Auton ostamisen sietämätön tuska

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sama dilemma on useiden uusien kuskien kohdalla, kun kuulee usein sanottavan heille ajoon annettavasta vanhasta autosta "että saa sillä sitten vähän kolhia ja kolaroida...".
Eikös juurikin ensimmäisten vuosien aikana ole suurin riski saada aikaan vakava onnettomuus ja sen vuoksi ensimmäiseksi autoksi olisi parempikin hankkia se mahdollisimman turvallinen (mutta mopo...) auto?

Mutta joo, eihän nykyään "vanhat ja halvat" autot enää välttämättä tarkoita sitä 80-luvun Sunnyä ilman ABSiä tai bägejä.

Totta tämä. Itse vähän tätä miettinyt niin että nyt kun poika 9 vuotta niin 9 vuoden päästä se on tuossa iässä. Että jos tässä tyyliin vuoden parin päästä ostaisi uudehkon auton, siis max 2 vuotta vanhan. Siitä jäis pojalle auto jos osottautuu luotettavaki peliksi. Onhan tuo toinen noista nykysistäin ollu meillä alkuesästä 9 vuotta että mulle ei tuota ongelmaa pitää autoa pitkään. Sitä nelikkoa kaipaan ja Subaru Forester on se mitä kuolaan...

Mutta jos muksuilla on "vauhti veressä" niin niitä pitäs varmaan yrittää viedä jonnekin radalle ajamaan. Että pääsis oikeasti päästämään tehokkailla peleillä täysiä. Jäis liikenteessä kokeilut ehkä vähemmälle? Kai siellä nyt jokainen vähän kokeilee mutta väärässä kohdassa ja huonolla tuurilla...voi jäädä viimeiseksi kerraksi.

Sama kun alkoholin kanssa. 90% nuorista sitä taitaa ottaa ennen täysi-ikäisyyttä. Miksi sitä ei sitten voi kokeilla kotona niin ainakin tietää mitä on olla päissään ettei taas väärässsä paikassa ja huonolla tuurilla...
 
^off-topic, mutta en jaksa uskoa radalla rallittamisen mitenkään vähentävän himoja kaahata liikenteessä. Päin vastoi, sillä radalla treenaava jamppahan on heti mielestään keskivertoa parempi ja näinolleen urpoille luodut liikennesäännötkin ovat lähinnä viitteellisiä :D Parempi ostaa muksulle 1.0 litrainen Fiesta siihen asti, että testotasot alkavat tippumaan.
 
^off-topic, mutta en jaksa uskoa radalla rallittamisen mitenkään vähentävän himoja kaahata liikenteessä. Päin vastoi, sillä radalla treenaava jamppahan on heti mielestään keskivertoa parempi ja näinolleen urpoille luodut liikennesäännötkin ovat lähinnä viitteellisiä :D Parempi ostaa muksulle 1.0 litrainen Fiesta siihen asti, että testotasot alkavat tippumaan.

No kavarin isän bemarilla ne sitten kaahaa...
 
Kannattaa mielummin ostaa joku 200tkm rullattu S Mersu. Vaikka tämmöinen. 44k€ ja about 17% arvonalenemalla per vuosi. 623€ maksaa siis eka kuukausi + muut menot. Niin ja tietty pääsee sopivasti pikkuhiljaa vaihtelemaan kaikki iskarit, puslat sekä sähkövikaavikaa alkaa tuossa vaiheessa vähän olemaan. Vakuutus ja huollot toki maksavat sen mitä uutenakin.

Mutta sai kato tyyliä ihan eri tavalla mitä saman hintaisella uudella autolla :D

edit: renkaat kannattaa vaihtaa heti 20" vanteille. Tietenkään mihinkään merkkikumeihin ei sen jälkeen ole rahaa yhtään, mutta jos jotkut 5v ajetut Nangkang winter kingit saisi tingattua romarilta.

Mikä tässä oli se pointti? Jokainen varmaan hankkii just sellasen auton kun itse katsoo sopivaksi. Itse maksan joo 450e/kk rahoitusliikkeelle 8v vanhasta ja 200tkm ajetusta koslasta, ja auton arvo laskee silmissä. Ei oo järkee varmaan sun mielestä. Ja pyörät on tietty 19", ja halppisrenkailla.
 
Mikä tässä oli se pointti? Jokainen varmaan hankkii just sellasen auton kun itse katsoo sopivaksi. Itse maksan joo 450e/kk rahoitusliikkeelle 8v vanhasta ja 200tkm ajetusta koslasta, ja auton arvo laskee silmissä. Ei oo järkee varmaan sun mielestä. Ja pyörät on tietty 19", ja halppisrenkailla.

Ostaisi uuden, ajattelisit lapsiasi tai edes akkaasti tai edes itteeni. Vanhalla romulla vaan tapat nuo kaikki.
 
E: Vain pari litraa heittää tulokset nettiautoon :-). Jokainen voi miettiä kumpi on luotettavampi lähde...
Nettiautossa moni ilmoittaa, niin kuin mielestäni kuuluukin, valmistajan ilmoittaman arvon. Luotettavuudesta ei voi kummankaan kohdalla puhua, mutta vertailukelpoisempi valmistajan ilmoittama ainakin on. Kuskeja kun on erilaisia ja joillakin kuluu kaksi litraa valmistajan ilmoittamaa enemmän ja joillakin saman verran vähemmän niin näillä käyttäjien ilmoittamilla saa vertailutilanteessa pyyhkiä persettä. (Vaikka joku vääräleuka saattaakin keksiä kohta, että tuossa tapauksessahan keskiarvo olisi sama kuin valmistajan ilmoittama :jahas:) Siksi, kun tuolta nettiautosta noita vilkuilen, jätän epäilyttävän korkeat tai matalat arvot huomiotta ja keskityn niihin mitä on eniten ilmoitettu.
 
Mikä tässä oli se pointti? Jokainen varmaan hankkii just sellasen auton kun itse katsoo sopivaksi. Itse maksan joo 450e/kk rahoitusliikkeelle 8v vanhasta ja 200tkm ajetusta koslasta, ja auton arvo laskee silmissä. Ei oo järkee varmaan sun mielestä. Ja pyörät on tietty 19", ja halppisrenkailla.

Ei kannata hermostua. Täytyyhän jonkun ostaa pois ne +40k€ paljonajetut suurikuluiset autotkin. Muuten jäisivät ikävästi liikkeeseen, eikä niitä sitten kai kukaan uutena ostaisi.

Eihän siinä mitään järkeä olekaan. Vaan siihenhän autobisnes perustuukin.
 
Mikä tässä oli se pointti? Jokainen varmaan hankkii just sellasen auton kun itse katsoo sopivaksi. Itse maksan joo 450e/kk rahoitusliikkeelle 8v vanhasta ja 200tkm ajetusta koslasta, ja auton arvo laskee silmissä. Ei oo järkee varmaan sun mielestä. Ja pyörät on tietty 19", ja halppisrenkailla.

Eihän tuolla juurikaan ole väliä jos oikeasti on varaa :hyper: suurimmalla osalla ihmisistä ei olisi. On tullut juteltua kymmeniä kertoja ton kaverin kanssa joka on mikälie myyntipäälikkö autoliikkeessä. Tullut hyvin usein ilmi se että ihmisiltä unohtuu järki täysin kun autokuume iskee, samalla on tullut myös erittäin selvästi esille että jengillä ei ole yksinkertaisesti rahaa.

On kuulemma ihan arkipäivää että vaihtoon tarjotaan autoja joissa velan osuus on reippaasti isompi kuin arvo, kiitos joustavien autolainojen.. On myös kuulemma käynyt niinkin että vaihtoon tarjotaan autoja jotka on rikki, ei vaan ole rahaa korjata.
On kuulemma huomannut että viimeisen 10v aikana koko ajan palkan ja autolainan suhde on mennyt huonompaan, nykyään 2k€/kk ansioilla jengi ostelee +20k€ autoja ja velaksi tottakai, ostaisivat kuulemma paljon kalliimpia jos vaan joku rahoitusyhtiö hyväksyisi.

On myös törmännyt ihmisiin jotka eivät oikeasti ymmärrä että sen auton pitäminen ja käyttäminen on helvetin kallista.
 
Audi A4 1.8 Turbo Quattro Avant 5d 120kw Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto (nettiauton halvin 1.8T A4 2006 avant Quattro)

Audi A4 1.8T 2006
Hinta uutena ~40 000e

Arvonaleneminen
2006-2015 28100e / 3122,22e/vuosi / 260,19e/kk
0-217 000km 28100e / 0,129e/km


Audi A4 Avant 1,8 TFSI quattro Le Mans Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto (nettiauton halvin 1.8TFSI A4 2010 avant Quattro)

Audi A4 1.8TFSI 2010
Hinta uutena ~42000e

Arvonaleneminen
2010-2015 16300e / 3260e/vuosi / 271,67e/kk
0-114 900km 16300e / 0,142e/km

Audimme arvosta suli kahdentoista kuukauden aikana yli 7 500 euroa. Euroina lasku tuntuu kovalta, mutta prosentteina mitattuna arvonalenema on keskimääräistä vähäisempi 17,8 prosenttia. Arvonalennusta vauhditti osaltaan se, että vuonna 2010 A4-mallin saa kaupasta 1 178 euroa viime vuoden vastaavaa aikaa edullisemmin.
Audi A4 1.8 Avant Business kestotestissä | Tuulilasi
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On kuulemma ihan arkipäivää että vaihtoon tarjotaan autoja joissa velan osuus on reippaasti isompi kuin arvo,

Ennätys taisi olla yhdellä suomalaisella merkkiforumilla, missä kaveri oli niin täpinöissään että osti uuden auton uutta mallia edes näkemättä sitä. Mikä siinä sitten oli erkoista? No se vanha autokin oli ostettu juuri uutena eikä sitä oltu vielä ehditty edes toimittaa. :D
 
Ennätys taisi olla yhdellä suomalaisella merkkiforumilla, missä kaveri oli niin täpinöissään että osti uuden auton uutta mallia edes näkemättä sitä. Mikä siinä sitten oli erkoista? No se vanha autokin oli ostettu juuri uutena eikä sitä oltu vielä ehditty edes toimittaa. :D

:) tossa alkaa oleen tyyliä. Kovin mitä toi kaveri on kertonut niin joku pappa oli vaihtanut 5tkm/ 5kk ajetun Golfin uuteen Golffiin , ainut ero autoilla oli se että uudempi oli pienemmällä koneella ja näinollen kulutti vähemmän :hyper: Kuinkahan monta kymmentä vuotta pitäisi ajaa ennenkuin tuo muklaus menisi voiton puolelle.
 
No on todella ääriesimerkki ja kysyjää ehkä kiinnostaa enemmän, että miten käy lukemille, jos vastakkain on Mazurkka kutonen 1.6 tai 2.0 litran koneella.

Itse ostin juuri vanhan Volvon bensakoneella, vaikka kilsoja tulee todella paljon. Saman merkin ja mallin diesel vei kaikki rahat korjauksiin, jonka myötä polttoaineen hinta/kulutus on aika pienessä roolissa kokonaiskuluissa.

Mitä tulee tuohon "köyhällä ei ole varaa ostaa paskaa" Torsti monivammasanontaan..... Köyhän on usein myös mahdotonta ostaa uutta. Otetaan nyt joku 20 000 eur peruskottero. Ei semmoista lainaa saa pienituloinen ihminen pankista ilman takaajia. Liikkeestä rahoitus ei yleensä onnistu ilman jonkinlaista käsirahaa. Ja tuossa hintaluokassa ei mikään 200 eur riitä. Ehkä perse hiessä pystyy säästämään 500 eur käsirahan, jolla sitten saa rahoituksen siihen muutaman tonnin kiesiin. Yksi vaihtoehto on tietysti ottaa samalla kertaa käsiraha jollain kalliilla joustoluotolla ja loppusumma rahoituksella. Ja halvaksi tulee...

Rahoituksella muutaman tonnin auto ja perse hiessä 500 euroa käsirahaan wtf.
Jaa.
Kai sitä samalla vaivalla säästää sen muutaman tonnin ihan rahana eikä sitäki ota pikavippeinä, itse ne kuitenkin maksaa.

Joo siitä olen samaa mieltä että köyhän ei kannata ostaa uutta, ei yhtään hyvää autoa saa alle 50 000 euron uutena Suomessa ja onhan se aika helvetisti rahaa. Mä en ainakaan osta upouutta ja tuliterää ellen joskus tienaa 100 000 e + vuodessa. Ja ei se silloinkaan kovin järkevää ole. Aika kova on meinaan vaikka uusissa xc90 volvoissa, ml-mersuissa tai x5 bemareissa toi arvovalentuma. Käytettyä ennemmin kehiin.

Ikinä en oo velaksi autoa ostanut, toisaalta ei kalleinkaan ole ollut kallis, 13k vaan. Voi niinkin tehdä jos esim ei halua realisoida muuta omaisuutta mutta en kyllä siihen lähde että ostaisin sellaista mihin ei oikeasti ole varaa. Ihmisen on hyvä olla niin nöyrä ettei ostele velaksi uusia autoja jos ei oikeasti ole siihen varaa.

Varsinkin kun alle 50 000 euron ei kyllä vaan saa kelvollista autoa. Ja aika hyvätuloinen saa imo olla että voi uutena sellaisen tai kalliimman laittaa. Mun mielestä vähän älytöntä esim käteenjäävät vuositulot yhteen autoon.

E: Ts. Jos tienaa yli 50 k e käteen vuodessa jotenkin ymmärrän uuden auton, mutta ainakaan pienituloiselle ei kyllä ole järkevää, kun käytetylläkin pärjää ihan hyvin. Autot meinaan maksaa ja paljon, ja mun mielestä 50-100 ke ei ole taskurahaa.
 
Ikinä en oo velaksi autoa ostanut, toisaalta ei kalleinkaan ole ollut kallis, 13k vaan. Voi niinkin tehdä jos esim ei halua realisoida muuta omaisuutta mutta en kyllä siihen lähde että ostaisin sellaista mihin ei oikeasti ole varaa. Ihmisen on hyvä olla niin nöyrä ettei ostele velaksi uusia autoja jos ei oikeasti ole siihen varaa.

Mun mielestä vähän älytöntä esim käteenjäävät vuositulot yhteen autoon.
.

Mä vedän vielä karvan verran tiukemmalle, mietis jos käteenjäävät tulot on vuodessa 24k€.
Asumiseen + muuhun elämiseen menee se +1000€/kk eli sulle jää käyttöön 1000€/kk.
Noo nyt sä ostat sen 20k€ pirssin 5k€ omarahoituksella kk eräksi jää 300€=3600€ vuodessa.

Ynnätään polttoainekulut vaikka 20tkm mukaan = 2000€ -> vakuutukset 1000€ verot 200€ huollot 300€ = päästäänkin jo sellaiseen lopputulokseen että maksetaan siitä auton käytöstä rapiat 7k€/vuodessa (ilman mitään korjattavaa/ rengaskuluja)..

Joka taas tarkoittaa sitä että pakollisten kulujen kulujen jälkeen näppiin jää 3k€. Mietis jos tossa sitten sattuukin huonoa tuuria ja jotain kallista hajoaa, vaikkapa dsg rapiat 5k€ korjauksiin = joudutaan jo tinkimään muusta elämisestä reippaasti.

Toi summa mikä menee esimerkkissä auton käyttöön on ihan järjetön ja valitettavasti todella yleistä nykyään.
 
Mä vedän vielä karvan verran tiukemmalle, mietis jos käteenjäävät tulot on vuodessa 24k€.
Asumiseen + muuhun elämiseen menee se +1000€/kk eli sulle jää käyttöön 1000€/kk.
Noo nyt sä ostat sen 20k€ pirssin 5k€ omarahoituksella kk eräksi jää 300€=3600€ vuodessa.

Ynnätään polttoainekulut vaikka 20tkm mukaan = 2000€ -> vakuutukset 1000€ verot 200€ huollot 300€ = päästäänkin jo sellaiseen lopputulokseen että maksetaan siitä auton käytöstä rapiat 7k€/vuodessa (ilman mitään korjattavaa/ rengaskuluja)..

Joka taas tarkoittaa sitä että pakollisten kulujen kulujen jälkeen näppiin jää 3k€. Mietis jos tossa sitten sattuukin huonoa tuuria ja jotain kallista hajoaa, vaikkapa dsg rapiat 5k€ korjauksiin = joudutaan jo tinkimään muusta elämisestä reippaasti.

Toi summa mikä menee esimerkkissä auton käyttöön on ihan järjetön ja valitettavasti todella yleistä nykyään.

No ja sitten kun maksat 7000 euroa vuodessa siitä että saat ajaa uutta nissania, on naapurilla puolet halvemmalla ostettu oikea auto, oli se nyt sitten minkä merkkinen vaan, ja autona parempi kuin joku nissani. Siinä vaiheessa kun on vaikka 3 vuotta pidetty näitä autoja, uusi on pudottanut arvoaan alle 10 k euron ja käytettynä hankitun auton jokainen euro jäännösarvoa yli nollan euron on "voittoa" jos auto on ollut uutena kallis ja ostettaessa vaikka sen 10 k, se voi 3 vuoden kuluttua olla hyvin arvoltaan 6-7 tonnia, jotka on suoraan enemmän rahaa mitä on siinä vaiheessa kuin alunperin uuden ostaneella.

Okei vikatiheys on toki pienempi uudella mutta oman 10 vuotisen autoilukokemuksen mukaisesti ei ne käytetytkään ole mtään kauheita hasardeja olleet. Pääasiassa korjauskulut olleet alle 500 euroa vuodessa jonka helposti jo säästää sillä ettei tarvitse pitää kalliita superkaskoja ja huollattaa autoa merkkiliikkeessä 130 euroa tunti. Huollot voi puuhastella helposti itsekin ja vakuutukseksi riittää perus liikenne+hirvipalovarkaus. Ei tule pääomakuluja ja voi ajella merkkiautoilla: ikinä en ole omistanut en toyotaa, nissania, volkkaria tai huihai hyundaitakaan. Uutena ei olisi varaa varmaankaan ikinä vitosbemari/e-mersu/volvo-tason autoihin nahkasisustalla ja isolla koneella.

Ja muutenkin en minä ole sitä mieltä että uuden auton osto olisi millään muotoa järjetöntä. Tai no suomen verotuksella.. Mutta en mä tyrmää käytetyn auton ostoa myöskään, jos on TARPEEKSI varakas tottakai voi ostaa vaikka ferrareita pihalle. Vaan se että suuri osa tuloista menee autoon ei ole mun mielestä kauhean järkevää, eikä edelleenkään oikein minkäänlaisia autoja ole mitkään vw polot. Jos tienaa vaikka sen 100 000 e + vuodessa voi ihan rauhassa ostaa auton..) en ainakaan koskaan ennen sitä osta autoa uutena, ja todennäköisyys sille että mä koskaan tienaan sataa tonnia lähenee asymptoottisesti nollaa. Nääs en ole lääkäri.
 
Olin ensin että wtf, mutta sitten hokasin että se on vaan Indica :D

Indica ja pari kaljaa huivissa :)

PS. Ajakaa niillä vanhoilla paskoilla vaan säästyy rahat sijoituksiin.Nim +80k€ viime vuonna, autoni arvo 3k€.

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. To: All. Isoilla lihaksillakin saa helpommin pi.lua kuin sillä bemarilla, josta unelmoit ;)
 
Alkanut hiipimään mieleen ajatus, että tein virheen kun ostin farkun. Paku olisi paljon käytännöllisempi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom