BJJ ja muu treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
tuli ihan mielee ku oon just alottanu bjj ja käyny 1v salilla et miten sais yhistettyy sali treenin sillei että sais kuntoo kasvatettuu ja silti punttiksella voima ja erityisesti bjj:ssä olevat tärkeät lihakset reenattuu...et ei sattuis olee mitää vinkkei miten joillain on yhistettynä sali- ja lajitreeni ku haetaa lajitreenissä menestystä ?

Riippuu aika paljon siita etta paljon aikaa kaytettavissa sulla on. Mutta sanotaan nyt jos voit esim 5-6 treenia ottaa viikkoon ni parhaiten menestysta saat kayttamalla ne kaikki lajitreeneissa.

Jos haluat 100% kehitystä BJJssä (vaikka tää nyt ihan brosciencelta kuulostaakin) niin keskity BJJhin, kuten tossa jo ylhäällä mainittiin. Panosta ruokavalioon ennemmin. Besides, jos keskityt 100% jukujukuun, niin voit keskittyä myös 100% ruokavalioon [sic]. Jos haluat pysyä kunnossa ettet näytä ihan fedorilta, niin ruokavalio kohilleen ja lajitreenin jälkeen pienet voimaekstrat kaverin kans. Koutsi varmasti tietää hauskoja pariharjotteita.

aikeissa olis harrastaa bjj:tä 2 krt viikosssa..eli ois mahollista käydä 2 kertaa viel viikos salilla...sit ajattelinottaa vaparii viel mukaa mut joskus vuoden parin pääst :D

2 krt viikossa treeni ja 2 mahist viikos päästä sparraa sit on 2 krt viikos salille ja muuten on pakko vaa olla ja elää + kouluu painaa melkei treeniaikoijen päälle ni ei viiti koko aja iittee riepottaa...

Jos haluat pysyä kunnossa ettet näytä ihan fedorilta, niin ruokavalio kohilleen ja lajitreenin jälkeen pienet voimaekstrat kaverin kans.

Niin, Fedor näyttää väkivahvalta urheilijalta, ei boudarilta tai miltään muulta kansikuvapojalta. :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no mitskä lihakset nyt sit ois porukoitten mielestä tärkeitä bjj:ssä ja miksi ?

Kaikki? Vahvasta keskivartalosta, selästä ja jaloista on kuitenkin hyötyä. Mitä vahvempi puristus, sitä parempi grippi yleensä. Ei tää mitään ydinfysiikkaa ole. Jos meinaat puntilla käydä, niin mielestäni koko kropan treenaaminen on hyvä. Aluks lihalla ja voimalla voi pärjätä, mutta myöhemmin taitavat kaverit ajaa sun yli. Jos kahden treenikerran päälle on mahdollisuus päästä sparraamaan kahdesti, niin suosittelen, että käytät ne kerrat hyväksi. BJJ:tä opit treenamalla BJJ:tä.

Nostellaanpa härskisti tätä postia ylöspäin. Haulla löyty useita samasta aiheesta, mutta otin osuvimman sieltä.

Eli tilanne on seuraavanlainen: tällä hetkellä BJJ peruskurssi menossa (2 krt viikko) ja teen noin 3 salireeniä viikossa. Pyrin myös käymään lenkillä tässä seassa, väh. kerran viikossa. Minkälaisilla liikkeillä/sarjoilla/toistoilla kannattais salilla ottaa? Minkälaista settiä väki on täällä vetänyt? Entä muu treeni? Olen tosiaan puntannu parikin vuotta aktiivisesti, mutta aina oli tavotteena alottaa joku kamppailulaji, kun saan muutettua kotikylästäni pois. Tein yleensä bodytyyppistä treeniä eli noin 10 toiston kieppeillä sarjoja. Arskan kuusikkoa tullu raivattua oikeastaan eniten, pidän pienijakoisista ohjelmista.

Tietenkin kannattaa perusvoimaliikkeitä tehdä, mutta en itse pysty esimerkiksi kyykkäämään, kun nilkkojeni liikkuvuus on hyvin pieni synnynnäisen vian takia. Mavessa häiritsee hieman, muttei tee toimintaa kuitenkaan mahdottomaksi. Olisiko esim. prässi tähän hyvä vaihtoehto? Vai onko joku "lajinomaisempi" jalkaliike tämän sijaan parempi?

Vielä noista treenimääristä. Tällä hetkellä tosiaan 2 BJJ, 3 puntti ja 1-2 lenkkiä. Kun peruskurssi loppuu maaliskuun paikkeilla, tulee painireenejä yhteensä 5. Onkohan mitenkään mahdollista 2 voimatreeniä sisällyttää tähän sitten? Tekeekö porukka tämmösillä treenimäärillä vielä jotain palauttavaa/aerobista hommaa? Ajattelin itse, että uinti olisi tuolloin viimeistään hyvä lisätä. Mutta onko hyöty sitten mitenkään mainittava, vaikea sanoa.

Kysymyksiä on enemmän kuin laki sallii, mutta kiitän suuresti, jos joku kokeneempi jermu viitsisi vilkaista aihetta.

Nostellaanpa härskisti tätä postia ylöspäin. Haulla löyty useita samasta aiheesta, mutta otin osuvimman sieltä.

Eli tilanne on seuraavanlainen: tällä hetkellä BJJ peruskurssi menossa (2 krt viikko) ja teen noin 3 salireeniä viikossa. Pyrin myös käymään lenkillä tässä seassa, väh. kerran viikossa. Minkälaisilla liikkeillä/sarjoilla/toistoilla kannattais salilla ottaa? Minkälaista settiä väki on täällä vetänyt? Entä muu treeni? Olen tosiaan puntannu parikin vuotta aktiivisesti, mutta aina oli tavotteena alottaa joku kamppailulaji, kun saan muutettua kotikylästäni pois. Tein yleensä bodytyyppistä treeniä eli noin 10 toiston kieppeillä sarjoja. Arskan kuusikkoa tullu raivattua oikeastaan eniten, pidän pienijakoisista ohjelmista.

Tietenkin kannattaa perusvoimaliikkeitä tehdä, mutta en itse pysty esimerkiksi kyykkäämään, kun nilkkojeni liikkuvuus on hyvin pieni synnynnäisen vian takia. Mavessa häiritsee hieman, muttei tee toimintaa kuitenkaan mahdottomaksi. Olisiko esim. prässi tähän hyvä vaihtoehto? Vai onko joku "lajinomaisempi" jalkaliike tämän sijaan parempi?

Vielä noista treenimääristä. Tällä hetkellä tosiaan 2 BJJ, 3 puntti ja 1-2 lenkkiä. Kun peruskurssi loppuu maaliskuun paikkeilla, tulee painireenejä yhteensä 5. Onkohan mitenkään mahdollista 2 voimatreeniä sisällyttää tähän sitten? Tekeekö porukka tämmösillä treenimäärillä vielä jotain palauttavaa/aerobista hommaa? Ajattelin itse, että uinti olisi tuolloin viimeistään hyvä lisätä. Mutta onko hyöty sitten mitenkään mainittava, vaikea sanoa.

Kysymyksiä on enemmän kuin laki sallii, mutta kiitän suuresti, jos joku kokeneempi jermu viitsisi vilkaista aihetta.

Puntilla kannattaa tehdä mahdollisimman kokonaisvaltaisia liikkeitä. Pumppailuista ja kuntopiireistä ei juuri apua ole. Toki kuntopiireillekkin paikkansa on, mutta itse ainakin suosittelisin ihan perus voimaharjoittelua, esimerkiksi jotain 1-5 toiston sarjoja. Hyviä liikkeitä ovat mave, rive, kulmasoutu, leukojen veto, kyykky (ehkäpä tässä tapauksessa sitten tuo prässi) ja penkki. Myös niskaa voimistavia liikkeitä kannattaa tehdä.

Viiden painitreenin lisäksi voi ihan hyvin käydä pari kertaa puntilla..ja miksei uimassa tai lenkilläkin. Pitää kuitenkin muistaa laadukas ravinto ja riittävä lepo. Onkin melkeinpä helpompi ensin suunnitella milloin lepää ja sen ympärille suunnitella treenit. Riittävästä unen saannista tulee myös pitää huoli. Laadukkaalla ravinnolla en tarkoita rahkaa sekä kanaa ja riisiä, vaikka eihän niissäkään mitään vikaa sinällään ole. Riittävästi kuitenkin erilaisia kasviksia, marjoja ja hedelmiä mukaan!

Jos/kun jossain välissä tulee eteen tilanteita, missä joudut ehkä väliaikaisesti karsimaan jotain treeniä, niin älä ainakaan lajitreenistä sitä karsintaa aloita. Lajitreeni tulee aina ykkösenä, mutta tämänhän jo tiesitkin!

Hyvä valinta toi BJJ itsekkin tullut puoli vuota vedettyä ja onhan se hyvää jumppaa.

Pakko sanoa että mave mieluummin kuin prässi. Aktivoi keskivartaloa paremmin. Aseta tarkat tavoitteet mitä haluat niin et vedä "turhia" treenejä. Treenata voi vaikka kuinka paljon mutta se täytyy tehdä oikein. Parhaimmat jujutsukat vetää kolme treeniä päivään. Heidän taitonsa ovat ilmiömäiset verrattuna muutaman kerran viikossa treenaaviin. Treenata voi siis paljon jos ohjelma on järkevä.

Itse olen vetänyt kovimpina treeniviikkoina 4 BJJ harj.+3punttia+2lenkkiä+huoltavat harjoitukset(kevyt lenkkeily väh. 40 min, pitkät venyttelyt, liikkuvuus ja kehonhallinta yms. tuntemuksien mukaan) treeniä toimii hyvin omalla kohdallani. Kevyet lenkit ja palauttavat harjoitteet ovat nannaa ainakin omalle kropalle. Pitää muistaa tehdä näitä ei niin rasittavia treenejäkin. Täytyy ymmärtää että koko ajan ei voi painaa täysillä. Kannattaa sis opetella jaksottamaan omaa treeniään ja kuuntelemaan omaa kroppaansa.

Puntilla ihan perusliikkeitä joissa perusvoimatasoja pikkuhiljaa ylöspäin. Kannattaa vetää jonkun ohjelman mukaan mielestäni niin ei tule tasanteita. Keskivartalo on hyvä olla kunnossa BJJ:tä ajatellen.

Ihmisillä on niin erilaisia taustoja treenien suhteen että vaikea tehdä mistään sen syvempää analyysia treeneistä. Kuulostaa ihan järkevältä toi sun systeemi. Uinti on varmasti hyvää palauttavaa treeniä.
Onnea vaan treeneihin:thumbs:

Kiitoksia kovasti neuvoista! Eli isoja liikkeitä, lyhyitä sarjoja. Tosiaan, palautumisen mukaanhan se pitäs suunnitella toi harjoittelu. Kuten cIe sanoikin, olen tosiaan niin päättänyt että mikäli jostain joutuu karsimaan, niin lajitreenistä sitä ei tehdä.

Pakko muuten vielä kysyä, että mitä mieltä väki on oman kehon painolla tehtävistä liikkeistä/telinevoimistelutyyppisestä harjoittelusta BJJ:n suhteen? Tykkään tosi paljon tällaisesta myös, esimerkiksi burpeet, sit-outit sun muut härvelit. Eikö monet brassit vedä juuri tommosta, esim. Ginastica Natural jne.

Minua tympii nuo ainaiset "treenaa vaan lajia sali on ihan turhaa" länkytykset joita aina riittää näissä ketjuissa. Perkele, jos henkilö haluaa kasvattaa myös lihasmassaa vaikka nyt ihan vaan pelkän ulkonäön takia niin antaa mennä. Puhumattakaan siitä ettei se voima siellä matolla aivan turhaa ole. Toki lajinomainen voimatreeni on aina tehokkaampaa lajia ajatellen. Voimaharjoittelun ja lajitreenien suhde riippuu myös pitkälti siitä kuinka paljon lajiin haluaa panostaa, ja kuinka paljon ylipäänsä on aikaa käytettävissä. Mutta harvapa sitä on mundialeihin treenaamassa, eli ei sitä pelkkää lajia tarvitse vääntää kehittyäkseen ihan kohtuulliseksi gräplääjäksi. Omassa ohjelmassani on tällä hetkellä 4x bjj 3x punttitreeniä. Salilla vedän yleensä 6-8 toiston sarjoja 6 liikettä kerrallaan. Yleensä nostelen puntit aika rivakasti 1-2min palautuksilla riippuen liikkeestä, n. 45-50min yhteensä. Eli suht nopeasti kotiin palautumaan.

Kyllä meidän seurassa jyrää lähinnä ne tyypit jotka siellä tatamilla asustelee. Osa niistä ei käy puntilla varmaan lainkaan. Omasta mielestäni paras tapa ois alottaa niin et treenaa mahdollisimman paljon just lajia ja lisää siihen oheisharjoittelua sen verran kun on mahdollista. Isoja liikkeitä räjähtävästi. Erilaiset "krokotiilikävelyt" sun muut omalla keholla tehtävät liikkeet auttaa paljon kehon lihaksistoa toimimaan kokonaisuutena, joka taas näkyy painiessa. Itse käyn 4x viikossa salilla, 2x viikossa painimassa (lukkopaini & BJJ) ja kerran viikossa pelailees salibandyy. Painimatolla 15-20 kiloa meikäläistä kevyemmät taitajat laittaa kyllä mut solmuun melko nopeasti. Mutta omaksi iloksi mä siellä vääntämässä käyn, eikä ole tarkotuskaan tulla miksikään bjj velhoksi. Eli jos kehitystä haluaa niin en tota omaa systeemiäni ainakaan suosittele. Valmentajilta saa usein hyviä vinkkejä, kannattaa kysellä niiltä myös.

Tästä aiheesta saa aina hyvän väittelyn. Kaikki siis riippuu ihan siitä mihin tähtäät. Jos vaan harrastat BJJ:tä harrastusmielessä etkä meinaa kisailla niin hyvin voit käydä salilla vaikka joka päivä. Kuitenkin jos haluat kehittyä nopeammin BJJ:ssä tai meinaat kisata niin suosittelen tiputtamaan punttikertojen määrää. Itsekin kävin vielä peruskurssilla kolme kertaa salilla ja kaksi kertaa treenissä viikossa, kun ei ollut kun kahdet peruskurssin treenit viikossa. Peruskurssin jälkeen pudotin salilla käynnin määrän kahteen kertaan ja käyn painimassa sen 2-4 kertaa viikossa. Lenkillekin menisin, jos saisin jostain motivaatiota siihen hommaan... Vaikka olen puoltoista vuotta kohtuu säännöllisesti käynyt salilla niin ei ole siitä voimasta kauheasti tatamilla ollut apua. :)

Itse olen ollut vasta 4vkoa peruskurssilla ja käynyt sitten ti, to ja la salilla. BJJ harkat on ma ja ke. Peruskurssin jälkeen ohjaaja sanoi, että on mahdollisuus jatkaa tyylillä, että yhdet rätti reenit, yhdet lukkopaini reenit ja yhdet vapari reenit viikossa. Kyseinen järjestely kuulostaa hyvältä ainakii omasta mielestä. Enivei, oma mielipide on aina ollut sitä, että kamppailulajeja varten on omalla painolla tehdyt liikkeet parhaita niinku voimaa ajatelle ja niistä on muutakii hyötyä varsinkii BJJ:ssä kuten kehonhallinta ja koordinaatio. Tosin vähän on itellä tekopyhyyden meininkiä kun ei itse kyseisiä harjotteita tee.

Suositut

Back
Ylös Bottom