Auttakaa! Mitä eroa näillä lihaskunto-ohjelmilla??

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
No nyt oli kyllä huono otsikko mutta asiaan.
Olen nyt vuoden käynyt salilla. Tarkoituksenani on ollut lisätä voimaa inttiä varten (ens vuonna alkaa). nyt kuitenkin luin erään kuntosalin nettisivuilta tällaisen lihaskuntoohjeen:

Kuntosalilla voit kasvattaa:

1) VOIMAA, jota hankitaan nostamalla raskaita painoja. Yhdessä sarjassa on 3-5 toistoa. Sarjojen välillä levätään 3-5 minuuttia.

2) LIHAKSIA kasvatetaan nostamalla keskiraskaita painoja noin 8-12 toistoa/sarjan ja lepäämällä sarjojen välillä 60-90 sekuntia.

3) KESTÄVYYTTÄ ja solakka ulkonäkö saadaan nostamalla kevyitä painoja 12-20 toistoa/sarja ja lepäämällä sarjojen välillä vain noin 30 sekuntia.

Olen tehnyt salilla tuota Lihaksia kasvattavan (8-12 toistoa jne) kohdan mukaisesti. Nyt minulle jäi epäselväksi tuon voiman ja lihasten kehittämisen ero. Eli tarkoittaako tuo, että voimaa kasvatetaan noilla pienillä toistoilla mutta lihakset eivät kasva ulkoisesti kovinkaan hirveästi. Ja tuo lihaksia kasvattava on sitä ulkoista lihasten kasvatusta mutta voima ei kehity niin paljon. Tajusinko tämän oikein?

Ja kertokaa vielä kumpaa mun kannattaa armeijaa varten treenata? Lihaksia vai voimaa vai molempia? Tarkoitus on siis vaan saada voimaa mahd. paljon mutten silti halua näyttää miltään bodarilta (en halua että lihakset kasvaa ulkoisesti järkyttävän suuriksi). Vai onko tuossa lihaksia kasvattavasssa ohjelmassa jotain, mitä tarvitsisi tehdä? Kestävyyttä treenaan juoksemalla ja sillä, että teen joka toisella kerralla salilla tuota kestävyyttä lisäävää ohjelmaa. Eli siis onko ookoo saliohjelma jos joka toinen kerta treenaan voimaa ja joka toinen kerta kestävyyttä?

Help?

P.S Olkaa kilttejä, älkääkä heittäkö tätä jonnekin aloittelijoiden peruskysymyksiin tms, koska en löydä sitä vastausta muuten ikinä!

Ja kertokaa vielä kumpaa mun kannattaa armeijaa varten treenata? Lihaksia vai voimaa vai molempia?
Armeijassa ei tarvia juuri kumpaakaan.

Tarkoitus on siis vaan saada voimaa mahd. paljon mutten silti halua näyttää miltään bodarilta (en halua että lihakset kasvaa ulkoisesti järkyttävän suuriksi).
Älä huoli, ei ne kasva järkyttävän suuriksi.

Mut joo, 1-6 toistoalueilla haetaan yleensä voimaa ja 6-12 lihasta. Toki lihas kasvaa myös toistoalueella 1-6 ja toisinpäin.

e: suosittelen kuitenkin että lueskelet tuolta aloittelijoiden osiolta noita ketjuja. Säästyt monelta murheelta.

pnuQ sanoikin jo aikalailla oleellisen.
Et saa vahingossa niitä liian isoja lihaksia vaikka treenaisit 2 vuotta, joten älä' pelkää tätä.
Armeijassa sää vaan lihot ja voimat katoaa eikä niistä lihaksista oo kauheena hyötyä, jos et kerran tykkää olla lihaksikas.
Tee vaikka 2-3kk perusvoimaa.
Tai sitten esim toistot 4-8 ja sitten pyrit lyhentämään palautuksia 60sek --> 30sek , että progressio säilyy.
Eli aina lisää toistoja / painoja ylös / palautus lyhyemmäks.

Back
Ylös Bottom