Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko tossa bitcoinissakin sitten niin, että vain pieni osa tajuaa oikeasti miten homma toimii. Loput sitten ostelee niitä milloin mistäkin ja säilyttää gmailissa.
EI tää nyt ihan kaikkein luotettavimmalta rahayksiköltä vaikuta:
Bitcoin-pomo räjäytti pommin: "90 prosenttia irtisanottiin, nyt rahat loppu" - Tivi
Onko mahdollisuutta siirtää bitcoin lompakosta pelkän lompakko-osoitteen ja salasanojen avulla toiseen lompakkoon?
Itellä unohtu käyttäjätunnus, mutta salasanat ja lompakko-osoite on tiedossa. Tuossa unohtuneen käyttäjätunnuksen lompakossa on reipas summa rahaa sisällä.
Bitcoinkäyttäjän ei oikeastaan tarvitse tietää kuin vähän. Pitkälle riittää jo se, että tietää kuinka bitcoineja säilytetään ja käytetään turvallisesti. Käsittääkseni suurin osa säilyttää bitcoinejaan omalla koneella tai paperilla.
Samalla logiikalla olisi voinut ostaa Wincapitaa. Ei tarvitse tietää tai ymmärtää, ja sitä rataa..
Näin on. Wincapitassa tosin ei ollut mitään mahdollisuutta saada tietoa tai varmistaa asioita.
Bitcoin on täysin avoin järjestelmä. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun ei tarvitse luottaa kenenkään, pyytää keltään lupaa tai ostaa mitään käyttääkseen Bitcoinia. Muutama vuosi sitten yleisin Bitcoinien hankkimiskeino oli niiden louhinta omalla koneella. Järjestelmä on aivan sama kuin silloinkin, nykyään vaan kovin kilpailtu että omalla koneella ei saa hankittua käytännössä yhtään Bitcoinin osaakaan. (Eli nykyään tapa hankkia bitcoineja on ostaa niitä muilta, jotka niitä mainaa tai on mainannut tai ostanut aikaisemmin mainaajilta jne.)
Ja kun se on täysin avoin, voit tietenkin muuttaa koodia miten haluat. Voit vaikka tehdä niitä itsellesi tyhjästä. Järjestelmän hienous onkin siinä, että muiden Bitcoin-ohjelmistot varmistavat että toimit protokollan sääntöjen mukaan (eli et luo esimerkiksi miljoonaa bitcoinia tyhjästä itsellesi.)
Mutta joo, nuo Wincapita-läpät oli mediassa kova juttu vielä vuonna 2011. Media on jo nykyään tutustunut Bitcoiniin sen verran, että ymmärtävät että on kovin noloa verrata sitä mm. pyramidihuijauksiin, kuten Wincapita.
Eli tiedät itse syvällisesti Bitcoinista, mutta suosittelet muille että ei tarvitse ymmärtää sitä.
Linux:kin käyttis on myös "avoin" / jne. , kuitenkin varmaan vaan jotain 0.0...1 % sen käyttäjistä osaa, tai on edes kiinnostunut, tutkimaan lähdekoodia niin että voisivat tarkastaa sen luotettavuutta.
...... Bitcoinkäyttäjän ei oikeastaan tarvitse tietää kuin vähän. Pitkälle riittää jo se, että tietää kuinka bitcoineja säilytetään ja käytetään turvallisesti.
Tästä voi olla montaa mieltä. En minä ostaisi arvopapereita/osakkeita vain sillä ennakkotiedolla että tiedän miten niitä ostetaan/myydään ja säilytetään. Kyllä minä haluan myös ymmärtää mitä osake on, miten osakekauppa käydään, mitä minä itse asiassa saan kun ostan osakkeita jne. Ja tietenkin kaikenlaista taloustietoa itse firmasta.
Näin rahan investoiminen on aina toiminut, ei siihen mitään ihmisluonteelle ominaista kehitysvastaisuutta liity, imo.
Oma valinta miten rahansa käyttää, tietenkin.