Bangkokin-koneessa riehujalle jättilasku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Stuart
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voiko Finnair, tai mikään muukaan yritys, noin vaan päättää, että kaveri maksaa x määrän euroja, koska "se on yhtiön tapa" ?
"Korvaussumma sisältää esimerkiksi polttoainekulut." Mitähän muuta se sisältää ja kuinka paljon tulee minuuttikatetta..

Jos kaverin rähinöinnin takia 260 matkustajaa + henkilökunta venaa pari tuntia niin miksi ei voisi päättää? Lentokoneen viivästyminen on vähän eri juttu kuin bussin viivästyminen. Lentoja varten on varattu ilmatila tietyksi aikaa ja tietyt kiitoradat, puhumattakaan viivästymisen vuoksi aiheutuvista polttoainekustannuksista ja mahdollisista lisätankkauksista. Kannattaisi ehkä vähän miettiä ennen kuin alkaa koneessa pelleilemään.
 
Voiko Finnair, tai mikään muukaan yritys, noin vaan päättää, että kaveri maksaa x määrän euroja, koska "se on yhtiön tapa" ?
"Korvaussumma sisältää esimerkiksi polttoainekulut." Mitähän muuta se sisältää ja kuinka paljon tulee minuuttikatetta..
Eiköhän tuo juttu käräjäoikeuden kautta tule kulkemaan, mutta aika nihkeätä on lähteä kiemurtelemaan vahingonkorvauksista; vahinko/kulut on todella helppo osoittaa ja oikeus tuskin lähtee helpolla toteamaan että "Ei tuollanen pikku nahistelu nyt niin vakavaa ole, meillä on tässä nyt selkeä ylireagointi lentoyhtiön taholta."

Eli kuvetta kaivelemaan vaan, minua ei ainakaan vitunkaan vertaa kiinnosta maksella joidenkin valopäiden temppuilua lentolippujen hinnoissa.
 
Media ei taida ikävä kyllä saada tuosta mitään suuria otsikoita enempää, eikä kampanjoitakaan taida innostaa tehdä, lentoyhtiöiden pussiinhan se olisi vain pelaamista.

Mutta toivottavasti lentoyhtiöt nyt ainakin keksii tuosta jotain irti, lentokoneen kaltaisessa pienessä tilassa missä ei todellakaan pääse pakoon näitä häirikköjä tuo vitutuskerroin on varsin korkea. Vituttaa ne valittajat (en ole muuten koskaan törmännyt kuin suomalaisiin valittamassa lentokoneissa) muutenkin, keppiä ja fasismia lisää vaan pentele! :D
 
Mutta toivottavasti lentoyhtiöt nyt ainakin keksii tuosta jotain irti, lentokoneen kaltaisessa pienessä tilassa missä ei todellakaan pääse pakoon näitä häirikköjä tuo vitutuskerroin on varsin korkea. Vituttaa ne valittajat (en ole muuten koskaan törmännyt kuin suomalaisiin valittamassa lentokoneissa) muutenkin, keppiä ja fasismia lisää vaan pentele! :D

Häiriköt vaan nippusiteillä kiinni ja yhteen koneen vessakoppeihin jemmaan,vois tollasella "lyhyellä" lennollakin ruveta vähän kaduttamaan :D
 
"Henkilökunta oli pyytänyt muita matkustajia avustamaan rähinöitsijöitten rauhoittamisessa. Koneessa sattuikin olemaan turva-alalla työskentelevä, joka oli auttanut pitämään kiinni miehiä, kunnes kone saatiin takaisin lentokentälle, jossa heidät luovutettiin viranomaisten haltuun." HS
 
Buahahaha. Sitä saa mitä tilaa. :D. Tietty jos noi menee vaan vanhojen ulosottovelkojen jatkoksi niin eipä paljon hetkauta.
 
Vituttaa ne valittajat (en ole muuten koskaan törmännyt kuin suomalaisiin valittamassa lentokoneissa) muutenkin, keppiä ja fasismia lisää vaan pentele! :D

No eikös se vasta ollut kesällä uutisissa kun Finskin koneet myöhässä istumassa kiinalaisella kentällä helteessä ja espanjalaiset turistit sitten tukkivat ovensuut ja alkoivat töniä henkilökuntaa -> kiinalaiset poliisit kävivät hakemassa poijes.
 
"Henkilökunta oli pyytänyt muita matkustajia avustamaan rähinöitsijöitten rauhoittamisessa. Koneessa sattuikin olemaan turva-alalla työskentelevä, joka oli auttanut pitämään kiinni miehiä, kunnes kone saatiin takaisin lentokentälle, jossa heidät luovutettiin viranomaisten haltuun." HS


Niiniketo taas Thaimaahan matkalla:hyvä::hyvä:
 
Vittu muutakun olisivat pistäneet laskuvarjon kaverille selkään ja toivottaneet hyvää matkaa. Leijaillessaan jossain mongolian sademetsien yllä olis kaveri voinu miettiä pikkasen alkaako toiste riehumaan.
 
Ihan oikein kaverille, toivottavasti vituttaa.

Osaako joku täällä laskea, onko finskin laskuttama myöhästymismaksu kustannusten mukainen?

Ainakin wikipedian mukaan MD11:sta max lentolähtöpaino on 280 000kg ja laskeutumispaino c. 200 000kg. Jos kone on täynnä kuten voisi olettaa Aasian lennolle lähdettäessä, pitää löpöä laskea 80 000kg suomenlahteen.

Onko näin? Mitä maksaa löpö? Mitä tapahtuu poistetulle polttoaineelle? Putoaako se norppien iloksi vai haihtuuko ilmakehään?

Tottakai koneen henkilökunnnalle pitää maksaa lisää liksaa, sekä huolto suorittaa yhtä lentoa aikaisemmin, mutta palkkakulut tuskin ovat montakaan tonnia 3h myöhästymisellä.
 
Pittiksellä ollut roidrage päällä. :D

Aivan oikein ko. heebolle. Muutama vuosi takaperin eräs lähemmäs 190 cm roteva suomalainen kanssamatkaaja kertoi, että nuorena hänen ollessaan koneessa, Kari Tapio oli ruvennut reuhomaan (no ei aivan tällä tavalla), esittänyt olevansa jotain, kunnes lentoemäntä oli sanonut "jossei herra rauhoitu, joudumme poistamaan teidät koneesta".

Heh heh...
 
Juuri näin kuuluukin toimia. Jos sana ei kuulu ja pitää yrittää väkisin pilata kaikkien loma/business-matka niin ei muuta kun kunnon lasku perään vaan. Täysin kohtuullista.
 
Ainakin wikipedian mukaan MD11:sta max lentolähtöpaino on 280 000kg ja laskeutumispaino c. 200 000kg. Jos kone on täynnä kuten voisi olettaa Aasian lennolle lähdettäessä, pitää löpöä laskea 80 000kg suomenlahteen.

MD11 tankit vetää yhteensä 146,155 litraa. Lentokerosiinin tiheys 15° lämpötilassa on 0.775–0.840 kg/L. jolloin täyteen tankatussa MD11:ssa on 113270kg - 122770kg lentobensaa.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=52&page=article&prov=STN&id=61888273&lang=fi&sym=FIA1S.HSE&comp=FIA1S.HSE
tuon mukaan kerosiini maksaisi 0.48-0.58e/litra

en tiedä tarkkoja toimenpiteitä. dumpataanko mahdollista ylimääräistä polttoainetta normaalissa laskussa jossa ei ole syytä pelätä mitään erikoista? ja kuinka paljon polttoainetta dumpataan jos on tarve. pakkohan sinne on jättää reserviäkin mikäli ensimmäinen ja toinenkin lähestyminen ja laskuyritys kusee.
 
Kyllä, ylimääräinen kerosiini dumpataan ulos. Eli ainakin niin, että ollaan laskeutumis painon alapuolella. Krosiini haihtuu ilmakehään melko nopeasti eikä siis ehdi maahan saakka...

Tässä kuva kun 747 dumppaa kerosiinia siiven kärjestä.
 
MD11 tankit vetää yhteensä 146,155 litraa. Lentokerosiinin tiheys 15° lämpötilassa on 0.775–0.840 kg/L. jolloin täyteen tankatussa MD11:ssa on 113270kg - 122770kg lentobensaa.

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=52&page=article&prov=STN&id=61888273&lang=fi&sym=FIA1S.HSE&comp=FIA1S.HSE
tuon mukaan kerosiini maksaisi 0.48-0.58e/litra

en tiedä tarkkoja toimenpiteitä. dumpataanko mahdollista ylimääräistä polttoainetta normaalissa laskussa jossa ei ole syytä pelätä mitään erikoista? ja kuinka paljon polttoainetta dumpataan jos on tarve. pakkohan sinne on jättää reserviäkin mikäli ensimmäinen ja toinenkin lähestyminen ja laskuyritys kusee.
Pakko on dumpata, jos on liikaa painoa koneessa. Thaimaaseen mennessä tankit on piripinttan asti täys ja puolen tunnin kurvailu ei sitä paljon vähennä. Varmasti ovat vetäneet poltsikkaa taivaalle, jotta kiitorata riittää ja laskutelineet kestää ehjänä.

Ei tietenkään tankkeja tyhjäksi lasketa. Sen verran vaan, että laskeutumispaino on määräysten mukainen.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom