Auttakaa kiireistä opiskelijaa!

Havahduinpas tänään tällaseen skenaarioon, että mun pitäis lukea kirja ja tehä siitä essee tässä parissa päivässä. Kirjavaihtoehdot ovat seuraavat:
Aleksis Kivi - Seitsemän veljestä
Minna Canth - Hanna / Työmiehen vaimo / Anna-Liisa
Juhani Aho - Papin tytär / Papin rouva / Juha
L. Onerva - Mirdja
Ilmari Kianto - Punainen viiva
Mika Waltari - Sinuhe Egyptilänen
Maria Jotuni - Huojuva talo
Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla (osa I)
Eli sanokaa kirjaexpertit noista lyhin kirja :D .

PS: Otan vastaan myös kirjoja koskevia esseitä

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo Seitsemän veljestä on niin hyvä kirja, että se on helppo lukea nopeasti. Tein itse siitä kiitettävän esseen lukioaikana vaikka en muuten koulussa ollut kovin hyvä.

höpo höpö!

No olipa asiallinen neuvo (siis tuo eka!) Jos tehtävänä on kirjan lukeminen, niin kirja pitää mielestäni kyllä lukea (oon tosikkona...) Itse suosittelisin Ahon romaania Juha. Pituudesta en ole aivan varma, mutta kirja on perusteemoiltaan aika yksinkertainen joten saat varmaan helposti juttu aikaiseksi. 7 veljestä on hieman monitahoisempi juttu.

Sinänsä noiden kaikkien kirjojen lukeminen olisi jokaiselle suomalaiselle suositeltavaa (ja ei, en ole itsekään kaikkia lukenut ;D)

kato jos jostain noista löytyy kirjastosta sekä leffa että kirja. Oli siinä vähän pokassa pitelemistä kun perjantaina voivottelin enkun opelle, että ei tuu mitään ja maanantaina oli muutama satasivuinen Pelikaanimuistio "luettuna" ja 3 sivuinen essee tehtynä :D

Seitsemästä veljeksestä löytyy googlettamalla vaikka kuinka paljon esseitä, kunhan vain muistat muokata niitä sen verran että ne tunnistaa omaks. Ja seitsemästä veljeksestähän on tehty myös leffa, se kannattaa tsekata.

tuosta löytyy Riitta Nelimarkan tekemä lastenversio. lukiossa myös videot noista pakollisista kirjoista oli kuumaa kamaa.

Hummerivirta sanoi:
Seitsemästä veljeksestä löytyy googlettamalla vaikka kuinka paljon esseitä, kunhan vain muistat muokata niitä sen verran että ne tunnistaa omaks. .

Eli siis muokkaat sen verran, että niitä ei tunnista kopioiduiksi - nus nus. Mitä järkeä on olla koulussa, jos ei opiskelu kiinnosta?

Aloita lukeminen, kinu lisäaikaa ja ota opiksesi noitten "Viimeinen palautuspäivämäärä" asioiden suhteen. Muuten olet saman ongelman edessä aina kun pitää tehdä jotain vastaavaa ehkä ei niin mukavaa hommaa.

Minna Canthin Työmiehen vaimo oli ainakin aikas lyhyt. Oisko jotain alle sata sivua.

Itse tein tuosta esseen yläasteella..Loistava kirja..kertoo suomen ensimmäisistä vaaleista joissa sai muistaakseni naisetkin äänestää..vedettiin vaan äänestyslipusta punainen viiva ehdokkaan ruutuun..
Tuossa kirjassa tapahtuu legendaarinen miehen ja karhun tappelun kun isäntä menee lehmää pelastamaan..muistaakseni kyseinen henkilö kuolee sitten..
Ei ollut ainakaan kovin vaikea tapaus..löytyy muistaakseni videonakin jostain ja elokuva on sitten aika tarkkaan lyhennelmä kirjasta..

JMP75 sanoi:
Eli siis muokkaat sen verran, että niitä ei tunnista kopioiduiksi - nus nus. Mitä järkeä on olla koulussa, jos ei opiskelu kiinnosta?
Niin..no kukin tavallaan. Ite en oo koskaan yhtäään esseetä plagioinu mutta silloin tällöin tulee aikoja jolloin kaikki kaatuu kerralla niskaan eikä millään pysty keskittyy kaikkeen. Ei nyt pieni vilppi maailmaa kaada :)

Eiche sanoi:
Aloita lukeminen, kinu lisäaikaa ja ota opiksesi noitten "Viimeinen palautuspäivämäärä" asioiden suhteen. Muuten olet saman ongelman edessä aina kun pitää tehdä jotain vastaavaa ehkä ei niin mukavaa hommaa.
Et sanois noin, jos tietäisit miten kyrpä otsassa se maikka on ollu lähiaikoina :D (tuntuu olevan äidinkielen opettajille ominaista).

Toi Mein Cuntin Työmiehen vaimo kuulostaa hyvältä, siit löyty eBookkikin. Kiitos vinkeistä :worship: .

Edit:
JMP75 sanoi:
Äikkä on ainakin vielä tällä hetkellä pakollinen paha.

JMP75 sanoi:
Saa paperit kouraan. Ja koulussa nyt opiskellaan niin paljon kaikkea turhaa. Vai onko täällä joku joutunut työelämässä lukemaan jonkun kirjan ja tekemään esitelmän? :D

Se on täysin mahdollista lukea kirja päivässä ja sutasta kasaan essee siitä puolessa tunnissa.

suortti sanoi:
Havahduinpas tänään tällaseen skenaarioon, että mun pitäis lukea kirja ja tehä siitä essee tässä parissa päivässä. Kirjavaihtoehdot ovat seuraavat:
Minna Canth - Hanna / Työmiehen vaimo / Anna-Liisa
Juhani Aho - Papin tytär / Papin rouva / Juha
L. Onerva - Mirdja
Mika Waltari - Sinuhe Egyptilänen
Maria Jotuni - Huojuva talo
Väinö Linna - Täällä Pohjantähden alla (osa I)
Eli sanokaa kirjaexpertit noista lyhin kirja :D .

Jörn Donnerin sanoin: "Lukeminen kannattaa aina". Siispä, ota härkää sarvista ja lue suomen nykyaikaisen kirjakielen syntymäteos, Aleksis Kiven kirjoittama Seitsemän veljestä. Et oo kova jätkä jos jätät näin kovan kirjan lukematta! :david:

suortti sanoi:
PS: Otan vastaan myös kirjoja koskevia esseitä

Tuota pienellä fontilla kirjoitettua juttua kutsutaan plagioinniksi. :urjo:

protsku sanoi:
Tuota pienellä fontilla kirjoitettua juttua kutsutaan plagioinniksi. :urjo:

Who cares...joskus täytyy käyttää vähän peliliikkeitä ettei pää hajoa. Itselleni ainakin tuon tyylisen kirjallisuuden lukeminen on yhtä helvettiä. Itse kuuklaisin valmiin työn ja keskittyisin siihen mikä enemmän kiinnostaa.

Canthin Työmiehen vaimo lyhyt ja hyvin nopealukuinen, näytelmä kun on niin siinä on melko paljon "turhaa" täytetekstiä eli pari tuntia maksimissaan menee ja välissä ehtii pakkistakin lukea.

Perusideahan kyseisessä teoksessa 1800-luvun naisten asema, tapahtumapaikka muistaakseni Kuopio tjsp. Canth pyrkii melko äärimmäisillä esimerkeillä havahduttamaan lukijan yms.

Itse väsäsin kyseisestä kirjasta myös viimeisenä mahdollisena iltana esseen;)

Janne sanoi:
Saa paperit kouraan. Ja koulussa nyt opiskellaan niin paljon kaikkea turhaa. Vai onko täällä joku joutunut työelämässä lukemaan jonkun kirjan ja tekemään esitelmän? :D

Niin. Omatoiminen ajattelu, sisälukutaito, soveltaminen ja historian/kulttuurin tuntemus ovat minunkin mielestäni melko hyödyttömiä taitoja/tietoja. Ei kai sitä koulua ole pakko käydä päivääkään, jos haluaa viettää elämänsä likakaivossa paskalapion kanssa.

Alkuperäiselle: Jos kirjan lukeminen on mahdotonta, katso edes elokuva ja kirjoita se teksti itse. Ideahan on esittää kirjan herättämiä ajatuksia ja tulkita sen merkityksiä nykymaailmaan nähden tms. Siis sun ajatuksia. How hard is that? :)

esni sanoi:
Niin. Omatoiminen ajattelu, sisälukutaito, soveltaminen ja historian/kulttuurin tuntemus ovat minunkin mielestäni melko hyödyttömiä taitoja/tietoja. Ei kai sitä koulua ole pakko käydä päivääkään, jos haluaa viettää elämänsä likakaivossa paskalapion kanssa.

Alkuperäiselle: Jos kirjan lukeminen on mahdotonta, katso edes elokuva ja kirjoita se teksti itse. Ideahan on esittää kirjan herättämiä ajatuksia ja tulkita sen merkityksiä nykymaailmaan nähden tms. Siis sun ajatuksia. How hard is that? :)
Se että lukeeko jonkun paskan kirjan ei kyllä tule vaikuttamaan loppuelämään millään tavalla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom