Auton myyntiarvon nosto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Joo suoranainen kusetus on toki aina kusetus ja sitä nyt ei voi puolustella mitenkään, mutta täytyy kyllä sanoa että on näissä ostajissakin sellaisia ihme hiihtäjiä ettei ilmeisesti ollenkaan ymmärretä että tullaan katsomaan jotain +/- 1000 euron autoa ja sen pitäisi tyyliin olla samassa kunnossa kuin uusi täydellä takuulla oleva autoliikkeen peli.

Nimimerkillä kesällä yhden 600 euron primeran myyneenä huomioitavaa oli että nuoret sällit tuntuivat olevan huomattavasti paremmin kartalla mitä tuolla hinnalla oikeasti saa ja ne viiskymppiset karvahattu-ukot lähinnä kävivät potkimassa renkaita valittamassa kaikista mahdollisista pikkuvirheistä ja viosta ja jokaiselta tuntui unohtuvat että kyseessä oli 22 vuotta vanha reilun 500 euron auto.


Itse kaupittelin vuonna 2008 omaa -93 Opel Vectraa pois. Autohan oli ehkä paras mitä on koskaan itsellä ollut, vikoja ei juurikaan ollut. Lähtöhinnaksi taisin laittaa joku 1100e (saattoi olla alempikin).

Yksi jamppa sitä tuli katsomaan heti. Sanottiin päivää ja heti alkajaisiksi laskin auton hintaa hyvän tahdon eleenä 100€ eli 1000€ oli se mitä halusin autosta. Tällä kaverilla oli kyllä vittumaisin asenne heti. Yhden selvän "vian" hän löysi: takakontissa olevissa talvirenkaissa oli aika paljon ruostetta peltivanteissa. Tästä hän muistutteli koko ajan.

Kun olin hinnan laskenut 1000€ niin siitä lähtien kaveri totesi tasaisin väliajoin ylpeänä Euroopan omistajana: "kyllä sä tämän mulle vielä myyt 500€"

Totesin, että en laske enää hintaa. IHmisillä on varmasti monenlaisia tapoja hieroa kauppaa, mutta minua ei kiinnosta sellainen asia kuin tinkiminen. Hinta on se, mikä se on. Itse tein imo suuren kädenojennuksen kun laskin jo kerran hintaa. Tuo on minun mielestä mukava tapa aloittaa autokaupat.

Loppujen lopuksi homma päättyi niin, että kaveri tarjosi 850€ ja minä olin tiputtanut toisen huntin eli 900€. 50€ eurosta jäi kiinni ja kaveri lähti vihaisena kahville :)

Kauppoja ei tullut, mutta se oli ainoa kerta kun se ei vituttanut.

Seuraavalla viikolla muutama rantaruottalainen Vaasasta haki auton ja maksoi sen 1100€ heti :D
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käytöksen perusteella ei se tuosta viidestäkympistä johtunut, vaan haki horjuvalle itsetunnolle vahvistusta yrittämällä saada myyjä hyväksymään hänen ehdotuksensa. Nyt kun hän ei saanut viimeistä sanaa sanoa niin vituttaahan se eikä autoa voi siksi ostaa.
 
Siis sä kerrot aina avoimesti kaikki auton viat ja tingit myös ostajalle varmasti edullisen kaupan?

Sulta siis kannattaa aina auto ostaa, ilmoittele ihmeessä jos olet myymässä varmasti palstalta ostajan saat
Rehellinen suoraselkäinen myyjä kyllä kertoo tasan kaikki viat mitä autosta löytyy ihan ilman että ostaja ymmärtää kysyä yksitellen jotain. Jos niitä vikoja on niin paljon ettei edes kehtaa sanoa ääneen niin suoraselkäinen kaveri korjauttaa ne ennen kuin laittaa edes koko autoa myyntiin. Sillä ole mitään "edullisen" kaupan kanssa tekemistä. Rehellisen myyjän on paljon helpompi käydä jättää tinkimättä.


Juuri sun kaltaiset "automiehet" pilaa kaikkien autoaan myyvien maineen. Tummat lasit ja aluvanteet mutta vioista viis, ei saatana. Eikä tartte ostajalle kertoa vioista, kun eihän se osannut edes kysyä juuri sitä oikeaa osaa. Sun kaltaiset "myyjät" on juuri se syy, miksi itse ostan autoni aina autoliikkeestä. Myyjät on ihan yhtä epärehellisiä, mutta kuluttajansuojalaki on sentään turvana.
 
Vielä voisi kevyesti offtopiccina, jos ottaa tuulilasivakuutuksen niin haluaakohan vakuutusyhtiö katsoa että lasi on kunnossa ennen papereiden kirjoittelua? :D

Mulla halkes joskus tuulilasi ja olin käymässä vakuutusyhtiössä (lähivakuutus) muilla asioilla ja tulin kysyneeks että onko moista vakuutusta olemassa. Sanoin harkitsevani vakuutusta ja tää ilmoitti et voitais käydä tarkistamassa tuulilasi johon sanoin että turha mennä kun on menossa vaihtoon ennen kuin otan vakuutuksen, tuli pitkä hiljanen hetki ja tuijotti mua oudosti, tiedä meinasiko että yritin vilppiä mutta jäi vituttamaan jotenkin tilanne. Vaihto maksoi jonkun 250e ja vakuutusta en koskaan hakenut.
 
Halvoissa ropposissa on tuore leima ja 2-renkaat mielestäni tärkeämpi kuin joku öljyjen, ilmanputsarin tai tulppien vaihto, tuore leima kuitenkin kertoo ainakin vähän sinnepäin ettei korissa, pohjassa, alustan nivelissä ja päästöissä ole mitään ihan järkkyä vikaa, tyyliin reikää pohjassa tai joka nivelessä väljää.

En usko että pikkurempoilla voi saada juurikaan parempaa hintaa autosta, mutta auton myynti saattaa nopeutua ja olla muutenkin helpompaa, halpiksia on nettiauto ja jobbarien takapihat täynnä joten tuosta tarjonnasta kun saa omansa erottumaan esim. jollain tuoreella jakopäärempalla niin pirssin haluttavuus nousee.

Samaa mieltä. Näissä 1000-3000e autoissa itse ainakin kiinnitän huomion enemmän tuntumaan. Kaikki suurinpiirtein pelaa, katsastettu, siisti yleisilme jne.

En välttämättä tarvitse mitään huoltovihkoja sun muita jos auto muuten pelaa hyvin ja on siisti. Öljyhuollot yms. tulee kuitenkin yleensä aina nopsaan tehtyä kun on uuden pelin hommannut.

Itse jos myyn autoa niin ihmettelen jos joku käyttää ns. halpiksen hommaamiseen aivan tolkuttomasti energiaa. Syynää kaiken suurennuslasilla, soittelee joka päivä ja tarttuu mitättömiin asioihin.


Edit. Indica vaikuttaa näiden tekstien perusteella aivan täydeltä kusettajalta. Ei se ole ostajan vika jos myymässäsi autossa on kaikenlaista laittoa. Kyllähän nämä pitäisi kaupankäynnissä esille tuoda. Ainahan ne hintaan vaikuttaa ja kyllä myyjän pitäisi hintaa tiputtaa vikojen vuoksi jos se ei ole jo valmiiksi ns. pohjahinta. Se pitää toki muistaa että ei aivan kaikkia pikkuasioita voi muistaakaan välttämättä mutta kyllä tuollaiset lohkolämppäriasiat yms. jutut pitäisi ehdottomasti kertoa.
 
Juuri sun kaltaiset "automiehet" pilaa kaikkien autoaan myyvien maineen. Tummat lasit ja aluvanteet mutta vioista viis, ei saatana. Eikä tartte ostajalle kertoa vioista, kun eihän se osannut edes kysyä juuri sitä oikeaa osaa. Sun kaltaiset "myyjät" on juuri se syy, miksi itse ostan autoni aina autoliikkeestä. Myyjät on ihan yhtä epärehellisiä, mutta kuluttajansuojalaki on sentään turvana.

Toimii myös toisin päin. Autoa vaihtoon viedessä liikkeen ukkoja harvoin kiinnostaa mikään huoltokirjan leimoja ja maalipinnan kuntoa pidemmälle, joten liikkeeseen vaihtoon viemällä saa helposti pestyä omat kätensä vikaisesta pommista.

Varmaan helpompi sille automyyjällekin sitten myydä autoa. Kun ei tiedä vioista niin ei niitä tarvitse ostajallekaan mainita.
 
Mulla on tosta muuten helvetin hieno esimerkki, kyseessä erään maakunnan Delta-auto. Olin menossa siis kattomaan erästä 3-sarjan bemaria, hintaa muistaakseni jotain 10-15k väliltä. Pyysin maililla lisätietoja autosta, koska etäisyyttä liikkeeseen satoja kilometrejä. Soitin vielä perään ja varmistin myyjältä, että auto on varmasti kunnossa, että viitsin lähteä kattomaan ja sanoin että jos myyjän puheet pitää paikkansa niin todennäköisesti tehdään kaupat. Auto kuulemma kaikin puolin erittäin hyvä ja kaksilla uusilla renkailla. Hintakin sovittiin mailitse.

Menin sitten paikan päälle, jossa ko. myyjä löi ensimmäisenä käteen jonkun "Helmi-vaihtoauto" tms. tarkastuskirjan, ja esitteli sitä kuinka autosta ei ole heidän tarkastuksessaan löytynyt mitään vikaa. Tässä vaiheessa fiilis nousi. No myyjä sitten löi avaimet käteen koeajoa varten ja sanoi auton olevan pihalla parkissa.

Mentiin sitten auton luo ja tässä vaiheessa suu loksahti. Auton maalipinta oli todella huonossa kunnossa. En tiedä miten 6 vuotta vanhan metallivärin saa siihen kuntoon, mutta näköjään jotenkin oli onnistuttu. Maali todella haalistunut. Noh, sinne asti ajettiin niin ajateltiin että käydään nyt koittamassa. Kas kummaa, auton keskuslukitus ei toiminut eikä päästy autoon sisälle :D Olisitte nähneet sen myyjän ilmeen kun näytin sille että auton keskuslukitus kummallakaan avaimella vaikka tämä heidän hieno tarkastuskirjansa sanoo ihan muuta. No siinä kun myyjä ihmetteli miten autoon päästäisiin sisälle huolto-avaimella tms. niin katottiin renkaat, ja no, olihan ne 18" vanteilla, mutta ilm. halvimmat kiinalaiset renkaat mitä kaupasta saa. Oli siis sellaiset etten ois itse ajanut niillä metriäkään. Joku honzingzöng. Päästiin sitten autoon sisälle ja koeajolle. Auto muuten ihan toimiva, mutta navigaattorin / ajotietokoneen säädin (se pyöritettävä iso namiska keskikonsolissa) oli ihan fyysisesti paskana kiinnikkeistä, eikä toiminut. En tiedä oliko joku siihen lyönyt kovalla kädellä vai mikä mutta oli tosiaan ihan kunnolla paskana. Eikä varmaan bemariin ihan halpa korjata.

Mentiin sitten takaisin kohtuu vittuuntuneena siitä, ettei auto "ihan" ollut sitä mitä piti. Kerroin myyjälle, että tuo keskikonsolin namiska / ajotietokone pitää korjata kuten myös keskuslukitus, sekä kaikki muut viat mitä autosta löydettäisiin, sillä tällä heidän tarkastuksella ja pöytäkirjalla siitä ei ollut mitään painoarvoa vaan se oli silkkaa kusetusta, muuten keskustelu tästä autosta päättyy heti. Myyjä totesi välittömästi, että hänen täytyy kysyä esimieheltään että miten toimitaan. Tämä jehu ei tietysti ollut paikalla, joten asia jäisi siltä päivältä siihen. No, kysyin sitten että olisiko myyjällä esittää muita sopivia autoja, johon myyjä vastasi että tuolla ne on hallissa että siitä vaan kiertelemään. Tässä vaiheessa nostettiin kytkintä.


Sain sitten seuraavana päivänä mailin, jossa myyjä kertoi että eivät ala tuota keskikonsolia korjaamaan tarjottuun hintaan että jos korjaavat niin hinta nousee. Meikäläinen ei delta-autossa asioi enää koskaan. Jäi hieman kyseenalainen kuva tästä "vaihtoautojen kuntotarkastuksesta".
 
Herrat sädekehät päänpäällä pistäkää threadi pystyyn missä myytte näitä viimeisen päälle laitettuja autoja hirveällä tappiolla.
Varmasti löytyy ostaja..

Mä en ajele viidensadan romuilla. Enkä jobbaa autoja. Enkä jobbaa mitään muutakaan rojua kuten vanteita tai varastettua tavaraa. Mä en vaan naiivisti ole hyväksikäytettäviä jotka a. Ostaa kauhean kalliilla rojuja huijareilta ja b. Korjauta niitä merkkihuollossa ja aivan uutta vastaaviksi ja myy nettiauton halvimmalla.
En mä kuitenkaan aktiivisesti käy autokauppaa oisko noita nyt ollut yhteensä vähän toistakymmentä. En mä nyt ala omaa kauppaa pilaamaan ja autoa haukkumaan ostajalle ja myymään viiden tonnin autoa tonnilla. Mutta en mä myöskään ostele niitä leimaamattomia romuja ja katsasta tutun katsastajan kanssa ja myy tonnia kalliimmalla.

Mä en ylipääsä jobbaa mitään. Olen eläessäni tasan 1. jobbausauton hommannut ja myynyt. Tuli siitä voittoa mutta ei noita jaksaisi harrastaa..

Mä sitäpaitsi luulen että mä olen realisti ja te hatersgonnahatet ette ihan niin suoraselkäistä väkeä irl.
Olen ollut kuitenkin mukana ostamassa plus omat autot ainakin viittäkymmentä eri autoa Suomessa ja paria kymmentä Saksassa niin liikkeissä kuin yksityisillä ja IKINÄ ei kukaan ole haukkunut autoa vaikka kyselty rankasti. Merkkejä laidasta laitaan niin japseja, italialaisia, bemaria, mersua, volvoja ja hinnat 500-20 000 e
Odotan sitä päivää kun joku mulle sanoo et joo täs on tää ja tää vika tää maksaa 500 laittaa saat vaivanpalkaksi 1000 e alennusta
 
Odotan sitä päivää kun joku mulle sanoo et joo täs on tää ja tää vika tää maksaa 500 laittaa saat vaivanpalkaksi 1000 e alennusta

On sulla mielenkiintonen laskutapa. Ite ajattelisin että se homma menee niinpäin että autolle laitetaan PYYNTIHINTA, sitten kerrotaan lisäksi viat ja joku sen ostaa jos on ostaakseen sillä hinnalla vikoine päivineen.

Ei noinpäin että laitat autolle pyyntihinnan, sitte pidät viat omana tietonasi, ja kun joku tulee katsomaan niin alat laskee hintaa jokaista ostajan huomaamaa vikaa kohden.

Ei tarvi kato kummankaa osapuolen itkiä kaupantekohetkellä kun ostajakin tietää mitä on tulossa katsomaan ja myyjä tietää ettei tarvi alennuksia annella kun hintaan on jo "sisällytetty" viatkin.
 
Herrat sädekehät päänpäällä pistäkää threadi pystyyn missä myytte näitä viimeisen päälle laitettuja autoja hirveällä tappiolla.
Varmasti löytyy ostaja..

Mä en ajele viidensadan romuilla. Enkä jobbaa autoja. Enkä jobbaa mitään muutakaan rojua kuten vanteita tai varastettua tavaraa. Mä en vaan naiivisti ole hyväksikäytettäviä jotka a. Ostaa kauhean kalliilla rojuja huijareilta ja b. Korjauta niitä merkkihuollossa ja aivan uutta vastaaviksi ja myy nettiauton halvimmalla.
En mä kuitenkaan aktiivisesti käy autokauppaa oisko noita nyt ollut yhteensä vähän toistakymmentä. En mä nyt ala omaa kauppaa pilaamaan ja autoa haukkumaan ostajalle ja myymään viiden tonnin autoa tonnilla. Mutta en mä myöskään ostele niitä leimaamattomia romuja ja katsasta tutun katsastajan kanssa ja myy tonnia kalliimmalla.

Mä en ylipääsä jobbaa mitään. Olen eläessäni tasan 1. jobbausauton hommannut ja myynyt. Tuli siitä voittoa mutta ei noita jaksaisi harrastaa..

Mä sitäpaitsi luulen että mä olen realisti ja te hatersgonnahatet ette ihan niin suoraselkäistä väkeä irl.
Olen ollut kuitenkin mukana ostamassa plus omat autot ainakin viittäkymmentä eri autoa Suomessa ja paria kymmentä Saksassa niin liikkeissä kuin yksityisillä ja IKINÄ ei kukaan ole haukkunut autoa vaikka kyselty rankasti. Merkkejä laidasta laitaan niin japseja, italialaisia, bemaria, mersua, volvoja ja hinnat 500-20 000 e
Odotan sitä päivää kun joku mulle sanoo et joo täs on tää ja tää vika tää maksaa 500 laittaa saat vaivanpalkaksi 1000 e alennusta
Musta on helvetin hienoa että sä pyrit perustelemaan omaa epärehellisyyttäs sillä, ettet ajele "romuilla" ja että oot ollut myymässä ihan parin kympin autoja. Selkeästi iso kiho. Mullakin on +20k auto, mutta miten se nyt liittyy siihen, miten autoja myydään? Mun mielestä yhden ainutta autoa tai "romua" ei kuulu myydä epärehellisesti. Olen myynyt autoja hintaluokassa 500e-20k ja joka ikisessä tapauksessa olen myös kertonut rehellisesti aivan kaikki negatiiviset puolet autosta, jos niitä on ollut. Joka ikinen on mennyt kaupaksi alle viikossa ja ensimmäiselle, joka tuli katsomaan paikan päälle. Joka ikinen kerta kun olen ostanut autoa, kaupat on tehty rehellisen myyjän kanssa. Aivan sama millainen auto, mutta jos myyjä vaikuttaa epäluotettavalta niin auto on jäänyt ostamatta. En muuten ole tähän päivään mennessä tehnyt kuin yhden "huonon" auton hankinnan, siis saanut huonon yksilön, ja silloin kyseessä oli tehdastilaus liisarista.

Satun myös ammatikseni tekemään kauppaa yritysmaailmassa, ja allekirjoitan kyllä täysin väitteen rehellisyys maan perii. Kyse ei edelleenkään ole siitä jobbaatko sata autoa vuodessa vai myyt yhden kymmenessä vuodessa, suoraselkäinen mies myy rehellisesti sen mitä myy. Saa aika heikko myyjä olla jos viiden tonnin auto menee tonnilla koska oli rehellinen ja kertoi auton viat. Viiden tonnin auton ostaja ei oleta auton olevan virheetön. Jos aidosti olettaa ja haluaa tonnin alennusta vikojen takia, ei sille kannata myydä. Se käy kattomassa pari samanlaista, huomaa totuuden ja soittaa että tuli toisiin aatoksiin.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jotenkin muutenkin kierää sellainen ajattelutapa että käytetyllä autolla pitäisi pääsääntöisesti tehdä voittoa. (Normi pirssi, ei keräily- tai klassikkoarvoa)

Esimerkkinä jos ostat pirssin jolla ajat pari vuotta esim. 40-60tkm niin oletusarvo olisi se että sillä vielä tehdään jonkinlaiset "voitot", vaikka vikaakin on matkalle sattunut ja näitä ei ole edes kaikkia korjattu.

En itse ainakaan ajattelisi että saman rahan saisin varsinkaan jos auto on selvästi "vanhentunut" noiden parin vuoden aikana.

No onhan tuolla nettiautossakin pyynnit mitä sattuu mutta näyttää ainakin nyt siltä että samat autot siellä listoilla keikkuu kuukausia.
 
Pitkä leima. Muita remppoja en tuossa hintaluokassa uskoisi tehdyksi vaikka olis kuitit presidentiltä itseltään.
 
Samaa mieltä. Näissä 1000-3000e autoissa itse ainakin kiinnitän huomion enemmän tuntumaan. Kaikki suurinpiirtein pelaa, katsastettu, siisti yleisilme jne.

En välttämättä tarvitse mitään huoltovihkoja sun muita jos auto muuten pelaa hyvin ja on siisti. Öljyhuollot yms. tulee kuitenkin yleensä aina nopsaan tehtyä kun on uuden pelin hommannut.

Itse jos myyn autoa niin ihmettelen jos joku käyttää ns. halpiksen hommaamiseen aivan tolkuttomasti energiaa. Syynää kaiken suurennuslasilla, soittelee joka päivä ja tarttuu mitättömiin asioihin.
.

Halpiksissa huvittanut joskus toi huoltokirjan ääretön syynääminen, aikoinaan möin 5000€ Volkkaria auto oli ikäisekseen ihan järkyttävän hienossa kunnossa, lisäksi olin auton 3s omistaja mua ennen se oli ollut entisellä autokorjaamon pitäjällä jolta kyseisen pirssin ostin, hänen ostaessa auton mittarissa oli ollut 28tkm mun ostaessa 300tkm.. Autoon oli myös LongLife öljyistä huolimatta vaihdettu öljyt 15tkm välein ja kaikki muutkin viat oltiin korjattu heti ja ei aina edes sillä halvimmalla tavalla.. Autossa oli yksi ainut sormenpäänkokoinen lommo, muuten siis ulkoisesti uutta vastaava vaikka ikää oli jo reilusti..

3henkilöä kävi katsomassa tätä autoa ja kehuivat että onpas hieno ymym mutta kaupansyntymisen esteenä oli huoltokirjan puuttuvat merkinnät :face: eikä auttanut vaikka oli kaikki kuitit tallella ja dokumentti edelliseltä omistajalta suoritetuista huolloista. Tän vehkeen kanssa tuli kyllä huomattua toi hieno tinkimistapa jossa jokaisesta 20sentin klipsistäkin itketään ja yritetään saada 500€ hinnasta veks.


Tossa joku kertoi että oli ajanut satoja km katsomaan hyvää autoa, itse olen kanssa kerran ajanut vain 100km suuntaansa katsomaan virheetöntä autoa liikkeestä joka sitten paljastuikin aivan hirveäksi pommiksi. Ensisilmäyksellä näki jo ettei kauppoja tule. Hivenen vitutti silloin, kuitenkin myyjän kanssa oli s-postilla ja puhelimella keskusteltu mm auton maalipinnasta hän antoi arvosanaksi 9 minä 4sen nähdessä-.

edit: alkuperäiseen aiheeseen jos olen ostamassa 1-5k€ autoa arvostan eniten sitä jos autoon on juuri tehty isoja remppoja, huoltokirja menettää mun mielessä täysin merkityksen tossa vaiheessa.. Juuri tehtyä perushuoltoakaan en juuri arvosta koska joka tapauksessa huollatan auton kuitenkin itse hyvin nopeasti hankinnan jälkeen.
 
Zone-sarja -42%
Autoa ostaessa huomioin:
kilometrit,ruoste? ja koeajolla kuntelen, tarkisten mallikohtaiset viat, ja hinta laatusuhde?

Onnex isäntä ylensä kyllä huomaa mitä vois olla tulossa tehtäväx jo koeajolla jos ite en huomaa.
jos hinta on kohdallaan ostan auton jos sitä oon mennyt kattoon. tosiaan jos vaikka jakopää remppa on tulossa hinta vain alempi niin nakitan isännän hommiin mutta tosiaan hinta pitää olla tosiaan sillon paljon alempi työ palkan lasken noin tuntien mukaan jos palkkaa ei jää en osta autoo... selittää en osaa mutta itelle auton osto helppoa. mutta niiden pois myyminen ei ja tuloksen siitä huomaa talleista+ hallista.(ehko pihalta saakka :(
 
Ehkä tää kysymys sopii tähän aiheeseen... Eli kannattaako noita autoja yleensä koittaa muualla myydä kuin nettiautossa? Tietysti myös kyseisen automerkin foorumi voi olla hyvä kauppapaikka. Mutta esimerkiksi itse kun autoa olen ostamassa niin en kyllä etsi autoja oikeastaan muualta kuin nettiautosta. Mites te muut?
 
Toisinaan kun autokuume iskee, varsinkin jonkun tietyn merkin/mallin osalta, tulee seurattua juurikin merkkifoorumeita. Usein ne "helmet" joita on pidetty/käsitelty kuin kipiää pillua, myydään juurikin foorumeilla, usein vain pitää lueskella muutenkin foorumin juttuja eikä vain sitä myyntipalstaa. Muuten vain kotteroa toiseen vaihtaessa helpointa on selailla nettiautoa, siellä vain usein iskee se runsaudenpula ja lopulta kaikki kotterot on kalliita paskoja joihin ei kannata sekaantua :D.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom