Autotietäjät huomio! Jelppiä tarvitaan!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lepex
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
8.10.2002
Viestejä
2 015
Moron!

Eli nyt on isoa (?) ongelmaa Mazda 323:ssa, -89 (vanhempi) 1.5 on ongelmatapaus.
Vian oire on tämä:
Moottoritiellä ei kulje kuin hädin tuskin 100km/h. Ei millään anna enempää tehoja mutta bensankulutus on yli 10l/100km.
Autosta on tarkastettu seuraavat asiat ongelman tiimoilta:
-kaasutin yleisesti
-Kurkkujen toiminta
-suuttimet
-alipainekellot
-polttoaineen syöttö ja -saanti
-ajoitus
-kipinä
-sylinterien puristukset

Ainoaksi viaksi mitä minulle tulee mieleen, jäänee kampiakselin ja nokka-askelin jakovirhe, jos se heittää muutaman hampaan.
Onko kenelläkään pienintäkään aavistusta, missä vika voisi olla?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
No ei heti tule muuta mahdollista vikaa kuin tuo jakopään heitto. Tai no joo, toinen vaihtoehto on se, ettei sytytysennakko säädy yläkierroksille oikein (onko tarkistettu pelkästään tyhjäkäynnillä vai koko kierrosaluella?)
 
Ennakko säätyy kyllä ihan oikein. Tarkistettu.
Virranjakassa on vain säätövara melkein tapissaan eli sinne ei saa kyllä mitenkään 10 astetta väännettyä jos tarvis.
Saisiko tuonne jakopäähän väärän hihnan laitettua? Ja vaikuttaako jo yhden hampaan heitto noin paljon?
 
lepex sanoi:
Moron!

Eli nyt on isoa (?) ongelmaa Mazda 323:ssa, -89 (vanhempi) 1.5 on ongelmatapaus.
Vian oire on tämä:
Moottoritiellä ei kulje kuin hädin tuskin 100km/h. Ei millään anna enempää tehoja mutta bensankulutus on yli 10l/100km.
Autosta on tarkastettu seuraavat asiat ongelman tiimoilta:
-kaasutin yleisesti
-Kurkkujen toiminta
-suuttimet
-alipainekellot
-polttoaineen syöttö ja -saanti
-ajoitus
-kipinä
-sylinterien puristukset

Ainoaksi viaksi mitä minulle tulee mieleen, jäänee kampiakselin ja nokka-askelin jakovirhe, jos se heittää muutaman hampaan.
Onko kenelläkään pienintäkään aavistusta, missä vika voisi olla?

Mulla oli autossa joskus samantyylisiä oireita. Auto kulki ja kävi OK pienellä nopeudella, mutta heti ku kiihdytti noin 100 km/h niin tuntui kuin olisi ollut rekka vedettävänä. Ongelma ratkesi kun kuuluu hirveä pamaus ja pakoputken takimmainen äänenvaimennin kirjaimellisesti räjähti. Tämän jälkeen auto lähti kuin hauki rannasta.

Viaksi todettiin pakoputken ruostuminen. Putken sisältä oli ilmeisesti irronnut paloja tai isompi palanen metallia joka sitten tukki äänenvaimentimen. Se vei todella tehokkaasti tehot autosta vaikka moottorin käynti on normaali ja pienellä nopeuksilla toimii ok. Pakoputki kuitenkin vuotaa jonkun verran, mutta ei riittävästi isoilla kierroksilla.

Tarkasta siis pakoputken kunto ja hakkaa äänenvaimentimia kevyesti vasaralla. Pakoputkessa oleva tukos on todella huonoksi pakoventtiileille.

Toivottavasti tämän joku edes ymmärtää... :)
 
Jees, täytyy tarkastaa tuo putkikin vaikka se näyttää ihan uudelta koko putki.
Hyvä vinkki. Ties vaikka äänenvaimennin olis jääny vaihtamatta.

Ei se putki ainakaan ihan tukossa ole mutta jossainhan sen vian on oltava!
 
lepex sanoi:
Ennakko säätyy kyllä ihan oikein. Tarkistettu.
Virranjakassa on vain säätövara melkein tapissaan eli sinne ei saa kyllä mitenkään 10 astetta väännettyä jos tarvis.
Saisiko tuonne jakopäähän väärän hihnan laitettua? Ja vaikuttaako jo yhden hampaan heitto noin paljon?

Yhdenkin hampaan heitto jakopäässä vaikuttaa aika huomattavasti. Ja ei sen tarvi olla edes väärä hihna, esim. kiristin voi olla väsähtänyt ja sen seurauksena jako hypännyt. Onneksi autonvalmistajat ovat taas siirtymässä takaisin ketjuun jakopäässä...
 
Vielä kun katselin tota sun checklistiä niin tuli mieleen venttiilin välykset. Ootko tarkistanu? Puristuspaineet tietysti kertoo et venttiilit ei jää auki -> jos paineissa ei suurta heittoa, mutta aukeaako ne tarpeeksi? Ehkä sielläkin voi olla jotain jos on liian suuret välykset.

Kipinät on tarkastettu, mutta miltä ne tulppien päät näytti. Pitäis olla vaalean ruskeet, oliko karstaa tai nokea?
 
Tulpat näytti hyvältä ja ne on uusittu. Jakohihna oli meinaan just irti kun se oli kansipahvin vaihdossa. Olivat kuulemma laittaneet jaon merkeille mutta vähän epäilen... On tainnut mennä vain vanhoille merkeille.

Venttilien välykset säätyvät hydraulisesti. Puristuspaineetkin oli tasaiset ja melko korkeatkin joka pytyssä.

J-Keppi: Toi vois muuten olla syy mutta just oli tosiaan kansi irti... Kiitos kuitenkin hyvästä vinkistä.

Mistä tästäkin nyt tietää, että laittaiko se korjaamo hihnan takaisin oikealle kohtaa ja merkeille, vai vanhalle paikalle joka oli mahdollisesti pielessä. Väittävät että laittoivat merkeille mutta mites senkin todistaa?
 
Tsekkaa katalysaattori. Jos se on luhistunut, tekee auto juuri tuota. Sitten tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon. Sitäkin on nähty, että tulpat antaa kipinää kun ne on irrotettu, mutta paineen alaisena ei kipinää enää tulekkaan. Ja tosiaan jos jakopään ajoitus ei ole kohdallaan, pitäisi koneesta alkaa tulemaan purua pihalle tai ei se ainakaan kovin kummoisesti voi toimia.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
paksi sanoi:
Tsekkaa katalysaattori. Jos se on luhistunut, tekee auto juuri tuota. Sitten tulpat ja tulpanjohdot vaihtoon.

Kattia ei ole. Tulpat vaihdettu, samoin johdot. Kipinä tarkistettu mittalaitteille, ei silmällä.


Tomi sanoi:
Kannattaako noin vanhaan autoon laittaa enää yhtään rahaa kiinni?

No minkäs teet kun ei muutakaan ole?
 
lepex sanoi:
Tulpat näytti hyvältä ja ne on uusittu. Jakohihna oli meinaan just irti kun se oli kansipahvin vaihdossa. Olivat kuulemma laittaneet jaon merkeille mutta vähän epäilen... On tainnut mennä vain vanhoille merkeille.
Mistä tästäkin nyt tietää, että laittaiko se korjaamo hihnan takaisin oikealle kohtaa ja merkeille, vai vanhalle paikalle joka oli mahdollisesti pielessä. Väittävät että laittoivat merkeille mutta mites senkin todistaa?

Jakopäälle ei oikein voi olla vanhoja tai uusia merkkejä, jotka poikkeaisivat toisistaan, tehtaalla laitetut merkit riittävät eivätkä nokan ajoitukset elä koneen iän myötä. Kampiakseli laitetaan tiettyyn asentoon ja nokka-akseli myös, hihna paikoilleen ja katsotaan, että jako on vielä merkeissä kun hihna on tiukalla, ja siinäpä se. Siitä se voi olla sitten pielessä hampaan tai useamman verran, ja uskonpa, ettei tuossa autossa ole säädettävää nokkapyörää jolla jakoa voisi säätää tarkemmin. Sanoisinpa vielä, että jako on liian aikaisella, jos yläkierroksilta tehoa puuttuu, sillä jos se olisi myöhäisellä, puuttuisivat tehot alakierroksilta ja yläkierroksilla veto olisi parempaa. Tämän ilmiön takia nykyään käytetään muuttuvia nokka-ajoituksia, ettei tarvi optimoida niitä vain jollekin alueelle.
 
lepex sanoi:
Jees, täytyy tarkastaa tuo putkikin vaikka se näyttää ihan uudelta koko putki.
Hyvä vinkki. Ties vaikka äänenvaimennin olis jääny vaihtamatta.

Ei se putki ainakaan ihan tukossa ole mutta jossainhan sen vian on oltava!

Joko katoit putken/äänenvaimentimen/liitokset

Kyseinen kohta aika yleinen vian lähde ainakin corolloissa, juuri samoilla oireilla.
 
Zone-sarja -42%
Ei ole muita oireita, esim nykimistä?

Muita kohteita miitä tulee mieleen:
- toimiiko automaattiryyppy oikein? (onko kulussa eroa kylmällä ja lämpimällä koneella?)
- ilmansuodatin
- sytytys, johdot/tulpat kunnossa?
 
D.Yates sanoi:
Ei ole muita oireita, esim nykimistä?

Muita kohteita miitä tulee mieleen:
- toimiiko automaattiryyppy oikein? (onko kulussa eroa kylmällä ja lämpimällä koneella?)
- ilmansuodatin
- sytytys, johdot/tulpat kunnossa?

Ryyppy toimii, menee pois päältä kun kone lämpiää. Oireet ei katoa. Ilmansuodatin on uusi, samoin tulpat ja johdot.

Ei nyi mutta tehoa puuttuu n.50%.


gYMIäM sanoi:
Joko katoit putken/äänenvaimentimen/liitokset
Kyseinen kohta aika yleinen vian lähde ainakin corolloissa, juuri samoilla oireilla.

Täytyypi tarkistaa tänään.
 
oisko ilmanputsarilla tekemistä asian kanssa? todella tukkoinen putsari ja kun ei läpäse ilmaa niin minun logiigalla se ei sitten kulkiskaan sitä satasta kovempaa jos ilmaa ei saa ;)

edit:

huomaimpa nytte tuolla että ilmansuodatin on uusi, joo no ei sit mitään :)
 
Veikkaisin että putki tukossa/vuotaa, kaasarin säädöt pielessä/tukossa tai jakohihna pykälän viturallaan. Mutta jos korjaamossa ovat sen laittaneet niin varmaan on kohdallaan.
Onnistuin kerran laittamaan prätkän nokkaketjun yhden pykälän pieleen. Ihan ok lähti käymään, käyntiäänet normaalit, mutta ei kiihtynyt enää normaalisti siinä satasen nopeuden jälkeen.
 
Tomi sanoi:
Kannattaako noin vanhaan autoon laittaa enää yhtään rahaa kiinni?

-89 ei mielestäni ole vielä kauhean vanha auto. ihan normi käyttöauto jos on siistissä kunnossa..
 
Mä oon kanssa sitä mieltä että jako on pykälän-pari pielessä. Mulla oli nimittäin sama ongelma civicissä. Ja muista jos itte rupeet säätämään tuota jakoa, niin kannattaa pyöritellä sitä konetta rauhassa käsin ennekuin starttaa auton... :thumbs:

Ja autokorjaajathan ovat tunnetusti luotettavia ja tunnollisia ihmisiä... :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom