B-vitamiinin puutteesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomo
  • Aloitettu Aloitettu
3 vuotta sitten lääkäri totesi mulla b12-vitamiinin puutteen ja määräsi syötäväksi 2 tabua päivässä TrioBe -merkkisiä vitamineja. Sanoi myös että et saa unohtaa, sillä nämä ovat sulle elintärkeitä ja saat popsia näitä varmaan lopun elämääsi. Vuosi siitä kävin uudelleen verikokeissa ja toinen lääkäri vähensi määrän yhteen tablettiin päivässä. Pari kuukautta sen jälkeen toinen lekuri nosti sen takaisin kahteen tabuun. Nyt en enää muista vähensinkö sen itse vai oliko lääkäri, joka vähenti sen takasin yhteen.
Sillä määrällä mentiin vähän yli vuosi, kun nyt menin tällä viikolla tarkistamaan taas tilanteen. Lekuri sanoi, että olet terve nuori mies etkä sä mitään vitamiineja tarvi. Mä kerroin tän aikaisemman historian niin se sanoi, että hyvät on arvot, ei tarvi syödä.
Pääsinkö mä nyt ongelmasta eroon vai onko ne arvot sen takia hyvät, kun on syöty vitamiinia? Tuntuu vaan että kun on eri lääkäri joka kerta, niin jokainen sanoo vähän eri tavalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei se lääkäri sitä sen tarkempaan mulle selittänyt, mutta ehkä se näin on. Ainakin ravintopuoli piti olla kunnossa kun syön paljon hedelmiä, kasviksia, lihaa ym. sekä vähän maitotuotteitakin (nykyään enemmän).
Se sanoi, että kokeillaan tableteilla, ottaako elimistö vastaan, ja jos ei, niin sitten pitää piikittää.

Jatkoa ajatellen kannattaa suosia paljon ruokia, joissa B12-vitamiinia on eniten: esim. kaikki maksaruoat, sinisimpukka, silakka, muikku, silli, sardiini hirven- ja poronliha sekä kanianmunan keltuainen.

Noiden lääkäreiden kanssa on aina vitamiininpuutostilanteet mielenkiintoisia: itselläni halkeili nuorempana suupielet. Eräs lääkäri oli sitä mieltä, että selkeästi A-vitamiinin puutetta. Yhden mielestä selkeesti vaan stressiä. Kolmas kekkasi B-vitamiinin puutoksen, johon määrättiin Bepanthen-voidetta.

Sanoi myös että et saa unohtaa, sillä nämä ovat sulle elintärkeitä ja saat popsia näitä varmaan lopun elämääsi. Lekuri sanoi, että olet terve nuori mies etkä sä mitään vitamiineja tarvi.

Pillerit takaisin vain. Voihan sitä tietysti aina leikkiä niin, että ensin antaa arvojen laskea ja sitten taas nostaa tableteilla jne. jne. Mutta miksi ihmeessä, kun voi pitää arvot kohdillaan koko ajan?

Omalla kohdalla oli niin, että ihmetteli miten voi aina olla mieli maassa, eikä mitään jaksa. Hermot meni vähemmästäkin eikä mitään itsekuria missään asiassa. Ainainen nälkä ja uni. Elämä alkoi mennä melkoista alamäkeä. Sain masennuslääkkeitäkin. Kunnes sitten sattumalta sukulaisen kautta sain kuulla tämän "sairastavan" b-vitamiinien imeytymishäiriötä, jota korjattiin lääkkein ja sillä oli ollut ihan samoja oireita. No ei muuta kun testeihin ja ihan pohjamudissahan ne arvot oli. Masennuslääkkeet roskiin ja b-vitamiinia tilalle. Vähitellen olo kohentui ja nyt on vuoden verran mennyt oikein loistavasti, kiitos vitamiinien! Itse olen saanut pidettyä arvot tabletein suht kunnossa, mutta tarkkailla täytyy josko joskus joutuu piikillekin. Hyviä arvot ei ole vielä koskaan olleet. Imeytymishäiriö ei yleensä poistu mihinkään, vaan on aina seuralainen.

Mä joskus pistelin tuota b12 - vitamiinia ( neurobion ) kun kävin painimassa vielä.

Sivuvaikutuksena oli ettei kukaan halunnut painia mun kanssa. :lol2:

Se meinaan pukkaa hien läpi ihanat aromit.

Mutta olo oli kyllä tosiaan virkeämpi, että kyllä noi tehoaa.

Mä joskus pistelin tuota b12 - vitamiinia ( neurobion ) ...

Neurobion sisältää:
B1 (tiamiinihydrokloridi 16,7 mg),
B6 (pyridoksiinihydrokloridi 33,3 mg) ja
B12 (syanokobalamiini 0,33 mg).

Erittäin hyvä kombo, haju vaan on tosiaan melkoinen :D

Sanottakoon vielä sen verran että B12-vitamiinin, josta nyt oli puhe, varastot elimistössä riittävät vuosia. Jos saat niitä vitamiineja tableteista, niin ei sinulla ainakaan totaalia B12-imeytymishäiriötä voi olla ja periaatteessa siis ruuasta voit saada kaiken tarvitsemasi B12 vitamiinin... Mutta kuitenkaan kovin nopeita muutoksia suuntaan jos toiseen ei kannata odotella tabujen lopettelun jälkeen.

Suositut

Back
Ylös Bottom