BMW Prot huomio!

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
25.5.2004
Viestejä
865
Ikä
47
Onko kellään tietoa mistä saa viritysosia bmw 750 uusimpaan korimalliin? Kuinkahan paljon esim.lastu vaikuttaisi?Tuntuu vaan kaikki tavallisetkin osat olevan aika kiven alla.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ville1Suuri sanoi:
Onko kellään tietoa mistä saa viritysosia bmw 750 uusimpaan korimalliin? Kuinkahan paljon esim.lastu vaikuttaisi?Tuntuu vaan kaikki tavallisetkin osat olevan aika kiven alla.

www.btcf.fi suosittelen lämpimästi :)
 
minkä takia täytyy 750:stä yrittää vielä virittää.. kyllä auton suorituskyky on melkoisen hyvä noin isoksi edustusautoksi.
 
Eipä sillä lastulla koskaan vapareihin ihmeitä tehdä, ykköshevosista melkeinpä puhutaan merkissä kuin merkissä. Dynokäyriä saa esittää jotka todistavat muuta.

Vanhempi 750nenhän kärsi jo muutenkin heikohkon moottorin maineesta, että jos uudempi on yhtään sukua vanhalle, niin jättäisin virityksen jo siinäkin mielessä vähiin.
 
Vähän offtopic, mutta kun "haasteen" heitit niin menköön.

Sumppari sanoi:
Eipä sillä lastulla koskaan vapareihin ihmeitä tehdä, ykköshevosista melkeinpä puhutaan merkissä kuin merkissä. Dynokäyriä saa esittää jotka todistavat muuta.
Näin yleensä. Onneksi poikkeuksiakin löytyy, esim. Hondatan valmistama KPro-puukotus Type-R:n orggis-boksiin, tuon avulla pystyy periaatteessa ohjelmoimaan koko moottorin toiminnan uusiksi halutessaan, mm. imunokka-akselin kulman, VTEC-kytkeytymispisteen, 3/4-ulotteiset kartat ruiskulle ja sytkälle, jne. Hiomalla parametrit kuntoon saa varsinkin keskialueelle aivan järkyttävän vääntö/teholisän.

Max Power Increase = 23bhp @ 5930rpm

Max Torque Increase = 24Nm @ 5930rpm (18lb ft @ 5930rpm)

Oheisessa kippurassa imu/putkiviritetty CTR ennen ja jälkeen KPron (tehot pyöriltä):

graph%202.GIF
 
Zone-sarja -42%
Suurempi muutos kuin odotin, joskin vanhemmissa autoissa joissa ei yhtä paljoa ole ohjelmallisesti muutettavia osia (nokan ajoitukset), muutos on maltillisempi.

Jos kuitenkin oikein käyrää tulkitsen, niin huipputehon lisäys on vain pari heppaa, ja tuo tehonlisä 23hp on muutaman sadan kierroksen alueella tapahtuvaa. Eli kokonaisteho (vaihteenvaihtovälin tehokeskiarvo) on kasvanut ehkä 5-8hp ? Joten kiihtyvyys virityksen jälkeen ei parane samoin, kuin jos koneesta olisi otettu jollain muulla keinolla, ahtimella/kuutiolisällä tms. "oikeasti" 23hp lisää, vaan vastaa pikemminkin 5hv tehokkaamman auton kiihtyvyyttä? Täyskierrosalueella 2000-7800rpm välillä näyttäisi keskimäärin teho nousseen selvästi alle 5hv, ehkä 3hv.
 
Näihin ihan uusimpiin moottoreihin, missä on säätyvät nokkien ajoitukset, suorasuihkutukset jne. Niin näihin voidaan jo saada selkeästi eroa vakioon. Perinteisillä tekniikoilla toteutettuun moottoriin ei saada lähellekään tuollaista muutosta. Näihin parhaimman hyödyn saa, kun jarrupenkissä tehdään yksilökohtainen ohjelman optimointi. Millään yleis-chipillä ei taida olla juurikaan merkitystä. Joillakin lastuilla kierrosluvun rajoitin nousee, joten se voi hieman vaikuttaa ja saattaa olla, että ruisku on säädetty toimimaan hieman rikkaammalla.
Eri asia onkin, että miten nämä uudet lastuviritetyt autot menevät enää läpi katsastuksesta?

ps. Millaisiakohan muutoksia saisi aikaiseksi noihin uusiin BMW:n Valvetronic moottoreihin, joissa ei ole enää perinteistä kaasuläppää laisinkaan?
 
Sumppari sanoi:
Suurempi muutos kuin odotin, joskin vanhemmissa autoissa joissa ei yhtä paljoa ole ohjelmallisesti muutettavia osia (nokan ajoitukset), muutos on maltillisempi.

Jos kuitenkin oikein käyrää tulkitsen, niin huipputehon lisäys on vain pari heppaa, ja tuo tehonlisä 23hp on muutaman sadan kierroksen alueella tapahtuvaa. Eli kokonaisteho (vaihteenvaihtovälin tehokeskiarvo) on kasvanut ehkä 5-8hp ? Joten kiihtyvyys virityksen jälkeen ei parane samoin, kuin jos koneesta olisi otettu jollain muulla keinolla, ahtimella/kuutiolisällä tms. "oikeasti" 23hp lisää, vaan vastaa pikemminkin 5hv tehokkaamman auton kiihtyvyyttä? Täyskierrosalueella 2000-7800rpm välillä näyttäisi keskimäärin teho nousseen selvästi alle 5hv, ehkä 3hv.
Tulkitset mielestäni dynokäyriä hieman omituisesti. Noh, kyllähän tuosta selvästi näkee tasaisen väännön lisäyksen hyvin laajalla 3000-8000rpm alueella, tuolla on käytännössä hyvinkin suuri vaikutus. Omakohtaisia kokemuksia ei ole (vielä), mutta käyttäjien kommentit tuosta ovat olleet todella positiivisia, sanovat tuon muuttavan koko auton luonteen. Mikä parasta, varustettuna wb-lambdalla ECU:n säätäminen dataloggauksen avulla itse on mahdollista ja helppoa, ja esim. uusien virien myötä saadaan ECU vastaaviin säätöihin. Idea tämän KPron toimivuuden takana on pitkälti juuri CTR:n high-tech mylly, muuttujia on todella paljon, ja ahkera säätäjä saa vaivanpalkkaa. http://www.hondata.com/images/kproscreen.gif

Kannattaa vielä tsekata tämä dyno, vertailussa 100% vakio CTR sekä imu+putki+kpro -viritetty: http://www.mattnsteph.f2s.com/graph 3a.GIF
 
käyrät

Kovin on epätasaisia nuo dynokäppyrät. Ei tommosia väännön ja tehon heittelyjä yleensä esiinny käyrissä. Ja on kyllä ihme homma, kun jollain kierrosluvulla on 23hv piikki käyrässä. Tuskin siinä vakiossa mitään tommosia "kuoppia" on. Noitten käyrien perusteella paskaa koko homma. :curs:
 
Lyhyesti sanottuna et pysty mitenkään virittämään e65 750 bimmeriä, koska sellaista ei yksinkertaisesti ole edes olemassa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tottakai sellanen on, tässä haetaan uusimpaan 750 malliin osia. Se voi olla vaikka vuodelta -80.

Eipä tuota kannata lähteä kutittelemaan, helpompaa on kun vaihdat suoraan e60 M5, ei lopu puhti.
 
wackot sanoi:
Kovin on epätasaisia nuo dynokäppyrät. Ei tommosia väännön ja tehon heittelyjä yleensä esiinny käyrissä. Ja on kyllä ihme homma, kun jollain kierrosluvulla on 23hv piikki käyrässä. Tuskin siinä vakiossa mitään tommosia "kuoppia" on. Noitten käyrien perusteella paskaa koko homma. :curs:
Terve, ja heippa!
 
wackot sanoi:
Kovin on epätasaisia nuo dynokäppyrät. Ei tommosia väännön ja tehon heittelyjä yleensä esiinny käyrissä. Ja on kyllä ihme homma, kun jollain kierrosluvulla on 23hv piikki käyrässä. Tuskin siinä vakiossa mitään tommosia "kuoppia" on. Noitten käyrien perusteella paskaa koko homma. :curs:

:david: :4:
 
foobari sanoi:
Tulkitset mielestäni dynokäyriä hieman omituisesti.

Omasta mielestäni vääntökäyrä ei ole seurattavuudeltaan läheskään yhtä selkeä seurata kuin tehokäyrä. 100Nm kun on niin kovin eriasia jos on 1000rpm 100Nm vs 7000rpm 100Nm. 100hp taas on aina 100hp, ainakin kiihtyvyyden kannalta ;)

Saa korjata jos tulkitsin kuvaa väärin, näin tosiaan käsitän tuon. Jos tulkinta on oikea, niin koko kierrosalueen tehohan nousi keskimäärin alta 5hv. Ylä keskialueen keskiarvo selkeästi yli 5hv, ja varttimaililla käytettävä kierrosalue (eli ylimmät 2000rpm?) n. 5hv.

attachment.php
 

Liitteet

  • dynochart.gif
    dynochart.gif
    53,4 KB · Katsottu: 1 259
Sumppari sanoi:
Omasta mielestäni vääntökäyrä ei ole seurattavuudeltaan läheskään yhtä selkeä seurata kuin tehokäyrä. 100Nm kun on niin kovin eriasia jos on 1000rpm 100Nm vs 7000rpm 100Nm. 100hp taas on aina 100hp, ainakin kiihtyvyyden kannalta ;)

Saa korjata jos tulkitsin kuvaa väärin, näin tosiaan käsitän tuon. Jos tulkinta on oikea, niin koko kierrosalueen tehohan nousi keskimäärin alta 5hv. Ylä keskialueen keskiarvo selkeästi yli 5hv, ja varttimaililla käytettävä kierrosalue (eli ylimmät 2000rpm?) n. 5hv.
Hyvät perustelut, täyttä asiaa puhut kyllä. Taisin vain itse tulkita tulkintaasi hieman omituisesti. :nolo:

Esimerkkidynossa mielestäni kuitenkin nimenomaan vääntökäyrän seuraaminen tosin on havainnollisempaa, osin jo teho- ja vääntöakselien kovin erilaisesta resoluutiosta johtuen. Lisäksi yleensä kyllä missä tahansa kiihdytystilanteessa ollaan nimenomaan siellä keski- tai ylärekisterissä, jossa lisäystä on selkeästi keskimäärin enemmän kuin 5hp kuten mainitsitkin. Käytännön kiihtyvyyteenhän nimenomaan vaikuttaa se tehokäyrän rajaaman pinta-alan kasvaminen, eikä todellakaan kapeat tehopiikit. Ja vielä, noissa käyrissä oli kyseessä pyörätehot yleisesti käytetyn konetehon sijaan, joten mainitut teholisät ovat luonnollisesti suurempia kampiakselilta mitattuna.

Teoriasta faktaan, kyseisen KPron asentaminen ja säätäminen on viistänyt ärrien varttiajoista keskimäärin 0.5 sekkaa, ja 0-100km/h ajasta vajaan sekunnin (korotetun rajoittajan ansiosta kakkonen yltää juuri sataseen, 2->3 vaihto jää pois) ja uskon kyllä tuon ylärekisterin, ja varsinkin keskialueen teholisäyksen tuntuvan myös perseellä. Palataan asiaan! ;)
 
Vähän pöljä tuo orggiskäyrä kun väännön akseli on valittu niin kuin on. Yleensä lähdetään siinäkin nollasta. Yleensäkin teho/vääntö -keskustelu on aika pöljää. Kumpi tahansa käyrä riittää toisen käyrän generoimiseen.

Ihan tyypillisen näköinen kuva chippidynosta mielestäni, tohon voisi jopa melkein uskoa. Ja varmasti tuntuu kiihdytyksissä tuokin pieni lisä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Onko kellään tietoa mistä saa viritysosia bmw 750 uusimpaan korimalliin? Kuinkahan paljon esim.lastu vaikuttaisi?Tuntuu vaan kaikki tavallisetkin osat olevan aika kiven alla.
No johtuiskohan se ettei löydy viritysosia ko. autoon siitä ettei sitä (autoa) ole olemassa :eek:
BMW:n udden korimallin seiskasarjalaisia ovat 730, 735, 740, 745 ja 760. 730 ja 740 saatavina myös diiselinä.
tarkista faktat seuraavan kerran ETUKÄTEEN, ennenkuin alat provoilemaan.
 
paalu sanoi:
No johtuiskohan se ettei löydy viritysosia ko. autoon siitä ettei sitä (autoa) ole olemassa :eek:
BMW:n udden korimallin seiskasarjalaisia ovat 730, 735, 740, 745 ja 760. 730 ja 740 saatavina myös diiselinä.
tarkista faktat seuraavan kerran ETUKÄTEEN, ennenkuin alat provoilemaan.

Puhe oli uusimmasta 750 mallista ei uusimmasta bmw:stä. :thumbs:
 
roni20 sanoi:
Puhe oli uusimmasta 750 mallista ei uusimmasta bmw:stä. :thumbs:
jaa no luin ton avausviestin uudestaan ja itseasias taidat olla oikeassa ja siitä sulle pisteet :thumbs: aluksi vaan luulin et se tarkotti 7-sarjan uusinta korimallia :rolleyes:

no itse kysymykseen nii enpä tiiä miten tollasta kannattaisi virittää ja vielä vähemmän tiedän että siinä olisi mitään järkeä, koska toi nyt ei todellakaan oo mikään räppäilyauto ja kyllä sil 300 hepallaki varmaan rekoista sun muista pääsee maanteillä ohi.
 
Heppoja on 326 ja v12 hyrrää hienosti.Ihmettelen vaan kun tossa on 5,4l kone ja esim.540 bmw 4l v8 yltää samoihin suoritusarvoihin.Siksi ajattelin,että joku teholastu ja putket vois "vapauttaa" v12 vielä kiempiin lukemiin. Onhan sillä saakelin kiva liikkua ja hörppiä viinaakin kaverien kanssa,mut ei lisäkiihtyvyys koskaan olis pahitteeks.Olen ajatellut m5 vaihtoa,mut jotenkin toi 7-sarja ja automaattilaatikko on siistimmät,jopa ulkonäöltä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom