Bullmastiffi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JustMe
  • Aloitettu Aloitettu
Olen jo pitkään etsiskellyt sopivaa koirarotua ja vertaillut rotujen luonnetta, terveyttä, yms. Tämä rotu (bullmastiffi) kiinnostaa kaikken eniten, ja haluaisinkin kuulla onko kenelläkään henk.koht kokemuksia? Rotumääritelmässä luonneviaksi luetellaan mm. agressiivisuus, onkohan kyseiset luonneviat yleisiä?

Lisäksi mitä mieltä olette, sopiiko kyseinen koira kerrostaloon? Huoneistolla on kyllä kokoa (yli 100 neliötä), eikä ole kuin toisessa kerroksessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Molemmat sopii kerrostaloon mainiosti mutta kumpikaan ei välttämättä sovi ensimmäiseksi koiraksi; riippuu hyvin pitkälti henkilön omista ominaisuuksista, tiedoista ja taidoista, sopiiko.

Lähinnä toi kysymys luonnevioista kuulostaa siltä, että isoista koirista ei taida olla kokemusta?
99,9% "luonnevioista" kun johtuu TÄYSIN hihnan siitä päästä, joka ei läähätä.

Aiemmin on ollut nöffi sekä tanskandoggi, eikä kasvatuksen lopputuloksessa /luonteessa ole ollut vikoja. Tottakai kaikki isot rodut vaativat kokonsakkin puolesta napakan koulutuksen, mutta nämä rodut joita minulla on ollut ovat kyllä rodun luonteensakkin puolesta todella kilttejä. Eikö tietyillä roduilla ole helpommin taipuvaisuutta agressiivisuuteen rotunsa luonteen puolesta esim.pitbullleilla kasvatuksesta riippumatta? tai tällaisen kuvan olen saanut. Siksi käsitin tuon luonnevian niin, että se voisi olla joillain yksilöillä vahvempi jo syntyessään. Vai ovatko nämä luonneviat vain huonosti kasvatettuja?

Eikö tietyillä roduilla ole helpommin taipuvaisuutta agressiivisuuteen rotunsa luonteen puolesta esim.pitbullleilla kasvatuksesta riippumatta? tai tällaisen kuvan olen saanut. Siksi käsitin tuon luonnevian niin, että se voisi olla joillain yksilöillä vahvempi jo syntyessään. Vai ovatko nämä luonneviat vain huonosti kasvatettuja?

Lähes jokaisen koirarodun kohdalla mainitaan luonneviaksi/virheeksi agressiivisuus. Luonnevika ei siis tarkoita että rodussa esiintyisi paljon kyseistä vikaa, vaan että kyseinen käytös luokitellaan viaksi joka ei kuulu rotuun. On totta että toiset rodut on taipuvaisempia tiettyyn käytökseen kuin toiset mutta koirat on loppupeleissä hyvin pitkälle samanlaisia rodusta riippumatta. Ihan hyvin voit saada helvetin aggressiivisen kultaisen noutajan, tai ihan hyvin voit saada urospitin joka tulee koirapuistossa kaikkien kanssa toimeen.

Aggressiivisuuskin on aika laaja käsite. Aggressiivinen ihmistä kohtaan? Aggressiivinen koiria kohtaan? Pienet rodutkin voi olla helvetin aggressiivia. Mutta koska ne on niin pieniä ja söpöjä koiria niin aggressivisuutta ei koeta samanlaisena vaarana kuin ison koiran vastaavaa käytöstä.

Olen jo pitkään etsiskellyt sopivaa koirarotua ja vertaillut rotujen luonnetta, terveyttä, yms. Tämä rotu (bullmastiffi) kiinnostaa kaikken eniten, ja haluaisinkin kuulla onko kenelläkään henk.koht kokemuksia? Rotumääritelmässä luonneviaksi luetellaan mm. agressiivisuus, onkohan kyseiset luonneviat yleisiä?

Lisäksi mitä mieltä olette, sopiiko kyseinen koira kerrostaloon? Huoneistolla on kyllä kokoa (yli 100 neliötä), eikä ole kuin toisessa kerroksessa.

Bulli ei vaadi koulutus taitoa yhtään sen enempää kuin esim sakemanni, jos tiedät olevasi määrätietoinen ei ongelmia etteikö bullmastiffi voisi olla ensimmäinen koira.

Bulleilla luonneviat ei ole yleisiä kiltimpää koiraa saa hakea kuin bullmastiffi, kovin vahtiviettisiä toki tuppavat olemaan, kerrostaloon muuten ok, mutta jos rappukäytävässä kuuluu pienekään narahdus koira syöksyy varmasti ovelle ja ilmoittaa kuka on vastassa. Koulutus ei ole vaikeaa (Uros tai narttu), vaatii vaan todella pitkää kärsivällisyyttä, koska bulli tekee asia silloin kun se itse haluaa tai viiveellä, rodulla todella hyvä kuulo mutta välillä ei ole kuulevinaan mitään kun jotain pitäisi tehdä.

Ongelmia muiden koirien kanssa ei ole, mutta jos toinen koira ärhentelee tarpeeksi kauan tämä rotu ryntää päälle, mutta aika kauan saa hämmentää ennen kuin tuolla pinna menee.

Kiireellä kirjoitettu, jääkiekko kesken :)

Aika matala toi keskimääräinen elinikä näyttää olevan (~6v) ja syöpään ja luustosairauksiin kuolleita enemmistö. Ihana rotu kyllä, itsekin haaveillut joskus, mutta toi terveys..

Bulli ei vaadi koulutus taitoa yhtään sen enempää kuin esim sakemanni, jos tiedät olevasi määrätietoinen ei ongelmia etteikö bullmastiffi voisi olla ensimmäinen koira.
Ja tähän lisäisin vielä että bullmastiffia pitää osata käsitellä oikein. Sille on aivan turha alkaa rähjäämään kun homma ei omistajan mielestä toimi.
Bulleilla luonneviat ei ole yleisiä kiltimpää koiraa saa hakea kuin bullmastiffi
Tää pitää aikalailla paikkaansa.
kovin vahtiviettisiä toki tuppavat olemaan
En hoksannut itse tätä. Valppaita kyllä. Ovelle ei kuitenkaan rynnätty koskaan, saati ilmoitettu tilanteesta.
bulli tekee asia silloin kun se itse haluaa tai viiveellä, rodulla todella hyvä kuulo mutta välillä ei ole kuulevinaan mitään kun jotain pitäisi tehdä.
Tämä pitää todellakin paikkaansa.
Aika matala toi keskimääräinen elinikä näyttää olevan (~6v) ja syöpään ja luustosairauksiin kuolleita enemmistö.
Sit on kyllä rotu mennyt alamäkeä. Vielä 2000 -luvun alussa elinikä oli siinä 10v ja omani esim. elelivät noin 11-12 vuotiaiksi.

Bullmastiffi on yksi mun lempparirotuja. Harmi vaan että on turhan laiska mun elämäntyyliin. Nimim. Lähdeppä siinä lenkille koiran kanssa, kun koira kääntyy kannoillaan kotia kohti 200 metrin kävelyn jälkeen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom