen välittäjäaineen moninkertaistumisesta kiihkotilassa - piski on nisti "Actionille" :arvi:

monesti tuntuu liikkuvan legendaa näistä terriereiden "leukojen lukkiintumisesta". väitetään jopa että koira ei edes itse saisi leukojaan auki vaikka haluaisi
:rolleyes: kyse on varmaan kuitenkin terrierille tyypillisestä taisteluhalusta.

"Taisteluhalu on koiran perinnöllinen halu käyttää ruumistaan leikkimieliseen (tai todelliseen) taisteluun saavuttaakseen haluamansa päämäärän. Tämä ilmenee useimmiten leikkimishaluna. Väsyessään fyysisesti koira jatkaa toimintaa nimenomaan taisteluhalunsa avulla."

eli tästä syystä ote pitää, sinnikkäitä koiria. otapa joskus lelunvetomatsi vaikka jonkun räpsyn pikkuterrierin kanssa, ei muuten takuulla irrota otettaan kovin äkkiä! luultavasti kiskoo siihen saakka kunnes itse luovutat.

elekielestä vielä, että hyökkäävällä koiralla melkovarmasti häntä todellakin on pystyssä ja se vispaa edes takaisin. pystyssä sojottava häntä voi merkitä oikeastaan mitä tahansa muuta paitsi pelkoa ja perääntymistä.

niin ja lehtien toimittajat ovat useimmiten aika autuaan tietämättömiä asioista joista kirjoittavat. muistaakseni juuri tieteen kuvalehti kirjoitti viimekeväänä artikkelin ohjelmistoista/ohjelmoinnista ja kyllä oli koko juttu semmosta potaskaa että voi :david:

Originally posted by Stobe
Uskallan väittää, että löytyy laki joka kieltää tuomasta maahan typistettykorvaista koiraa.

Uskallan esittää vastaväitteen, jonka perustaksi selailin hieman Finlexiä. 2001 säädetyssä laissa ei käsitellä maahantuontia, eli typistetyn koiran maahantuonti on laillista. Kennelliitolta ei tosiaan varmasti irtoa lupaa näyttelyihin osallistumiseen .

Originally posted by orsilla
Uskallan esittää vastaväitteen, jonka perustaksi selailin hieman Finlexiä. 2001 säädetyssä laissa ei käsitellä maahantuontia, eli typistetyn koiran maahantuonti on laillista. Kennelliitolta ei tosiaan varmasti irtoa lupaa näyttelyihin osallistumiseen .

Mä oon kanssa ihan satavarma että molemmista päistä typistetyn koiran maahantuonti on sallittu. Tosin kummastakaan päästä typistetyllä koiralla ei saa osallistua näyttelyihin, JOS koira on typistetty(vai syntynyt) vuoden 2000 jälkeen.PISTE.

Mä oon kanssa ihan satavarma että molemmista päistä typistetyn koiran maahantuonti on sallittu. Tosin kummastakaan päästä typistetyllä koiralla ei saa osallistua näyttelyihin, JOS koira on typistetty(vai syntynyt) vuoden 2000 jälkeen.PISTE.

En oo juristi, mutta muistan kuulleeni juttua, että ongelmia saattaa tulla tullissa, varsinkin jos kyseessä on koiratrokari. Tässä otteita eläinsuojelulaista.

"Leikkaus tai muu siihen verrattava kipua aiheuttava toimenpide saadaan eläimelle suorittaa vain, jos se on eläimen sairauden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tarpeellista."

26§
"Maa- ja metsätalousministeriö voi eläinsuojelullisista syistä kieltää eläinten maahantuonnin."

Originally posted by Stobe
En oo juristi, mutta muistan kuulleeni juttua, että ongelmia saattaa tulla tullissa, varsinkin jos kyseessä on koiratrokari. Tässä otteita eläinsuojelulaista.

"Leikkaus tai muu siihen verrattava kipua aiheuttava toimenpide saadaan eläimelle suorittaa vain, jos se on eläimen sairauden tai muun siihen verrattavan syyn vuoksi tarpeellista."

26§
"Maa- ja metsätalousministeriö voi eläinsuojelullisista syistä kieltää eläinten maahantuonnin."

Nyt en jaksa alkaa kaivamaan lakikirjaa esille, mutta tuo pykälä 26 taitaa tässä olla hieman kontekstin ulkopuolella. Tuossa laissahan puhutaan myös maatalouseläimistä jne. Asianhan voi helposti tarkistaa soittamalla vaikka tulliin, mutta silti olen 100% varma, että typistetyn koiran saa tuoda ulkomailta Suomeen. Jos ruvetaan spekuloimaan sillä, että vietäisiin Suomessa syntyneitä pentuja ulkomaille typistettäväksi jne, niin sitten mennään jo eri alueille.

Nyt en jaksa alkaa kaivamaan lakikirjaa esille, mutta tuo pykälä 26 taitaa tässä olla hieman kontekstin ulkopuolella. Tuossa laissahan puhutaan myös maatalouseläimistä jne. Asianhan voi helposti tarkistaa soittamalla vaikka tulliin, mutta silti olen 100% varma, että typistetyn koiran saa tuoda ulkomailta Suomeen. Jos ruvetaan spekuloimaan sillä, että vietäisiin Suomessa syntyneitä pentuja ulkomaille typistettäväksi jne, niin sitten mennään jo eri alueille.

Hmmm...miten niin? Eläin on eläin. Oli se maatalouseläin tai seuraeläin. Tuskinpa tätä täytyy sen paremmin selittää. Vaikka itselläni on koira jolla on typistetyt korvat ja häntä en näe mitään syytä varsinkaan korvien typistykselle. Omalle koiralle typistys oli tehty ennen kun sain sen. Periaatteessa jo eläinsuojelullisista syistä voisi maahantuonnin em. koirilta kieltää. Tiedän muutaman henkilön joka tuo typistettyjä koiria maahan ihan sen vuoksi, että niille on kysyntää. Voi olla, että typistetyn koiran saa maahan ilman ongelmia, mutta itsestään selvää se ei enää ole.

Asianhan voi helposti tarkistaa soittamalla vaikka tulliin, mutta silti olen 100% varma, että typistetyn koiran saa tuoda ulkomailta Suomeen.

Asiahan on niin, että eläimen hännän katkaiseminen on ollut kielletty Eläinsuojeluasetuksen 14§ 6a momentin perusteella 1.1. 2003 alkaen.

Ja maahantuontikielto koskee myös lemmikkejä.

Originally posted by P.R.I.E.S.T
mä vihaan koiria... ne on niin vitun ärsyttäviä!!! se haukkuminen ja se paska tuolla vitun teillä ei perkele...

Mun mielestä jo pelkkä koiran pitäminen normaalissa kerrostaloasunnossa on eläinsuojelurikos.

Hehehhehe, jaa eläinsuojelurikos vai? Milläköhän perusteella? Itseasiassa koira ei paljoa tilaa tarvi, varsinkin jos sen kanssa harrastaa aktiivisesti PK-toimintaa (tai muuta koiraa aktivoivaa toimintaa), pieni yksiökin riittää mainiosti. Naurattaa aina välillä, kun joissain ilmoituksissa on teksti "vain omakotitaloon, tai maalle" :david:

Tosiasissa monet aktiiviharrastjat pitävät koirat kotona häkeissä, kun isäntäväki ei ole kotona...

Loistavan rodun olet valinnut!!! ;)

Mulla on taskukokoinen bullterrieri... Ikinä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia muiden koirien tai vieraiden ihmisten kanssa. Varmasti silläkin on merkitystä, että jo pentuna se oli kaikessa mukana ja sai rutkasti itseluottamusta. Tohon itsepäisyysjuttuunkaan en osaa mitään sanoa, kun omani on niin kilttimussukka. Outoa, kun täälläkin on aika paljon negatiivisia ennakkoluuloja kyseistä rotua kohtaan. Itse en osaa sanoa muuta kuin suosittelen! Oma "sika" on kyllä ollut yksi elämäni parhaista asioista. Voih, kun se vahvarakenteinen jötikkä kampeaa itsensä viereen ja kerjää voimakkaita taputuksia lihaksikkaalle peballeen ja tuijottaa siansilmillään... Mun koira on muuten hankittu Venäjältä n. 10 vuotta sitten.

Tässä jonkun väsäämä supersöpö saitti bullterrierilleen... Tsekkaappa se!

http://www.zonecapone.com/GORM.htm

Originally posted by Iso-Tee
Milläköhän perusteella?

Kerrostaloasunnossa koiralla on aika niukasti tilaa lajille ominaiselle käyttäytymiselle.

Itseasiassa koira ei paljoa tilaa tarvi, varsinkin jos sen kanssa harrastaa aktiivisesti PK-toimintaa (tai muuta koiraa aktivoivaa toimintaa), pieni yksiökin riittää mainiosti.

Nämä aktiiviset taitavat olla aika harvassa.

Miksi koiria ylipäätään jalostetaan tietynlaisen ulkonäön saavuutamiseksi? Kenen etu on silloin kyseessä?

Tahalla kun tuntuu olevan tästä koira-asiasta selvät ja jyrkät mielipiteet, niin olisi kiva tietää onko sulla itsellä a)yhtään, b)mitään kokemusta koirien kanssa olemisesta?

Ja aktiiviset koiraharrastajat pitävät todellakin koiriaan paljolti häkeissä, jos koira(t) jää yksin taloon...Tosin itsellä ei ihan hevin tule mieleen laittaa omaa koiraa häkkiin kun sen voi "eristää" keittiöön missä sillä on riittävästi tilaa pyöriä yksin ollessa...
Ja esim.autossa koiran turvallisin paikka on häkin sisällä.

"Mielipide ei välttämättä ole oikea vaikka joku olisi valmis kuolemaan sen puolesta." -Oscar Wilde-

Tahalla kun tuntuu olevan tästä koira-asiasta selvät ja jyrkät mielipiteet, niin olisi kiva tietää onko sulla itsellä a)yhtään, b)mitään kokemusta koirien kanssa olemisesta?

On "yhtään mitään". Perheessäni on kaksi koiraa ja neljä kissaa.

Originally posted by JohnnyB
"Mielipide ei välttämättä ole oikea vaikka joku olisi valmis kuolemaan sen puolesta." -Oscar Wilde-

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta olen valmis kuolemaan sen puolesta, että saat sanoa mielipiteesi."
-Voltaire

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom