Avantouinti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu

Purtsi

Tsemppari/Kouluttaja
Perjantaina tulleessa dokumentissa taistelusukeltajista oli pojilla karu herätys heti ekana aamuna, vaatteet pois ja avantoon. Mikä mua rupes asiassa kiinnostamaan, oli kapparin kommentti että se perin sekunnin avannossa käynti pitäisi flunssan poissa.

Koska itsellä tuo räkäjarru tuntuu vuotavan hiukan koko ajan, ajattelin kysyä olisiko täällä joku kokeillut tuota avannon vaikutusta pieneen flunssaan? Tai muihin ärsyttäviin sairauksiin. Auttaiskohan toi?

Ps. Sen dokumentin toinen osa tulee tv2:lta klo 19.45 perjantaina.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pitäisi toimia ihan hyvin, jos käy säännöllisesti ainakin pari kertaa viikossa. Ei ainakaan itselle flunssaa ole tullut, kun sitä on tullut uiskenneltua, mutta viime talvena pidin 2kk tauon avannoista ja juuri silloin tuli sitten flunssa ja kuume ekaa kertaa vuosiin.

Kannattaa kokeilla. Ei se niin kauheaa ole ekalla kerralla :) Tuossa hyvää luettavaa:
http://www.suomenlatu.fi/lajit/avantouinti/index.html

Eipä taida olla lääketietteellistä näyttöä että olis joku ihmeparannus keino mihkään flunssaan
Mutta varmasti parantaa kylmänsietokykyä.
Rentoutumis mielessä mielestäni 1 parhaita, sauna/uinti x 3 , loistava fiilis sen jälkeen aluksi tuntuu niinkun pieneltä nousuhiprakalta ja mukavasti käy iltasella väsyttään.
Kerran kokeilin 4v sitten ja sillä tiellä ollaan, koukkuun jää :)

Meikäläisellä on nyt kolmas talvi menossa talviuintia. Yhtäkään sairaslomapäivää en kyseisenä aikana ole joutunut pitämään. Toisaalta sairastelu ei aiemminkaan ole ollut yleistä, joten en tiedä kuinka paljon tässä on uinnin ansiota. Virkistävä vaikutus on mulle SE juttu avannossa käymisessä, tosin se tuntuu kyllä hieman laantuvan ajan myötä.

Lääketieteellistä näyttöä ei tosiaan ole, mutta olen kuullut joidenkin tohtorisetien suosittelevan avantouintia flunssakierteestä kärsiville.

Pähkinät kalahtaa aataminomenaan jo ajatuksestakin mennä avantoon, mutta on kai sekin ennen kuolemaa koettava. Tod.näk. juuri ennen:D

haenko sanoi:
Eipä taida olla lääketietteellistä näyttöä että olis joku ihmeparannus keino mihkään flunssaan
Mutta varmasti parantaa kylmänsietokykyä.
Rentoutumis mielessä mielestäni 1 parhaita, sauna/uinti x 3 , loistava fiilis sen jälkeen aluksi tuntuu niinkun pieneltä nousuhiprakalta ja mukavasti käy iltasella väsyttään.
Kerran kokeilin 4v sitten ja sillä tiellä ollaan, koukkuun jää :)

Parannuskeino se ei ole, mutta ehkäisee flunsaa ainakin oman kokemukseni mukaan. Kylmänkestokyky nousee huimasti, kokenut avantouimari voi polskutella vedessä vielä siinä vaiheessa, kun kokematon jo vaipuu hypotermiaan.

Itse käyn kuusijärvellä, kannattaa kokeilla jos asutte pk-seudulla.

Jostain olen kuullut, että karaiseminen on ollut tunnettu vanhan kansan hoitomuoto. Nykyihmisellä varsin kauhistuttava ajatus. Itsellä ei avantomahdollisuutta kovin usein, mutta noihin kylmäaltaisiin ~7 astetta celsiusta pulahdan aika kun vain mahdollisuus.

Merivoimien hypotermiatesti oli aikoinaan gutaa. Joulukuun puolessa välissä seisottiin asennossa uimahousuissa pelastusliivit päällä rantakalliolla kivassa tuulessa. Käskyn käytyä juostiin matalaa rantaa pitkin n. 30 m syvemmälle ja harjoiteltiin pari minuuttia ryhmäkellunta-asentoja. Jumankauta kun oli kylmä. Oli kuin miljoona neulaa olisi lyöty ihosta läpi. Tunto meni täysin. Lopuksi käsky kävi saunaan. Sitä ei tosin oltu lämmitetty heh heh.

Oli Suomenlahden vesi tänä aamuna linnunmaitoa, aah...
Itäisessä Helsingissä asuville suosittelen Marjaniemen uimarantaa. Ei tosin saunaa ja vaatii liittymisen Meriuimareihin (reilu parikymppiä/vuosi). Toisaalta, lämmitetty pukuhuone riittää hyvin, bastu on vain ylimääräistä hapatusta.
Ja taitaa Rastilassakin olla avantomahdollisuus.

Viime talvena tuli jonkun verran harrastettua ja pelkästään positiivisia kokemuksia tuosta jäi. Uinnin jälkeen tulee sellainen mukavan raukea fiilis ja seuraavan yön kyllä nukkuu normaalia paremmin. Myös lihas -ja nivelkipuihin tuosta on ainakin itselläni selkeästi apua. Suoraan saunasta kun pääsee niin ihan mukavaa touhua tuo on. Tänään olis taas tarkoitus mennä pulikoimaan. Aika extreme touhua tiedossa kun ulkona pakkasta -20 ja melkoisen kova tuuli vielä päälle....GRRRRRR.:D

Mikään parannuskeinohan avantouinti ei ole. Tietääkseni flunssaisena/nuhaisena avantoon EI saisi mennä. Mutta ennaltaehkäisynä se on verraton. Ennen ruukasin sairastaa 3 - 4 nuhaa vuodessa, mutta sen jälkeen kun rupesin avannossa käymään korkeintaan yksi/vuosi. Parhaimpina viikkoina käyn kahdesti viikossa. Sanotaan, että se ei vielä tee kesää, mutta jotakin vaikutusta silläkin on. Sitä paitsi palautuskeinona punttisalin rasituksista verraton.

Mulla tulee parin kuukauden päästä kymmenen vuotta siitä, kun aloitin avantouinnin.;)
Yleisestihän avantouinti kantsii aloittaa syksystä, jolloin vedet eivät ole ehtineet paljoakaan viilentyä.
Käyn kolmisen kertaa viikossa. Ja aikaa menee kaikenkaikkiaan koko touhuun (eli saunomiseen, avannossa dippailuun,:rolleyes: ulkosalla jutusteluun kavereiden kanssa) parisen tuntia.

Kyllä mulla flunssaa on silti pari kertaa vuodessa :(

Mitä avantouinti on sitten mulle antanut? :worship:
Ystäviä, paremman ääreisverenkierron, unenlaatu parantunut, selkäkivut helpottuneet jne.... Positiivisia asioita.:lol2:

Avantouinti on extremeä!:)

Tulipa kokeiltua avantoa ekan kerran elämässäni n. tunti sitten! Ensin olkapää-mave-treeni ja sen päälle jorpakkoon kaverin yllytyksestä. Voisin kehua nyt vallitsevaa fiilistä lähes taivaalliseksi.

Luulisin että alan käymään pari kertaa viikossa.

Kyl määki avannos

Mulla on kolmas tai neljäs talvi avantouintia menossa. Se nyt on samantekevää, monesko. Avantouinti rocks. :rock:

Olen kuullut kaverilta, että punttitreenin jälkeen ois hyvä saada kylmähoitoa, että se hoivaa niitä rääkättyjä lihaksia. Sillä tavoin kovien punttitreenien välistä lepoaikaa voisi lyhentää paljonkin. Hyvin saatan uskoa tämän tiedon todeksi. Pitäisi olla oma punttisali, kylmävesiallas ja sauna vierekkäin.

Hypotermiakin on tullut koettua vahingossa. Olihan sekin aika erikoinen kokemus, mutta ei siitä mitään pelkoa jäänyt. Löysinpähän vaan omat rajani ja nyt osaan varoa.

Avannossa voi käydä nuhaisenakin. Kuumemittarilla voi tarkistaa, onko avantouintikunnossa vai ei. Jos on selkeästi kuumetta, ei kannata mennä avantoon. Sitten on tietysti joitain verenpaineeseen liittyviä yms. syitä, joiden vuoksi avantouinti ei sovi aivan kaikille.

Itse olen käyttänyt saunaa ja avantoa flunssan loppuhoitona, kun kuumetta ei ole. Vuorotellen saunan löylyihin ja avantoon, siinä varmasti lima lentää, ontelot tyhjenevät pöpöistä ja hengittäminen helpottuu. :thumbs:

Nostetaanpas tää ketju ku tänä talvena vois täältä pääkaupunkiseudultakin noita avantoja ehkä taas löytyä..

Avantouinti tosiaankin on aivan mahtavaa, varsinkin jos uintipaikalla on sauna. Voi mennä monta kertaa ja olla avannossa pidempään. Parhaat fiilikset tulee kun siellä on sen verran että shokki menee ohi, hengitys tasaantuu ja pystyy rentoutumaan. Itsellä tulee oltua jotain minuutin pintaan kerrallaan jos sauna löytyy. Ihan suoraan saunasta ei tietty kannata mennä, vaan pieni väliviilennys ennen avantoon menoa.

Kaikki jotka kammoaa jo ajatustakin avantoon menosta, voin kertoa että se on täysin päästä kiinni se karaistuminen, sen kylmäshokin saa täysin oman mielenhallinnan alle jo muutamilla kerroilla jos vaan haluaa. Se on vaan rentoutumisesta kiinni, rentona mitää pahaa shokkia ei enää avantoon mennessä tuu, vain muutama syvempi hengenveto. Toisaalta nyt ku en oo kahteen vuoteen käyny, kylmänsieto on rappeutunu tosi huonoksi, en viitsi edes ottaa jääkylmää suihkua treenin jälkeen, mitä tuli harrastettua silloin kun avannossa pääsi käymään.

Kertokaa jos tiedätte paikkoja mahdollisimman lähellä Helsingin Vallillaa!

Vallilaa ajatellen paikkoja löytyy ainakin Munkasta ja Hietsun pohjoispuolelta, olikos se nyt merimelojien mesta.. Skattaltakin taitaa löytyä. Ainakin lähempänä kuin idän paikat Rastila tai Marjaniemi jossa itse käyn.

Onkohan miten vaarallista mennä avantoon jos on flunssa, ei kuitenkaan kuumetta? Vastaako urheilua sairaana?

Viimeksi menin flunssan loppuvaiheessa avantoon poistamaan flunssa, silloin ainakin toimi. Nyt on tosin flunssa vasta alussa...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom