Auton perän nosto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Deat
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Liittynyt
22.3.2003
Viestejä
1 782
Ikä
37
Niin paljonko suunnilleen painaa henkilöauton perä? Jos nyt siis puhutaan ihan sellasesta pienestä, etuvetosesta 700kg kauppakassista, eikä mistään rekan kokosesta humvee-maastoautosta. Voi kuulua sarjaan tyhmät kysymykset, mutta aattelin, että kun tää laji esiintyy toisinaan voimamieskisoissakin, että ehkä tämä olis oikee paikka kysyä.
 
Mitäs sillä tiedolla tekee paljonko se perä suunnilleen painaa?? Eikö se pitäs tietää paljonko se tarkalleen painaa, mitä siellä voimamieskisoissa nostellaan.

Paino ja kuormitus nostokohdassa ei ole sama asia. Kuormitus siis riippuu siitä mistä kohtaa autoa nostetaan. niin ja 700 kg:n painoisia kauppakasseja ei tule montaa mieleen, tahtovat pikku autotkin nykyään tonnin painaa. Jos siellä voimamieskisoissa taas nostellaan autoa, josta on jotain poistettu, jotta on päästy noin 700 kiloon, niin merkitystä on tietenkin sillä mistä kohtaa massa on poistettu.

No vastataan nyt sun kysymykseen. noin 200-500 kiloa.
 
Faija tässä kertoili tällästä legendaa, kun aikanaan nosti volkkarin perän ilmaan. Jotain ~300 kg vastus siinä arviolta oli. No kaippa sitä nostokykyä oli 10 v mettätöiden yhteydessä tullut ja olis ollu mukava tietää minkälaisen tuloksen se virallisessa maastavedossa olisi aikanaan kiskassut.
 
Joku jossain joskus sanoi, että reilun 200kilon vedolla olis jo irronnu tollanen pienehkön henkilöauton perä, missä sellaset kottiskärryn rivat asennettuna. Pahoissa pojissa :david: Peter Franzen kuulemma nosti sen volvon(?) perän aivan itse ja rehellisesti. Sen perusteella sanoisin, että ei tarvi 3:n markan vetoa...
 
jarze sanoi:
Joku jossain joskus sanoi, että reilun 200kilon vedolla olis jo irronnu tollanen pienehkön henkilöauton perä, missä sellaset kottiskärryn rivat asennettuna. Pahoissa pojissa :david: Peter Franzen kuulemma nosti sen volvon(?) perän aivan itse ja rehellisesti. Sen perusteella sanoisin, että ei tarvi 3:n markan vetoa...

Joo jonkun verran päälle 200kg riittää...jos on keskikokoinen auto.

Mulla veto oli tossa voimamies aikoina 250kg:n pintaan ja sillä nousi skoda 120
perä ilmaan.Autossa oli kotikärry kahvat ja moottorihan skodassa on takana.Alku on helppo kun jouset venyy, mutta loppu onkin pirun tiukka.
Kahvat oli melkein perässä kiinni ja oli hels...tiukka nosto. :curs:
Enään ei onnistuis. :(
 
kimmo2543 sanoi:
Joo jonkun verran päälle 200kg riittää...jos on keskikokoinen auto.

Mulla veto oli tossa voimamies aikoina 250kg:n pintaan ja sillä nousi skoda 120
perä ilmaan.Autossa oli kotikärry kahvat ja moottorihan skodassa on takana.Alku on helppo kun jouset venyy, mutta loppu onkin pirun tiukka.
Kahvat oli melkein perässä kiinni ja oli hels...tiukka nosto. :curs:
Enään ei onnistuis. :(
:thumbs: Oishan tuo hienoa itsekin joskus tehdä!
 
Parin markan (ja ehkä risat päälle) vedolla nousi vanhan takavetoisen corollan kottikärrykahvoilla varustettu perä. Kahvat olivat melko ylhäällä ja pätkänä jouduin laittamaan fylliä jalkojen alle saadakseni takarenkaat ilmaan asti.
 
Nyt tuli hinku lähteä nostelemaan autojen periä. Eikun keskustaan parkkipaikoille kävelemään hitaasti vihellellen...Smartteja etsien...
 

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joskus on tullut kokeiltua, mutta ne takapuskurit on niin huteria.
Moottorit on nykyään edessä, vielä kun puskurit olis jämäkämpiä ja nostokorkeus tarpeeksi ylhäällä, niin saattaisi taskuun pysäköinti helpottua...
 
Kerran on tullut suzukin pickup käännettyä nokka eri suuntaan koskapa se oli parkkeerattu päin vittua ja sitähän ei rehellisen suomen kansalaisen tarvitse kotimaassaan sietää (ainakaan yli promillen humalassa). Veikkaisin että takapuskurista nostettuna todellista painoa olisi ollut 210-230kg, tosin otekorkeuskin oli polvien yläpuolelta.
 
Vuosi takaperin koulussa pojat yritti nostaa toyota corollan perää ilmaan. kyseessä oli porrasperä joku 80 luvun loppupuolen etuveto rottelo. No eihän siitä pojilla tullu yhtään mitään. Vetäsin pojille malliks kympin sarjan siitä hyvästä että tarjoavat kahvit. :whip:
 
Sehän riippuu painopisteestä. Työpaikan takapihalla on 80-luvun Mitsun raato ilman tekniikkaa ja sisustaa madalletulla katolla (ympäriajo) joten se auton ruho on ehkä semmonen 400-500 kg. Sitä pystyy ihan mukavasti nostelemaan kun etuosan poikittaispalkista saa hyvän otteen. Yritetty on kipata kyljelleen mutta ei ole lähtenyt.
 
Tästä mulla onkin "mukava" muisto. Joskus vuonna miekka ja kivi lähdettiin kaverin isän Skoda 120:llä metsään auraamattomille teille erikoiskokeelle :D. Mukavasti takapainoinen skeida liukui hangessa, ja arvatenkin lopulta kerran liian pitkään. Ensin nauratti pirusti komea tyssäys hankeen/ojaan, mutta kun auto ei irronnutkaan pakilla, vaan vasemman puolen renkaat tippuivat ojaan, alkoi hymy hyytyä. Hyytyä alkoi myös aineenvaihdunta, pakkasta oli muistaakseni noin 10 astetta ja lämmintä vaatetta tai edes hanskoja ei ollut... ilta pimeni aika nopeasti ja kännyköitä ei vielä tuolloin omistettu.

Päätettiin, että kyllähän se perkele tästä nousee. Ja niin me kaksi +-60kg vinkuheinää nostettiin skodan perä (moottori edelleenkin takana) tielle jäisen ojan pohjalta. Ei se helppoa ollut, taisi siinä mennä parikin tuntia kun voimat riittivät vaan muutaman sentin nostoihin (ja tasapaino meni helposti ojanpenkalla). Sen jälkeen oli helvetillisen vilun lisäksi aika survivor fiilis. Lisäksi oikea hauislihakseni revähti kunnolla (iiiiso mustelma) operaation aikana :david:. Ilman hätäolosuhteita tuo tuskin olisi silloin onnistunut :)

Lukiossa sitten olikin yleistä huvia käännellä tuttujen autoja outoihin muodostelmiin. :evil:
 
jarze sanoi:
Pahoissa pojissa :david: Peter Franzen kuulemma nosti sen volvon(?) perän aivan itse ja rehellisesti.

Pahoissa pojissa kyseinen auto oli täysin riisuttu malli, jossa ei ollut edes moottoria. Kyseisessä kohtauksessa, kun auto ajetaan parkkiruutuun ja Peter Franzen siirtää auton paikalleen, auto todellisuudessa on työnnetty liikkeelle ja se vain vyöryy parkkiruutuun. Tuo auto ei todellakaan paina paljoa ja tuskin näyttelijää olisi päästetty täysiä repimään autoa kesken tiukan kuvausaikataulun loukkaantumisriskin vuoksi.
 
Asdfg sanoi:
Pahoissa pojissa kyseinen auto oli täysin riisuttu malli, jossa ei ollut edes moottoria.
jaa...no hyvä niin. Ei rupee itteekään ahistaan niin kovaa, jos tulee joskus koitettua, eikä nousekkaan volvon perä :david:
 
Fiat 600:n keula painaa 180 kiloa, jos haluaa vähän pitempää sarjaa tehdä.

:david:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom