B.c.a.a.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja X-man
  • Aloitettu Aloitettu

X-man

Mutantti
Söörtsillä löyty aiheesta ihan mielenkiintonen keskustelun alku mutta se vähän loppu kuin kanan lento. Joten ihan mielenkiinnosta nostaisin mirrin takas pöydälle. Luulisin että pakkiksen yleinen mielipide on että BCAA:t on toimiva ja hyödyllinen lisä napattavaksi. Itsekin olen niitä puolisen vuotta vedellyt ja en ainakaan mitään haittaa ole havainnut. Päin vastoin. Se taas että onko hyvin kulkenut treeni jotenkin edes osittain tästä kiinni on sitten taas toinen juttu. Lisäksi olen miettinyt sitä, että olenko ottanut niitä oikean määrän oikeaan aikaan vai meneekö tavara harakoille. Itse otan pari teelusikallista tavaraa, missä kaikki kolme mukana ja seassa myös glutamiini. Lisäksi olen heittänyt sitä saman määrän palautusjuomaan. Monesta lähteestä olen myös lukenut, että juuri ennen treeniä niitä kannattaa ottaa. Mutta mikä on ennen treeniä? Onhan aamupalakin ennen treeniä vaikka treeni olisi illalla. Eli nyt kiinnostaisi koska BCAA:t pitäisi vetää. Eli tunti, pual vai välittömästi ennen treeniä ja kannattaako niitä lisätä palautusjuomaan? Jos jollain on Sakkeus-tyylisiä perusteluita niin tervetuloa. Myös omat mielipiteet ja tottumukset on tervetulleita.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kun nyt kerran päätit nostaa kissan pöydälle niin kerropa samalla minulle mitä tuo BCAA tarkalleen on ja mitä sillä haetaan? hyötyjä? haittoja?

Olinko tyhmä?:nolo:

Kiitos ja anteeksi

Jos ois varaa ni ottaisin sekä ennen että jälkeen treeni reilut satsit(10-20g). Leusiininhan huhutaan olevan erityisen anabolista. Tosin noiden merkitys on todennäköisesti huomattavaa vain dieetillä.

Muutenkin jos ois mahdollista (rahallisesti) niin ottaisin ennen treeniä proteiinin sijaan vain tiettyjä aminohappoja. :offtopic:

Edit: Ainiin BCAA:t ovat haaraketjuisia aminohappoja, joista (muistaakseni) maksa pystyy valmistamaan glukoosia. Lihasten purkua siis pitäisi estää näiden nauttiminen. Niitähän tosin saa kaikista täydellisistä proteiinilähteistä, mutta dieetillä lisä ei liene pahitteeksi.

Dieetillä ennen treeniä katabolian estämiseksi 3 g BCAA-jauhoa ja 5 g l-glutamiinia naamaan, treenin jälkeen palautusjuoma jossa protskua, hiilaria ja keratiinia.

Onko jollain jotain tarkempaa tietoo minkä takia juuri dietillä? Tehostuuko vaikutus silloin vai onko kokonaan turhaa kamaa massakaudella? Itellä on vielä pari kuukautta aikaa ennen ku alotetaan tiputtelemaan painoo. Siksi kysymys.

No ainakin leusiini näyttäisi olevan tarpeellinen palautumiseen:
"The results of this study and others have lead researchers to believe that within the muscle cell, there's one particular regulatory pathway for protein synthesis that's stimulated by insulin, but dependent on leucine (27)"

"Since leucine has this great impact on muscle protein synthesis and since levels of leucine, much like glutamine, decline during exercise, it only makes sense to supplement with leucine after workouts (28). In the end, it appears that leucine, along with protein and carbs, will lead to the greatest increases in protein synthesis."

Lähde: Berardi

No ajattelin lähinnä että dieetillä on pulaa polttoaineesta ni haaraketjuset aminohapot kuluu varmaan aika nopeesti tohon glukoosin muodostukseen. Et niitä ois sitte hyvä saada paljon jostain muualta kuin lihaksia purkamalla.

Originally posted by Mike
Itse otan 45minuuttia ennen treeniä 6kpl Prolabin BCAA namiskaa. Kun tässä nyt natikkadieettiä vetelen, niin pitää ottaa hyöty irti kaikesta. Väitetäänhän tuon juuri ehkäisevän lihaksen purkua treenin aikana.

Tuo 6 kappalettahan on aika vähän. Prolabin tuotetietojen mukaan 6 kpl sisältää: leusiinia 1500 mg, isoleusiinia 960 mg ja valiinia 1320 mg. Saman määrän bcaa-aminohappoja saa noin 15-20 g heraproteiinia (+herasta saa glutamiinia n.3g). Jos ottaa protskun vielä hydrolysaattina, niin imeytyminenkin pitäisi olla suht yhtä nopeeta aminotabujen kanssa. Ajaiskohan tämä suurinpiirtein saman asian?

Varmaan tuokin ehkäisee kyllin hyvin lihaksen purkua. Olen jo monta kuukautta treenannut ilman hiilaritankkausta ja aina kulkee hyvin. Olenkin nyt vakuuttunut että ainakin itselleni sopii parhaiten juuri ennen treeniä otettu nopea proteiini hiilihydraatin sijaan. Tuota BCAA määrää voisi toki lisätäkin.

monet huiput vetää glutamiinia ja bc:tä treenin aikana aivan törkeesti... en ole kans tehny hiilari tankkausta pitkään aikaan sen powerload pussin jälkeen ja treeni kulkee ihan hyvin prolabin pure whey ennen treeniä ja n-large treenin jälkeen...

jostain luin :D , että pienemmätkin määrät ajavat saman asian ja että suuremmista annoksista ei ole enää merkittävää hyötyä. Siis BCAA:t alle 10g luokkaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom