Budjetti "rata lelu"

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
23.4.2012
Viestejä
1 734
Terve.

Poltellut jo pidemmän aikaan että pitäs päästä radalle rälläämään. Käykö pakkislaiset ajelemassa esim Radalle.com ratapäivillä tai vastaavissa tapahtumissa omilla autoillaan??? Onhan noita TimeAttack sun muita mitkä myös kiinnostaisi.

Itse olen ajatellut joko Nissan 200SX S14 tai bmw E36 M3 rata leluksi jonka sitten pitäisin samalla kilvellisenä käyttiksenä että ei tarvitse trailerin kanssa kikkailla.

Onko kellään parempia idiksiä auton suhteen jos käytettävissä on ~10k€ ja paketin pitäisi olla siihen rahaan valmis?
Vähempikin käy ;)
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsellä ollut haaveena rakennella GC8-koppaisesta Subaru Imprezasta jonkinlainen ratavehje à la Gobstopper. Jos ostaisi JDM-mallin ja kestäisi postiautovittuilut, niin saisi melko pienellä rahalla herkkua. Omistin joskus Suomi-mallin (WR240), mutta JDM-mallissa olisi paljon enemmän kaikkea (mm. takokamat).

Esim. tuo 2000-vuotinen STi Type-R (Coupé) olisi aika kova vehje. 1260kg, 280hv, säädettävä voimanjako (DCCD), jne. Tuo olisi vakionakin jo hyvä auto radalle, ja helppo aihio viritellä. Suht yksinkertainen myös korjata ja huoltaa. Hemmetin hyvä myös arkiautona, ainakin se Suomi-versio.

Toinen vaihtoehto olisi 2000-vuotinen WRX Type-RA (sedan). Vaikka tuo onkin "vain WRX", niin tuossa on myös se sama 280hv ja vain 1210kg. Tuossa on muistaakseni kaikki äänieristys heitetty helvettiin vakiona, ja sivuikkunatkin ovat Lexania. Ei siis enää mikään varsinainen motarikruiseri, varsinkin kun tuossa taisi olla ne rallivälitykset laatikossa. WRX:ssä myös vakiona pienemmät jarrut kuin STi:ssä, ja ainakin Suomi-/lamamallin jarrut olivat ihan paperia Alastarolla.

Noilla pääsisi sitä lujaa-hauskaa, ja DCCD:n ansiosta sitä perääkin saisi sivulle neulansilmässä, jos sitä halajaa (videolinkki aivopesua varten). Hintaa on hyvin pitkälti aina alle 10k€ näillä, jopa Nettiautossa. Melkein kaikissa alkaa olemaan myös nuo perusviritykset (imut ja pörinät) tehty, joten järjestäen se yli 300hv taitaa löytyä kaikista.
 
Kokeilemaan vaan heti kun mahdollista, autolla kuin autolla. Ihan peruskipolla onkin melkein parasta opetella touhua ja ajolinjoja, kun sitä tehoa ei ole "liikaa" oppii helpommin vauhdin ylläpidon mutkissa. Jarrujen kunto toki tarttee tsekata ja ottaa vain muutama ns. kova läppi putkeen vakiojarruilla. Suomessa eri radoilla tullut ajeltua melkein kaikilla omilla autoilla vuosien varrella, Civic Type-R, Honda Prelude, Subaru WRX STi, Porsche 911 ja Suzuki Swift. :D
 
MX-5?
Kympillä saa jo ahtimenkin kylkeen ja yleisesti ottaen ajettavuus aika kohdillaan jo vakiona myös radalle. Tehoa ei ole vakiona mutta ahtamalla pätkii Porscheja radalla ;)
 
Tästä tuli mieleen että luin justiinsa vanhasta Tuulilasista, ehkä marraskuu 2015, miten radalla ajetaan etuvetoisella autolla. Artikkelin perusteella sekin on ihan hauskaa hommaa, vaikka perää ei sitten heitetäkään. Ilmeisesti vaikeampaa kuitenkin ja tarkkaa jarrun kanssa. En ole itse käynyt rallaamassa autolla, mutta luulisin että ei kai se voi olla tylsää millään vekottimella. Ja jos sillä valinnalla voi sitten ajella ostarillekin, ainakin kesällä, niin sehän on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Kannustan ja kannatan ideaa vaikka en omakohtaisesti aiheesta mitään tiedä! :D
 
Noilla pääsisi sitä lujaa-hauskaa, ja DCCD:n ansiosta sitä perääkin saisi sivulle neulansilmässä, jos sitä halajaa (videolinkki aivopesua varten). Hintaa on hyvin pitkälti aina alle 10k€ näillä, jopa Nettiautossa. Melkein kaikissa alkaa olemaan myös nuo perusviritykset (imut ja pörinät) tehty, joten järjestäen se yli 300hv taitaa löytyä kaikista.

Wau miten nätisti menee sladissa ja kovaa vauhtia.

Itsellä oli aikanaan ~400hp S14 ja meinasin kusta housuun kun nauratti niin helvetisti kun sillä kävi radalla pärtsäämässä. On se vaan niin helvetin hauskaa, sinällään tuo S14 houkuttaa kun on tuttu vehje. Mutta kävi kyllä nuo Solidin subarutkin kiinnostamaan vaikka Lancer enemmän olenkin.

Mx5 ei uskalla ratavehkeeksi ostaa kun ajan sen varmasti katolleni (mitä ei ole) ja kuolen.
 
Wau miten nätisti menee sladissa ja kovaa vauhtia.

Itsellä oli aikanaan ~400hp S14 ja meinasin kusta housuun kun nauratti niin helvetisti kun sillä kävi radalla pärtsäämässä. On se vaan niin helvetin hauskaa, sinällään tuo S14 houkuttaa kun on tuttu vehje. Mutta kävi kyllä nuo Solidin subarutkin kiinnostamaan vaikka Lancer enemmän olenkin.

Mx5 ei uskalla ratavehkeeksi ostaa kun ajan sen varmasti katolleni (mitä ei ole) ja kuolen.

Itsellä on ollut Evo VII (CT9A) ja Impreza GC8, ja tällä kokemuksella alkaisin rakentamaan ehdottomasti Imprezasta radalle. Se oli niin hiton kevyen oloinen, ja se DCCD nyt vaan näyttää olevan melko lyömätön kapistus. Omalla vakio-Impulla pysyin hienosti kaverin hitusen viritellyn BNR32:n perässä, vaikka olen kuskina täysi tossu. Kaikin puolin muutenkin enemmän tuntui Impreza ottavan runtua, kuin Evo. En tiedä sitten miten Evo V tai VI kävisi toimivat. Ainakaan niissä ei ole sitä takuuvarmasti hajoavaa AYC-ACD-härdelliä, kuten uudemmissa (pl. RS-mallit). Maksaa turkasesti se AYC-pumpun korjaus, nimim. "meni 60tkm kohdalla ja vitutti hitusen".

Joku kevyt autohan nyt aina olisi makea, ja MX-5 innostaisi itseäkin. Noihin saa aika huokeallakin niitä valmiita turbo- tai remmikittejä. Ja jos se postiautomaisuus ei haittaa, niin Briteistä saisi haettua valmiin ratavehkeen todella halvalla. Jos oikein perverssiksi haluaa ryhtyä, niin joku japanilainen Kei-auto, esim. Suzuki Cappuccino olisi röyhkeä. Noin 700kg painoa tehtaalta, avo, ja kolmisylinterinen 0.7-litrainen turbokone. Ainoa vain se, että ne ovat todella pieniä suomalaisille miehille, ja vakiotehoilla sillä juuri ja juuri liikkuu kaupungissa :D

Ilmeisesti turbovehkeet kuitenkin kiinnostavat eniten? Vapareista varmaan itse miettisin Integraa tai Civiciä. Jäänyt mieleen mitä Foobari joskus jossain sanoi siitä, kuinka Hondat rikkovat radalla fysiikan lakeja.
 
Renault 5 gt Turbo olisi kanssa kova sana, semmonen ollu aikoinaan. Vakiona painaa 840kg. Siihen Volvon 1.7 turbopannu tilalle ja 300hp ulos niin alkaa kerkeämään.
Miinus tosin etuvetoisuudesta.

Mx 5 voisi olla kyllä kova laite kanssa. Pitää hieman tutustua vehkeeseen.
 
Ouluzonea on tullut jauhettua entisellä JM-sotaratsulla. Kemorassa olen joskus vuosia takaperin käynyt siviiliautolla, muilta nopeammilta radoilta ei kokemusta. Samaa skenaariota aloittajan kanssa olen ohuesti miettinyt tulevaisuuden varalle mikäli joutuu luopumaan tallista lähivuosina.

Oma valintani olisi luultavasti Honda Civic Type-R tms. helppohoitoinen aihio, jolloin rahaa säästyisi ko. budjetilla myös ylläpitoon ja kehittämiseen (renkaat, jarrut, alusta).
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse olen kerran ehtinyt käymään omalla täysin vakiolla S2000 hondalla radalla ja ihan hauskaa se tuollakin oli vaikkei kyseessä ole maailman tehokkain auto. Itse tykkään myös auton luonteesta rata-ajossa kun pitää rälätä vaihteita koko ajan, että pysyy kierrokset siellä 6-9krpm koko ajan ja muutenkin keskittyä aika huolella siihen ajamiseen kun ei ole mitään elektroniikkaa ja aika lyhyt auto. Itse en ainakaan omassa ajossa mitään mikä estäisin vakiona radan kiertämisen. Auto ei kallistele liikaa, tasapainoinen ajettavuus ei puske tai yliohjaa ihan holtittomasti, lukkoperä vakiona ja jarrutkin toimivat aina koko 20 minuuttia ilman mitään ongelmia.

Vanhimpia taitaa saada just tohon kymppiin, ainakin jos ratti on oikealla puolella. Lisäksi uskon, että jarru- ja rengaskulut pysyvät maltillisempina aika kevyellä ja kohtuu tehoisella autolla. Lisäksi tohon saa maailmalta hyvin tuuninki palikkaa jos välttämättä haluaa jotain räpeltää.
 
Ep3 type-r:llä(242hp, yokohama s-drive 205/45/17 ja toyo t1-r sama koko) olen käynyt Alastarolla ja kyllähän se puskee ja sutii ihan vitusti katurenkailla ja ilman lukkoa. Mukava auto silti ja tehty kovaan ajoon. Suorilla pärjäsi ihan hyvin perus ratapäivillä, ei tullut mikään muu suorilla ohi kuin joku amg mese. Hyvällä alustalla ja lukolla, semislikseillä olisi(tai siis on) melko kova vehje, mutta niin tietysti moni muukin auto.
 
Nyt tässä tutkiskellut vaihtoehtoja ja kyllä kelkka kääntyy E36 M3 tai 200SX S14 puoleen. Molempia saa alle sopivasti alle 10k€ , takaveto ja "helpolla" 300hp.
Tarkoitus tehdä kuitenkin Road&Track hupilaitos ja takaveto siinä plussaa.

Ei ole M3 tullut ikinä ajettua että ajettavuudesta ei ole mitään hajua, painoa kuitenkin näyttää olevan melkein 300kg enemmän kuin 200Sx:ssä eli voisi veikata että tunnelma on jämäkämpi mutta samoilla tehoilla M3 pitäisi olla hieman hitaampi teho/paino suhteen takia.
 
Mx5:lla tuli pari vuotta rataa ajeltua ja onhan se aivan loistava vekotin siihen hommaan. Osat on halpoja ja tekniikka yksinkertasta. Sitten kyllästyin ja ostin karting auton, josta on kyllä pakko sanoa että omasta mielestä hinta/laatusuhteeltaan aivan ylivoimanen vekotin rata-ajoon. Radatkin tuppaa olemaan lähempänä. Tehojahan noista ei myöskään puutu, kun valkkaa vaan tehokkaalla moottorilla olevan.

edit. mx5:ssä on myös plussana hyvin aktiivinen ja toimiva yhteisö. On paljon tapahtumia, ratapäiviä ja neuvoja saa mihin tahansa ongelmaan.
 
Sitten kyllästyin ja ostin karting auton, josta on kyllä pakko sanoa että omasta mielestä hinta/laatusuhteeltaan aivan ylivoimanen vekotin rata-ajoon. Radatkin tuppaa olemaan lähempänä. Tehojahan noista ei myöskään puutu, kun valkkaa vaan tehokkaalla moottorilla olevan.

Minkälaisen ja tehoisen mikroauton ostit? Voisihan tuossakin olla itseasiassa ideaa. Pääasia itselle on että pääsisi tyydyttämään vauhdinnälkää
 
Itellä oli raket120 jolla kyllä ehtii, mutta jos tykkää kovemmasta kiihtyvyydestä ja vauhdista niin sitten esim. rotax max moottorilla oleva on jo aika kova peli.
 
Zone-sarja -42%
Itellä oli raket120 jolla kyllä ehtii, mutta jos tykkää kovemmasta kiihtyvyydestä ja vauhdista niin sitten esim. rotax max moottorilla oleva on jo aika kova peli.
Minkä verran tulee hintaa ratapäivälle perus harrastelussa? Meneekö renkaita yms paljon ja onko minkä hintaisia? Kuis vakuutukset? Autot näyttää olevan aika kohtuullisen hintasia..
 
Mikroautolla ajaminen ei kyllä mitenkään tyydytä sitä autolla ja pyörällä ajamisen halua ainakaan mulla, ei se vaan tunnu siltä miltä sen kuuluisi tuntua eikä siksi ole mikään vaihtoehto. Eri asia jos olisi joku kunnon formula.
 
Mikroautolla ajaminen ei kyllä mitenkään tyydytä sitä autolla ja pyörällä ajamisen halua ainakaan mulla, ei se vaan tunnu siltä miltä sen kuuluisi tuntua eikä siksi ole mikään vaihtoehto. Eri asia jos olisi joku kunnon formula.
Tämä on varmasti ihan henkilöstä kiinni ja pitää jokaisen itse kokeilla.. Ei tosin noilla ruohonleikkuri etanoilla mitä vuokraamot tarjoaa niin tosiaan saa mitään vauhdinnälkää tyydytettyä :D. Ehkä joku +50hp mikroauto voisi mennä.
 
Joo, ei noi vuokravekottimet oo yleensä koviin häävejä, niihin on ehkä vähän turha verrata.

Kulut omalla autolla on pienet. Riippuu tietenkin paljon siitä kuinka paljon ajaa, mutta itellä harrasteajelussa koko kesässä meni 1 rengassarja (160e), ketjut (~35e), pari ratasta (~15e kpl) ja bensaa. Kausikortti radalle 150e ja bensaa 0.5-2 tankkia per ajokerta + öljyä jonkun verran. Vuosihuolto moottorille muistaakseni jotain 150e osineen, tosin tätä en tehny ees joka vuosi.. jos noi jakaa ajokerroille niin ei siitä paljoo tule.

edit. vakuutuksista en tiedä, ei tullu koskaan hankittua. Joku tapaturmavakuutus tais jotain pientä kattaa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom