B-Vitamiinin puutos?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja japa
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt olen luokkaantumisen vuoksi ollut 2 vkoa treenaamatta ja samalla olen ollut ilman lisäravinteita. Ainoastaan terveelisesti syönnyt ja murheeseen hieman herkutellut.
No nyt sitten on alkanut suupielet haavautumaan. Jostain vitamiini kirjasta luin että b-vitamiinin puute aiheuttaa sitä.
Toinen mahdollinen syy voisi olla että stressaan liian paljon joka aiheuttaa haavaumat.
Sinällään ihmettelen että voiko näin äkkiä tulla vitamiineista puute että 2vkoa aika totaalista lepoa ja nyt jo oireita. Vai voiko kova treeni viellä heijastua lisääntyneenä tarpeena? Ja kuitenkii ruuastahan pitäisi tulla perus tarpeet ravinteista.
Pitääkö jatkossa jos flunssa tai joku pieni loukkaantuminen tulee niin syödä vaan lisäravinteet myös pakollisen tauon aikana?
Varmaan ensi viikolla pääsen treenaamaan ja pitää kait täräyttää heti vitamiinit mukaan ja parin vkon jälkeen kreatiinin,glutamiini jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt pääsen pätemään!On harvinaista että ne haavautuu minkään puutos tilan takia,varsinkaan jos syöt edes suht normaalisti.Yleisempi syy on että tiettyjen bakteerien liika kasvu kyseisillä alueilla.Itselläni ne parani nopeasti cordysol geelillä jolla tapoin ne bakteerit.Syön päivittäin siinä määrin lihaa,hedelmiä ja vitamiini tabletteja että puutostilat eivät olleet mahdollisia,eikä ne haavaumat parantuneet vaikka lisäsin vitamiini annostusta.

Osku! Onko sinulla sitten käsitystä että mikä,miksi,minkä takia jne, näitä bakteereja sitten tulee tai mikä niitä saa ärtymään?
Mitä pitäisi tehdä toisin tai välttä että niitä ei tulisi?

Mike! Olet sitä mieltä että vitamiinit aina vaikka kuinka joutuisi sairalomalle? Entä muut lisät esim.kreatiini/glutamiini?

Originally posted by japa

Mike! Olet sitä mieltä että vitamiinit aina vaikka kuinka joutuisi sairalomalle? Entä muut lisät esim.kreatiini/glutamiini?

Multa et kysynyt, mutta laitan nyt oman mielipiteen kuitenkin.

Totta mooses nuo vitamiinit pitää ottaa vaikka ei reenaisikaan! Jos normaaliruokavaliosta ei vitskuja saa tarpeeksi niin sitten on pitää marssia purkille.

Imho kreat ja glutat jättäisin pois. Kaippa noitakin voi syödä, mutta hyöty taitaa olla sitten hieman kyseenalainen?

Mulla oli aikoinaan kaikenlaista pikkuvaivaa (väsymystä ym.), jonka epäilin johtuvan vitamiinien puutteesta. Homma tuli kuntoon vasta kun rupesin syömään monipuolista ruokaa ja KUNNOLLA rehuja. Eli ei mitään paria kurkun viipaletta sillointällöin, vaan väh. 200 gr salaattia tms. joka aterialla. Ei sen puoleen, kyllä ton lisäks on vielä hyvä ottaa vaikka joku monivitamiini varmuudenvuoksi.

Originally posted by Jakob

Totta mooses nuo vitamiinit pitää ottaa vaikka ei reenaisikaan! Jos normaaliruokavaliosta ei vitskuja saa tarpeeksi niin sitten on pitää marssia purkille.

Jos normaaliruokavaliosta ei vitskuja saa tarpeeksi niin sitten on pitää muuttaa normaaliruokavaliota. Siinä on silloin vikaa. Kova treenijakso voi sitten olla hieman toinen juttu.

"Imho kreat ja glutat jättäisin pois. Kaippa noitakin voi syödä, mutta hyöty taitaa olla sitten hieman kyseenalainen?"

Tästä olen samaa mieltä. Jos niillä pyritään auttamaan lihaskasvua, niitä tuskin kannattaa käyttää silloin, kun lihas ei kuitenkaan kasva.

Originally posted by Arvo Paperi
Jos normaaliruokavaliosta ei vitskuja saa tarpeeksi niin sitten on pitää muuttaa normaaliruokavaliota. Siinä on silloin vikaa. Kova treenijakso voi sitten olla hieman toinen juttu.

Noinhan se menee tai sen ainakin pitäisi mennä. Itse en todellakaan jaksa joka päivä rakennella mitään salaatteja ruokapöytään. Yksinkertaisesti liian aikaa vievää (lue:laiska mies) ja liian kallista. Kyllä ne vitamiinit on hyvä sitten jostain ottaa kuin olla ottamatta?

Olisihan se ideaalia, että lisäravinteita ei tarvitsisi käyttää ollenkaan. Kaikki tarpeellinen tulisi 'kunnon' ravinnosta eikä pussista/pillereistä, mutta ei se vaan (suurimmalla) osalla mene näin.

Originally posted by japa
Osku! Onko sinulla sitten käsitystä että mikä,miksi,minkä takia jne, näitä bakteereja sitten tulee tai mikä niitä saa ärtymään?
Mitä pitäisi tehdä toisin tai välttä että niitä ei tulisi?

Veikkaisin että aluksi haavauma tulee mekaanisesti,ja sen jälkeen ne bakteerit alkaa pesiä siinä ja estävät parantumisen.Mulla ainakin suht pahat haavaumat parani nopeasti sillä geelillä.Laitoin sitä 2-3 kertaa/vrk.

Itse olen sitä mieltä, että myös vitamiineja tulisi käyttää lisäravinteina, vaikka jotkut ravitsemustieteilijät muuta sanovatkin. Olo on parempi kun niitä käyttää. Olen ollut pitkiäkin aikoja ilman lisävitamiineja ja heti kun ottaa laadukasta monivitamiinivalmistetta ja muutamaa täydennystä päälle niin....ei se voi pelkkää lumettakaan olla. Eli Miken neuvo on hyvä.

B-vitskuista on Bevitabs suositeltava. Koska b-vitsku on vesiliukoista, on mielestäni järkevää syödä sitä hitaasti liukenevassa muodossa. Eipähän mene seuraavan kusen mukana vitskut hukkaan. :thumbs:

Originally posted by osku
Nyt pääsen pätemään!On harvinaista että ne haavautuu minkään puutos tilan takia,varsinkaan jos syöt edes suht normaalisti.Yleisempi syy on että tiettyjen bakteerien liika kasvu kyseisillä alueilla.Itselläni ne parani nopeasti cordysol geelillä jolla tapoin ne bakteerit.Syön päivittäin siinä määrin lihaa,hedelmiä ja vitamiini tabletteja että puutostilat eivät olleet mahdollisia,eikä ne haavaumat parantuneet vaikka lisäsin vitamiini annostusta.

Suupieliin saattaa päästä pesimään myös jonkinlainen sieni, joka tapetaan siihen tarkoitetulla voiteella. Nimeä en muista mutta on reseptikamaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom