Avantouinti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purtsi
  • Aloitettu Aloitettu
Joskus olen kuullut, että kylmä tekisi hyvää lihasten palautumisessa. Huhut kertovat, että jotkut urheilijat käyttäisivät huippukylmää huonetta palautumiseen (-110°C). Onkohan avannolla positiivisia vaikutuksia palautumiseen? Itse en ole sellaista varsinaisesti huomannut (lähinnä kylmäsietokyvyn ja rennon fiiliksen takia käyn pulikoimassa). Mummojen ja pappojen lisäksi avannoissa näkee paljon keskivertoa treenatumpaa kroppaa, mahtavatko olla siellä palautumassa vai muuten vaan nauttimassa?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onkohan miten vaarallista mennä avantoon jos on flunssa, ei kuitenkaan kuumetta? Vastaako urheilua sairaana?

Viimeksi menin flunssan loppuvaiheessa avantoon poistamaan flunssa, silloin ainakin toimi. Nyt on tosin flunssa vasta alussa...

Mun käsittääkseni sydänlihastulehduksen kannalta kriittistä on nimenomaan pumpun rasitus, riippumatta siitä millä keinolla sen saa aikaiseksi. Pikaisen kirjallisuuskatsauksen perusteella sanoisin että sydämen kannalta avantouinti sairaana vastaa kutakuinkin urheilua sairaana, eli ei mikään kovin hyvä idea.

Onko kukaan muuten mittaillut, minkälaisia sykkeitä avantouinti nostattaa?

Itse olen vielä välttynyt tuolta ihanuudelta mutta avantouinti on ehdottomasti ensi talven tavoite! Tai sitä seuraavan. Tai viimeistään sitä seuraavan.. :)

Kyl mun mielestä avannossa näkee keskivertoa lihavampaa kroppaa.
Niin, ne mummot ja papat. En tiedä olenko sattunut poikkeuksellisina aikoina avantoon, mutta suuri osa hieman nuoremmista ihmisistä ovat olleet urheilullisen näköisiä. Tai ehkä käyn tietämättäni jossain urheilijoiden suosimassa avannossa.

Perjantaina tulleessa dokumentissa taistelusukeltajista oli pojilla karu herätys heti ekana aamuna, vaatteet pois ja avantoon. Mikä mua rupes asiassa kiinnostamaan, oli kapparin kommentti että se perin sekunnin avannossa käynti pitäisi flunssan poissa.

Koska itsellä tuo räkäjarru tuntuu vuotavan hiukan koko ajan, ajattelin kysyä olisiko täällä joku kokeillut tuota avannon vaikutusta pieneen flunssaan? Tai muihin ärsyttäviin sairauksiin. Auttaiskohan toi?

Ps. Sen dokumentin toinen osa tulee tv2:lta klo 19.45 perjantaina.
Pakko kyllä kommentoida tähän. Yleensä uimassa käynnin jälkeen mulle tulee hillitön flunssa parin päivän ajaksi. Nyt kun eilen kävin lisäksi avanossa niin tänään ei flunssan oireista tietoakaan.

Kuinka kauan tuolla avannossa kannattaisi olla? Itse olen ollut parhaillaan 4 minuuttia, ja siinä kirjaimellisesti alkaa heittää päässä :D Johtuuko sitten siitä, että veri pakenee päästä lämmittääkseen muita ruumiinosia tms? Mutta jännä fiilis tuossa tulee, ihan kuin olisi parin promillen kännissä.

Jonkin verran näkyy bodareita käyvän avannossa. Aivan ehdotonta hommaa kyllä! :rock:

Tänä vuonna nyt tullut 6 kertaa käytyä ja 5 kertaa niistä saunan kanssa. Jos pientä hc lisää hommaan kaipaa niin ilman saunaa ja kuivattelut pakkaslumessa. :rock:

Kyl vaa lähtee perjantaiki nätisti käyntii sauna-avanto kombolla. Siinä ku käy 3-4 kertaa edes takas ja ottaa aina saunaan tullessa uuden oluen ni nousee jotenki ihan kummasti päähänki.

Taitaa olla neljä kertaa tälle talvelle takana ja pari kertaa saunan kanssa. Ei se sauna mitenkään välttämätön ole ollutkaan, vaikka niin pitkään luulin. Hemmetin mukavaa ja piristävää puuhaa kaikin puolin ja jalatkin tuntuvat palautuvan selväti nopeammin.

En oo koskaan avannossa käynyt, jossei intin hypotermiatestiä lasketa. Keväisin jäiden lähdön aikaan mökillä tulee kuitenkin käytyä "polskuttelemassa", jolloin vesi ei ole vielä kerennyt suuremmin lämpeemään. Nautin kyllä suunnattomasti ja nauttisin vielä enemmän jos ei jalat jäätyisi aina aivan totaalisesti. Tuntuu kuin puukoilla iskettäisiin jalkoja nilkoista alaspäin. Lakkaako veri kiertämästä jaloista, kun noin ikävää tekee? Toiset kun taas ei ollenkaan valita jalkojaan. Ja voiko tuota mitenkään ehkäistä, muuten kuin joillain jalkineilla?

Avantotossut käyttöön vaan, muutenkin mukava niiden kanssa kävellä sinne lätäkköön.

Mitenhän suuri merkitys avantouinnilla muuten on lihasten palautumiseen ym.? Vai vaatiikohan tuo sitten että on minuutteja siellä vedessä.

kyllä itse ainakin väitän että on reenit menee paremmin läpi kun käy avannossa ja pysyy terveenäkin paremmin, käyny nyt tänävuonna noin 15 kertaa avannossa.

Olen edellisvuosina käynyt muutaman kerran avannossa, mutta tänä talvena (vaikkakin hieman myöhäisherännäisenä) olen innostunut käymään useamminkin.
Vielä ei positiivisia vaikutuksia ole huomannut, sillä avannossa käynti on hetkellisesti huonontanut eikä parantanut ääreisverenkiertoa. Varpaat ja sormet
ovat olleet melko jäässä pitkäänkin avannossa käynnin jälkeen. (Kirottu olkoon uusi avantouintipaikka, jossa ei ole lattialämmitystä!)

Kävin eilen avannossa ennen salitreeniä. Onkohan siitä mitään haittaa, jos muistaa vain lämmitellä kunnolla ennen treeniä?

Kävin eilen avannossa ennen salitreeniä. Onkohan siitä mitään haittaa, jos muistaa vain lämmitellä kunnolla ennen treeniä?
Mulle suositeltiin, että käy jälkeenpäin. Vanhempi mies selitti vielä suht järkevin perustein.. Tänä vuonna käynyt kolmesti avannossa ja aina ollut yhtä kylmä..

Oon aloittanu avantouinnin uudestaan parin vuoden tauon jälkeen. En edelleenkään saa siitä mitään kiksejä vaikka suht.pitkään uiskentelen, enkä vaan pulahda. Unet yhtä huonot kuin aiemmin, tuntuu aivan samalta mennen-tullen. Toivoisin vain ettei flunssia niin usein tulis, oon aina ollu flunssaherkkä. Se jää nähtäväksi ja siksi myös siellä avannossa käyn jälleen.

Kivaa touhuahan toi on, ja kun vuosia käy samalla saunalla niin sinne syntyy omanlaisensa sosiaalinen yhteisö jossa puidaan aina päivän asiat.
Meitsi on saunonut Lempäälässä vuodesta 2001 lähtien eikä loppua näy,noin kerta viikossa tulee käytyä Tampereella jossain saunassa.
Ompahan jotain tekemistä näillä pimeillä paskakeleillä.
Viirus iskee kun oli sit mikä uimari tahansa,uskon vain ja vakaasti länsimaiseen lääketieteeseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom