Biljardi

oon tässä aatellu sen cheetah -kepin tilausta biljardihuolto.fi stä..
onko hajua, minkälaisessa paketissa yleensä kepit tulee jos ei tilaa minkäänlaista keppilaukkua ollenkaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No ei ammattiliike nyt käy niitä ainakaan ilman mitään lähettämään. Eiköhän ne tule ihan asianmukaisissa suojauksissa perille...

onko muuten butti ja shafti saman pituisia? vai kumpi on pidempi ja miten pitkä se on? siis tässä pähkäillään kun meillä on noita taitavia käsiä talossa, niin keppilaukun tekisivät :)

..köyhä opiskelija kun on..

No oottele kun se keppi on tullut ja teetätä sitten. On ne vissiin aika samankokoisia, ainakin itsellläni.

Minkä kokoinen huone pitäisi olla järkevän kokoiselle (en tartte aivan täysimittaista) pöydälle? Itse laskin että 4x6m riittäisi?
Viereen pitää saada mahtumaan sohva ja baaritiski...

Kannattaa miettiä sillai se pöytä sinne huoneeseen että mahtuu joka nurkasta lyömään... Jos esim. kivi on vallissa kiinni on tosi vittumaista lyödä jos takana oleva seinä ottaa kepin perään ja sitä kepin persettä joutuu sit nostaan niin että tarkkuus kärsii väkisinkin...

Tähän tyyliin on joissain baareissa ollu pöydät jossa ollaan ihan liigapelejäkin pelattu. Ja se on oikeesti äärimmäisen vittumaista...

pöydän mitat + 1.5 metriä suuntaansa ekstraa minimissään, sanoisin näin perstuntumalta jos ihan kepin kanssa lyöntiasennossa mittailee. Mikään ei vituta niin, kuin pöytä jolla ei mahdu pelaamaan kunnolla.

E: Eli väittäisin, että neljällä metrillä leveyttä ei tule kuin tappeluita ja kaatuneita kaljalaseja, tai vastaavasti hyvätasoinen marmorikuulabilishuone.

Minkä kokoinen huone pitäisi olla järkevän kokoiselle (en tartte aivan täysimittaista) pöydälle? Itse laskin että 4x6m riittäisi?

Kyllä siinä saisi ulkomittojen päälle mielellään pari metriä olla tilaa, niin ei tarvitse vedellä millään lyhennetyillä kepukoilla, jos oman sattuu jättämään valliin. Toisekseen kuuden ja seiskajalan pöytiä en oikein osaa suositella, ja melkein suosittelisin mahdollisuuksien mukaan panostamaan kasi- tai mielellään ihan täysimittaiseen eli ysijalkaiseen pöytään. Pooli on niin eri peli isolla pöydällä, kuin pikkusella baarilavalla. Jos rahasta ja tilasta ei ole kiinni, niin Brunswickin Gold Crownia tai Diamondia vaan hankkimaan. Jälkimmäiset ovat omaan makuuni ehdottomasti parhaita pöytiä millä olen koskaan vetänyt. Oliotkin ovat periaatteessa ihan jees lavetteja, ja niiden kanssa pääsee vähän halvemmalla, mutta omat kokemukseni pöydästä ovat todella huonoja, koska kyseisessä yksilössä vallit antaa ihan miten sattuu, eikä tilanne ole korjaantunut useista yrityksistä huolimatta.

edit. noissa olioissa on vähän sitäkin ongelmaa, että ne ei aina ota palloa tasaisesti säkkiin, vaan sylkevät vähän kovempia lyöntejä ulos. Toisaalta taas poolissa pitäskin vetää pehmeästi, eikä pommittaa kuin tarvittaessa :)

Itsellä on 425 cm leveä ja on ihan sopiva koko 8 jalan pöydälle. Pituutta huoneella on jotain vajaa 9metriä ja sopii kaksi sohvaa ja telkkaritasotkin samaan tilaan. 140 on siis sivuseinistä pelitilaa ja riittää ongalmattomaan peliin. 10 senttiä pois niin, voisi noi vallipalliot jo tuottaa mailan nostoja... 7 jalan pöydälle tuo 4x6m riittää loistavasti. 8 jalan pöydälle laskeskelisin aika tarkkaan.

Millaista edullista keppiä suosittelette noin kerran viikossa talvikaudella pelaavalle? Ei viittis mitään kovin kallista kuitenkaan ostaa. 2-osainen sais olla.

Eipä halvoissa kepeissä juuri eroja ole, eikä niitä voi suositellakaan. Jos kuitenkin sellasen haluat, niin meet johonkin alan putiikkin ja hommaat sen mikä parhaalta tuntuu.

Kyllä niissäkin hyviä yksilöitä tulee vastaan aina silloin tällöin. Nyt viimeisimpänä sattui kouraan joku Furyn reippaan huntin köö, jonka kaveri osti ja tsekkasin, että onko se kondiksessa. Sillä oli yllättävän hyvä lyödä.

Ehkä niissä kannattaa katsoa kepin painoa (eli paljon se keppi kokonaisuudessaan painaa) ja painotusta (eli missä kohtaa paino kepissä tuntuu sijaitsevan). Sen lisäksi varmaan kannattaa miettiä, että haluaako gripillisen vai ilman. Ja jos jotain nyt välttäisin, niin ehkä sitten näitä lakkapintaisella shaftilla olevia. Niillä on raskas pelata, kun keppi ei luista kädessä yhtään. Tai sitten sitä lakkaa pitäs vähän hioa veks jollain hienolla hiekkapaperilla ja käsitellä öljyllä sen jälkeen.

---

En tiedä, että onko niissä shaftien pinnoitteissa jotain eroa eri keppivalmistajien välillä nykyään, mutta jotkut halpisshaftit on sellaisia, jotka ei luista mihinkään. Näitä kannattaa testailla, kun menee keppiä ostamaan. Ja yksi vaihtoehto on toki ostaa biljardihanska, jolloin ei tarvitse välittää tästäkään, mutta mä en henk. koht ole kovin mieltynyt niihin.

Tossa vähän hämää kun ei oo saftista kuvaa, eikä kepin kierteestäkään mitään puhetta. Jos jenga on joku yleisemmin tunnettu, niin kepukkaa on sitten mahdollista päivittää eri valmistajien shafteilla. Ja narugrippi on aina vähän... Tietty lakkaa siihen päälle niin saa kyllä tatsia ja kestävyyttä. Makukysymyksiäkin nää on aina toki.

edit. Mosconissakin jenkit nappas ekan voiton, nyt 7-1 euroopalle.

Tossa vähän hämää kun ei oo saftista kuvaa, eikä kepin kierteestäkään mitään puhetta. Jos jenga on joku yleisemmin tunnettu, niin kepukkaa on sitten mahdollista päivittää eri valmistajien shafteilla. Ja narugrippi on aina vähän... Tietty lakkaa siihen päälle niin saa kyllä tatsia ja kestävyyttä. Makukysymyksiäkin nää on aina toki.
Ei kai näiltä vähän toista sataa maksavilta kepeiltä nyt voi odottaakaan ihan mahdottomia. Jos siinä on LD-shafti, joka antaa jo vähän eloa lyönteihin ja edes jonkinlainen grippi, että kaltaiseni märkäsormetkin pystyy pelaamaan, niin se on minusta jo hyvin ton hintaluokan kepille.

Mulla oli aikanaan joku Bearin butti narugripillä, eikä mulla ainakaan kestämisen kanssa ollut mitään ongelmaa. Ei se nyt fiiliksessä pärjää jollekin nahkaiselle tai mitä ne nyt käyttävätkään nykyään, mutta onpahan jotain.

Mitä tuohon shaftin päivittämiseen tulee, niin olen käsityksessä, että ei se nykyään kovin herkästi jää kierteistä kiinni, jos shaftia haluaa vaihtaa. Jos ei mitään bamburuoskaa tuo etelänmatkalta tuliaisena.

edit. Mosconissakin jenkit nappas ekan voiton, nyt 7-1 euroopalle.
Vähän tää on tänään tasoittunut, mutta aikamoinen ylämäki jenkeillä on, ettei tule ihan teurastus.

Jotain tajunnan virtaa tohon shaftiasiaan liittyen. Nykyään tilanne taitaa olla se, että kun mennään tarpeeksi pitkälle, niin tiettyjä lyöntejä ei vaan voi lyödä ilman tommoista nykyaikaista (LD-)shaftia. Eli se on kyllä ihan relevantti pointti, että saako halpiskeppiä päivitettyä jollain paremmalla shaftilla. Tutuilla oli ollut juttua vähän samasta asiasta mm. Immosen kanssa, ja kommentti oli siihen suuntaan, että voihan customeissa olla parempi fiilis, mutta niillä ei vaan voi vetää tiettyjä lyöntejä, mihin nää uudet shaftit pystyy. Eli sen minkä häviää fiiliksessä, voittaa taas suorituskyvyssä. Toi liittyi ainaiseen customit versus sarjatuotantokepit -keskusteluun, mutta on osittain samaa asiaa, että veteleekö jollain salikepillä tai halpiskepillä, jossa on joku vanhanaikainen normishafti.

Jos tulee snookertaustalta tai on tottunut pelaamaan "normishaftilla", niin noiden uusien shaftien kanssa joutuu tavallaan opettelemaan tähtäämään uudestaan. Noilla normishafteilla, kuin myös snookerissa, isompaa sivaria lyödessä joutuu aina ottamaan pikkaisen huomioon sen, että kivi lähtee poikkeamaan lyöntilinjalta ja tämä vaikuttaa tähtäämiseen. Noilla uusilla shafteilla joutuu (tai pystyy) vetelemään maksimisivaritkin suunnilleen suoraan leikkuuseen ja se tuntuu aluksi kyllä varsin oudolta. Mutta sen jälkeen, kun tohon on tottunut, niin maksimisivareidenkin veteleminen on paljon varmempaa, kun ei joudu enää arvioimaan paljonko joutuu ottamaan ennakkoa kierteen kanssa (ts. paljonko sivarin aiheuttama poikkeama lyöntilinjalta on).

Ensi helmikuussa kannattaa sitten tulla Jyväskylään vähintään katsomaan, kun paikalle saatiin Darren Appleton kisojen vetonaulaksi. Kyseessä on viime vuosien, ja ehkä nykypoolin kautta aikojen kovimpia kavereita, jolla on plakkarissa mm. 9-pallon maailmanmestaruus, 10-pallon maailmanmestaruus ja 2 peräkkäistä U.S Open -mestaruutta.

Aikaisemmin paikalla on nähty mm. Mika Immonen, Sandor Tot ja Tom Storm. Näitä kavereita vastaan pääsee harvemmin vetämään ja tekeminen on jo pelkästään katsomisen arvoista, joten ei muuta kuin paikalle ihmettelemään, kunhan formaatti saadaan lyötyä lukkoon.

Facebookista vielä pikku teaseri:

Darren Appleton Look forward to coming Finland next year :)

Itse harrastelen salitreenin ohella bilistä. Eilen tuli pelattua kaveria vastaan ja mä voitin. Aikoinaan biliskisoissa oon päässyt toiselle sijalle, vastassa oli vanhoja ikänsä pelanneita miehiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom