Nail sanoi:
Mä en todellakaan lähtisi hakee saksasta alle 5-8t euron autoa. Jos ei itse osaa kieltä - ei tiedä autoista paljoa - ei tiedä tarvittavista paperi hommista hölkäsen pöläystä. Helpompi, varmempi ja parempi ratkaisu on ostaa auto Suomesta. Nimin: Kokemuksista oppii.
www.nettiauto.com. ja tarkka haku. Sinne vaan tarvittaviin kohtiin haluamasi vaatimukset.
Tämä on totta - jos haluaa antaa yleispätevän neuvon. Hyvä tuurikin voi käydä, kuten minulla.
Oma reissuni viime kesältä:
Vaihe 1: Sunnittelua.
Mobile.de auki ja tavoiteauto (Golf3 GTI16v/VR6) hakuun. Hinta haarukaksi 4000-7000€. Määränpääksi Düsseldorf ja haku säteeksi 200 km. Löytyi kymmenkunta potentiaalista autoa, noin puolet yksityisiltä, noin puolet liikkeistä. Muutama puhelinsoitto varmistukseksi, että ilmoitukset eivät ole vanhentuneita. Toistaiseksi pärjätty englannilla.
Vaihe 2: Halvimman matkustustavan etsiminen. Tässä kohtaa sattui ensimmäinen onnenpotku. Isäukolla on lentopisteitä työn puolesta, joten lentäminen suoraan düsseldorfiin järkevintä. Paikan päällä tajusimme, että pisteet kattavat myös viikon vuokra-auton, jonka saa mukaan lentokentältä.
Vaihe3: Langaton verkkokortti läppäriin, jotta pääsy nettiin olisi turvattu. Englannilla mennään.
Vaihe4: Järkevimmän yöpymisratkaisun hahmotus.
Helppoa netin kautta. Hinnaksi 50€/yö/2 hlöä, sisältää aamiaisen.
Vaihe5: Illalla uudet haut mobile.de-sivustolta. Muutama ilmoitus kadonnut, muutama uusi löytyi. Homma alkaa näyttää lupaavalta.
Vaihe6: Aamun etsintäreitin suunnittelu. Reitin (n.500km) varrelle sijoiteltu 6 mahdollista tulevaa ajokkia. Ensimmäiselle päivällä otimme vain SAKSALISILTA kuulostavia autoliikkeitä sekä syntyperäisiä saksalaisia yksityihenkilöitä.
Varmuuden vuoksi ;).
Vaihe7: Aamulla vielä nopea tsekkaus mobile.destä uusien ilmoitusten varalta. Yksi todella mielenkiintoinen auto löytyi. Auto oli tosin GTI 8v, mutta mittarissa vain 79tkm, ja auto saksalaisessa liikkeessä aivan Düsseldorfin kupeessa.
Sinne siis.
Vaihe8: Liikkeeseen ajo.
Ei ollut niin helpossa paikassa kuin miltä aluksi vaikutti, mutta liike löytyi. Auto oli juuri niin mielenkiintoinen, kuin miltä se tuntuikin.
Vaihe9: Auto koeajolle, aikaa kolme tuntia. Vuokra-auto siis pantiksi. Auto sisältä kuin uusi, ei vaikea uskoa mittarin ilmoittamia kilometrejä. (Saksassahan tunnetusti mittareita ruuvaillaan!)
Vaihe10: Katsastukseen.
Kaikki kunnossa, päästöt mukaan lukien.
Vaihe11: Takaisin liikkeeseen, tinkiminen voi alkaa. Nyt ensimmäistä kertaa ei pärjää pelkällä englannilla. Siis englannin ja saksan sekoituksella mennään. Pääasiassa myyjä puhui saksaa ja me englantia. Itse en juuri ymmärrä saksaa, mutta isukki jonnin verran, onneksi. Saksaa ei tarvinnut puhua kuin yksittäisiä sanoja.
Hinta saatiin 6500 eurosta 4990 euroon. Kauppa näyttää jo varmalta - ja niinhän se syntyi. Auto huollettu VW:n merkkiliikkeessä. Yksi omistaja; vuonna 48 syntynyt nainen. Auto oli vuosimallia -95, joten ajokilometrejä kertynyt keskimäärin alle 10tkm vuodessa! Ei paha.
Vaihe12: Rahojen nosto.
Ennen maksua saimme liikkeen omistajan vaimon vielä tinkattua hoitaman reksiteröinnin ja muut paperihommat, jotka on parasta hoitaa saksaksi. Tässäkin siis hyvä tuuri. Kilpien hommaus paperihommineen kesti rouvalta puoli tuntia, olimme itse mukana taustapiruina, kun byrokratioita hoideltiin.
Vaihe13: Uusi auto alla. Takisin hotelliin. Yöunet.
Vaihe14: Takaisin matkustuksen suunnittelu. Päätimme ajaa Baltian kautta kotiin Turkuun. Ajoimme isukin kanssa vuorotellen 500km pätkissä. Ei muita pysähdyksiä kuin tankkaukset. Samana iltana Tallinnan laivalla yli H:kiin. Tullissa vierähti tunteroinen. Puoli yhdeltä yöllä pääsimme ajamaan Turkuun.
Vaihe15: Seuraavana aamuna Turun tulliin, jossa aikaa meni kaksi tuntia. Siirtotarrat paikoilleen.
Vaihe16: Suoraan tullista katsastukseen. Läpi ilman moitteen sanaa. (Eipäs sittenkään! Toinen parkki oli palanut!)
Vaihe17: Parin kuukauden päästä veropäätös postiluukusta. Veroja 2490€. Kohtuulliselta kuullostaa, sillä autossa kaikki sähköherkut, mitä tuon ikäiseltä autolta voi odottaa: ilmastointi, sähköpeilit ja -ikkunat, siinäpä tärkeimmät.
Auto on ollut käytössä nyt melkein vuoden, eikä ongelmia ole ollut. Lturin hihna oli löysällä, sen joutui kiristämään. Yksi kappale määräaikaishuoltoja Turun VV-autossa suoritettu, jakopään hihna vaihdettiin, sillä se kuuluu huoltokirjan mukaan tehdä 90tkm kohdalla.
Eli näinkin hyvin voi käydä, kun on tuuria matkassa. Luultavasti lähdemme hakemaan toista autoa siskolle kesällä, katsellaan miten se reissu menee. Tuskin näin hyvin, mutta ensimmäinen liike johon merssimme on taatusti tuo samainen, josta Golffikin ostettiin.
EDIT: Reissun hinnaksi tuli ilman autoa noin 300€. Aikaa meni kaksi kokonaista vuorokautta.