Auton myyntiarvon nosto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
20.1.2004
Viestejä
1 667
Ikä
38
Jos olisitte ostamassa käytettyä autoa niin mitä remontteja eniten toivoisitte olevan tehtynä autolle?

Omassa lähipiirissä on muutama ylimääräinen 90-luvun lopun auto ja niistä pitäisi päästä eroon. Pohdin hieman, että mitä remonttia kannattaisi tehdä, jotta saisi suhteellisen hyvän hinnan autoista.

1. Arvostatteko juuri tehtyä auton pienimuotoista perushuoltoa, kuten öljyt vaihdettu, tulpat uusittu, ilmanputsari vaihdettu yms. mutta että hinta olisi edelleen suhteellisen halpa?


2. Etsittekö yksilöitä joihin on juuri tehty ns. keskikokoiset remontit, kuten jakopäänremppa, kytkinremppa, alusta ruostesuojattu. Auton hintakin saa näiden remonttien vuoksi olla suhteellisesti hieman kalliimpikin?

3. Ette arvosta mitään remontteja. Tärleämpää on, että tankissa on bensaa, jotta voi koeajaa ja renkaissa on ilmaa. Tällöin auton tulee olla halvimpia tarjolla olevia, jotta jää itselle rahaa mahdollisiin remontteihin?


Toki tämä on vaikea kysymys ja varmasti auton ikä vaikuttaa siihen, mitä remontteja siihen olisi hyvä olla tehtynä jne. Toisille tärkeää on vain leiman pituus näissä 90-luvun peleissä.. mitä ajatuksia?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itse ajelen juurikin noilla 10-15-vuotta vahnoilla autoilla, millä mittarissa on jo yleensä se 200-300 tkm. Ainakin omasta mielestäni enemmän ostohaluja herättää kulkine, johon on juuri tehty "isompia" remppoja, kuten jakopää tai kytkin. Jos vain tietotaitoa ja haluja löytyy, niin nuo em. isommatkin rempat pystyy tekemään itse kohtuu helposti ja sillä saattaa saada jopa muutaman satkun lisääkin myyntihintaan lisää (toki ottaen huomioon rempasta aiheutuneet osien kulut). Itse myös odotan autoa ostaessa, että myös rengassarjat täytyy olla kunnossa, tai muuten auto täytyy olla hinnoiteltu siten hieman normaalia markkinahintaa halvemmaksi, että uudet nakit voi säästyneellä hinnalla ostaa. Aika paljonhan näitä vanhoja ruoskia on myytävänä, joten hyvä mäihä täytyy käydä, jos todella halvalla saa hyvillä kulutusosilla.
 
Zone-sarja -42%
Jatkokysymys: millainen teidän mielestänne on hyvä ja kiinnostava myynti-ilmoitus?


Onko tärkeintä olla paljon kuvia? huumoria ilmoituksessa? Täydellinen huoltokirja on varmasti hyvä, mutta kaipaisitteko "syvempää yksilön sielunelämän kertomusta" myynnissä olevasta yksilöstä? Vai onko liian pitkä teksti vain ärsyttävää?
 
Jos ostaisin 90-luvun autoa niin eniten kiinnäisin huomiota tekniikan yksinkertaisuuten eli helppoon korjattavuuteen. Luultavasti ostaisn UAZ:in.
 
Jatkokysymys: millainen teidän mielestänne on hyvä ja kiinnostava myynti-ilmoitus?


Onko tärkeintä olla paljon kuvia? huumoria ilmoituksessa? Täydellinen huoltokirja on varmasti hyvä, mutta kaipaisitteko "syvempää yksilön sielunelämän kertomusta" myynnissä olevasta yksilöstä? Vai onko liian pitkä teksti vain ärsyttävää?

Kunhan ei huumoria ole (yksi hyvä juttu menee, muttei siis koko ilmoitusta), eikä väkisin väännettyjä hailuks->hilux tms sanoja.

Kyllä pitkästä ilmoituksesta saa enemmän irti ja kun monet näitä selailee kuitenkin ajankuluksikin, niin sen alustavan vertailun tekeminen on helpompaa. Enimmäkseen katsot 20 ilmoitusta ja lueskelet ne, kuin soitat nuo kaikki läpi ja tenttaat asioita. Kyllähän niille muutamalle viimeiselle potentiaaliselle ehdokkaalle sitten soitellaan, mutta voi äkkiä karsiutua väärätkin kohteet pois.

Jos autolla on hyvä huoltohistoria ja äskettäinkin huollettu, niin kyllä tuo ainakin helpottaa ostopäätöstä, jos vastaavia muita on kaupan. Kunhan ei ole tehty myyntimielessä jakopäätä ja jätetty vaihtamatta rullat tai vesipumppu jne.

Oletuksena nyt puhutaan 1000-3000€:n olevasta autosta, joten kyllähän noissa tuo mainittu katsastus on se ykkösjuttu, mutta taasen renkaissa riittää kun on pintaa (mieluusti vaikka enemmänkin) muttei kukaan ala kuitenkaan merkkiä kyseenalaistamaan, eli halvat "kiinanrenkaat" menee hienosti.
 
Ilmoituksessa olennaisinta on siistit kuvat oikeista paikoista (ja tottakai auto puhtaana, eikä mitään "paremmat kuvat tulossa" - skeidaa) sekä rehellisyys ja asiapohjaisesti oikeista asioista tiedot. Suomeksi jos sisustasta ei ole kunnollista kuvaa niin herää välitön epäilys että onko sisusta aivan paskana. Jos auto on suositun tuontiauton maineessa (tyyliin BMW tai MB) niin tieto siitä, onko auto tuotu vai ei, ja jos on, koska ja kenen toimesta. Samaten huoltohistoria ja renkaiden kunto erittäin olennainen.

Ylipäätään kun puhutaan tuon ikäisestä autosta, lähes jokaisessa autossa on jotain vikaa. Jos ei sillä hetkellä, niin ainakin myyjän omistusaikana on ollut. Herättää huomattavasti luottamusta, jos näistä kertoo rehellisesti jo ilmoituksessa. 15v vanha auto, jolla on ajettu paljon, ja jossa ei muka ole ikinä ollut mitään vikaa, herättää paljon kysymyksiä, koska se on paskapuhetta.


Ja kaikista olennaisin tuossa rehellisyydessä on se, että jos ostaja tulee paikan päälle katsomaan autoa, hän on aika suurella todennäköisyydellä kiinnostunut ostamaan autoa. Jos tässä kohtaa tulee "ylläreitä", joko lommoja tai vikoja, ne ostohalut laskee aivan helvetisti. Ja jos jostain syystä kaupan tekoon vielä päästään, hinnasta tingitään rajusti.
 
Jatkokysymys: millainen teidän mielestänne on hyvä ja kiinnostava myynti-ilmoitus?
Asiallinen. Tekstin tulee olla mahdollisimman virheetöntä ja selkeää. Ei herätä luottamusta, mikäli itseään Porsche-harrastajaksi kutsuva henkilö myy "Porchea". Mahdollisimman kattavat tiedot huolloista, omistajista, onko tuotu, viat jne. Kuvia joka puolelta, ulkoa ja sisältä! Auto puhtaana kuvissa. Lisäksi ne kuvat oikeinpäin. Lisäksi jos ilmoituksessa lukee tyyliin "Vähän laitettavaa, soita.", niin ei ole ollenkaan varmaa muistaako puhelimen ääressä myyjä kertoa kaikkea olennaista. Hyvää ilmoitusta on valmisteltu sen verran että siinä on kaikki tärkeä tieto. Varusteet listattu. Myynti-ilmoituksessa on myös olla hyvä "asenne", esimerkiksi mikäli autossa on vikoja, niistä ei ilmoiteta tyyliin "Ei ole uusi. Vikoja on, KOSKA EI EDELLEENKÄÄN OLE UUSI." Jos myynti-ilmoitukseen ei jaksa edes tuon vertaa panostaa, minulla tulee aina mieleen että tuskinpa se on jaksanut auton huoltoonkaan panostaa.

Huono ilmotus sisältää vähän kuvia ja esimerkiksi vain toiselta puolelta tai vain ulkoa, auto on paskainen, kuvat otettu pimeässä, varusteita ei ole listattu, mittarilukemaa ei ole ilmoitettu, tekstissä on kirjoitusvirheitä tai teksti on tyyliltään asiatonta ja tietoja auton historiasta on vähän. Huumorista tuskin haittaa on jos sitä on vähän, mutta korostan sanaa vähän. Ostan autoa, en komediaa. Veikkaan, että kustannustehokkain tapa nostaa auton myyntiarvoa on tehdä hyvä ja asiallinen myynti-ilmoitus (verrattuna huonoon ilmoitukseen). Ihan peruasioita. :)
 
Jos olisin tuollaista max 3000€ käyttistä hakemassa niin arvostaisin eniten tuoretta leimaa ja kaksia kohtuullisia renkaita. Tietty juuritehdylle jakopäärempallekkin jotain arvoa annan, mutta joku juuritehty öljynvaihtohuolto ei mun mielestä nosta auton arvoa. Enemmän annan arvoa sille, että näen huoltokirjasta tms, että ne on tehty tasaisin välein. Ja sitten tietty hyvä ilmoitus kuten tuossa on jo aikaisemmin mainittu. Se nostaa mielenkiintoa autoa kohtaan, jos on hyvät kuvat mistä näkee esim. mahdolliset kolhut ja ruostepaikat tms. Ja rehellinen kertomus auton kunnosta eli olisi kerrottuna ne pikku viat, jos niitä on. Ite oon pari huonompaakin autoa saanut myytyä, kun olen ilmoitukseen kertonut puutteet. Tietty hinnankin pitää olla sopiva, mutta aina on löytynyt henkilö joka on ostanut auton joko laitettavaksi tai varaosiksi.
 
Vähänkin edullisempi auto, Niin hinta useimmiten määräytyy Kilometreistä, merkistä, vuosimallista, renkaista, leimasta ja huoltohistoriasta.
Muutaman tonnin autoon ei siis kannata tehdä mitään vähäänkään kalliimpaa. Hinta ei nouse. Ei ainakaan jos ostajalla on järkeä päässään.
Loppuun ajettu jakohihna tulee kyllä mieleen, se häätänee ostajaehdokkaat aika tehokkaasti.
 
Ja ehkä kaikkein idioottimaisimmat ilmoitukset ovat mallia "ei pakko myydä mutta kokeillaan". Ei se -88 Carina ole vittu mikään keräilyharvinaisuus joka laitetaan kokeeksi myyntiin. Tollainen lause ei anna kuvaa "poikkeuksellisen hyvästä yksilöstä joka nyt kokeeksi myynnissä" vaan helvetin typerästä ja huonosta myyjästä.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Yhdessä välissä tuli useampikin noita halvempia vaihtoautoja laitettua/myytyä. Resepti itsellä oli seuraava:

1. perustekniikka ja huollot kuntoon. Esim.jakopää, öljyt+suodatin, vaihteistoöljyt, ilmasuodatin, polttoainesuodatin, jäähdytysnesteet, jarrunesteet. Siinä rempatessa kaikenlaisen esiintulevan pikkuvian korjailu, konetilan huolellinen pesu jne pientä. Yleensä näihin uppoaa joku max.300e ja auto "muuttuu" jo hyvin huolletuksi. Kuitit talteen ja itse kirjoittaa huoltovihkoon kaikki mitä tehty. Tuore leima tietty jos katsastus mahdollinen.

2. Kunnon pesu/vahaus ja laadukkaat kuvat. Tarkat kuvat jokaisesta merkittävästä lommosta/viasta tms. (näin yleensä kolhut toki näyttää kuvissa pahemmilta kuin luonnossa. Eli kun tulee katsomaan, niin yleensä yllätys positiivinen)

3. Ei ruostesuojausta/massausta. Korkeintaan kotelosuoja-aine pohjaan/rengaskoteloihin/koteloihin. Ainakin itselle tulee mieleen massatuista autoista, että massalla vain ruosteet peitetty.

4. Ilmoitukseen rehellisesti kaikki lisävarusteet, huollot, viat, puutteet yms.

Sitten katsoo autolle realistisen hintatason. Itse yleensä katsonut suunnilleen halvimpien vastaavien hinnan+osien hinta ja jokusen satasen omalle työlle vaivanpalkkaa. Muutama päivä-->pari vk myynnissä yleensä mennyt ja lähes aina ensimmäinen katsoja ostanut.
 
Hieno thread!

Siis kyllä lähtökohta on auton ostossa mulla oli hintaluokka mikä tahansa että se hinta on kilpailukykyinen. Ei näiden kanssa mielellään ota ihan helvetisti takkiinkaan.. Edellisin mahtui juuri tohon 3kiloeuron luokkaan ja itseasiassa myin sen 400 euroa kalliimmalla kuin ostin ja pitoaika oli sen vähän yli vuoden. Seuraavaa en ajatellut ihan niin kauaa.

Saahan autoja ostaa jos haluaa ylihintaan ja kyllä niitä välillä kuulee ihan älyttömiä kauppoja tehdyn. Mutta mä henkilökohtaisesti arvostan: ei ole jobbari myyjä, ei liikkeestä, uskottavat kilometrit, kelpo hinta. Aluvanteet pitää olla sekä ikkunat mä kyllä teippaan ja myllytän maalipinnan. En kyllä korjaa mitään vikoja jos ne ei ajoa estä eikä niitä helposti huomaa vaan ennemmin pistän vaikka kiertoon.. Ajan aika paljon..

Sanotaan että sen verran automiehiä oon etten kyllä voisi ottaa autoa useammaksi vuodeksi vaan kyllä niitä kuuluu vaihdella välillä se kuuluu asiaan

E. Mitä mä olen myynyt tässä autoja ikinä niin melkein aina se eka soittaja ja katsoja tulee sen hakemaan. Harvoin kukaan näitä kauheasti koeajaa. Kallein mitä olen myynyt oli kuitenkin jotain 8000 euroa..
Aika selkeät viat menee kuitenkin läpi. Mm. Vaikkapa vuotava lämppärin kenno.. Lyhimmillään mun myymää on koeajettu 200m ja pisimmillään jonkun 7minuuttia.. Itse koeajan tarkasti ja testaan että sähkölaitteet toimii, luen vikakoodit.. Katson kaikki nesteet ja syynään kaikki paperit. Katson myös nettiauton myydyistä ettei se ole vastaikää ollut toisella halvemmalla. Googlettelen myyjän tiedot ettei se ole ainakaan kovin kova annelikuusikko-wannabe jobbari.. Eka ostamani auto oli sanotaan heikompi kauppa.. Siitä edespäin on kyllä toistaiseksi menny paremmin..
 
Joo kyllä mua kiinnostaa autot. Jos ei tippaakaan välittäis kai sitä sit ostais yariksen tai corollan ja pitäis PITKÄÄN.. Periaatteessa ajais aina loppuun ja eiku Afrikkaan/paaliin.

Mä tykkään vaihtaa näitä ja oisko nyt pisin pitoaika ollu 14kk..
 
"Automies" tarkoittaa varmaan hyvin erilaisia asioita eri ihmisille. Toisille se tarkoittanee syvää tieto-taitotasoa autoihin ja autoiluun liittyen, toisille museovehkeen kunnostamista, toisten on saatava se pikkupoikana huomion varastanut 911 täyttääkseen itselleen asettamat kriteerit automiehestä jne... Mulle automies ei ole mies joka vaihtaa max. vuoden välein parin tonnin autoa. Kutsuisin sitä kyllästymiseksi paskaan.

Asiaan. Hetki sitten ostin auton ja mulle tärkeitä asioita olivat (merkin, mallin ja kilometrien sopiessa haarukkaan) tietenkin hinta, ruosteettomuus ja muutenkin maalipinnan hyvä kunto, kahdet hyvät renkaat, täydelliset paperit ja juuri tehty katsastus.
 
No ei ne mun kaikki autot oo mitään tonnin linttoja..

On sitä listaa mitä pitäis ehtiä omistamaan mullakin. Tietynlaiset budjettirajoitteet toistaiseksi estää ostamisen niiden mielenkiintoisimpien osalta.. Ei mulla ole rahaa esimerkiksi range rover evoqueen nyt eikä varmaankaan koskaan.

Joku Jaguar xk ois toinen minkä ostaisin jos rahaa olisi, ne uusikoriset nyt maksaa vaan sitten sen 60-70 tonnia Suomessa. Nyt täytyy noita autoja pitää mihin on rahaa. Eli ei paljoa yli kymppiä irtoaisi kyllä ja velkaa ei autoiluun oteta jonneista jonneinta
ostaa joku bemari velaksi kun ei ole rahaa ja sit ollaan niiiiin rikkaita;)
 
Antakaa kun määkin huudan.

- Siisti kunto, siivottu sisältä ja päältä, ei ylimääräistä romua sisätiloissa eikä pahoja ruostevaurioita
- ei isompia vikoja, kuten nestevuotoja tai toimimattomia jarruja
- katsastettu
- ei isoja huoltoja tulossa, esim nokkahihnan vaihto
 
Toi auton siivoaminen on muuten helvetin tärkeä homma. Jos kattomaan mennessä auto on paskainen kuin mikä ja täynnä romua, ei kummemmin ostohalut herää, koska jos ei autoa edes myydessä viitti siivota niin tuskin sitä on muutenkaan siivottu / siistinä pidetty. Sen sijaan ulkoa ja sisältä putipuhdas auto todennäköisesti on myös konehuoneen puolelta paremmin pidetty.


En tosin muutenkaan ymmärrä ihmisiä, joiden auto on täysin paskainen sisältä / joku häkkivaraston korvike.
 
Aluvanteet pitää olla sekä ikkunat mä kyllä teippaan ja myllytän maalipinnan. En kyllä korjaa mitään vikoja jos ne ei ajoa estä eikä niitä helposti huomaa vaan ennemmin pistän vaikka kiertoon.. Ajan aika paljon..
..

Aluvanteet ja tummat lasit pitää olla mutta vioista viis... hieno automies.
 
Jos olisitte ostamassa käytettyä autoa niin mitä remontteja eniten toivoisitte olevan tehtynä autolle?

Omassa lähipiirissä on muutama ylimääräinen 90-luvun lopun auto ja niistä pitäisi päästä eroon. Pohdin hieman, että mitä remonttia kannattaisi tehdä, jotta saisi suhteellisen hyvän hinnan autoista.

1. Arvostatteko juuri tehtyä auton pienimuotoista perushuoltoa, kuten öljyt vaihdettu, tulpat uusittu, ilmanputsari vaihdettu yms. mutta että hinta olisi edelleen suhteellisen halpa?


2. Etsittekö yksilöitä joihin on juuri tehty ns. keskikokoiset remontit, kuten jakopäänremppa, kytkinremppa, alusta ruostesuojattu. Auton hintakin saa näiden remonttien vuoksi olla suhteellisesti hieman kalliimpikin?

3. Ette arvosta mitään remontteja. Tärleämpää on, että tankissa on bensaa, jotta voi koeajaa ja renkaissa on ilmaa. Tällöin auton tulee olla halvimpia tarjolla olevia, jotta jää itselle rahaa mahdollisiin remontteihin?


Toki tämä on vaikea kysymys ja varmasti auton ikä vaikuttaa siihen, mitä remontteja siihen olisi hyvä olla tehtynä jne. Toisille tärkeää on vain leiman pituus näissä 90-luvun peleissä.. mitä ajatuksia?


Halvoissa ropposissa on tuore leima ja 2-renkaat mielestäni tärkeämpi kuin joku öljyjen, ilmanputsarin tai tulppien vaihto, tuore leima kuitenkin kertoo ainakin vähän sinnepäin ettei korissa, pohjassa, alustan nivelissä ja päästöissä ole mitään ihan järkkyä vikaa, tyyliin reikää pohjassa tai joka nivelessä väljää.

En usko että pikkurempoilla voi saada juurikaan parempaa hintaa autosta, mutta auton myynti saattaa nopeutua ja olla muutenkin helpompaa, halpiksia on nettiauto ja jobbarien takapihat täynnä joten tuosta tarjonnasta kun saa omansa erottumaan esim. jollain tuoreella jakopäärempalla niin pirssin haluttavuus nousee.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom