bodaus -> voimanosto ??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Keith
  • Aloitettu Aloitettu
Minkäköhän tyyppistä harjoittelua tulisi tehdä että saisi lisää voimaa, eli siis penkki, maastaveto ja kyykky tulokset reippaasti ylöspäin. Tähän mennessä olen treenaillut bodaustyylisesti, mutta tuli ajatus kokeilla siirtyä poikkitieteellisesti voimapuolelle jotta saisi uutta motivaatiota salille taas...

Ymmärrän että lyhemmillä toistoalueilla liikutaan, mutta muuta en sitten voiman hankinnan harjoittelusta ymmärräkään... Miten treeniohjelmat eroavat normi-bodauksesta? Kuka jeesaa? Aika laaja kysymys? :)

Joo, siinä oot oikeassa, että lyhyet sarjat tuovat sitä voimaa. Mutta et tietenkään voi vettä kokoaikaa hullunkiilto silmissä, vaan sun on välillä pidettävä niitä kevyiäkin jaksoja! Treeni ohjelman ei niin kauheasti tarvitse erota bodaus tyylisestä.. perusliikkeitä, erikoistekniikoita (sillontällön, ei joka sarjaan ;))..sellaset 2-3liikettä /lihasryhmä!

maksimivoimakaudella ei ainakaan kannata vetää lihaksia tukkoon (pumppiin), sillä se hidastaa palautumista. Esim. penkkiä voisi treenata kahdesti viikossa että ottais kerran normaalipenkin ja kerran kapean penkin.

Bodauksesta voimaan

Muutoksia ohjelmaan:

-Kannattaa panostaa pääliikkeisiin ja avustavia liikkeitä ei tarvita niin monta. (puristi ehkä sanoisi että avustavia liikkeitä ei tarvita ollenkaan)
-Ei pakotettuja toistoja (turhaa, ei hyötyä)
-lyhyet sarjat / maksimipainot , tosin kannattanee huomioida että tutkimukset ovat osoittaneet että paras voiman kasvattamista varten soveltuva vastustaso on muistaakseni noin 70%-85% maksimista.
-Oikea suoritustapa varsinkin kyykky ja osittain myös penkki.
Itse ainakin suosittelisin treenaamista oikealla tyylillä (esim. käsien väli tangossa sopivaksi, PERSE PEKISSÄ ja pysäytys rinnalla varsinkin raskaimmissa sarjoissa, kyykyssä leveä jalka-asento, RIITTÄVÄ syvyys siis ei 90 astetta vaan lantion keskikohta polvinivelen tasolle ja tankon sijoittaminen riittävän alas).

Bodari nyt varmaan parhaiten tietää levon ja ruokavalion merkityksen joten siitä tuskin tarvitsee huomauttaa.

Hyviä tuloksia saa varmaan useilla treenitavoilla mutta ilman riittävää asiantuntemusta palautumistekniikoista ja treenaamisesta ei kannata harjoitella 3-4 X viikossa useammin.

Yep, WSB tyyliin on sen verran modulaarinen systeemi että siihen voi ottaa helposti mukaan osioita normaalimmista bodaus ohjelmista.

Tsekkaapa ylälaidan bannerin kautta muutama artikkeli.

Mä olen saanut tuloksia tekemällä raskailla pääliikkeet,4 ja alle(voimannosto).
Apuliikkeillä olen sitten pumppaillut.
Homma mulla on kausi/fiilis luontoista,ja ikäänkuin kompromissi,eli massaa ja voimaa.
Totta on,että erilaisilla jutuilla saa motivaatiota,varsinkaan jos ei ole kuuri päällä ja tulokset nousee hitaasti.

Pari joitain minun mielestä tärkeää asiaa WSB:stä

-WSB-systeemi ei ole endorfiininarkkareille.

-WSB-systeemissä maltti on valttia, ei vedetä treeniä hämärän rajamaille eli ei mitään oksennuskyykkäilyä.

-Oman kehon tuntemus on tärkeää.

-Toimii!

Minusta WSBS- (whatever) on hyvä systeemi sellaiselle, joka on jo vuosia hilannut perusvoimaa ylös ja tehnyt perinteisillä systeemeillä isot ja vahvat lihakset. Eli kroppa ja nivelet kestää paremmin kovaa rääkkiä.

Eli jos yhteistulos on jotain 700-800kg ja treenit junnaa paikoillaan, niin silloin kannattaa kokeilla tota systeemiä, että sais hilattua tuloksen sinne 1000kg :D

Mutta tää on vaan spodarin mielipide.

Lue penkkipunnerruksen voimapakkaus tai Westside systeemi tai soita Sakke Selkäinaholle ja pyydä sitä tekemään sulle treeniohjelma. Se kyllä maksaa, mutta eipähän saa mitään paskaa ohjelmaa.

Olen samaa mieltä monien kanssa, että WSB tyyli on yksi tehokkaimmista voimanhankinta ohjelmista, koska siinä keskitytään heikkojen lihaksien vahvistamiseen. Monien ongelmana on esim penkissä, että tehdään rintaa aivan tajuttomasti,mutta sitten unohdetaan ne takaolkapäät,ranteet, ojentajat vähän pienemmälle huomiolle.
Penkissä rinta on kuitenkin tois-sijainen lihas. Jokainenhan yleensä saa aina painot rinnalta liikkeelle, mutta sitten hyytyy kun paino alkaa siirtymään ojentajille. Kyykky, penkki ja veto tulokset nousee todella huimasti. Väärin tehtynä siitä ei kuitenkaan ole kovasti hyötyä.. vaan ylikunto saattaa iskeä ja nopeasti..
WSB:llä saa myös lihaksetkin kasvamaan, koska maksimiliikkeen jälkeen on periaatteessa bodaustyylinen loppu. Maksimiliike ykköseen asti, jonka jälkeen tehdään 3-4 apuliikettä ja sarjat vaihtelee esim 3-5*5-15.

Joku kehoitti ottamaan penkin kahdesti viikossa, kerran normaali penkin ja toisella kertaa kapean penkin.. Tämä on kuitenkin yleisin virhe!!
Nuo kaksi ovat niin samanlaisia liikkeitä, että ne rasittavat pääasiassa täysin samoja lihaksia samalla tavalla. Mikäli haluat penkkiä paremmaksi, niin sitten ei kannata ottaa noin. Penkin voi ottaa kaksi kertaa viikossa, mutta yhtenä päivänä penkki otetaan nopeuspenkkinä ja siitä 3 vuorokauden kuluessa otetaan maksimiliike, joka on yleensä penkin muunnelma: Lattiapenkki, vinopenkki, lankkupenkit, penkki eri ote leveyksillä ym. ym.

Rinta penkkipunnerruksessa toissijainen lihas?? Tanko punnerretaan rinnalta pääasiassa rintalihaksilla ja vahva rinta antaa myös kovemman kiihtyvyyden massalle. WSB-reeni perustuu siksi ojentajapainotteiseen reenaamiseen, että se on lähinnä varusteilla nostoa ajatellen tehty. Itse raw kisoissa kisaavana voin sanoa ettei rintaa laiminlyömällä paljoa kisoissa juhlita.

Sanoinko, että rintaa pitäis läiminlyödä.. en tainut sanoa!!!!
Kyllä se rinta siinä myös vahvistuu ja sitä ei tartte vääntää ihan tajuttomasti. Paremman lähdön saat myös aikaiseksi pienellä lankulla lankkupenkissä, mutta ehkä tehokkain on lattiapenkki ketjuilla tai kumeilla.
Ja kuten sanoin(!), että yleensähän jokainen saa raudat rinnalta ylös. Harvoilla se siihen rinnalle jää, jollei nyt mitään 500kg:a laita. :)
Jos joku saa penkistä vaikka 250kg ylös asti, niin kyllä siihen enemmän voi laittaa, niin aivan varmasti nousee rinnalta, mutta sitten OJENTAJAT hyytyy..
Itse kun olen jättänyt sen rinnan ja penkin tahkoamisen pois, niin kyllä se normaali penkki tulos (joskus tulee kokeiltua) on noussut paljon paremmin kuin, kun olen tehnyt tällä tavalla ja jättänyt sen rinnan veivaamisen pois.

Originally posted by Raven
Ja kuten sanoin(!), että yleensähän jokainen saa raudat rinnalta ylös. Harvoilla se siihen rinnalle jää, jollei nyt mitään 500kg:a laita. :)
Jos joku saa penkistä vaikka 250kg ylös asti, niin kyllä siihen enemmän voi laittaa, niin aivan varmasti nousee rinnalta, mutta sitten OJENTAJAT hyytyy..
Tässä tapauksessa olen poikkeus. Jos mulla jää, ni se jää just RINNALLE. Jos se rinnalta ylös lähtee niin rauta tulee. Ja mun rintakaan ei pieni ole, joten tiedä näitä..

Originally posted by Mtmm
Mulla on ollut monta vuotta tapana reenata penkkiä vain 2 sarjaa/vko, eli minäkään en sitä liikaa hinkkaa. WSB:stä kannatta mun mielestä ottaa joitakin elementtejä mukaan penkin reenaamiseen, ei lähteä sokeasti vetämään kaikkia mahdollisia eksoottisia liikkeitä.

Juu, ei tarkoitus ole mitenkään arvostella toisten treeni tyylejä.
Olen seurannut ja saanut paljon lukea sun juttuja täältä ja viisas olet..jos saa vähän kehua. :) Tiedät paljon eri asioista ja mielelläni kuuntelen muidenkin treenauksia. AINA voi oppia jotain muiltakin..
Kaikille ei voi kaikki sopia. En itsekään tee täysin WSB:tä vaan olen muokannut siitä itselleni sopivan ohjelman, vaikka runko on samanlainen..

Ja sitten naiskovikselle ja Läissylle..
Tokihan se joillakin siihen rintaan jää, mutta aika harvassa se on ollut. Ainakin monet ihmiset salillakin kun yrittää maksimia, niin kyllä se lähtee liikkeelle, mutta sitten jää..
Ja Läissy, sanoit, että jos lähtee niin sit tulee rinnalta ylös. Entäs jos se tulee just ja just ja sit laitat siihen vielä 2.5-5kg lisää painoa, joilloin ei enää tule ylös asti, niin väitätkö että ei enää tuo pieni lisäys nouse rinnalta edes sitä kymmentä senttiä?
Jos nyt vähän pilkkuu viilataan! :)

Ei kun tosissaan.
Jos saisin ehdottaa pientä kokeilua teille kahdelle. Vähän lattiapenkkiä tai sitten penkin lisäksi toisena päivä nopeuspenkki. Tuo nopeuspenkki tekee myös aika paljon ihmeitä siihen rinnalta lähdön kovuuteen ja nopeuteen..

Back
Ylös Bottom