Bulkin ja dieetin syklitys?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cool(m)
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos täällä kellään kokemusta semoisesta syklityksestä että esim. bulkataan 1000 cal plussalla kaks viikkoa jonka jälkeen ollaan miinuksella 500 cal viikko? Tuo systeemi kuulostais mielenkiintoiselta. Tuossa ei ilmeisesti pitäis kehon keretä tottumaan yhteen ja samaan, ja bulkin aikana kertyneet rasvat saisi aina poltettua pois?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ja miten mahtaa toimia toisinpäin, eli jos ollaan 2 viikkoa 100-500kcal plussalla ja sitten n. 1000kcal minuksella?

Mielumin ei yli 500 plussalla, koska se loppu energia menee tod. näk. kummiskin läskiksi. Dieeti jaksolla ajatteln itse kokeilla tuota -1000kcal.

EI ole mitään järkeä bulkata 1000 kcal plussalla, teet vain siinä itselle enemmän töitä dietillä, kun sitä fläsää alkaa kertyä. Syklitys on hyvä tapa ja vaatiii itsekuria, että jaksat noin lyhyitä jaksoja bulkata ja dietata (esim. 2 vk bulkki 1 vk dietti ja alusta)

Syklitys on hyvä tapa ja vaatiii itsekuria, että jaksat noin lyhyitä jaksoja bulkata ja dietata (esim. 2 vk bulkki 1 vk dietti ja alusta)

Olisiko 2vk +300 ja 1vk -600 järkevän kuuloinen? Olen noin kuukauden päästä tavoite kireydessäni ja haluaisin kokeneimmilta inffoa, miten olette pysyneet kireänä, mutta silti kasvattaneet lihasta. Itse olen harrastanut vain reilun vuoden, joten diettaaminen ja lihasten kasvaminen sekä voimistuminen on onnistunut, mutta tiedän, että tämä tie ei ole pitkä ja voimien nousu joissakin liikkeissä on toistaikseksi pysähtynyt.

Itse olen miettinyt, että 2 kuukautta +300 ja yksi kuukausi -600, mutta helpompaa minulle olisi lyhyemmät jaksotukset. Miten lie sitten järkevintä?

Olisiko 2vk +300 ja 1vk -600 järkevän kuuloinen? Olen noin kuukauden päästä tavoite kireydessäni ja haluaisin kokeneimmilta inffoa, miten olette pysyneet kireänä, mutta silti kasvattaneet lihasta. Itse olen harrastanut vain reilun vuoden, joten diettaaminen ja lihasten kasvaminen sekä voimistuminen on onnistunut, mutta tiedän, että tämä tie ei ole pitkä ja voimien nousu joissakin liikkeissä on toistaikseksi pysähtynyt.

Itse olen miettinyt, että 2 kuukautta +300 ja yksi kuukausi -600, mutta helpompaa minulle olisi lyhyemmät jaksotukset. Miten lie sitten järkevintä?
Itselläni on jaksotuksella 6 viikkoa +300-400 kcal ja 2 viikkoa -500-1000 kcal. Hyvin pelittää. Tarvittaessa muutan hiukan - jos esimerkiksi paino ei nouse riittävästi/suunitellusti, niin pidän vain viikon verran miinuskaloreita seuraavalla miinusjaksolla. Omat taipumukset ratkaisevat melko paljon, kuinka pitkiä miinuskalori- ja pluskalorijaksot ovat, IMO.

Miinusjaksoa en välttämättä venyttäisi yli kaksi viikkoiseksi, koska kaksi viikkoa on juuri se aika, jolloin dieetti puree parhaiten ja samalla vältytään (vielä) rankkojen miinuskaloireiden ongelmilta.

Itselläni on jaksotuksella 6 viikkoa +300-400 kcal ja 2 viikkoa -500-1000 kcal. Hyvin pelittää. Tarvittaessa muutan hiukan - jos esimerkiksi paino ei nouse riittävästi/suunitellusti, niin pidän vain viikon verran miinuskaloreita seuraavalla miinusjaksolla. Omat taipumukset ratkaisevat melko paljon, kuinka pitkiä miinuskalori- ja pluskalorijaksot ovat, IMO.

Miinusjaksoa en välttämättä venyttäisi yli kaksi viikkoiseksi, koska kaksi viikkoa on juuri se aika, jolloin dieetti puree parhaiten ja samalla vältytään (vielä) rankkojen miinuskaloireiden ongelmilta.

Millä välillä pysyy rasvaprosentti? Mitä oon saanut vaikutelmaa susta, niin ainakin lihasta tulee hyvällä tahdilla, että vois itsekin lähteä kokeilemaan tällä tyyliillä. Pari viikkoa miinusta ja uusia helteitä varten paremmassa rantakunnossa.

Millä välillä pysyy rasvaprosentti?
En ole mittaillut, mutta uskallan väittää, että omalla kohdalla rasvaa ei ole ainakaan tullut lisää, ehkä jopa voinut lähteä pidemällä aikavälillä. Omia rasvoja seuraan sen mukaan, miten vatsalihakset näkyvät. Esim. nyt itselläni noin pari kiloa enemmän painoa kuin keväisen dieetin jälkeen, mutta vatsalihakset erottuvat jopa hivenen paremmin. Jos on kova bulkkaaja, joka mättää massakaudella kaiken paskan suuhun ja on jatkuvasti +1000 kcal, rasvaprosentti tuskin ainakaan tippuu vaikka sykliteltäisiin (olettaen, että pluskalorijakso on pidempi kuin miinuskalorijakso). Mutta jos syklittely tehdään terve järki mukana, ei rasvojen pitäisi suuria määriä nousta, jos ollenkaan. Toimiva ratkaisu, jos haluaa kasvattaa lihasmassaa ja samalla välttää suurehkoa rasvankertymistä.
Mitä oon saanut vaikutelmaa susta, niin ainakin lihasta tulee hyvällä tahdilla, että vois itsekin lähteä kokeilemaan tällä tyyliillä.
:D:hyvä: Mistä tälläinen vaikutelma?

En ole mittaillut, mutta uskallan väittää, että omalla kohdalla rasvaa ei ole ainakaan tullut lisää, ehkä jopa voinut lähteä pidemällä aikavälillä. Omia rasvoja seuraan sen mukaan, miten vatsalihakset näkyvät. Esim. nyt itselläni noin pari kiloa enemmän painoa kuin keväisen dieetin jälkeen, mutta vatsalihakset erottuvat jopa hivenen paremmin. Jos on kova bulkkaaja, joka mättää massakaudella kaiken paskan suuhun ja on jatkuvasti +1000 kcal, rasvaprosentti tuskin ainakaan tippuu vaikka sykliteltäisiin (olettaen, että pluskalorijakso on pidempi kuin miinuskalorijakso). Mutta jos syklittely tehdään terve järki mukana, ei rasvojen pitäisi suuria määriä nousta, jos ollenkaan. Toimiva ratkaisu, jos haluaa kasvattaa lihasmassaa ja samalla välttää suurehkoa rasvankertymistä.

:D:hyvä: Mistä tälläinen vaikutelma?

Kovaa asiantuntemusta tuntuu löytyvän vaikka ikää ei liikoja ole. Uusi Mike nousussa :worship:

Jos on intoa optimoida kalorien määriä viikkojen jaksoissa, pitäisi olla myös intoa syödä terveellisesti koko ajan. Elimistö pystyy kasvattamaan ajan mittaan vain tietyn verran lihasta, ja tämä raja tulee vastaan geeniesi kautta. Jos ruokailusi on lähes tasoissa maksimaalisen kehittymisesi kanssa, on lopputuloksena minimaalinen rasvankertymä. Lyhyiden syklien sijasta saman rasvamäärän saisi karisteltua muutamassa viikossa, mutta 6-12kk sykleissä.

-1000kcal tuntuu jo selvästi nälkänä, enkä ainakaan itse näe syytä kiusata itseäni säännöllisesti.

Vain tarvittavan määrän syömisellä on kokonaisaika vuodesta, jona lihaksesi ovat kasvuvaiheessa, pidempi kuin selvällä bulkki/dieetti jojottelulla. Selvillä jaksoilla ja lyhyillä sykleillä jo kalorimäärien laskuvirheetkin riittävät tuomaan etua.

Jos on intoa optimoida kalorien määriä viikkojen jaksoissa, pitäisi olla myös intoa syödä terveellisesti koko ajan. Elimistö pystyy kasvattamaan ajan mittaan vain tietyn verran lihasta, ja tämä raja tulee vastaan geeniesi kautta. Jos ruokailusi on lähes tasoissa maksimaalisen kehittymisesi kanssa, on lopputuloksena minimaalinen rasvankertymä.
Tottakai on järkevämpää syödä puhtaasti ja maltillisesti, kun halutaan välttää sitä turhaa rasvaa - tästä tuskin kukaan on eri mieltä. Kerrotko, mikä on oikea määrä, jotta rasvaa kertyy minimaalisesti? Natuna pitää hyväksyä se, että rasvaa tulee varmasti kertymään ja varautua siihen, vaikka siististi söisikin, IMO. Jos on vaihtoehtona, että treenataan 10 kk +100 kcal tai 5 viikkoa +300-400 kcal ja sitten parin viikon miinuskalorijakso, ottaisin jälkimmäisen. Hidasta hommaa mennä aivan hiirikaloreilla ja pienen laskuvirheen johdosta, voidaan olla +-0 tai jopa miinuksilla.

Lyhyiden syklien sijasta saman rasvamäärän saisi karisteltua muutamassa viikossa, mutta 6-12kk sykleissä.
Syklittelyhän perustuu juuri kalorimäärien suureen ja äkkinäiseen muutokseen ja sen tuomaan hyötyyn. Kun pluskaloreilta vaihdetaan äkillisesti rankoille miinuskaloreille, nousee rasvaapolttavien hormonien määrä veressä, mikä tehostaa rasvanpalamista. Edellinen vaihe kestää noin kaksi viikkoa, jonka jälkeen kroppa alkaa adaptoitua/tottua sen hetkiseen tilanteeseen ja muutoksen vaikutus loppuu. Kaksi viikkoa on myös hyvä aika sen puolesta, että dieetin negatiiviset asiat eivät ehdi tulla.
Tuntuvien miinuksien jälkeen, siirryttäessä pluskaloreille, kroppa ottaa paremmin vastaan ravinteita ja siirtää niitä paremmin lihaksiin.

-1000kcal tuntuu jo selvästi nälkänä, enkä ainakaan itse näe syytä kiusata itseäni säännöllisesti.
Ei se niin tarkkaa ole, ollaanko -1000 kcal vai -700 kcal. Kunhan ollaan ''tarpeeksi'' alle kulutuksen. Ja ei kaikilla tule sietämätön nälkä -1000 kalorilla.

Vain tarvittavan määrän syömisellä on kokonaisaika vuodesta, jona lihaksesi ovat kasvuvaiheessa, pidempi kuin selvällä bulkki/dieetti jojottelulla. Selvillä jaksoilla ja lyhyillä sykleillä jo kalorimäärien laskuvirheetkin riittävät tuomaan etua.
Kuten todettu; tälläisellä tasaisella vauhdilla ei saada nopeiden muutoksien tuomaa etua, jotka saadaan syklittelyssä.

Sekavaa tekstiä tuli, mutta ei kerkeä enempää miettiä nyt.

S-kolmonen sanoi:
Tuntuvien miinuksien jälkeen, siirryttäessä pluskaloreille, kroppa ottaa paremmin vastaan ravinteita ja siirtää niitä paremmin lihaksiin.
Insuliini herkkyys myös pysyy kurissa ja jopa parantuu tuollaisilla syklittelyillä.

Miten tämä olisi käytännössä järkevin toteuttaa? Voisiko tehdä niin, että 2 vko bulkkia menee noin 500 kcal plussalla, ja sen jälkeen dieetti syklille vähentää hiilareista kalorit miinus 500-1000 kcal?

entäpä sellaisen ihmisen kohdalla, joka ei katso syömisiään tarkemmin (ei laske kilokaloreita)? mikäli plussia pidetään kokoajan yllä (paino nousee maltillisesti), niin olisiko fiksu pitää säännöllisin väliajoin esim. viikkoja jolloin pistää vaan merkille, että syö huomattavasti vähemmän, karsii enemmän juurikin hiilareista jne.?

Itse en suostu ottamaan saliharrastusta niin vakavasti, että laskisin syömisiäni, mutta tuollainen "tunnen nälkää, siis olen dieetillä" viikon mittainen setti olisi helvetin helppo toteuttaa. tosin jossei siitä mitään hyötyä ole niin turha vaivautua, läskiksi jäädään kunnes se oikea dieetti pitää toteuttaa.

cool(m) sanoi:
Voisiko tehdä niin, että 2 vko bulkkia menee noin 500 kcal plussalla, ja sen jälkeen dieetti syklille vähentää hiilareista kalorit miinus 500-1000 kcal?
2 viikkoa on turhan lyhyt aika. Itse omalle kohdallani olen huomannut, että 8-10 viikkoa plussaa jonka jälkeen 2-3 viikkoa miinusta on varsin pätevä. 2 viikkoa on liian lyhyt aika, neljä viikkoa näkisin melkein miniminä, mitä olla plussalla. Toki kropat toimivat kullakin eri tavalla, kokeilemalla se selviää.

Predah sanoi:
Itse en suostu ottamaan saliharrastusta niin vakavasti, että laskisin syömisiäni,
Kaikkeen ei tarvitse suostua, mutta sanotaanko näin, että naurettavan pieni vaiva tuosta laskemisesta loppupeleissä koituu. Suurin teko on ehkä, että ostat kaupasta ruoka vaa'an ja opettelet käyttämään jotain kalorilaskuri ohjelmaa ja suurin osa on niistäkin niin helppo käyttöisiä ja nopeita, että ei vie kuin 20s niin melkein koko päivän ruuat ovat mätetty laskuriin.

mutta tuollainen "tunnen nälkää, siis olen dieetillä" viikon mittainen setti olisi helvetin helppo toteuttaa.
Tuo on ehkä naurettavin lausahdus ikinä. Voit olla plussalla ja nähdä nälkää ja voit olla dietillä näkemättä nälkää lainkaan. Kaikki riippuu ruuasta jota syöt. On eri asia ottaa 5000 kcal roskaruuasta, kuin esim. puhtaasta bodysafkasta. Esim. kasviksilla ja seidillä tuollainen 5000 kcal mättö tietäisi hurjia ruoka määriä, kun taas mäkkärissä voi melkein yhdeltä istumalta tulla tuo määrä syötyä.

Tuo on ehkä naurettavin lausahdus ikinä. Voit olla plussalla ja nähdä nälkää ja voit olla dietillä näkemättä nälkää lainkaan. Kaikki riippuu ruuasta jota syöt. On eri asia ottaa 5000 kcal roskaruuasta, kuin esim. puhtaasta bodysafkasta. Esim. kasviksilla ja seidillä tuollainen 5000 kcal mättö tietäisi hurjia ruoka määriä, kun taas mäkkärissä voi melkein yhdeltä istumalta tulla tuo määrä syötyä.

no kyllä sitä nyt ihminen kuitenkin osaa tervettä järkeä käyttää, eikä se ettei laske kaloreita tarkoita, etteikö tietäisi missä ruuassa on paljon kaloreita ja missä ei(ts. mikä ruoka on puhdasta ja mikä ei).. se etten ole valmis uhraamaan kaikkia elämäntapojani ei tarkoita etten voisi ottaa suurinta hyötyä irti siitä minkä olen valmis panostamaan. Niinpä mun kysymyksen voi mielestäni ottaa ihan vakavasti.

Voi poijjaat, ei ne kalorit sitä lihaskasvua takaa. Kalorit ovat vain energiaa, mutta rakennustyömaalla tarvitsee monennäköisiä muitakin ainesosasia eikä se projekti etene siitä mihinkään jos kattotiilet puuttuvat tai eivät ole oikeaan aikaan paikalla. Sillä ylimääräisellä energialla voidaan sitten rakennella vaikka hiekkakasoja pihalle.

Kun suunnittelee niinkin vaikeaa projektia kuin rakentamista kannattaa ensin tutustua tarvikkeisiin ja aloittaa vaikkapa "välttämätön aminohappo" -nimisistä tiiliskivistä.

Voi poijjaat, ei ne kalorit sitä lihaskasvua takaa. Kalorit ovat vain energiaa, mutta rakennustyömaalla tarvitsee monennäköisiä muitakin ainesosasia eikä se projekti etene siitä mihinkään jos kattotiilet puuttuvat tai eivät ole oikeaan aikaan paikalla. Sillä ylimääräisellä energialla voidaan sitten rakennella vaikka hiekkakasoja pihalle.

Kun suunnittelee niinkin vaikeaa projektia kuin rakentamista kannattaa ensin tutustua tarvikkeisiin ja aloittaa vaikkapa "välttämätön aminohappo" -nimisistä tiiliskivistä.
Mikä nyt on pointtina?
Kyllä ne kalorit melko paljon ratkaisee, tuleeko lihasta vai ei. Eikä tässä kukaan ole treenaamista uudelleen keksimässä. Vai pitääkö kirjoittaa joka postin perään, joka liittyy syklittelyyn, että proteeinia pitää myös syödä ja treenata, jotta kasvaa. Jos näin, niin pyydän anteeksi. Eikös tässä threadissa puhuta yksinomaan kalorisyklittelystä - ei treenaamisesta, protskusta tai 1-jakoisista ohjelmista? Kaikki varmaan myös tietävät, että kokonaisuus ratkaisee (ravinto, lepo, harjoitus).

PS. Muistakaa syödä proteiinia. Ja treenata.

Yksinkertaisesti sitä, että vaikka kuinka syklittelisi ja vetäisi kaloreita suurin osa menee laardiksi jos välttämättömiä aminohappoja ei ole oikeaan aikaan saatavilla. Esimerkiksi lysiinin merkitys ihmisen söpön lähisukulaiselukan sian lihaksiston hypertrofiassa on ikivanha juttu, jonka tietää jokainen sikafarmari ja eläinlääketieteilijä. Vaikka sille elukalle syötät kuinka paljon tahansa sitä jauhoa sen lihaksisto ei kasva jos rajoittava tekijä (tässä tapauksessa lysiini) tulee vastaan.

Ei, ja niitä kaikkia aminohappoja ei saa välttämättä siitä heraproteiinipussukasta.

Jatkakaa ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom