Bulkkaus ja nukkuminen

Ikä
38
Onko muut huomanneet, että massakaudella tulisi nukuttua huonommin kuin mitä normaalisti? Minä en ole moniin kuukausiin saanut nukutuksi kunnolla, enkä tiedä, mistä muustakaan se voi johtua kuin ylisyömisestä. Aamulla herääminen on aina ollut minulle vaikeaa, mutta nyt on ollut myös sellaisia ongelmia, että työpäivän jälkeen iltapäivällä on niin saatanan väsynyt ettei hereillä meinaa pysyä, ja siitä huolimatta illalla taas ei meinaa saada unta millään, ja yön aikana heräilee monta kertaa. Kun pitää syödä se 4500-5000kcal päivässä, niin aina ne syömiset venyy niin, että vielä ennen nukkumaan menoakin tulee (välillä väkisin) vedettyä viimeiset suupalat huiviin. Veikkaan, että siinä on se syy, en muutakaan keksi, minkä takia ei saisi nukuttua, vaikka väsyttäisikin. Mitään ihmeempää stressiä ei ole eikä muutenkaan ole ollut nukkumisen kanssa koskaan ongelmia, joskaan nyt en mikään maailman paraskaan nukkuja ole ollut. Toinen syy mitä olen miettinyt voisi olla jonkinlainen lihaskireys tms., kolme salitreeniä kuitenkin viikossa enkä muista venytellä juuri ikinä.

Onko kukaan muu huomannut itsellään mitään yhteyksiä syömisen ja nukkumisen/unettomuuden välillä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Syötkö magnesiumia iltaisin? Itelle autto nukahtamiseen ja unenlaatu parani, aamuisinki pääsee paremmin sängystä ylös..

Kannattaa myös miettiä mitä syö milloinkin, esim hiilarit kannattaa vetää enemmin aamulla ja päivällä ja illalla sitten enemmän rasvapainotteisempi.

En mä muuten oo huomannu, mutta jos iltapalaks vedän liian raskaan aterian niin sitten voi tulla nukuttua vähän levottomasti. Magnesiumia ja sinkkiä tulee vedettyä ennen nukkumaan menoa.

Sellainenkin tulis mieleen, että noilla kaloreilla jaksat treenata niin kovaa, että ylikuntokin vois kolkutella hyvinkin unettomuutena?

En jaksa uskoa et 3:lla salikerral viikos ylikunto olisi se joka kolkuttelee univaikeuksien muodossa.

Niinku crrc sanoi niin hiilareita vähennellä vaan reilusti iltaa kohden ja vetää rasvoja vain, mikäli tollainen bulkkaaminen nyt ylipäätänsä on tarpeellista.

Tuskin nyt sentään ylikuntoa, mutta kova treeni voi silti häiritä unta. Mulla ainakin rankka kyykkytreeni häiritsee unensaantia viellä monen tunnin päästäkin. Lisäks tulee mieleen toi, että syö raskaan aterian aina ennen nukkumaanmenoa.
Oliskohan ketjun aloittajalle mahdollista kokeilla vaikka kuukauden verran olla huomattavasti pienemmillä kaloreilla ja katsoa miten se vaikuttaa? Varmistuis ainakin, että syynä todella on bulkkaus.

Minä nukuin bulkilla paremmin, kuin nyt dieetillä. Tosin ero oli aika marginaalista loppupeleissä, koska unenlaatu oli parempaa, mutta kuselle sai herätä yhden kerran useammin. Eli aika lailla -+0

Kannattaa pitää tietyt välit vaikka safkaamises et syöt 2, tai 3h välein töissäkin. Ja vähemmän reilusti hiilaripitoist mättöö ennen nukkumaanmenoa. Vedä vitamiinejä aamulla aamupalan jälkeen ja päivällä, tai illalla ennen treeniä. Sinkkiä ja magnessiumia voi vedellä vaikka ennen nukkumaan menoa pitäis parantaa unen laatua ja virkeyttä.. Itellä ainakin on usein univaikeuksia jos on hartiat/niska jumissa, tai ollu kova treeni 2h ennen nukkumaanmenoa.

Jos edellisestä kevyestäviikosta on kauan aikaa niin kannattaa pitää sellainen, tai kokonaan tauko treenistä ja kattoo vaikuttaako mitenkää. Alkuun, kun tuli treenattua päin peetä ja en ollut koskaan kuullutkaan kevyemmistä viikoista, niin ei nukkumisesta tullut mitään vaikka väsyttikin koko ajan ihan helvetisti..

Tottakai päivällä väsyttää, jos yöllä heräilee ja uni on kevyttä, vaikka sitä olisi määrällisesti saanutkin. Juotko päivällä kahvia? Jos juot, niin se helvettiin. Pysytkö päivällä hereillä, ettet vain ota sitten päiväunia? Sitten jotain muuta pohdintaa, jos ei stressikään vaivaa.

- Tyynyjen, patjojen yms kunto?
- Lämpötila?
- Ilman laatu?

Mä olen havainnut samaa kuin Talakanpinskeli. Ei ennen ole juurikaan mitään univaikeuksia ollut mutta nyt bulkilla saa lähes joka ilta pyöriä sen tunnin sängyssä ennen kuin uni tulee. Täten unet jäävät sinne vajaaseen 7 tuntiin, ei hyvä :( Koulussa kuitenkin tuntuu että pysyy hereillä yhtä kohtalaisesti kuin aina ennenkin, mutta melkein välittömästi kotia päästyä pitää mennä ottamaan päiväunet, ei tule muuten mistään mitään... Voipi johtua siitä että tulee väkisinkin syötyä suht raskas iltapala <30min ennen nukkumaanmenoa, mutta aina ilman hiilareita. Mitenkäs nuo sinkki ja magnesium voisivat auttaa ja saako niitä ihan apteekista ja tuleeko kalliiksi?

Sinkkiä ja magnesiumia täytynee kokeilla. Syön ruoat ja muut yleensä työpäivän aikana, iltaisin (klo 18-23) loput kalorit tulevat yleensä maapähkinöistä ja 2-3 litrasta täysmaitoa, koska niitä ei oikein töissä voi syödä. Niiden syöminen venyy aina melkeinpä väkisin sinne nukkumaanmenon aikoihin ja usein onkin sellainen ähky, ei levollinen olo kun pitää mennä nukkumaan. Nukahtamisessa voi kestää tuntikin, ja monta kertaa yössä huomaa olevansa hereillä. Ja vähän sama juttu kuin edellisellä kirjoittajalla, töissä ei päivällä pahemmin väsytä, mutta kotona klo 16 jälkeen alkaa väsyttää, ja jos menee sohvalle tai sänkyyn makoilemaan, meinaa nukahtaaa väkisin. En silti nuku päivisin, koska sitten saa yöllä nukuttua sitäkin huonommin. Puitteet nukkumiselle eivät kaikkein optimaalisimmat varmaan ole, mutta on noissa lakanoissa ja tuossa huoneessa ennenkin ihan mukavasti saanut nukuttua.

Helppohan se tosiaan on testata että johtuuko se syömisestä, kun alkaa syömään vaan vähemmän, tai siis normaalisti. Minä vain tällaisena luonnostaan laihana tarvitsen sen 4000-5000 kaloria kasvaakseni, ja sitä on aika vaikea sovittaa päivääni jos 1-2h ennen nukkumaan menoa pitäisi syödä kevyemmin. Mutta voihan sitä yrittää ja sitten kokeilla vähentää hetkeksi kokonaan että näkee johtuuko tämä siitä vai jostain muusta.

Syön ruoat ja muut yleensä työpäivän aikana, iltaisin (klo 18-23) loput kalorit tulevat yleensä maapähkinöistä ja 2-3 litrasta täysmaitoa, koska niitä ei oikein töissä voi syödä. Niiden syöminen venyy aina melkeinpä väkisin sinne nukkumaanmenon aikoihin ja usein onkin sellainen ähky, ei levollinen olo kun pitää mennä nukkumaan.

Mikset vetele niitä maapähkinöitä töissä, tai juo sitä maitoa siellä myös? Ehkei nyt ihan litrakaupalla, mutta jos omia eväitä vedät, tai käyt lounasravintolassa niin luulis nyt maidon juonnin mahdollista olevan..?

Mulla ilmeni pirullinen vaiva mun GOMAD-kuurillani. Ruokatorvesta saattoi valua nestettä mun keuhkoihin nukkuessa ja heräsin hirveään tukehtumisen tunteeseen. Yskitti niin pirusti ja suussa maistui oksennus. En saanut koskaan kunnolla nukuttua tämän jälkeen ja kerran sain horkan tämän takia ja tärisin koko yön kuumeessa. Nykyään kun syön iltaisin vain pieniä annoksia, tätä ongelmaa ei ole ilmennyt.

Mulla ilmeni pirullinen vaiva mun GOMAD-kuurillani. Ruokatorvesta saattoi valua nestettä mun keuhkoihin nukkuessa ja heräsin hirveään tukehtumisen tunteeseen. Yskitti niin pirusti ja suussa maistui oksennus. En saanut koskaan kunnolla nukuttua tämän jälkeen ja kerran sain horkan tämän takia ja tärisin koko yön kuumeessa. Nykyään kun syön iltaisin vain pieniä annoksia, tätä ongelmaa ei ole ilmennyt.

Eiks toi viittaa enemmänkin johonkin refluksitautiin? Eli juuri yöllä saattaa tulla ylös.

Mullakin on käyny tolleen kun juon illalla vikaks enemmän heraa ja vedän siihe päälle kalaöljykapselit.yms setit.. Vittu että oli hirvee fiilis. Sitten sellanen suklaa laatan maku suussa..
Nukun muutenkin bulkilla tosi huonosti.. Nytkin on painoa niin paljon että kuorsaan vaan, lisäksi juoksen 5-7 kertaa yössä kusella.. Tuntuu olevan joku uniapnean poikanen. Tekee tosi hyvää parisuhteelle ja korvatulppia menee, jotka nekään ei auta :D :D

Toi ZMA on kyllä mulle tärkeimpiä ravinteita, pääs just loppumaan pariks päivää niin nukuin ihan vitun huonosti.. Sitten kun taas ostin sitä niin näin paljon unia ja nukuin paremmin.

Eiks toi viittaa enemmänkin johonkin refluksitautiin? Eli juuri yöllä saattaa tulla ylös.

Refluksitaudin oirehan tuossa on kyseessä, mutta silti ei tarkoita että olisi itse refluksitautia. Itellä tuli samanlaisia ongelmia kun vedin aikanaan viimesenä rypsiöljyt ennen nukkumaanmenoa. Kamala kokemus ja tollanen rasvashotti on kaikkein pahin liukaste joka saa sen vatsanportin falskaamaan jollon hapot pääsee takas... Eli vedelkää ne rypsärit päivän aikana ni tuu hapot suuhu ku menee makuuasentoon...

Mulla plussakaloreille ja bulkille siirtyminen aiheutti kropalle stressitilanteen... Kun menin plussille (maltillisille +200-300) niin tuli kauhean kiihtynyt olo ja adrenaliinit puski päälle. :D Huomaan siitä, että keskellä yötä tulee heräiltyä ja pyöriskeltyä sängyssä. Ja seuraavana päivänä tuli hirveät mässy/suklaahimot, vaikka normaalisti en mässyjä syö. Jospas tilanne tasaantuu, ku kroppa nyt tottuu pluskaloreihin (joita ei aiemmin oo hirveästi ollut) ja unen laatu paranisi. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom