Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tulipa hankittua sitten kuitenkin nelikko Passatti. Varusteluettelo on pitkä kuin nälkävuosi, tilaaja halusi ilmeisesti aivan kaiken mahdollisen aikanaan. Täytyypä sanoa että on hinnalle kyllä ajolleen vastinetta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Tulipa hankittua sitten kuitenkin nelikko Passatti. Varusteluettelo on pitkä kuin nälkävuosi, tilaaja halusi ilmeisesti aivan kaiken mahdollisen aikanaan. Täytyypä sanoa että on hinnalle kyllä ajolleen vastinetta.

Mulla on toinen Passatti menossa. Kolmatta ei tule tai jos tulee, niin se on karvalakki malli. Kaikki lisävarusteet tuppaa hajoamaan. Ja laiskana ihmisenä ku ei jaksa kaikkea korjata heti, niin yhden ku korjaa hajoaa 1 tai 2 muuta kohtaa lähes välittömästi edellisen remontin jälkeen.

Edellisessä Passatissa ei ollu vikakoodeja, mutta siitä huolimatta kuskin oven sähköt oli ihan rikki tai sekaisin. Onneksi sain myytyä sen auton vastapuolen vakuutusyhtiölle.
 
Neliveto Vito, uhka vai mahdollisuus? Vai sittenkin Transporter, Caddy Maxi tai joku muu? Eli pitäs olla paku, kohtuu hyvä ajaa pitkääkin matkaa (kilsoja tulee semmoset 30-50tkm vuoteen), webasto tmv oltava, koirille ja kamoille tilaa takana. Vaikka ulkonäkö ei miellytä, olen harkinnut myös Ford Tourneo Connectia, Fiat Dobloa ja vastaavia.

Vitot on sopivalla moottorilla oikein mukavia ajettavia ja puhtia riittää, varsinkin manuaalina. Vitot vaan ruostuu niin vitun helposti, kuin myös sprintterit, että jos ei peltiliiman levitys onnistu ja tarkoitus on autolla vuotta pidemmälle ajella, niin jättäisin ostamatta. Toki jos joku myy jo oikeaoppisesti ruostekorjatun ja SUOJATUN viton ehyellä tekniikalla, niin sit hyövää tarttua.

Toki ruoste raiskaa kaikkia pakuja, varsinkin jos ne on jollain firmalla työkäytössä, mutta vitot ja sprintterit tuntuu olevan ne pahimmat. Toki jos neliveto ja kohtuullinen ajettavuus kiinnostaa, niin harkitte noita maastureita kans, niistä kun penkit nakkaa takaa pihalle, niin kivasti löytyy kuutioita ja ajettavuuskin tuskin ainakaan kovasti huononee kun pakuihin vertaa. Esim joku Grand Cherokee mersun 3.0 diiselillä on varmasti mukava ja tilava maantiejyrä.
 
Mulla on toinen Passatti menossa. Kolmatta ei tule tai jos tulee, niin se on karvalakki malli. Kaikki lisävarusteet tuppaa hajoamaan. Ja laiskana ihmisenä ku ei jaksa kaikkea korjata heti, niin yhden ku korjaa hajoaa 1 tai 2 muuta kohtaa lähes välittömästi edellisen remontin jälkeen.

Edellisessä Passatissa ei ollu vikakoodeja, mutta siitä huolimatta kuskin oven sähköt oli ihan rikki tai sekaisin. Onneksi sain myytyä sen auton vastapuolen vakuutusyhtiölle.

Täytyypä pitää sormet ristissä. Kaistavahti ainakin vähän pimeämmällä on tuossa aivan susi, korjailee koko ajan hyperaktiivisesti mutta ajaa ilman ongelmia penkkaviivan yli. En tiedä paljon muiden autojen vastaavista mutta ainakin V90 pelitti paremmin. Adaptiivinen vakkari onkin sitten sellainen että hirvittää jo nyt kun siihen tottuu, varmasti ei voi enää ostaa autoa ilman sitä.
 
Neliveto Vito, uhka vai mahdollisuus? Vai sittenkin Transporter, Caddy Maxi tai joku muu? Eli pitäs olla paku, kohtuu hyvä ajaa pitkääkin matkaa (kilsoja tulee semmoset 30-50tkm vuoteen), webasto tmv oltava, koirille ja kamoille tilaa takana. Vaikka ulkonäkö ei miellytä, olen harkinnut myös Ford Tourneo Connectia, Fiat Dobloa ja vastaavia.
Tourneolla oon joskus ajanut ja se on ollut ihan soppeli ajaa tuollaiseksi kopiksi. Vito on kiva ajaa mutta eikös ne ruostu tosi herkästi - ruosteenta voi olla hankala löytää, ellei uutena osta.
 
Otsikkoon liittyen, nyt on tosiaan sietämätöntä tuskaa kun pitää ostaa auto.

Alkuviikosta Alfa Romeo Giuliani moottori hajosi. Jakopää särkyi ja nyt on iso remontti edessä.

Yrittäjä olen ja auto on saatava käyttöön ASAP töiden takia eli joku halpa rottelo on ostettava. Olisi mukava jos olisi vähän erikoisempi menopeli tämä väliaikainen autokin koska on mahdollista ja jopa todennäköistä että jäisi harrastevehkeeksi pihaan senkin jälkeen kun Alfa on taas iskussa.

Hintaluokka max 15ke, mitä halvempi sitä parempi. Japanilaisista olen aina tykännyt, tästä voisi tulla kaveri tallissa lepäävälle Mazda Miatalle.

Hinnan lisäksi on pari kriteeriä:
- neliveto
- luotettava, tämä olisi päivittäisessä käytössä seuraavat 1-2kk. Kilsoja mulla tulee kuussa se 5000-6000. +250 tuhatta ajetut saa siis sulkea pois.

Kannattaako Impreza WRX:t/STi:t ja Lancer Evot unohtaa suosiolla? Entä Mazda 6 MPS? Mitäs muita erikoisempia japseja kannattaa katsella tuossa hintaluokassa ja noilla kriteereillä?
 
Kannattaako Impreza WRX:t/STi:t ja Lancer Evot unohtaa suosiolla?
Subarun sedan on todella bensalenkkareiden auto, mutta se sportback on oikeesti makee.

Image result for subaru impreza wrx
 
Subarun sedan on todella bensalenkkareiden auto, mutta se sportback on oikeesti makee.

Image result for subaru impreza wrx
Mä taas en noista sportbackeista oikein pidä.

Joku ihan toisentyylinen japsi voisi mennä kans. Toyota Caldina GT Four,, Subaru Exiga/Legacy/Forester STi, Nissan Cube, Toyota bB...
 
Kylläpäs tuo Hondan N-boxin muotokieli hivelee meikäläisen silmää. Harmi kun ei saa oikeana autona.
 
En osaa päättää. Audi A4 avant kaasu hybridi vai Mersu A sedan sähkö hybridi. Mese on aika tyylikäs AMG varustepaketilla ja lasikatolla. A4 tulis business advanced paketilla.

Jos unohdetaan ulkonäkoaspekti, niin puhtaasti käytännöllisyyden puolesta kumpi olisi järkevämpi? Asun kerrostalossa eli en voi ladata kotona. Pääasiassa ajoa vain pk seudulla, mutta tulee myös lähes viikoittain reissaamista myös pidemmälle. Kilsoja vuodessa tulee 25-30 tkm. Koiria ja lapsia ei ole, ainakaan vielä.

Molemmissa aikalailla sama leasinghinta. Mietin vaan että alkaako vituttaa jatkuva sähkönlatailu yleisillä paikoilla.. Bensatankkihan tossa Mersu A sedanissa on 35 litranen eli ei hätää siinä mielessä. Kaasu Audilla taas ajaa täydellä kaasutankilla 400-500km ja siinä on vain 7 litran bensatankki.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Zone-sarja -42%
Onko Audi nelari?

Ei oo.

Bensaa en viitti ottaa, koska ajoa tulee suht paljon ja dieselveroja ei tarvii ite maksaa. Mut dieselit paljon kalliimpia näissä yritys leasing diileissä kuin hybridit. Dieselin haluisin, mut esim A4 ei mahdu firman asettamiin rajoihin ja Mese CLA mahtuu vain 1,3 koneella joka aivan liian pieni. A Meseen saa 2 litran diesel koneen mut sit ei mahdu mitään lisävarusteita ja perusmallina se on aika kuivan näköinen. Sen takia mietin A4 kaasuhybridiä tai A sedan sähköhybridiä. Noihin saa mukaan kivasti lisävarusteita. Ei vaan ole kokemusta kummastakaan tekniikasta..
 
Jos pitää ajella paljon sellaisille suunnille missä ei ole kaasuasemaa niin se alkaa vituttaa jossain vaiheessa aika paljon. Tuo 7 litraa on kyllä aika nafti, mulla oli Passatissa muistaakseni 20 litraa kaasun päälle bensaa. Edullistahan tuolla kaasulla on ajella etenkin jos nyt ei ihan rallia aja. A-mersu on taas aika pieni, toisaalta jos ei tartte kamaa raahata paljoa niin ei kai sillä väliä. Ladattavalla hybridillä ei kyllä taas tee juuri mitään jos ei pääse lataamaan kotona, kuluttaa pidemmässä bensa-ajossa painonsa takia vaan enemmän kuin perusmalli.
 
Jos pitää ajella paljon sellaisille suunnille missä ei ole kaasuasemaa niin se alkaa vituttaa jossain vaiheessa aika paljon. Tuo 7 litraa on kyllä aika nafti, mulla oli Passatissa muistaakseni 20 litraa kaasun päälle bensaa. Edullistahan tuolla kaasulla on ajella etenkin jos nyt ei ihan rallia aja. A-mersu on taas aika pieni, toisaalta jos ei tartte kamaa raahata paljoa niin ei kai sillä väliä. Ladattavalla hybridillä ei kyllä taas tee juuri mitään jos ei pääse lataamaan kotona, kuluttaa pidemmässä bensa-ajossa painonsa takia vaan enemmän kuin perusmalli.

Ilmeisesti tänä vuonna tullut joku uusi laki, joka on tiputtanut bensatankin 7 litraan. Joo tuo sähkö täytyy varmaan unohtaa. Kaasu houkuttelee hintansa takia ja myös siksi että Audilla saa vuoden kaasut ilmaiseksi. Leasingsoppari on kuitenki vaan 3 vuotta, ni toi on aika hyvä diili.

Huomasitko ajotuntumassa mitään eroa verrattuna vaikka normi bensa-autoon?
 
Ilmeisesti tänä vuonna tullut joku uusi laki, joka on tiputtanut bensatankin 7 litraan. Joo tuo sähkö täytyy varmaan unohtaa. Kaasu houkuttelee hintansa takia ja myös siksi että Audilla saa vuoden kaasut ilmaiseksi. Leasingsoppari on kuitenki vaan 3 vuotta, ni toi on aika hyvä diili.

Huomasitko ajotuntumassa mitään eroa verrattuna vaikka normi bensa-autoon?

En huomannu mitään eroa bensan ja kaasun välillä, ajossa kun vaihtoi bensan puolelle niin huomasi vaan näytöltä.
 
Ei oo.

Bensaa en viitti ottaa, koska ajoa tulee suht paljon ja dieselveroja ei tarvii ite maksaa. Mut dieselit paljon kalliimpia näissä yritys leasing diileissä kuin hybridit. Dieselin haluisin, mut esim A4 ei mahdu firman asettamiin rajoihin ja Mese CLA mahtuu vain 1,3 koneella joka aivan liian pieni. A Meseen saa 2 litran diesel koneen mut sit ei mahdu mitään lisävarusteita ja perusmallina se on aika kuivan näköinen. Sen takia mietin A4 kaasuhybridiä tai A sedan sähköhybridiä. Noihin saa mukaan kivasti lisävarusteita. Ei vaan ole kokemusta kummastakaan tekniikasta..

Ite kanssa pähkäillyt A sedania, 220d 4Matic Business AMG on saman hintainen kuin etuveto lataushybridi, jaksaako sen piuhan kanssa sitten leikkiä päivittäin?
 
Cla Mersu, jossa 1.3 litran bensamoottori (163 hv)

Audi A4, jossa 2.0 litran kaasubensahybridi (170 hv)

Mersu tekisi mieli ottaa, koska on hienon näköinen mutta vähän mietityttää tuo 1.3 moottori vaikkakin siinä on tehoa lähes yhtä paljon kuin Audissa. Tulee kuitenkin ajettua pitkää matkaa jonkin verran. Onkohan isosti eroa ajotuntumassa noiden kahden moottorin välillä?
 
Autokuumetta taas pukkaa, kilometrit ovat koronaviruksen myötä vähentyneet merkittävästi ja uskon että koronan jälkeenkin työajot tippuvat aiemmasta n. 60tkm:stä noin puoleen eli jatkossa ei ole hirveästi väliä mitä auto kuluttaa.

Ajattelin Alfa Romeo Giuliasta luopua ja jotain tehokasta erikoista kesäkäyttistä tilalle. Ei tarvis tällä kertaa olla nelikko kun talviauto on erikseen.

Maserati kiinnostaisi. Granturismo, Quattroporte tai Coupe, V8:lla tietenkin. Kellään kokemuksia näistä? Mikähän malli se oli jossa kone täytyy tiputtaa pois ihan perushuoltoa varten?

Toinen kiinnostava olisi Infiniti G avona mutta tahtovat olla aika harvassa.
 
Voiko rautajousilla oleva RS 6 vm. 2014 olla kuin kivireki? Kävin taannoin testaamassa ärrässää dynamic asetuksilla niin voi morjes ku täris ja rämis. Lisäksi rupes nykimään pintakaasulla pieneen ylämäkeen.
Onko kellään ylipäätään kokemuksia RS 6? Tohtiiko tuollaista hommata?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom