Auton ostamisen sietämätön tuska

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Toki toki mutta mä ihmettelinkin tota 50kilon autoa keskituloilla, kuulostaa paljolta. Mikäs siinä jos homma toimii mutta itsellä tuskin toimisi, toisaalta mulla nyt ei muutenkaan pysy minkään kokoinen rahasumma tilillä.

Ihan turha edes yrittää määritellä minkä arvoinen auto on järkevä ostos. Jos vedetään ihan läskiksi niin mulle yli 22euroa kuukaudessa (matkakortin hinta) maksava auto ei olisi järkevä ostos. Sadan euron talvitakki on turha, kun saman lämpökertoimen saa aikaiseksi pinoamalla päällekkäin monta perunasäkkiä ja sukeltamalla niihin. Sellaisetkin ihmisen perustarpeet, kuten suoja ja ravinto, kyllä täyttyy asumalla jossain hökkelissä keskellä ei mitään ja syömällä itse kasvattamiaan perunoita. Loput on vaan pröystäilyä ja egon boostaamista. Tämähän se logiikka oli?

Jos on rahaa, oli sitten omaa tai pankin, käyttäköön kukin mielensä mukaan. Kaikilla autopalstoilla sama rahakeskustelu vuodesta toiseen alkaa käydä jo aika vanhaksi.

Jos sadan € talvitakki hajoaa niin sulla on varasuunnitelma = voit pukea ne perunasäkit päällesi ja myöskin mahdollisesti ostaa uuden jossain vaiheessa.
Jos auto joka vie 50% nettotuloista hajoaa niin sitten käy hyvinkin yleinen juttu ettei ole varaa korjata sitä, mitäs sitten tehdään? a, myydään auto rikkinäisenä? (joka ei muuten onnistu jos ja kun velkasaldo on isompi kuin auton arvo) b.otetaan lainaa korjaukseen? c.ei korjata autoa?

Tosiaankin aivan sama mulle miten kukakin käyttää rahansa mutta sinä tai kukaan muukaan ei pysty sitä perustelemaan järkeväksi ostaa liian kallista autoa.

Noista vakuutuspetoksista liittyen vakuutustarkastaja kommentoi tuolla nimenomaan nuorten asenteita, kaikki tänne heti nyt. Ja yksi suurimmista syistä petoksiin on se että on ostettu liian kallis auto :D Kalleuden määrittäminen onkin sitten aika pirun vaikeaa mutta pitäisi onnistua ihan maalaisjärjellä.

- - - Updated - - -

Toki toki mutta mä ihmettelinkin tota 50kilon autoa keskituloilla, kuulostaa paljolta. Mikäs siinä jos homma toimii mutta itsellä tuskin toimisi, toisaalta mulla nyt ei muutenkaan pysy minkään kokoinen rahasumma tilillä.

Jep ja 20v kun paukutat tollasen sopparin voimaan 5 vuodeksi niin saattapi olla että 23v olet totaalisen kusessa kun elämäntilanteet muuttuvat ja tämä auton takia.-
Mua ei sinänsä ihmetytä että ihmiset ottavat järkyttäviä lainoja autojen takia, se mua ihmetyttää että pankit rahoittavat näitä todella kevyesti.. Kaikista karskein miina on jäännöserä joka rahoitusyhtiöstä riippuen voi olla jopa 25% auton myyntiarvosta, huikea tilanne kun tulee 5v päästä se viimeinen erä 5000€ ja auton arvo on 4000€.

Toi suurempi viimeinen erä on kyllä aina ollut jotenkin oudon tuntuinen :D Sillä saa kivasti hilattua kuukausierät niin mataliksi että auton arvo alenee nopeammin.

Mua vituttaa jo valmiiks kun ostin uuden auton. Ajelen sillä sitten eläkeläisenäkin kun arvo on tippunu nii paljon ettei raaski vaihtaa.

Toi suurempi viimeinen erä on kyllä aina ollut jotenkin oudon tuntuinen :D Sillä saa kivasti hilattua kuukausierät niin mataliksi että auton arvo alenee nopeammin.

Mä luulen, että sen tarkoitus on sellainen että auto vaihdetaan uuteen rahoitettuun ennen sen viimeisen kovan erän laukeamista maksettavaksi.
Rahoituskulut yms. linee autokauppojen 1 iso tulonlähde.

Lisäksi vielä, että toinen vaihtoehto olisi säästää siihen autoon 300e/kk(+lainan korot) 5 vuoden ajan ja elää tämä viisi vuotta ilman autoa. Ai että olisi kivaa ostaa sitten velaton auto, kun ensin on kituutellut ilman autoa 5 vuotta. Auton lainalla ottanut kaveri on samalla ajanhetkellä saanut maksettua oman lainansa pois ja voi päivittää taas uuteen autoon sekä saa vanhasta autosta hyvitystä todennäköisesti enemmän kuin lainan korot ovat olleet :)
Ainiin, onhan sillä ihan nimikin. Käänteinen säästäminen. Vaatii tosin varmuuden tulevaisuudesta, että voi maksaa joka kuukausi saman verran lainaa pois.

Tai sitten skenaario: 20 tonnia tilillä, 20 tonnin autoa ostamassa. Otatko autoliikkeestä 5v rahoituksen 1,7% todellisella vuosikorolla ja maksat tonnin luottokustannuksia vai pistät sen 20 tonnia vaikka rahastoon 5% tuotolla ja nettoat muutaman tonnin?

Persaukisilla, kuten itsellä, ei tietenkään ole sitä 20t€ taskussa niin ei tarvi liiemmin päätä vaivata.

Ois tullu ajankohtaiseksi päivittää kakkosauto, 6v menty nykyisellä reppanalla ja nyt vain tuli semmoinen fiilis et vois ostaa seuraavan. Halpaa ja helppoa ajoa ollu, joten mietinkin että pitäisikö seuraavakin kulkine olla megane/clio, vai tekeekö noilla pösön 200/300 sarjan sämpylöillä yhtään mitään (kovasti ois tarjontaa)? 2-4 kiloeuroa ois tarkoitus kuluttaa ja vaatimukset on n.100tkm ajettu, ilmastoinnilla, 1,4-2litrasella bensakoneella, ehdottomasti manuaali ja hyvä ruosteen kesto ois hakusessa. Fiiattiin en koske pitkällä tikullakaan, en huoli edes ilmaiseksi.

Edellä mainitulla reseptillä on onnistuttu autojen kanssa usein, mutta ainahan se on kiva kysellä uusia ideoita?

Ois tullu ajankohtaiseksi päivittää kakkosauto, 6v menty nykyisellä reppanalla ja nyt vain tuli semmoinen fiilis et vois ostaa seuraavan. Halpaa ja helppoa ajoa ollu, joten mietinkin että pitäisikö seuraavakin kulkine olla megane/clio, vai tekeekö noilla pösön 200/300 sarjan sämpylöillä yhtään mitään (kovasti ois tarjontaa)? 2-4 kiloeuroa ois tarkoitus kuluttaa ja vaatimukset on n.100tkm ajettu, ilmastoinnilla, 1,4-2litrasella bensakoneella, ehdottomasti manuaali ja hyvä ruosteen kesto ois hakusessa. Fiiattiin en koske pitkällä tikullakaan, en huoli edes ilmaiseksi.

Edellä mainitulla reseptillä on onnistuttu autojen kanssa usein, mutta ainahan se on kiva kysellä uusia ideoita?

200/300 pösöt on ihan ok autoja JOS sattuu käymään hyvä tuuri. Kannattaa kiinnittää huomiota esim aiempien omistajien määrään. Tuppaa noilla maanantai kappaleilla olemaan aika värikäs omistaja historia, esim mun vanha auto joka oli täysi pommi oli vaihtanut omistajaa n vuoden välein. Mun hermo kesti 1,5vuotta

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lisäksi vielä, että toinen vaihtoehto olisi säästää siihen autoon 300e/kk(+lainan korot) 5 vuoden ajan ja elää tämä viisi vuotta ilman autoa.

Kannattaa muuten testata tuota. Rahan arvo tuntuu ihan erilaiselta kun sen joutuu oikeasti itse säästämään. Sitten kun on parikytä tonnia säästetty tilille, niin voi olla vaikeampi perustella itselleen kaiken hussaamista autoon, verrattuna puolihuolimattomaan rahoitussopparin tekoon.

Ai helvetti, että odottavan aika voi olla pitkä. Sain kuittauksen, että uusi auto on jo Suomessa, mutta maahantuojalla menee 1-2 viikkoa vielä ennen kuin voivat luovuttaa sen...

Kannattaa muuten testata tuota. Rahan arvo tuntuu ihan erilaiselta kun sen joutuu oikeasti itse säästämään. Sitten kun on parikytä tonnia säästetty tilille, niin voi olla vaikeampi perustella itselleen kaiken hussaamista autoon, verrattuna puolihuolimattomaan rahoitussopparin tekoon.

Näin se on. Sama koskee isin maksamia.

Minkä ikäiset lapset? Meillä 2,3 ja 5-vuotiaat ja mahdumme Accordiin. Aiemmin oli A6, kun kaikilla oli istuimet takapenkillä. Nyt Accordista saa etu-airbagin pois ja etupenkillä on yksi muksuista. Tosin en tiedä pitäisikö airbagin olla toiminnassa, kun kyseessä ei kuitenkaan ole kaukalo.

6kk, 5 ja 11 on muksut.
Toiveissa olisi että taakse mahtuisi 6kk keskelle ja aikuinen viereen, pitkällä matkalla helpompaa kun ei tarvitse joka kitinän takia pysähtyä kun aikuinen takapenkillä hoitaa homman.
S-Max olisi ainoa siedettävän näköinen tilakikkare mutta vähän ulkona budjetista vielä. Ostin nyt hätävaraksi Omegan jolla mennään pakolliset reissut kunnes löytyy sopiva kulkine.

Ei tullu pösöä ei :D. 4v uudemman rellun hommasin, 79tkm ajettu ja huolletu peli, hintaa kokonaiset 3kilo euroa. Eiköhän tuolla taas kaupassa ja töissä kulje muutaman vuoden. Vanha reppanakin kerkesi olla kokonaiset 12h myynnissä ennenkuin meni kaupaksi :D.

Ei tätä kuapankäyntiä kyl tuskaiseksi voi kehua :dance2:

Ostin tuossa jokunen viikko takaperin unelma-autoni: W209 CLK 200 Kompressor -05

Olin mieltynyt auton ulkonäköön erityisen paljon mutta nyt kaduttaa mokomankin mersun ostos. Teknisesti auton kunto on 1-10 asteikolla 9½ mut ajettuvuus ja käytettävyys ei olekaan mun mieleen niin paljon. Ohjaus on kankea ja raskas kaupungissa ja ovet pitkät.
Kaiken lisäksi ihmiset kyselee nykyään et oonko voittanu lotossa rahaa eli olen joutunut kateellisten uhriksi vaikka auton hinta oli parikymppiä :D

Nyt haluaisin päästä mokomasta eroon mut mietin vain et miten auton ostajat suhtautuu siihen jos rupean myymään autoa joka on ollut kuukauden omistuksessani. Käytin auton autotohtorilla ennen kaupantekoa josta sain paperit ja auton tekninen kunto on erittäin hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom