Baarit savuttomiksi

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minä ja ainaisesti allergisoivat silmäni olemme tämän kannalla.
 
"En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin."
-Esko Aho-
 
Ihan ehdottomasti pitäisi saada kaikki julkiset paikat savuttomiksi.
 
Mjoo, tää on kyl vähän kinkkinen asia. Ite poltan lähinnä baarissa eli jos baarit olis savuttomia niin eipä tarvis polttaa ollenkaan. Baarista kun tulee niin vaatteet haisee kuolemalta eli ei tarvis tuulettaa takkiakaan enää kahta viikkoa oluttuopillisen jälkeen. Baareissahan olis kuitenkin tilat joissa vois käydä körssiä vetämässä ja ne varmaan muistuttais junien röökivaunuja eli ihan perseestä koko ratkaisu. Ymmärrän kyl baarityöntekijöiden näkökulman kun joutuu siinä savussa työpäivänsä viettämään.
Jää nyt silti toistaiseksi allekirjoitus laittamatta.
 
mxm sanoi:
Baareissahan olis kuitenkin tilat joissa vois käydä körssiä vetämässä ja ne varmaan muistuttais junien röökivaunuja eli ihan perseestä koko ratkaisu.

Mä en usko et kovinkaan moni baari lähtis tekemään erillistä tupakointitilaa vaan röökin vetely siirtyis sitten pihalle. Vaatii nimittäin aikamoisia virittelyjä et saadaan noi kopperot ton ehkä tulevan lain mukaseks(eli niin että savu ei kulkeudu muualle).
 
Eiköhän tuo tupakointikielto tule ravintoloihin ilman tuota adressiakin. Mielestäni erittäin hyvä asia.
 
En polta joten olen sitä mieltä että savuttomiksi, mutta aivanpa sama ku baaris ollaan kännis ku käki. Aamulla se vasta haittaa ku haisee kaikki vaatteet ihan körssiltä.
 
Jepujep, en allekirjoita addressia, jonka perustelut kusee.

"Tupakansavu tappaa. Passiivinen tupakansavun hengittäminen on lähes yhtä vaarallista kuin itse tupakan polttaminen. Tupakoija vaarantaa oman terveytensä lisäksi myös lähiympäristössään olevien terveyden."

Ensin kiinnostaisi tietää, miten addressin aloittaja ja allekirjoittajat tämän perustelevat. Tietääkseni tästä asiasta ei olla missään tutkimuksessa saatu näyttöjä. Sivulla olevat linkit eivät myöskään sisällä passiivisesta tupakoinnista minkäänlaista tutkimustietoa.

Eniten naurattaa tuolla Lisätietoa -sivulla oleva linkkiin yhdistetty lyhennelmä, josta itse ensilukemalla sain sen käsityksen, että linkin takana olisi jotain tietoa tuosta passiivisesta tupakoinnista:

- Tutkimus: Yhdeksän ulkoista tekijää syöpien taustalla (Radion tiedeuutiset, Lancet 18.11.2005) "Uusi koko maailman kattava tilastoanalyysi osoittaa, että yli kolmannes syöpätapauksista selittyy yhdeksän ulkoisen tekijän kautta. Ykkössijalla kaikkialla maailmassa on tupakointi."

Mutta ei siellä mitään tietoa siitä ollutkaan.

Siis tuossahan sinänsä ei ole mitään vikaa, mutta jotenkin tuntuu että addressin aloittaja ei ole aivan huomannut perusteluidensa kusevan. Kovaan ääneen huudetaan passiivisen tupakoinnin olevan hirmuisen vaarallista ja epäterveellistä ilman minkäänlaista näyttöä. Enemmän tuntuu olevan taas pohjalla tuo "Tupakka haisee ja ärsyttää juuri minua" -meininki.

Perustankin tästä johtuen addressin, jonka mukaan alle 20- ja yli 26- vuotiaat ihmiset eivät saa käydä baareissa, koska ovat vaarallisia ja epäterveellisiä ja ärsyttävät minua.

Ja todettakoon vielä lopuksi, että kannatan tupakoinnin kieltämistä baareissa, mutta en allekirjoita mitään amatöörimäistä paska-addressia.
 
Höh. Kyllä kuppiloissa pitää mielestäni saada polttaa. Rajatkoon vaikka jotkin alueet sitten, ei mitään ihme röökikoppeja.


Ruokaravintoloista voi polttamisen kieltää kyllä. Mutta yökerhoissa pitää saada tuprutella.

En allekirjoita tuommoista pskaa:curs: :curs: :curs:
 
Allekirjoitin. Paljon mukavampi kun ei haisisi vaatteet tuhkikselle ja ties mille seuraavana aamuna. Pihalla olen valmis körssittelemään jos haluan polttaa baarireissulla.
 
Ehdottomasti tupakointikielto ravintoloihin. Mun tulee aina poltettua kännissä, eli baarissakin ollaan minuutin välein rööki huulessa. Jos siellä ei saa polttaa, niin varmaan ei tule poltettua. Ei aamullakaan tunnu siltä kuin olisi tuhkakupin syönyt. Krapulakin jää pienemmäksi. Haittapuolena on kyllä se, että siinä ravintolan ulkopuolella sitten parveilee porukkaa rööki huulessa ihan kuin amiksen välitunnilla.
 
mappana sanoi:
Rajatkoon vaikka jotkin alueet sitten, ei mitään ihme röökikoppeja.

No melkein kaikissa baareissa (ainakin täälläpäin) on tupakoimattomia alueita, mutta arvaappa vaan kuinka moni niitä noudattaa?

En minäkään tule baariin ja polttele suussani auton sisäkumia ja puhaltele asiaan kuuluvasti tottakai muiden ihmisten naamoille, mikä saa muiden silmät valumaan, vaatteet haisemaan hirveältä ja kurkun kuivaamaan.
 
oon kyllä ton savuttomuuden puolella...ärsyttää ku kaikki vaatteet alkaa haisee kessulle ja silimät vuotaa ja yskittää yms...
 
Mitä vähemmän ihmiset polttaa, sitä parempi. Tupakoinnilla ei ole yhtäkään positiivista terveydellistä vaikutusta - ainakaan sellaista jolla ei olisi isompaa negatiivista kääntöpuolta. Ei yhtäkään. Savun hengittäminen on luonnotonta. Lisäksi nikotiini on vahva narkoottinen aine josta monet eivät pääse ikinä irti.
 
Kohta vuoden ollu polttamatta (poltin n.15 vuotta), sitä ennen ollut lakkoja kestoltaan 1-6 viikkoa, ja lähes poikkeuksetta baarissa revennyt kun kaverit kessuttelee ja heikko luonne sortunut tarjottuun röökiin.. Mielestäni aika helvetin hyvä idea saada baarit savuttomiksi. Pihalle vaan nortille jos pakottava tarve on. Ei ole liikaa vaadittu.
Ja voisihan joku baari laittaa vaikka takapihansa (mikäli sellainen löytyy)tupakointialueeksi ettei tarvitse siinä baarin sisäänkäynnin luona parveilla pölli huulessa.
 
Back
Ylös Bottom