- Liittynyt
- 30.4.2008
- Viestejä
- 35 114
^ :jahas::jahas:
Onneks siellä on näytillä aika paljon muutakin.
Onneks siellä on näytillä aika paljon muutakin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aloin tänään miettimään näitä huomiovaloja, mitä monessa autossa nykyään näkee. Sen jälkeen alkoi vituttaa. Haluaisin nimittäin laittaa sellaiset autooni ihan polttoaineensäästön nimissä, mutta en saatana kehtaa. Kaikki tuningterot on ottanut ne omakseen, niin kaikkihan naurais kolmekymppiselle äijälle, jolla on jälkiasennushuomiovalot. Vielä kun autossa on madallus ja isot vanteet, niin toi veis kokonaisuuden liian pitkälle.
Just joo. Haistan taas kamalan tappelun. Säästöä se on desi vuodessakin.Miten paljon meinasit säästää polttoainetta?
Mutta voin sen sulle tietenkin laskeakin.Just joo. Haistan taas kamalan tappelun. Säästöä se on desi vuodessakin.
Eli tadaa, 3.13 litraa säästöä vuodessa. Voihan tähän tietysti alkaa laskemaan polttimoiden säästymistä ja mitä ne maksaa jne. jne. niin paljon ajavalle voidaan saada jo sievoinen summa.
Mulle se on enemmänkin ihan muuta, kuin se konkreettisesti säästetty polttoaine tai raha. Aina silloin tällöin tykkään kilpailla itseni kanssa siitä, miten pienellä kulutuksella pääsen ja siinä lasketaan pienikin tippa eduksi. Ja halutessani vedänkin sellaisia lukemia, että siinä on 99.99 prosentilla autoilijoista tekemistä, joten täytyy miettiä jo muutakin, kuin ajotapaa ja valot on yksi niistä. Oliko tarpeeksi tyhjentävä vastaus?
Parilla kympillä saa jostain halpahallista.Paljonko maksaa nuo valot? Ihan kiinnostuksesta vaan ei sillä että laskisin että kuinka monta vuotta voi ajaa ilman niitä että on samassa tilanteessa kuin valot miinus säästetty polttoaine?
Kyllä näin on ja kun polttomoottorista on kyse, niin taitaa olla vieläpä moninkertainen toi säästetyn polttoaineen määrä.Onhan toi powerhousen lasku muutenkin vielä vähän alakanttiin, että kyllä sitä bensaa tulee säästettyä vähän enemmän. Vaikka polttoaineen lämpöarvo on tuo 43MJ/kg, niin tuon tuo polttoaineen energiasisältö pitää vielä muuttaa lämpöenergiasta kineettiseksienergiaksi ja sähköenergiaksi eli hyötysuhde ei ole 100%-> säästöä todellisuudessa hieman enemmän
Näinpä. Korjasinkin tohon minun viestiin vähän->paljon. Polttomoottorin hyötysuhde on jo itsessään niin huono, noin 20% luokkaa, että kyllä siitä varmasti kymmeniä litroja tulee säästöä. Nopeasti laskettuna, jos polttomoottorin hyötysuhteeksi oletetaan 20% ja laturin 70%, niin tulee noilla sinun antamilla arvoilla säästöä n. 20 litraa vuodessa.Kyllä näin on ja kun polttomoottorista on kyse, niin taitaa olla vieläpä moninkertainen toi säästetyn polttoaineen määrä.
Näin sen itsekin ajattelisin. Saattaapi toi 300 tuntia olla munkin ajolla vähän alakantiin muuten. Laskin sen ihan vain 12 tkm vuodessa ja keskinopeus 40 km/h, mutta todellinen keskinopeus on varmaan alhaisempikin, koska suurin osa ajosta tulee kuitenkin kaupungissa. Tästä kun lähdetään miettimään vaikka taksia, jolla suhataan vuodessa helposti kymmenkertainen määrä siihen nähden, mitä minä ajan, niin ihan rahallinen säästökin alkaa olla jo todellinen.Näinpä. Korjasinkin tohon minun viestiin vähän->paljon. Polttomoottorin hyötysuhde on jo itsessään niin huono, noin 20% luokkaa, että kyllä siitä varmasti kymmeniä litroja tulee säästöä. Nopeasti laskettuna, jos polttomoottorin hyötysuhteeksi oletetaan 20% ja laturin 70%, niin tulee noilla sinun antamilla arvoilla säästöä n. 20 litraa vuodessa.
Aloin tänään miettimään näitä huomiovaloja, mitä monessa autossa nykyään näkee. Sen jälkeen alkoi vituttaa. Haluaisin nimittäin laittaa sellaiset autooni ihan polttoaineensäästön nimissä, mutta en saatana kehtaa. Kaikki tuningterot on ottanut ne omakseen, niin kaikkihan naurais kolmekymppiselle äijälle, jolla on jälkiasennushuomiovalot. Vielä kun autossa on madallus ja isot vanteet, niin toi veis kokonaisuuden liian pitkälle.
No miksi ylipäätään ajan edes Astralla, enkä litraisella Micralla? Kyllä se ulkonäkö tulee ykkösenä. Vannekoko sinänsä ei polttoaineenkulutukseen vaikuta, mutta renkaan leveys ja itse rengas vaikuttaa. Mulla on talvirenkailla ja kesärenkailla auton rullaamisessa aika vähän eroa ja enkat olen ajanut itse asiassa kesärenkailla. Syy on kyllä se, että kesäkeli on otollisempi matalalle kulutukselle.Kun olet kovin kiinnostunut polttoaineenkulutuksesta niin miksi ajat isoilla vanteilla? Omien havaintojen perusteella ne vasta polttoaineenkulutusta lisäävätkin. Itsellä siirtyminen 16" talvivanteista 19" kesävanteisiin lisää kulutusta noin 10%.
Vanteen koko ei vaikuta mittarivirheeseen. Isompaan vanteeseen laitetaan matalampi rengas, jolloin kokonaishalkaisija ja täten kehän pituus pysyvät muuttumattomina.Vanteen vaikutusta kulutukseen on vähän ikävää arvioida, koska koko vaikuttaa suoraan mittarivirheeseen. Näin ainakin vanhemmissa autoissa. Onko uudemmissa sitten jotain automatiikkaa koskien vannekoon vaikutusta mittarivirheeseen.
Pienemmällä vanteella kilsoja tulee mittariin enemmän vastaavalla matkalla kuin isolla vanteella, joka vääristää kulutustulosta pienemmän eduksi. Iso vanne taas _yleensä_ painaa enemmän kuin pieni vanne, ja painon lisäys siellä vetareiden päässä vaikuttaa kyllä paljonkin kulutukseen.