BJJ ja muu treeni

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oheisharjoittelun tulisi olla itselle suunniteltu, heikkouksia eliminoiva. Jos perusvoima/maksivoima on ongelma on tätä vaikea kehonpaino harjoitteilla paikata. Lajin lisäksi 2 puntti treeniä viikossa pitäisi riittää voimatasojen nostoon, sen päälle menevät sali treenit melkein vaihtaisin vaikka tasavauhtisiin lenkkeihin.

Olen Martin Rooneyltä tosiaan lueskellu noita juttuja ja ihan hyvää settiä on! Eli voimatasojen nostoon toi isojen liikkeiden punttitreeni on melko ehoton. Pitää kuiten vasta sitten, ku alkaa noita painitreenejä oleen viisi kipaletta viikossa, suunnitella tarkemmin toi ohjelma. Varmaan alkuun palautumisen kanssa säätämistä, kun uutta rasitusta on paljon.

Vähän ehkä tyhmä kysymys, mutta miten noi jotkut BJJ/lukkopainijätkät on niin jumalattomia könttejä? Tuntuu että omaavat lihaa jonku CBB-tason jätkän verran (vähän ehkä karrikoitu vertaus mutta you get the point). Silti jaksavat painia ku myyrä konsanaan niiden lihojen kans. Esim. Ricardo Arona. En kuitenkaan usko että nää kaverit vaan ovat puntanneet ihan hulluna. Kaippa tuolla lajiharjottelullaki tulee "näkyviä" tuloksia.

Oheisharjoittelun tulisi olla itselle suunniteltu, heikkouksia eliminoiva. Jos perusvoima/maksivoima on ongelma on tätä vaikea kehonpaino harjoitteilla paikata. Lajin lisäksi 2 puntti treeniä viikossa pitäisi riittää voimatasojen nostoon, sen päälle menevät sali treenit melkein vaihtaisin vaikka tasavauhtisiin lenkkeihin.

Juurikin näin. Oma vaatimaton mielipiteeni on, että esim. BJJ:ssa aloittelijalle riittää varsin hyvin kehonpainolla jumppailu. Kroppa voi aloittelijalla olla kovilla, koska liikeradat ja asennot, joissa lihakset painiessa joutuvat tuottamaan voimaa, ovat melko outoja. Esimerkiksi runsas ja raskas penkkaaminen kirraa olkapäitä, jotka joutuvat painiessa melko koville.

Kun kroppa on tottunut painimiseen, niin raskaammankin puntin tekeminen on turvallisempaa.

Olen nyt toistaiseksi tehny sen 2 voimatyyppistä reeniä painien lisäksi. 5x5 toistoilla vääntäny ja pakko sanoa että jo parin viikon jälkeen on tulokset noussu huomattavasti. Toisaalta taas, esimerkiksi mave on oikein lepposa liike tehä, eilen vedin taas ja tuntu mukavalta tehä eikä tarvinu mitään hullua psyykkausta (tämä ei tarkota sitä että olis kevyet sarjat ollu, vertasin vain siihen, miltä tuntunu aikaisemmin). Tuumin tässä, että ehkä ne erilaiset harjotteet mitä on nyt painissa tehty, auttaa punttiaki, kun oli tosiaan niin paljon paremman tuntusta (vrt. kaverin guard-nostot) . Lisääntynyt venyvyyski on tullu huomattua ja edut havaittua. So far so good!

Itse olen nyt jotain 6kk käynyt matolla vääntämässä ja oli itselläni vähän entistäkin pohjaa siihen touhuun. Punttia olen harrastellut kohtuudella ja olen kyllä huomannut, että harmittavan vähän voimasta on hyötyä. Tokihan voin jäkittää painissa, kuten Judossa konsanaan, mutta BJJ:ssä on kuitenkin liikkuminen valttia. Kyllä olen useasti taputellut itseäni 10vuotta nuoremmille ja 20kiloa kevyemmille hemmoille, että eipä se massa ja voima anna mitään kummallista ylilyöntiä vs. taito kirmata matossa. Yllättävän jänteviä ihmisiä on noissa 70-kiloisissakin, vaikka itsellä on 84kg elopainoa. Eli painimalla tulee hyvä painia ja jos taidoiltaa kaksi samantasoista, niin fysiikasta on hyötyä enemmän.

Ei itelläkään se voimavääntäminen nappaa yhtään, vähän tuntuu niinku huijais, varsinkin pienempää vastaan. Tekninen painihan on tottakai paras tapa, oppiiki paremmin ku keskittyy täysin siihen. Teen kuitenki punttia vähän elämäntavan vuoksi ja on voimatasojaki mukava nostella. Ei voimasta kuitenkaan haittaa ole, kun katotaan suuremman lasin läpi.

Joo itsekin tulee varsinkin rättitreeneissä panostettua enemmän siihen tekniikkaan ja jos on reilusti pienempi vastus niin tavallaan "pudotan" sitä omaa voimankäyttöä hänen tasolleen. Siinä kärsii ainoastaan oma tekniikka, jos puhtaalla voimalla lähtee vääntämään pienenmpiä vastuksia pois positioista.

tottakai treeneis mielummin kunnon hyvää tekniikkasparria ku puristamista mutta sitte ku laitetaa kaks ukkoo jotka on about samantasosia mut toinen on perkuleesti vahvempi ni kyllä se vaa sen toisen jyrää.. ite otan useesti dunkkuuni treeneis n.10-20kg isommilta kavereilta vaikka tekniikkaa löytyy enemmän niin ku ei egoon taida mahtua että pienempi voittaa ni vääntävät voimalla sitte mut kumoon.. toisaalta en ite vielä oo mikää kummonen pitää kattoo puolen vuoden päästä ;)

Käyn salilla 5 kertaa viikossa ja treenaan massaa/voimaa. Tuo siis on päätavoitteeni. Pitäs saada joku laji salin ohelle missä nousis muukin kunto kuin raudan nostelu.
Oon miettinyt jos tän lajin alottaisi, kannattaako tätä treeniä pari kertaa viikossa jos kuitenkin on toi sali päätavote?

Myös vaivaa kysymys, paskonko itteäni tuolla lisää jos on jo muutenkin nivel-, olkapää ja polviongelmia?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käyn salilla 5 kertaa viikossa ja treenaan massaa/voimaa. Tuo siis on päätavoitteeni. Pitäs saada joku laji salin ohelle missä nousis muukin kunto kuin raudan nostelu.
Oon miettinyt jos tän lajin alottaisi, kannattaako tätä treeniä pari kertaa viikossa jos kuitenkin on toi sali päätavote?

Myös vaivaa kysymys, paskonko itteäni tuolla lisää jos on jo muutenkin nivel-, olkapää ja polviongelmia?

Todennäköisesti hajotat itsesi. Lajissa kun on kyse juuri lukottelusta. Reeneissäkin ovat nivelet ja lihakset kovilla kun niitä väännetään ''yli''.

Innostus oli ja on edelleen kova joten päätin ainakin kokeilla tätä lajia. Nyt on 4 viikkoa treenattu, kaksi kertaa viikossa bjj:tä. Ei ole ollut oikeestaan mitään ongelmia paikkojen suhteen paitsi, että nivunen tuli todella kipeäksi yks kerta ja piti sitten skipata seuraavat treenit.

Onko normaalia, että melkein jokaisen treenin jälkeen niska on niin puutunut/jumissa, että ei voi pitää päätä pystyssä vaan pitää koko ajan nojata johonkin. Muuten niska puutuu välittömästi. Tätä jatkuu 1-2 päivää vielä treenien jälkeenkin.

Innostus oli ja on edelleen kova joten päätin ainakin kokeilla tätä lajia. Nyt on 4 viikkoa treenattu, kaksi kertaa viikossa bjj:tä. Ei ole ollut oikeestaan mitään ongelmia paikkojen suhteen paitsi, että nivunen tuli todella kipeäksi yks kerta ja piti sitten skipata seuraavat treenit.

Onko normaalia, että melkein jokaisen treenin jälkeen niska on niin puutunut/jumissa, että ei voi pitää päätä pystyssä vaan pitää koko ajan nojata johonkin. Muuten niska puutuu välittömästi. Tätä jatkuu 1-2 päivää vielä treenien jälkeenkin.

Ei oo. Mee lääkäriin.

Silloin kun vielä lukkopainia ja bjj:tä treenasin tein puntilla lyhyttä sarjaa että sais voimaa ja räjähtävyyttä ja painitreeneillä hain/sain sitten kestävyyttä. En tiedä oliko järkeä, mutta ihan hyvässä kondiksessa olin eikä mitään pahempia vammoja tullut

Älä mee treenaan jos oot kipeä.. ei tullu ilmi sun postauksesta että kuin kauan oot ollu treenaamatta, mutta paikat kipeytyy todella helposti jos on ollu taukoa lajista. Ja omakohtaisesti tiedän että kun intoa/halua riittää "liikaa" niin sitä repii ittensä hajalle. Eli jos tuntuu pahalle, älä treenaa ainakaan niin että tuntuu vielä pahemmalle. Treeneissä voit kyllä kertoa valmentajalle mikä on tilanne niin se kyllä osaa kertoa mitä tehdä.. jos ei osaa niin vaihda seuraa!

Silloin kun vielä lukkopainia ja bjj:tä treenasin tein puntilla lyhyttä sarjaa että sais voimaa ja räjähtävyyttä ja painitreeneillä hain/sain sitten kestävyyttä. En tiedä oliko järkeä, mutta ihan hyvässä kondiksessa olin eikä mitään pahempia vammoja tullut
Kaipa se noin onkin fiksuinta tehdä. Punttien nostelulla yleisesti voimatasoja ylöspäin perus- ja maksimivoimatreeneillä ja varsinaisissa lajiharjoituksissa sitten sitä lajinomaista voimaa.

Luin ton t-nation myytti jutun ja lopussa oli kiinnostavia liikkeitä, jotka varmasti auttaisi myös BJJ:ssä.

Maastaveto
Yhden käden maanviljelijän kävely (Single-arm farmer's walks) aika hauskan näkönen liike
Yhden käden kulmasoutu
Lattia penkki
Hyppy kyykyt
Istumaan nousuja
Niska treeniä

Saisiko noista liikkeistä 1-2 kertaa salilla käyvälle ohjelman bjj:n tueksi? Toistot olisi 6-10.

Suositut

Back
Ylös Bottom