Biljardi

Kyllä noi pro:t tuppaa vetelemään aloitukset alapallolla, sen näkee muun muassa siitä että se aloituskeppi vääntyy aika lailla pöytää vasten, kun hidastuksista sitä lyöntiä katselee.
Jos ysipallossa haluaa saada aina ykkösen keskipussiin, niin:
http://www.engr.colostate.edu/~dga/pool/normal_videos/NV7-8.htm

tuo selventää asiaa. Itse en halua mokomaa opetella, koska minusta on mieluisampaa aloittaa täysillä ja yrittää saada ysipallo sisään ekalla lyönnillä.

CTi2, et satu tietämään tarkemmin mistä kohtaa vallinpäältä kasipallossa tuo kivi pitäisi lakasta menemään? Ysissähän se kohta on siinä pöydän vasemmassa reunassa.

Nyt olisi todellakin hakusessa joku halvempi bilismesta. Jos kuukaudessa uppoaa sata euroa (!) pelkkiin pöytävuokriin... Eikä muutenkaan ole mukava tupakansavussa pelailla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
-Marchi- sanoi:
Kyllä noi pro:t tuppaa vetelemään aloitukset alapallolla, sen näkee muun muassa siitä että se aloituskeppi vääntyy aika lailla pöytää vasten, kun hidastuksista sitä lyöntiä katselee.
Jos ysipallossa haluaa saada aina ykkösen keskipussiin, niin:
http://www.engr.colostate.edu/~dga/pool/normal_videos/NV7-8.htm

tuo selventää asiaa. Itse en halua mokomaa opetella, koska minusta on mieluisampaa aloittaa täysillä ja yrittää saada ysipallo sisään ekalla lyönnillä.

CTi2, et satu tietämään tarkemmin mistä kohtaa vallinpäältä kasipallossa tuo kivi pitäisi lakasta menemään? Ysissähän se kohta on siinä pöydän vasemmassa reunassa.

Nyt olisi todellakin hakusessa joku halvempi bilismesta. Jos kuukaudessa uppoaa sata euroa (!) pelkkiin pöytävuokriin... Eikä muutenkaan ole mukava tupakansavussa pelailla.

Ite alotan kasissa samasta kohtaa, kuin ysiä pelatessa. Ja aina kovaa ;).

Ite en käy, kun kerran tai kaksi viikossa Keravan poolilla vähän tökkimässä palloja omaksi huvikseni niin ei pöytään kauheasti uppoa rahaa. Pelaaminen taitaa olla 7e/h ja reenaaminen taitaa olla puolet tuosta tj. Hinta ei vissiin ole pahimmasta päästä jos verrataan esim Ritziin missä taitaa olla 10e/h tj., mutta tupakan savua riittää taas vähän perkeleesti. Missä ite käyt pelaamassa?

Ihan vaan paikallisessa ravintolassa (mistä ei saa ruokana kuin suolapähkinöitä :hyper: ) mutta juomaa sitäkin enemmän... 5€ tunti, josta saattaa saada alennusta jos on mukavat ihmiset tiskillä. :)
LPR:N bilisklubilla hinnat ovat samaa luokkaa, 2,5€/hlö/tunti eli pelaillessa hinta on 5€/tunti yhteensä, mutta siellä en ole edes käynyt.

Mä en jaksa ymmärtää miksi saan _aina_ menemään vituiksi pitkät lyönnit, kun kivi on ihan tai melkein vallissa kiinni. Käy melkein hävettämään kuinka pieleen saan sellaisen lyönnin menemään. Sama juttu on kovassa alapallossa, itse kohdepallo ei mene siitä koskaan pussiin. :D Mutta niin se vain jätön takia tekisi mieli alapallolla heittää...

suositelkaahan poolkeppejä semmoselle peruspelaajalle (ei mikään ammattipelaaja mut aktiivipelaaja kummiskin) vaikka tuolta http://www.suomenbiljardimyynti.fi/

ei mitään himokallista mielellään..

bongasin ite tuommosen

Orchid 98-sarja, 2-os.
Alkaen 45,00 EUR

sit mitäs noissa kun on noita malleja, esim malli 13 on tuplasti kalliimpi, onko se sit tuplasti parempi? :D sit kun noissa on jotain noita eri painoisia, niin mikäs se nyt ois sopiva niistä?

mulla ei oo mitää hajua näistä poolkepeistä ja niiden ostosta.

neuvokaa tietämätöntä! :)

tuleehan tuota kapakassa pelattua välillä. aika poskettoman huono oon. mut kerran voitin kyl kontulan taikahatussa yhen "entisen piirimestarin". en tiä, liekkö sama ukko käyny sissirukinkin

Kaikki alle huntin ja huntin kepit on sieltä Kiinasta rahdattuja keppejä, aika samoilla ominasuuksilla. Ota vehje joka näyttää parhaimmalta. :)

Sit jos innostut lisää, niin kannattaa miettiä Predatoria vai ns. normaalia keppiä.
Kahta koulukuntaa..

Ei olisi kyllä väärin ostaa samantienkään hieman parempaa keppiä, eli hintaluokkaa pari sataa €. Mee sbil.fi:n sivuille ja sieltä keskusteluun tai kysele biljardikavereiltasi... Käytettyjä kannatta amyös miettiä.

no itse asiassa tässä jo yksi vaihtoehto olisi..

Krüger Gold-sarja, 2-os. 179,00EUR

http://www.suomenbiljardimyynti.fi/product_info.php?cPath=1_39_48&products_id=396

mitä mieltä kepistä, kokemusta?

..mitäs noi ensisijainen paino/vaihtoehtoinen paino meinaavat? :nolo:

..ja sit mitä tuossa on tullut eteen noita ihme lisätarvikkeita, tippejä, nahkoja yms kepinhoitovälineitä ja muuta mukavaa - niin mitä niistä ois sit suositeltavaa tilata samaan pakettiin kepin kanssa?

ja kun noissa joissain on narugrippi (jos nyt tiedän mitä tarkoitan) niin onko yleensäkin tapana käyttää sellaista kepissä? kun eihän esim salikepeissäkään yleensä niitä ole.. käyttääkö suunnilleen "kaikki" sellasta omassa kepissään?

kiitoksia valaisevista vastauksista!

noo tässä samanpäivän aikana on jo selvinnyt että kyllä tuo krüger on aivan liian kallis minulle..

vielä pidän mielessä tuota Orchid ´98 Seriesiä, vois olla mun tasoselle..

mutta onko täysin hukkaostos?

ainakin suosituin ostos http://www.suomenbiljardimyynti.fi/product_info.php?products_id=40
-sivuilta..

ja mites tuossa kun on noita malleja niin millä perusteella se hinta vaihtelee noin paljonkin joissain? (esim halvin 45e, kallein 95e..)

Aattelin tietenkin tuota 45e tai 55e hintasta kepukkata.. :D

Tuo alunperin bongaamasi Kruegeri olisi jo aika hyvä keppi sinulle. Se on kuitenkin yksi erään kaikkien aikojen parhaan biljardipelaaja Oliver Ortmannin "nimikkokeppi" ja eräällä kaverillani sattuu olemaan moinen.

Kun samantien panostaa vähän laatuun, niin ei joudu samantien ostamaan uutta keppiä.

Halvalla ei tässäkään saa todellakaan hyvää. Jos olet minkäänmoisessa päivätyössä, niin osta samantien kunnon keppi. Halvemman ostaminen tässä välissä on vain rahan hukkaa. Vaikka saisitkin sen myytyä jälkeenpäi, niin kukaan ei tule halvasta kepistäsi kummempia maksamaan. Harrastuksen mahdollisesti hiipuessa Kruugerista saisit ainakin satasen.

Jos olet köyhä opiskelija, niin ehkä sinua suosittelisin piireihin tutustumista ja käytetyn kepin ostoa sitä kautta. Itsekin olen aikoinani ostanut tuollaisen halvan kepin ja olihan se mukavempi kuin talon tarjoamat, mutta nopeasti vääntyy ja loppuu ominaisuudet kesken ja tekee mieli jo parempaa.

Ensisijainen paino on kepin paino ja vaihtoehtoinen paino on kepin paino, kun sen takapäähän on lisätty painoja. Keppiä voi siis mahdollisuuksien mukaan hieman keventää tai painottaa.

Jonkinlainen suojaboksi olisi kepillesi oiva, nuo kankaiset suojapussit eivät paljon keppiäsi suojaa. Myös nahan muotoilemiseen olisi hyvä hankkia raspi tai erittäin karkea hiekkapaperikin saattaa ajaa jotenkuten asian. Kepin päässä oleva nahkahan kuluu ja siihen saa takaisin muotoa ja kitkaa nahkan pintaa taas rikkomalla. Nahka saattaa myös irrota tai kulua loppuun ja silloin on edessä nahan vaihto, mutta kannattaa selvittää erilaisia nahkatyyppejä (kova, pehmeä jne) mikä olisi sitten ehkäpä parempi.

Narugrippi on hyvin yleinen ja se on sama juttu kuin miksi salibandymailoissa on grippi ja miksi sählymailoissa ei. Kustannuskysymys, mutta ei se gripittömyyskään mikään huonon kepin tunnusmerkki välttämättä ole. Nitä keppejä on niin monenlaisia, mutta sanotaan nyt vaikka että suurimmassa osassa keppejä on narugripit, tai edes jotkut gripit.

Mieti nyt vielä ennenkuin menet ostamaan tuollaista halpaa tikkua. Itsekin kuulin nämä saarnat ja silti tuollaisen halvan paskan ostin ja nyt kaduttaa, hankkimassa uutta parempaa ja tuosta vanhasta jos edes 20€ saisi.

Niin, tuo Krüger kyllä vaikuttas jo aika hyvältä.. mutta siinä tapauksessa pitää jättää hankinnat myöhemmälle.

http://www.balls.fi/import/tuote.php?path=0,1,6&product=7
onko tuo niitä pusseja joita tarkoitat, vai onko tuo jo ihan suojaavakin?

Onko se "nahka" juuri se osa joka osuu kiveen lyödessä? :nolo:
mitä luultavimmin on.. mut piti varmistaa :D

minä nyt vielä ehdotan tällaista keppiä minkä bongasin
http://www.balls.fi/import/tuote.php?path=0,1,100&product=312

meneekö tuo samaan kastiin niiden totaalihalpisten kanssa vai voisiko tuota jo harkitakin?

Kiitokset vastauksista, sinulta saa asiavastauksia! :thumbs:

Jos suinkin mahdollista, mene johonkin salille missä keppejä myydään ja kokeile niitä. Itse aikoinanin ostin postimyynnistä Cuetecin ja sen kanssa taistelin monta vuotta hampaat irvessä.

Sitten marssin Poolgardeniin ja testasin Predatoria. Sille tielle jäin.

Hintaa on mielestäni aika turha varsinkaan aloittelijan tuijottaa. Kaikki alle 200 e kepit on mitä on. Siitä ylöspäin vasta alkaa kepissä olemaan jotain mikä muodostaa myös hinnan. Sanoisin että ota mikä tahansa alle 100 e keppi mikä tuntuu omaan käteen hyvältä.

Nahasta sen verran että kannattaa se vaihtaa aika nopeasti tehdasnahasta muuhun. Jos kukkaro antaa myöten kannattaa jopa halpiskeppiin laittaa laminaattinahka. Toisaalta taas monet pelaavat Predallakin ilman laminaattia.

Keppikotelona suosittelen jotain olalla kannettavaa "sinkomallia". Kätevä roudata pitempikin matka ja yleensä mahtuu useampi keppi sisään. Itsellänikin on tällä hetkellä Preda, Fury:n komposiittinahalla varustettu Jump&Break sekä ikivanha Cuetecin musta rautakanki.

-Marchi-:ia sen verran komppaan että jos tosissaan on niin saman tien keppiin se kunnon raha. Mutta jos ei ole varma miten pitkään jaksaa/kiinnostaa/onko lahjoja niin ota se satkun keppi. Sen voi aina pitää "varakeppinä" tai antaa kepittömälle kaverille jos sattuu samaan aikaan salille.

Kertokaahan miten nuo alle 200e kepit eroaa niistä paremmista? Kuulisin mielellään ihan käytännön esimerkkejä. Omistan itse juuri jonkun ~70e kepin ja kiinnostusta lajiin on jo kehittynyt sen verran, että voisin harkita paremman kepin hankkimista, jos tietäisin mitä hyötyjä siitä saisin.

No tuo pussi on välttävä. Sinkomalli ehkä paras, muttei välttämätön.
Nahka on juuri se osa mikä siihen kiveen kolahtaa.
Yritä ostaa ton slc:n vanha piiska jos tahdot huonon kepin ostaa. Tuo sun "uusi bongauksesi" ei ole yhtään parempi kuin sun muutkaan halppis bongaukset.

(Predator ois niiiin siisti ja niiiin kallis. :'( (Marchin omaa vuodatusta))

Vaikea päätös aina, en tiedä innostuksesi määrää ja kestoa tähän lajiin vielä. Aika sen kertoo.

Trebla: Keppi on kalliimpana pitkäikäisempi eikä käyristy. Itse en omaa huippukeppiä, joten voin kertoa lähinnä vain siitä että jos ostat Predatorin (hinnat uutena siellä 500€:ssa) niin sen kepin rakenne on sellainen, että vaikka löisit kiveen kovaa vasemmanpuoleista alakierrettä, niin kivi ei "squirttaa" eli ei kierrä vasemmalle lyönnin jälkeen vaan jatkaa matkaansa kuin kiveen olisi lyötyä normaalia kovaa alapalloa. Ennakkoa ei siis tarvitse ottaa ja täten lyöt tarkempia lyöntejä, ja todennäköisesti harjoittelusi helpottuu.
Tuo ennakka juttu on myös halvan ja kalliin kepin eroja, eli luultavasti halvan piiskan ennakko on jo aikamoinen, kun taas laadukkaalla kepillä vielä kohtalainen.
En ole kalliiden keppien asiantuntija niin hiljenenkin aika nopeasti...

Viimeksi muokattu:
No predassa on juuri tuo omintakeinen shafti (eli kepin kärkiosa). Se on tehty "hammastikun" mallisista puusoiroista ja sitten sorvattu muotoon. Joka puun kappale on tarkasti valittu ja niiden ominaiskosteus on ollut sama valmistusvaiheessa.

Kepin hinta muodostuu hyvin monesta eri osa-alueesta. Predassa kustannuksiin vaikuttaa ehdottomasti tuo tapa valmistaa shafti.

Muissa kepeissä taas puun valinta (shafti vaahteraa, peräosa ruusupuuta), viimeistely, perän koristelu yms vaikuttavat hintaan. Jointti (eli ruuvi) vaikuttaa myös. Predassa taas kerran Uni-Loc, eli tosi nopea kiinnittää eikä jousta.

Ylimalkaankin kokonaisvaltainen laatu huokuu kalliimmista kepeistä (tai laadukkaammin valmistetuista) ja ne tuntuvat jämäkiltä eivätkä rimpuloilta. Tätä on ehkä vaikea selittää kun itse on pelannut parikymmentä vuotta. Mutta samalla tavalla joku halpiskin voi tuntua juuri oikealta näppiin ja antaa sen ahaa-elämyksen. Tosin sitten se ahaa-elämys voi muutamassa viikossa kadota holkin halkeamiseen, gripin purkautumiseen yms, joka on halpojen ongelmana.

Mutta äärimmäisen tärkeää on muistaa yksi tosiseikka: keppi ei tee pelaajaa. Olen itsekin läiskinyt aloituspartteja jollain salikepeillä tai pubikepeillä ja siinä ovat Meuccien yms. omistajat olleet naama punaisina. Ihan sama millä pelaat, pelaaja tekee pelin. Nöyrä asenne ja halu oppia. Valitettavasti nykyään biliksessäkin on liikaa kusipäitä. Se on kuitenkin herrasmieslaji.

Vielä linkkiä:
Predator

Täällähän tulee asiaa, pitänee käydä kyselemässä ihan ekana paikallisen salin valikoimaa..

Mut noista nahoista vielä. Minkälainen se nyt sitten olisi hyvä?
Mulla ei oo mitään hajua niistä minkälainen sen pitäisi olla.. Käykö kaikki nahat yleensäkin kaikkiin keppeihin vai onko niissäkin erilaisuuksia?

Shafterja on eri paksuisia ja samoin nahkoja eri halkaisijalla olevia. Nahka näyttää aika erilaiselta kun se laitetaan paikoilleen. Nahka hiotaan lopulliseen muotoonsa vasta kun se on kepissä kiinni.

Ota alkuun joku normaali nahka. Hintaluokassa 10 egee saa jo hyviä nahkoja. Itse käytän Predassani Moorin medium laminaattia.

Nahoissa siis tavalliset ovat yhdestä nahkan palasesta tehtyjä. Laminaatti on useammasta ohuesta viilusta yhteen laitettu erilaisin metodein. Laminaatin etuna on kestävyys sekä "tattimaistumisen" esto. Mikähän lie tuolle virallinnen sana kun nahka turpoaa sivuilta kovien lyöntien seurauksena. Mushroom on yleinen englanninkielinen sana sille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom