Bohemian Rhapsody ja Queen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gnut
  • Aloitettu Aloitettu

gnut

Banned
Olen nyt kaksi viikkoa miettinyt mistä Bohemian Rhapsodyssä lauletaan. Miksi siinä puhutaan Galileosta? Miksi se mies valittaa? Miksi se kuoro huutaa? Voisiko joku selittää seikkaperäisesti mistä biisissä tarkalleen ottaen on kyse ja jos siinä on jotain sarkasmia tai ironiaa, niin nekin olisi kiva, jos selitettäis...

Muutenkin olen nyt kuunnellut lähiaikoina paljon Queeniä. Se on aika hyvää musaa.. Siinä on skittajutut kohdillaan ja Merkurin ääni on aika karismaattinen. Onko täällä muita Queenin kuuntelijoita?

freddie_mercury_120.jpg

Freddie Mercury oli homoseksuaali

Bohemian Rhapsody oli Queenin tie yleiseen tietoisuuteen. Biisi oli menestys ympäri maailmaa.

Suosittelen Queenin biisien kuuntelemista, jos Ringsiden kirjoitukset miellyttävät. Niissä on sellaista samanlaista lukion filosofian 1. -kurssi -angstia. Mikä on elämän tarkoitus? Minne menemme kuoleman jälkeen? Onko kuoleman jälkeistä elämää? Hyvän ja pahan välistä taistoa yms... Queenin musiikki on omiaan masentamaan heikkoluontoisen ihmisen. Keskivertoisella luonnolla varustettu ihminen tulee tunteelliselle päälle.

Että biisit herättäisivät tunnereaktion kuuntelijassaan, edellyttää se monesti sanojen tarkkaa kuuntelua. Itse tarvitsen usein sanat eteeni, koska en saa kaikista kohdista selvää. Itellä on usein vaan ollut tapana kuunnella melodiaa, koska ei jaksa keskittyä sanoihin. Etenkin vieraskielisissä biiseissä. Mutta kyllä se on niin, että kun sanoihin keskittyy, niin biisit avautuu (avautuu, lol) ihan eri tavalla.

Words and music by freddie mercury

Is this the real life-
Is this just fantasy-
Caught in a landslide-
No escape from reality-
Open your eyes
Look up to the skies and see-
I’m just a poor boy,i need no sympathy-
Because I’m easy come,easy go,
A little high,little low,
Anyway the wind blows,doesn’t really matter to me,
To me

Mama,just killed a man,
Put a gun against his head,
Pulled my trigger,now he’s dead,
Mama,life had just begun,
But now I’ve gone and thrown it all away-
Mama ooo,
Didn’t mean to make you cry-
If I’m not back again this time tomorrow-
Carry on,carry on,as if nothing really matters-

Too late,my time has come,
Sends shivers down my spine-
Body’s aching all the time,
Goodbye everybody-I’ve got to go-
Gotta leave you all behind and face the truth-
Mama ooo- (any way the wind blows)
I don’t want to die,
I sometimes wish I’d never been born at all-

I see a little silhouetto of a man,
Scaramouche,scaramouche will you do the fandango-
Thunderbolt and lightning-very very frightening me-
Galileo,galileo,
Galileo galileo
Galileo figaro-magnifico-
But I’m just a poor boy and nobody loves me-
He’s just a poor boy from a poor family-
Spare him his life from this monstrosity-
Easy come easy go-,will you let me go-
Bismillah! no-,we will not let you go-let him go-
Bismillah! we will not let you go-let him go
Bismillah! we will not let you go-let me go
Will not let you go-let me go
Will not let you go let me go
No,no,no,no,no,no,no-
Mama mia,mama mia,mama mia let me go-
Beelzebub has a devil put aside for me,for me,for me-

So you think you can stone me and spit in my eye-
So you think you can love me and leave me to die-
Oh baby-can’t do this to me baby-
Just gotta get out-just gotta get right outta here-

Nothing really matters,
Anyone can see,
Nothing really matters-,nothing really matters to me,

Any way the wind blows....

Joo tos on ne Bohemian Rhapsodyn sanat.

Kaikille jotka haluaa vaikka vahvistaa tunnereaktioitaan tjsp.., suosittelen mm. seuraavia biisejä:

-Innuendo
-I Want It All
-Who Want's To Live Forever

Ja tietysti Freddien kuoleman jälkeen julkaistu biisi "Show Must Go On"

Jeejee!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse ainakin diggailen Queenistä ihan helvetisti. Freddiellä on kyllä paras lauluääni jonka tiedän, Freddie on parempi kuin Elvis! On tullut kuunneltua nyt tuota kokoelmalevyä muutama viikko putkeen, ja ei muuta kuin paranee vain!

Tuo Innuendo on kyllä klassikko Bohemia Rhapsodystä puhumattakaan. Kuitenkin Queenin ylivoimainen ykkösbiisi on No-one but you(only the good die young)

Muita hyviä(lukuunottamatta klassikkoja, jotka kaikki tietävät):

It´s hard life
Friend will be Friends
The Great Pretender
These are the Days of Our life

Jostakin kieroutuneesta syystä tykkään myös tuosta Flash-biisistä. :jahas:

Queenia en ole hirveästi kuunnellut, mutta tämän biisin olen niiltä kuullut useaan kertaan ja väittäisinpä, että Bruce Dickinsonin ja Montserrat Caballen laulamana vielä parempi. Brucen ääni sopii loistavasti tähän, kannattaa kuunnella. Sanoihin en oo perehtyny sen kummemmin.
Hieman sivuttiin itse aihetta, mutta kuitenkin.

gnut sanoi:
Olen nyt kaksi viikkoa miettinyt mistä Bohemian Rhapsodyssä lauletaan. Miksi siinä puhutaan Galileosta? Miksi se mies valittaa? Miksi se kuoro huutaa? Voisiko joku selittää seikkaperäisesti mistä biisissä tarkalleen ottaen on kyse ja jos siinä on jotain sarkasmia tai ironiaa, niin nekin olisi kiva, jos selitettäis...
Okei, mietin pikkusen ja ehkä tajusin. Mutta en välttämättä.

Biisin alussa poika tappaa miehen. Poikaa rangaistaan. Ekaksi se meinataan laittaa sähkötuoliin, mihin tuo Galileon huutaminen viittaa, mutta poika armahdetaan ja hänet laitetaan kiven sisään (vankilaan). Kuoro on valamiehet, tai kuka sitten päättääkään Briteissä tuomioista. Mies (siis poika) valittaa, koska tappoi miehen ja joutuu vankilaan juuri kun elämä olisi alkanut. Lopussa poika nousee vastarintaan ja vittuilee tuomarille. En löytänyt ironiaa tai sarkasmia biisistä.

roger_taylor_10.jpg

Queenin rumpali Roger Taylor. Mies, joka ei koskaan hymyillyt.

Lisäselvennystä:

"Bismillah" is the opening word in the Qu'ran (Koran) and literally means "In the name of Allah."
"Scaramouch" according to the dictionary means "a stock character who appears as a boastful coward."
"Beelzebub" is one of the many names given to "The Devil."

gnut sanoi:

Aika sekalainen sillisalaatti ks. kappale (toki hyvä) ja mun mielikuva on, että kyseessä on tilanne jossa mies on syyllistynyt murhaan/tappoon, on jäänyt siitä kiinni ja on menossa tuomiolle kovat syyllisyyden tuskat niskassaan, mutta kuitenkin uskoon parempaan tulevaan..:)

Tuli joskus aikoinaan tutkittua vähän tuota biisiä ja selvitin mmm. kun Freddy laulaa "Galileo figaro Magnifico" tarkoittaa Galileo mahtava parturi, Scaramouche = komediahahmo italialaisessa näytelmässä 1600-luvulla, vähän kuin harlekiini.

Show must go on, siin biisis on jotai hienoo.

Täysin off-topic, mutta eikö mahdollisuus liittää kuvia pitäisi olla vain vipeillä? Oletko gnut vippi, vaikka sulla ei mitään paskaa tossa nimimerkin alla luekaan?

Kommentoidaan vielä aiheeseen: Queen on hieno bändi. We will rock you, show must go on, noista mä tykkään.

Bohemian Rhapsody on yksi kaikkien aikojen parhaimmista kappaleista. Myös I Want It All ja I Want To Break Free kuuluvat suosikkeihin. Muistaakseeni Brian May joskus totesi, että hänellä ei ole paskan vertaa hajua siitä, mistä Bohemian Rhapsody kertoo.

Queenillä on hienoja biisejä vaikka millä mitalla, mutta yksi helmi, jota harva on kuullut on "Queen - Don't stop me now". Aivan tolkuttoman hyvä biisi. Jos ei avaudu ekalla kuuntelukerralla, kuuntele toisen kerran. Kolmatta kertaa ei tarvitsekkaan kehottaa :)

Bohemian Rhapsody on kyllä jeppis kamaa myös, varmasti yksi maailman hienoimmista kipaleista.

Angelos sanoi:
Täysin off-topic, mutta eikö mahdollisuus liittää kuvia pitäisi olla vain vipeillä? Oletko gnut vippi, vaikka sulla ei mitään paskaa tossa nimimerkin alla luekaan?
:offtopic: jatkoa... Ei-vippi voi linkittää kuvan toiselta palvelimelta, mutta vippi voi ladata kuvan suoraan tänne.

Tai siis niinq jotain sinnepäin tiäzä hei mitä mä niinq tarkotan...

Minusta Reetu Merkkuri tanssi kyllä siinä taiteellisuuden ja naurettavuuden rajamailla.
Queenin (queen= engl.hinttari) Jazz-levyltä löytyy sellainen biisi kuin Mustafa, se on aivan tajuttoman hauska. Ollaan joskus rillutellessa kuunneltu sitä.

Jallis sanoi:
Minusta Reetu Merkkuri tanssi kyllä siinä taiteellisuuden ja naurettavuuden rajamailla.
Queenin (queen= engl.hinttari) Jazz-levyltä löytyy sellainen biisi kuin Mustafa, se on aivan tajuttoman hauska. Ollaan joskus rillutellessa kuunneltu sitä.
se hinttari on queer englanniksi......

EI VOI OLLA TOTTA!!!! MÄ OON SUOMEN SAATNA HC:n QUEEN DIGGARI!!!! Kaikista paras levy on Queen II, jolta löytyy mm. MAHTAVA: Ogre battle-Fairy fellers master stroke-Nevermore biisi yhdistlmä!! Ei saatana kun se on niin vitun hyvääää!!!
Okei, kuulostan ihan vitun dorkalta, mutta oon tosi innoissani, et mun lemppari palstalla jauhetaan Queenistä!!!!! Kuunnelkaa niit alkuaikojen levyjä, ne on aivan mahtavia!!!
Biisit: Nevermore, White queen,... Ei tosta voi musa enää paremmaksi mennä!
Toi on tosi naurettavaa verrata jtn Queeniä hinttareihin... Freddie oli homo, sou what? Tekeekö se meistä homon? Freddiellä oli tosiaan rock historian paras ääni ja lavaesiintyminen!!
Ja btw, kyllä Queenin rumpali on hymyillyt paljonkin!

Juu ei siinä mitään, saa olla homo jos haluaa. Queer on homo englanniksi, mutta myös sanaa queen käytetään samassa tarkoituksessa joskus. Se Freddie nyt vaan oli minusta jotenkin niin teatraalinen ja huvittava hahmo, vähän niinkuin Elton John.
Mutta musiikistahan tässä vissiin oli kysymys. En Queenistä muuten kauheasti välitä, mutta Brian May on kyllä vähän vitun hyvä kitaristi.

Se Freddie Mercuryn muistokonsertti (v. -93?) oli aika legendaarinen. Extremen mielettömän hienot potpurrit (Fat bottomed girls, Another one bites the dust, Bicycle race...) siinä keikan alussa, Guns n' Roses, Metallica, oooooooo... Queenin Greatest Hits II on levy, joka pitäisi löytyä jokaisen levy- tai mp3-kokoelmasta ihan vain yleissivistyksen takia. :rock:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom