Bjj salit ilman vyökokeita pkseutu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toisaalta mä jotenkin ymmärrän niiden käyttämisen teknisen tason ja taitopohjan varmistajana

Mulla oli tässä taustalla vähän ehkä naiivi ajatus, että todennäköisesti valmentaja näkee mahdollisen ylemmälle vyölle graduoitavan teknisen tason joko rullailemalla tämän kanssa, tai kisoissa/sparreissa matonreunalta.

Mulla oli tässä taustalla vähän ehkä naiivi ajatus, että todennäköisesti valmentaja näkee mahdollisen ylemmälle vyölle graduoitavan teknisen tason joko rullailemalla tämän kanssa, tai kisoissa/sparreissa matonreunalta.

Joo, näinhän sen pitäisi mennä ja esim. meillä meneekin suht pitkälti. Ehkä toi taitopohjan leveyden arviointi on ongelma isommissa seuroissa tai jos vetäjät eivät ehdi sparrata kaikkien halukkaiden kanssa.

Vyöjärjestelmää kannattaa tarkastella pikemmin seuran, tiimin ja lajin kannalta kuin yksilön.

Yksi näkökulma on opetustekninen. Sain aikoinaan hylsyn (potkunyrkkeilyn) vyökokeessa takakiertopotkusta. Tuloksena treenasin sitä todella paljon ja sainkin lopulta vyön. Räjähtävyyttä ja notkeutta vaativa takakiertopotku ei ole minulle hyvin soveltuva tekniikka, enkä koskaan käyttänyt sitä ottelussa. Mutta. Olen opettanut takakiertopotkua useillekin seuran ottelijille, jotka ovat käyttäneet sitä ottelussa ihan menestyksellä, koska heillä on siihen sopivat ominaisuudet. Oliko tuo harjoittelu siis turhaa? Mielestäni ei.

Sitten on tietysti vähän eri asia, jos vyökokeissa vaaditaan jotain sellaisia temppuja, joilla ei ole periaatteellistakaan käyttöä ottelussa. Vaikka veitsihyökkäystä vastaan puolustautumista. (Toki voihan myös sellainen opettaja, joka ei pidä vyökokeita, vaatia osattavaksi tällaisia että voi saada vyön.) Erityisen ongelmallista tämä on BJJ:ssä, jossa kilpasarjat on jaoteltu vyön mukaan. Eli periaatteessa voisi olla henkilö, joka pystyisi matsissa kuristamaan kaikki, muttei pääse ottelemaan mustien vöiden (tai edes sinivöiden) sarjaan, koska ei osaa veitsipuolustautumisia. Vähän sama kuin jos yleisurheilussa 100m juoksun SM-kisoihin olisi kisarajana 40m tulos moukarinheitossa.

Sitten on vielä järjestötoiminnallinen puoli, eikä sen kohdalla voi oikein sivuuttaa rahakysymyksiä. Nyt on niin, että vyökokeet tai mahdollisuus suorittaa uusi vyö, ovat ihmeellinen porkkana perusharrastajien kohdalla. Kilpaurheilijat (siis oikeat, ei mitkään BJJ-kisoissa käyvät 2x/vko treenaavat harrastelijat) ovat usein niin keskittyneitä kilpatavoitteisiinsa etteivät hahmota tätä.

Kukaan ei maksaisi 36€ yhdestä treenistä mutta aika moni Polar Jiu Jitsun harrastaja maksaa sen mielellään sinisen vyön kokeesta. Lisäksi mahdollisuus uuden vyön saantiin motivoi kummasti porukkaa tulemaan leireille. Tämä ja vain tämä mahdollisti aikoinaan brassiopettajien laajamittaisen tuomisen Suomeen, minkä merkitys Suomen BJJ:n tasolle on ollut mittaamaton. Jos tasoa halutaan nostaa, on säännöllinen leiritys todella tärkeää etenkin niissä seuroissa, joissa ei ole omasta takaa huippuopettajaa. Mutta huippuopettajien käynnit maksavat eikä niitä voi järjestää ellei leireille tule runsaasti porukkaa. Tai sitten seura tekee niistä tappiota, joka pitää kattaa jäsenmaksuilla. Kun leirillä on vyökoe tai sen käyminen muuten mahdollistaa vyön saamisen, niin treenaajia tulee sinne puolet enemmän.

Seura tarvitsee rahaa toimintaansa ja ammattiopettajat rahaa syömiseensä. Voisihan sen tehdä niinkin, että jäsenmaksut olisivat korkeampia, mutta ihan saman verran se harrastus silti maksaisi, jos meinataan että seura saa salivuokrat hoidettua ja opettaja ei näänny nälkään.

Mun mielestä se on vaan ajatuksena vähän pölö. En paljoa suoria "tekniikkalistoja" netistä löytänyt, mutta esimerkiksi Alliancelta löytyi.

http://www.orlandobjj.com/uploads/2/1/1/9/21195504/belt_requirements.pdf

En tiedä miten puhtaita tai hienoja noiden suoritusten pitää testeissä olla, mutta saisin esimerkiksi tämänhetkiseen vyöarvooni hinkata hyvän tovin jotain tekniikoita, mitä en ikinä käyttäisi kamppailu-urheilutilanteissa. Lisäksi tuossa vyökokeessa pitää näyttää itsepuolustushommia.

Niinkuin Hatsa tuossa sanoikin, että vöissä kun etenee, on hyvä tuntea tarvittavat tekniikat edes muodollisesti. Musta vyö kun on opettaja-aste, niin on vähän noloa tunnista toiseen näyttää sitä musertavaa giljotiinia, jolla on voittanu kaikki.

Kamppailulajeissa on aina osa-alueita, jotka vituttaa jotakuta. Ukemeista alkaa pää särkeä kun niitä paukuttaa tunnin, mutta hyvä se olisi osata kun paukahtaa tatamiin täysillä selälleen. Vyökokeet (ja niihin mahdollinen valmistautuminen) on kuitenkin ajallisesti murto-osa treeneistä, ja jos ne läpäisee ykkösellä, eihän niitä oo ku kourallinen. Maksuihin en ota kantaa.

Mikä muuten vyökoeseuroissa on systeemi sen suhteen kuka kokeisiin päsee? Kutsutaanko sinne tyyliin " Nyt sun Janne-Eerikki olis aika mennä purppuran kokeeseen" vai tuleeko vaan seinälle lappu että koe on silloin ja silloin ja kaikki halukkaat aikarajojen puitteissa saavat osallistua?
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin pääsääntöisesti niihin kutsutaan. Mutta olen myös antanut itselleni kertoa, että esim. Marcelo Garcian salilla on käytössä Graduation seminar systemi eli kaikki seuran harrastajat voivat ottaa osaa graduation seminaariin ja siellä sitten testataan yleisesti harrastajien taitotasoa ja kisaillaan ja sparrataan jne ja seminaarin päätteeksi sitten kaikki saavat natsoja ja vöitä (ei kai nyt ihan kaikki, mutta varmaan hiffasitte)
Varmaan jossain voi myös vain ilmoittaa halukkuutensa vyökokeeseen. Esim Polar Jiujitsun sivuilla on "ilmoittaudu vyökokeeseen" näppäin jonka akutta voi ilmoittautua haluamaansa vyökokeeseen.

Niinkuin Hatsa tuossa sanoikin, että vöissä kun etenee, on hyvä tuntea tarvittavat tekniikat edes muodollisesti. Musta vyö kun on opettaja-aste, niin on vähän noloa tunnista toiseen näyttää sitä musertavaa giljotiinia, jolla on voittanu kaikki.

Kamppailulajeissa on aina osa-alueita, jotka vituttaa jotakuta. Ukemeista alkaa pää särkeä kun niitä paukuttaa tunnin, mutta hyvä se olisi osata kun paukahtaa tatamiin täysillä selälleen. Vyökokeet (ja niihin mahdollinen valmistautuminen) on kuitenkin ajallisesti murto-osa treeneistä, ja jos ne läpäisee ykkösellä, eihän niitä oo ku kourallinen. Maksuihin en ota kantaa.

Siksi kirjoitinkin, etten tiedä miten hyvin nuo pitää osata. Osaan mä teknisesti ottaen esimerkiksi berimbolon tehdä, mutten silti saisi 70-kiloista vastaan hankaavaa valkovyötä bolotettua vaikka kuin yrittäisin. Jos siis vyökokeen ideana on se, että tekniikan näyttämiseen riittää yleisluonnollinen käsite siitä, niin voihan tuonne mennä käytännössä vähän normaalia pidemmän youtube-session jälkeen. Eri asia, jos tekniikan pitää olla sillä tasolla, että toimii sparrissa vastustavaa kaveria vastaan vaikkapa vyöarvon tai pari alempaa. Siinä kohtaa toisaalta tuo vyökoe saattaisi olla jo turhan vaativa, jos pitää onnistua joku subittamaan mountista 5 eri tekniikalla.

En jostain syystä onnistu ajattelemaan tuota vyökoekonseptia kuin vaihtoehdolla 1, joka on liian helppo tai vaihtoehdolla 2 joka on aivan liian vaikea.

Jotenkin huvittavaa seurata miten tosissaan harrastelevat aikuiset miehet ja naiset ottavat tämän vyönsä värin. Ymmärrän, että on eri asia jos kilpailee, mutta onko sillä muuten mitään merkitystä? Jotenkin tuntuu, että juurikin tässä BJJ-skenessä tämä asia on saavuttanut jo aivan absurdit mittasuhteet, kun esimerkiksi tällaisia ketjuja perustellaan. Haluaisin, että joku perustelee minulle harrastajan vyön merkitystä.

Kun sinulle sitten viimein lyödään se uusi vyö, niin mikä siinä muuttuu? Saat täsmälleen yhtä kovaa selkäsaunaa paremmiltasi ja dominoit huonompiasi tismalleen yhtä paljon kuin päivää ennen vyövärin muutosta. Jos egosi rakentuu vyön värin ympärille, niin suosittelen hienoista itsetutkistelua.

Vyökokeista riittäisi kyllä juttua, itse suoritin potkunyrkkeilyn vihreän vyön yhdessä kolmen sinivyötä suorittavan kanssa, kaikki samat jutut sparreineen, mutta kaipa minulta sitten hyväksyttiin heikompi esitys koska vyön sain. Muistaakseni yksi näistä kolmesta ei sinistä saanut.

Eikö se systeemi toimi niin, että kyseessä on vaihtoehto 1 ja sen lisäksi painitaan? Muutenhan joku treenaamatonkin voisi läpäistä kokeen opeteltuaan tekniikat netistä.

En mä tiedä. Tämä kuulostaa ihan fiksulta vaihtoehdolta. Juuri tuota viimeistä lausetta mäkin miettisin, että ei se ihan noinkaan voi mennä.

Jotenkin huvittavaa seurata miten tosissaan harrastelevat aikuiset miehet ja naiset ottavat tämän vyönsä värin. Ymmärrän, että on eri asia jos kilpailee, mutta onko sillä muuten mitään merkitystä? Jotenkin tuntuu, että juurikin tässä BJJ-skenessä tämä asia on saavuttanut jo aivan absurdit mittasuhteet, kun esimerkiksi tällaisia ketjuja perustellaan. Haluaisin, että joku perustelee minulle harrastajan vyön merkitystä.

Kun sinulle sitten viimein lyödään se uusi vyö, niin mikä siinä muuttuu? Saat täsmälleen yhtä kovaa selkäsaunaa paremmiltasi ja dominoit huonompiasi tismalleen yhtä paljon kuin päivää ennen vyövärin muutosta. Jos egosi rakentuu vyön värin ympärille, niin suosittelen hienoista itsetutkistelua.

Ego kasvaa vyön mukana ;)

Ei kai, en mä tiedä mitä se kisaamattomia kiinnostaa. Veikkaan, että bjj:ssä nimenomaan tuo kohtuullisen pitkä graduointiaika aiheuttaa suurta keskustelua, etenkin jollei treenaa paljon ja kisaa. En mä kyllä ole huomannut, että siitä keskustelusta mitään haittaa olisi, tuskin kukaan nyt menee erikseen vyötä ruinaamaan valmentajilta, tai erikseen pyydä, ettei vyötä annettaisi.

Jollen väärin muista, niin mun kanssa samaan aikaan graduoitiin viimeksi kaveri, joka oli 6,5 vuotta sinisellä vyöllä. Tuossa ajassa aika monessa muussa lajissa pääsisi valkoiselta mustalle.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vyökokeista riittäisi kyllä juttua, itse suoritin potkunyrkkeilyn vihreän vyön yhdessä kolmen sinivyötä suorittavan kanssa, kaikki samat jutut sparreineen, mutta kaipa minulta sitten hyväksyttiin heikompi esitys koska vyön sain. Muistaakseni yksi näistä kolmesta ei sinistä saanut.

Potkunyrkkeilyn vyökoemääräyksissä on kyllä sinisessä vyössä uusia tekniikoita verrattuna vihreään. Potkisvyökokeissa pitää siis kuitenkin osata myös alempien vöiden tekniikat entistä paremmin.

Siksi kirjoitinkin, etten tiedä miten hyvin nuo pitää osata. Osaan mä teknisesti ottaen esimerkiksi berimbolon tehdä, mutten silti saisi 70-kiloista vastaan hankaavaa valkovyötä bolotettua vaikka kuin yrittäisin. Jos siis vyökokeen ideana on se, että tekniikan näyttämiseen riittää yleisluonnollinen käsite siitä, niin voihan tuonne mennä käytännössä vähän normaalia pidemmän youtube-session jälkeen. Eri asia, jos tekniikan pitää olla sillä tasolla, että toimii sparrissa vastustavaa kaveria vastaan vaikkapa vyöarvon tai pari alempaa. Siinä kohtaa toisaalta tuo vyökoe saattaisi olla jo turhan vaativa, jos pitää onnistua joku subittamaan mountista 5 eri tekniikalla.

En jostain syystä onnistu ajattelemaan tuota vyökoekonseptia kuin vaihtoehdolla 1, joka on liian helppo tai vaihtoehdolla 2 joka on aivan liian vaikea.

En kyllä osaa sanoa BJJ-vyökokeista tosiaan, mutta judossa menee käytännössä niin että mitä kokeneempi ja menestyneempi kisaaja olet, sen vähemmällä pääset periaatteessa kokeessa. Muutenkin jos tekniikoiden näyttäminen menee smoothisti niin näytön tarve vähenee. Sitten kun tulee kompurointia, huonoa tekniikkaa jne, niin vaaditaan näyttämään enemmän. Toisilla vyökoe on vartissa ohi, toiset voi joutua pakertaamaan yli tunninkin.

Ennen kuin suomessa Alliancellakaan oli virallista vyökoetta, niin graduoinnithan tapahtui jonkun brassin vetämillä leireillä. Pahimmassa tapauksessa siis vyökoe saattoi kestää parikin viikkoa, eikä mitään taetta siitä että just sua nakataan vyöllä tai natsoilla.

Potkunyrkkeilyn vyökoemääräyksissä on kyllä sinisessä vyössä uusia tekniikoita verrattuna vihreään. Potkisvyökokeissa pitää siis kuitenkin osata myös alempien vöiden tekniikat entistä paremmin.

Tiedän että moni muukin joutui tekemään enemmän kuin mitä papereissa vaadittiin, esim sparraamaan oranssin kokeessa. Kyllä mäkin jouduin tekemään kaikki ihan samat mitä sinisetkin, mutta varmaan meni läpi koska heikompikin esitys jostain tekniikasta meni läpi.

Onhan työpaikoillakin tämä sama järjestelmä käytössä ;) Työntekijöillä haalarit ja keltainen kypärä, työnjohdolla työhousut/haalarit ja valkoinen potta, ja ylemmillä toimihenkilöillä farkut+työtakki + valkoinen potta.

Suositut

Back
Ylös Bottom