Autotuning Amiksiakin kiinnostaa vai hieno harrastus?

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Puutuin lähinnä tuohon 16" talvivanteisiin ja 19" kesävanteisiin. Ei taida enää onnistua tuolla kokoerolla renkaan profiilia muuttamalla halkaisijan saaminen samankokoiseksi, vai?
Helposti. Otetaan vaikka perus 205/55-16 ja muutetaan se melko perus 225/35-19, niin nopeusmittari heittää 1 km/h. Jos laitetaan 245/30-19, niin virhettä ei ole ollenkaan.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Homma selvä.

Kysytääs nyt tässä sivussa vielä, että mites tuo on lakien kannalta. Oliko vannekoon kasvattamisella mitään merkitystä vai ratkaisiko pelkkä ulkohalkaisija minkä kokoista rengasta saa alla pitää? Jäänyt jostain vaan mieleen se, että vannekokoa saa kasvattaa tuumalla ilman muutoskatsastusta.
 
No miksi ylipäätään ajan edes Astralla, enkä litraisella Micralla? Kyllä se ulkonäkö tulee ykkösenä. Vannekoko sinänsä ei polttoaineenkulutukseen vaikuta, mutta renkaan leveys ja itse rengas vaikuttaa. Mulla on talvirenkailla ja kesärenkailla auton rullaamisessa aika vähän eroa ja enkat olen ajanut itse asiassa kesärenkailla. Syy on kyllä se, että kesäkeli on otollisempi matalalle kulutukselle.

Jep. Veikkaan, että itsellänikin suurin vaikutus kulutukseen on renkaan ja vanteen suuremmalla leveydellä. Kuitenkin onhan isommassa (halkaisija) vanteessa massa aina kauempana keskipisteestä->suurempi hitausmomentti->suurempi pyörimisenergia, joten myös tämä varmasti vaikuttaa.
Niin ja I.M.P:lle: renkaan halkaisija pyritään pitämään luonnollisestikin samana, eli talvi: 205/60-16 kesä: 275/30-19, josta oikeastaan kesärengas on 5mm pienempi halkaisijaltaan. Tästä aiheutuvan virheen pitäisi oikeastaan siis pienentää hieman kulutusta kesärenkailla (ajotietokoneen mukaan).
 
Joo isommilla pyörillä mittarivirhe pienenee, kuin tehtaan jäljiltähän ne on luokkaa 1-5km/h eli se on vaan hyvä juttu, jos vähän kasvattaa halkaisijaa. Mutta tietyllä tavalla auto on pikkasen ns. kömpelömpi ajaa ja kulutus kasvaa plus tuntuu ettei auto kulje ihan samalla tavalla kun jousittamaton massa kasvaa vanteen kasvaessa. Kovissa vauhdeissa isommilla on minusta tukevampi ajaa ja sit tietenkin mutka-ajo on ihan eri luokkaa isommilla vanteilla kun kumin osuuskin vähenee. Ja ulkonäkö ratkaisee, niinkuin Powerhousu jo mainitsikin. :) Nim. uusia 19" vanteita juuri etsimässä.
 
Homma selvä.

Kysytääs nyt tässä sivussa vielä, että mites tuo on lakien kannalta. Oliko vannekoon kasvattamisella mitään merkitystä vai ratkaisiko pelkkä ulkohalkaisija minkä kokoista rengasta saa alla pitää? Jäänyt jostain vaan mieleen se, että vannekokoa saa kasvattaa tuumalla ilman muutoskatsastusta.
Vannekokoa saa tosiaankin kasvattaa ihan niin paljon kuin pystyy, kunhan renkaan ulkohalkaisija ei kasva yli 51 milliä. Menee normaalilla muutoskatsastuksella noi vannekoon kasvatukset, jos ulkohalkaisijaa haluaa yli tuon 51 milliä kasvattaa niin menee erikoislupahommiksi
 
Vanteen koko ei vaikuta mittarivirheeseen. Isompaan vanteeseen laitetaan matalampi rengas, jolloin kokonaishalkaisija ja täten kehän pituus pysyvät muuttumattomina.
Kyllä muuten vaikuttaa aika paljon vanteen koko mittarivirheeseen, vaikka käyttäisi ihan alkuperäiskokoisia renkaita ja vanteita. En ole mikään rengasspesialisti, mutta jos nyt otetaan vaikka esimerkeiksi V70-mallin Volvo, jossa on 16 tuuman vanteella 205/55-kokoinen rengas ja 17 tuuman vanteella 225/45, niin mittari näyttää 16 tuuman renkaalla 7 km/h liikaa satasen mittarinopeudessa ja 17 tuuman renkaalla 4 km/h liikaa satasen mittarinopeudessa. Mittaukset on toistettu viitenä vuotena aivan uudesta asti ja aina on tulokset samat. 16-tuumaisilla on Nokian nastat ja 17-tuumaisilla Contin kesänakit.

Jos vielä mietitään sitä, että vaikuttaako tuollainen mittarivirhe polttoaineenkulutuksen arviointiin, niin vaikutus on aivan olematon. Jos mittarivirheessä on eroa kolmisen prosenttia, niin yhtä tarkkoihin kulutusmittauksiin on mahdotonta päästä, koska et voi koskaan tietää, tankkaatko autosi desien tai tässä tapauksessa desien kymmenysten tarkkuudella aina yhtä täyteen - varsinkaan, jos tankkaat eri huoltoasemilla.
 
Kyllä muuten vaikuttaa aika paljon vanteen koko mittarivirheeseen, vaikka käyttäisi ihan alkuperäiskokoisia renkaita ja vanteita. En ole mikään rengasspesialisti, mutta jos nyt otetaan vaikka esimerkeiksi V70-mallin Volvo, jossa on 16 tuuman vanteella 205/55-kokoinen rengas ja 17 tuuman vanteella 225/45, niin mittari näyttää 16 tuuman renkaalla 7 km/h liikaa satasen mittarinopeudessa ja 17 tuuman renkaalla 4 km/h liikaa satasen mittarinopeudessa. Mittaukset on toistettu viitenä vuotena aivan uudesta asti ja aina on tulokset samat. 16-tuumaisilla on Nokian nastat ja 17-tuumaisilla Contin kesänakit.
Sitten on kyllä renkaissa vikaa tai liian pienet paineet tms. Vai voitko laittaa fysiikan lakien mukaisen selityksen miten kaksi halkaisijaltaan samankokoista rengasta voi pyöriä eri nopeutta samassa vauhdissa? Niin ja itse en ole havainnut eroja nopeusmittarin näyttämässä 16" ja 19" talvi- ja kesärengastuksella.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sitten on kyllä renkaissa vikaa tai liian pienet paineet tms. Vai voitko laittaa fysiikan lakien mukaisen selityksen miten kaksi halkaisijaltaan samankokoista rengasta voi pyöriä eri nopeutta samassa vauhdissa? Niin ja itse en ole havainnut eroja nopeusmittarin näyttämässä 16" ja 19" talvi- ja kesärengastuksella.
Juu kyllä se näin on, että tuollainen heitto on fysiikan lakien vastaista. Jos pyörien kehän pituus on sama, niin heittoa ei tule. Tietysti jos 16 tuumaisissa on 1 bar paineet ja 17 tuumaisissa 3 bar, niin kai siinä heittoa jo tulee. Tai sitten renkaat ovat eri korkuiset, vaikka rengaskoko onkin vastaava. Niissä voi olla valmistajien välillä pientä eroa. Ja sekin vielä, että jos toiset ovat loppuunkuluneet ja toiset uudet, niin siinäkin on pieni ero renkaan halkaisijassa.
 
Tuohan on tuo kohtalaisen tuore suuntaus, eli Hellaflush. Jota en itse ymmärrä, ei vittu en sitten millään. Pirusti camberia ja tonttiin. Mielellään vielä german-tyyliin ylileveät vanteet suhteessa kumeihin.

hella_flush_lexus.jpg


Edit. olettaen tietysti että Powerhousu puhui alustasta/stancesta eikä esim. takalasin ostoslistasta tai jostain mikä jäi multa huomaamatta..
 
Ei jumankekkulis sentään. Selailin taas muuten vaan nettiautoa ja katselin paljon mitkäkin autot tällä hetkellä maksavat. Silmään osui tällainen hirvitys. Mitä helvettiä tuossa on taas mietitty. Piilarit suli silmiin kiinni ja alkoi itkettämään. Samalla hetkellä tuli mieleen tämä ketju ja oli pakko avautua tänne. Luulisi, että Civic Typerä on vakionakin jo aivan tarpeeksi amis. Hinnoittelukin kusee aika tavalla tuossa masiinassa. Vähemmän ajettu ja räpeltämätön vastaava maksaa tonnin vähemmän.

edit. Toisaalta tuon hirvityksen jälkeen tuo vakiokuntoinen Typerä näyttää ihan normaalilta eikä yhtään amikselta.
 
Kauhistelin samaa koslaa nettiautossa joku aika takaperin... Ei oo mennyt tuunaus ihan putkeen. Tolla rahalla mitä tuohon on laitettu vähän fiksummin sijoitettuna ois saanu typerästä aika maukkaan pelin.
 
Ei jumankekkulis sentään.....Typerä näyttää ihan normaalilta eikä yhtään amikselta.

Kyllä tuon joku silti ostaa :D Ite en ymmärrä ihmisiä jotka ostaa valmiiks paskotun auton, varsinki tollasen joka kisoissa menestyny koska tuosta on paha ruveta ite tekemään sit omanlaistaan, vakiosta kun voi tehä viel mitä haluaa koska pöytä on ns. puhdas. Hintaki noilla rakennetuilla on monesti iha järetön, sama ilmiö ku teinien suosimissa bemareissa joissa vanhoilla ruoskilla hinnat on tuplasti uudemman japanilaisen tasoa :jahas:
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom