Betoni, sementti, laastit, valaminen ja muuraus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Älkööt nyt hyvät ihmiset mistään hiushalkeamista yöunianne menettäkö;)
Mikä betoonilattia se semmoinen on joka ei halkea:D
Semmoinen käytännön vinki,millä näkee että onko lattia kuivunut,niin laitetaan esim höyrynsulkumuovia 0,5x0,5m palanen tiiviistin teipaten lattiaa vasten ja vaikka vielä laasti säkki sen muovin päälle;)
Jos muovin alla on märkää päivän parin päästä,niin silloin se on vielä kostea ja silloin ei kannata ainakaan mitään kosteuseristeitä heittää päällä;)
Taa hakkaa kaikkenmaailman kosteusmittarit mennentullen:rolleyes:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hieman pisti jo pelottamaan. Lattiassa huomasin joissain kohdin hiushalkeamia, aika pitkiä. Meidän laattahan on aika monimuotoinen ja isokokoinen. Valvoja kävi tänään noita kuitenkin katsomassa ja kyseessä on (normaalit) kuivumishalkeamat ja ne ovat tulleet niihin kohtiin joissa betonia on vähiten. Useimmiten niitä kyllä tulee jonnekin. Tämä sai itselläni kellot raksuttamaan ja totesin että jokaisen halkeaman alla menee 50mm putkituksia, esim. videotykille, subbarille ja muille AV-laitteille. Halkeamista ei pitäisi olla mitään haittaa.

Eilen oli kyllä pelonsekaisia tunteita ja paremmalla puoliskolla pääsi itkukin. Eipä tuollaisesta kuivumishalkeilustakaan mitään löytynyt taustatietoa.

Sarjassa tapahtumia, josta meinasin sanoa alussa mutta aattelin, että kyllä Huppe tästä kertoo kun ensimmäiset railot lattiaan ilmestyvät:). Toi on vielä alkusoittoa epäilemättä. Kyllä ne kasvaa ja lisää tulee. Tosiaan itse kun oman laatan näin halkeilevan kiristelin hirttoköyttä. Näistä voisi joku kirjoittaa kirjan "elä menetä yöunia ok taloa rakentaessa". Kukaan ei kerro ja kaiken saa itse todeta itkua vääntäen. Näin jälkikäteen useampiin kohteisiin kun on tutustunut ja osannut katsoa asioita "rakentajan" silmin niin tosiaan enpä ole yhtäkään kohdetta nähnyt, jossa laatta ei olisi halkeillut.

Oottele Huppe vaan noita seiniä kun niihin tulee elämissaumat. Ja keväällä käy kurkkimassa sokkelin saumat myös. Voi todeta, että "kivitaloa" en ikinään rakenna. Vääntyilevä puu rupeaa tuntumaan oikein mukavalta asialta.

Pitäiskö postata parit kuvat elämissaumoista varoitukseksi jo... tulikos muuten ne kipsilevyt ruuvailtua kunnolla kiinni? Just maalailin yhden makkarin uusiksi ja taisin noin joka toiseen tolppaan ruuvailla levyt uusiksi kun naulat korkkaili tasoitteen läpi. Pari saumaa jäi huomaamatta ennen maalausta, korjataan ne sitten ens kerralla.

Itse jouduin ihan shokkiin kun mittailin kulmamitalla aikojen saatossa eläneen savupiipun kallistumaa. Pahimmillaan 2-3 astetta vinossa. Nuohooja rauhoitteli että saa olla 30 astetta kenossa, mutta ei sekään auttanut. Näin sitten itse RT-kortin, jossa tosiaan oli ihan leikkauskuva aiheesta. Nyt olen jo hieman rauhoittunut asiaan suhteen. Jos ei se vajaassa 80:ssä vuodessa ole kaatunut, niin kai se vielä muutaman vuoden siinä pystyssä pysyy :D

Itse jouduin ihan shokkiin kun mittailin kulmamitalla aikojen saatossa eläneen savupiipun kallistumaa. Pahimmillaan 2-3 astetta vinossa. Nuohooja rauhoitteli että saa olla 30 astetta kenossa, mutta ei sekään auttanut. Näin sitten itse RT-kortin, jossa tosiaan oli ihan leikkauskuva aiheesta. Nyt olen jo hieman rauhoittunut asiaan suhteen. Jos ei se vajaassa 80:ssä vuodessa ole kaatunut, niin kai se vielä muutaman vuoden siinä pystyssä pysyy :D
Sitä se teettää maalikoille,kun rakentajat "peloitellaan" kaikenmaailman säädöksillä ja tehdään jopa kirjoja jostain betonilattioiden kuivumisesta:D
Ps ei se rakentaminen mitään rakettitiedettä ole;)
Toki huolellinen kannattaa olla,mutta nysväämisestä/pikkutarkkuudesta ei ole mitään muuta kuin haittaa.
Eli työntömittaa ei kannnata ottaa rakennuksille mukaan:D

Zone-sarja -42%
Miten muurataan hormi? Ulkosaunaan, ilmeisesti reikätiiliä jotta kestää pakkasta ja ainakin pohjalle saviuunilaastin ja muurauslaastin sekoitusta. Muurausvinkkejä?
Mistä saisi halvalla/ilmaiseksi käytettyjä tiiliä?

Back
Ylös Bottom