Auton laittaminen seisontaan (ulos) talvella

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Akkeli
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
2.12.2003
Viestejä
983
Ikä
42
Eli pitäis laittaa yks kärry seisontaan ainakin nyt talven ajaks ja ei oo mitään autotallia jne. mihin sen laittais säilöön. Eli ulkona joutuu säilyttää.

Joten mitäs pitäis tehdä? Ei käkkäriä päälle? Pitääkö välillä käyttää konetta päällä (ja kuinka usein) ?

Akun ainakin aattelin ottaa pois varkaiden varalta sekä pestä auton huolellisesti.

Muuta?

En tiä autoista muutaku miten niitä ajetaan ja mikä kulkee kovaa ja mikä ei.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Käsijarru tosiaan pois päältä, tankki täyteen ja akkukaapeli mahdollisesti irti.

Mulla oli yksi auto talven yli kadun varressa parkissa. Tein niin että auto oli aina vähintään 30 päivää seisonnassa, sitten taas päivän tai pari ajossa ja taas uudestaan seisontaan. Tuolla tavalla mikään ei mennyt pahasti jumiin ja käyntiinkin lähti omalla akulla melkein joka kerta.
 
Käsijarru tosiaan pois päältä, tankki täyteen ja akkukaapeli mahdollisesti irti.

Mulla oli yksi auto talven yli kadun varressa parkissa. Tein niin että auto oli aina vähintään 30 päivää seisonnassa, sitten taas päivän tai pari ajossa ja taas uudestaan seisontaan. Tuolla tavalla mikään ei mennyt pahasti jumiin ja käyntiinkin lähti omalla akulla melkein joka kerta.

Kiitos vastauksesta.

Miks tankki täyteen? Saako vakuutusyhtiön kanssa järkättyä hommaa noin et auto on käytössä vaan päivän tai pari kerrallaan?

Toisaalta kyl pitää joka keskiviikko aamu siirtää kärry aamupäivään asti johki muualle aurausten tieltä.
 
Miks tankki täyteen? Saako vakuutusyhtiön kanssa järkättyä hommaa noin et auto on käytössä vaan päivän tai pari kerrallaan?

Ei pääse tankki ruostumaan puhki kun se on täynnä, muita syitä en itse keksi. Käsittääkseni auto kannattaisi pitää myös puhtaana lumesta, ettei ala pidemmän päälle ruostumaan. Ainakin auton alapuoli tulisi pitää suht puhtaana lumesta ettei pääse pohjasta ruostumaan.

Itsellä ei siis kokemusta auton seisottamisesta eli nämä on siis kuultuja juttuja. Tuon pitäisi kans onnistua että auto on käytössä vain päivän tai pari, voi tietenkin riippua vakuutusyhtiöstäkin.
 
Seuraavanlaista kelasin tehdä:

- huolellinen pesu sisältä, päältä ja alta
- renkaisiin extra- ilmaa
- akku sisälle lämpimään
- jarrujen putsaus
- tankki täyteen
- lukkojen, saranoiden jne. voitelu
- riittävän tiukat nesteet ettei jäädy (eihän tästä nykypäivän ilmastosta voi tietää vaik yhtäkkiä pamahtais hillittömät pakkaset)
- vaihde N:lle (saa litkut lillii vapaasti)

Ajoittaiset hoidot:
- lumet vex (päältä ja alta)
- jarrujen painelu
- auton käyttäminen välillä ja sisätilojen lämmitys (et pysyy kuivana sisältä)

Muuta:
- kaikki maholliset ilkivalta-, varkaus- ja seisontavakuutukset jne.

Onko vielä lisättävää?


Aattelin varautua kuitenki siihen et auto seisoo hieman pidempäänkin ku vaan talven ku en oo täysin varma ajanko kyseisellä kärryllä kesällä vai ostanko jonku uuden.


Niin joo ja vielä yks kysymys. Eli mites ne bensat siel tankissa? Eikai ne mee ihan käyttökelvottomaks muutamassa kuukaudessa? Vaik eipä se nyt iso summa oo.
 
Itellä ollu kolme vuotta seisonnassa auto ja ainoana huoltotoimenpiteenä että välillä käyttää ja tarkistaa nesteet ettei pääse jäätymään.

Niin joo ja vielä yks kysymys. Eli mites ne bensat siel tankissa? Eikai ne mee ihan käyttökelvottomaks muutamassa kuukaudessa? Vaik eipä se nyt iso summa oo.

Ei mene miksikään. Tuosta vaihteen n:llä pitämisestä en ole ihan varma. Mistä sen ohjeen bongasit?

Saako vakuutusyhtiön kanssa järkättyä hommaa noin et auto on käytössä vaan päivän tai pari kerrallaan?
Saa
 
Seuraavanlaista kelasin tehdä:

- huolellinen pesu sisältä, päältä ja alta
- renkaisiin extra- ilmaa
- akku sisälle lämpimään
- jarrujen putsaus
- tankki täyteen
- lukkojen, saranoiden jne. voitelu
- riittävän tiukat nesteet ettei jäädy (eihän tästä nykypäivän ilmastosta voi tietää vaik yhtäkkiä pamahtais hillittömät pakkaset)
- vaihde N:lle (saa litkut lillii vapaasti)

Ajoittaiset hoidot:
- lumet vex (päältä ja alta)
- jarrujen painelu
- auton käyttäminen välillä ja sisätilojen lämmitys (et pysyy kuivana sisältä)

Muuta:
- kaikki maholliset ilkivalta-, varkaus- ja seisontavakuutukset jne.

Onko vielä lisättävää?


Aattelin varautua kuitenki siihen et auto seisoo hieman pidempäänkin ku vaan talven ku en oo täysin varma ajanko kyseisellä kärryllä kesällä vai ostanko jonku uuden.

Tuossa hyvät ohjeet jo tulikin.
Vinkkinä sen verran et yritä pitää ne sisätilat kuivina, muuten voi tulla home penkkeihin ja muihin verhoiluihin. Ittellä kävi noin kerran kun seisotin autoa pari kuukautta. Oli aika kova duuni päästä homeesta eroon.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
jos haluat pitää autosi kunnon mahd hyvänä niin tarpeetonta lämmittämistä kannattaa välttää. kosteutta kuitenkin on jään ja lumen muodossa pitkin autoa vaikka miten hyvin putsaisi ennen lämmitystä. mieluummin mahd pitkään samassa tilassa kuin sula, jäässä, sula, jäässä, sula, jäässä jne.

tämä siis vain sillon kun ulkona on pakkasta. jos mittari näyttää + niin ajoittaisesta käytöstä ei ole haittaa.
 
Miks tankki täyteen?
Kondensoituvan kosteuden takia. Tankkiin kertyy vettä sitä enemmän mitä enemmän siellä on "kuivaa" sisäpintaa.
Saako vakuutusyhtiön kanssa järkättyä hommaa noin et auto on käytössä vaan päivän tai pari kerrallaan?
Saa, käsittääkseni kaikissa yhtiöissä ihan samalla tavalla. Vakuutusmaksusta saa hyvityksen jos auto on seisonnassa vähintään 30 päivää mutta liikenteessäolon pituutta ei ole rajoitettu. Yhdelle ajopäivälle tulee hintaa 1/30 kuukauden maksusta eli pari euroa. Helpoiten homma hoituu jos seisontailmoitukset voi tehdä netissä.
Näin siis vielä tänä talvena, jatkossahan (huhtikuun alusta?) tuo seisontailmoitus tehdään AKE:lle ja se maksaa jonkun 10 euroa kerta. Sitten taas saa vastaavasti alennuksen myös käyttömaksusta.
 
Itse pidin kerran autoa vakuutusseisokissa koko talven pressun alla. Penkeille oli talven aikana ilmaantunut hometta. Kaveri neuvoi pistämään suolapurkin auton sisälle imemään kosteutta. Seuraavana talvena ei sitten ollut enää homeongelmaa, mutta toisaalta säilytin autoa kunnollisen katoksen alla, joten en tiedä auttoiko tuo suola mitään, mutta kaipa se purkki sinne kannatti varmuuden vuoksi laittaa.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ei mene miksikään. Tuosta vaihteen n:llä pitämisestä en ole ihan varma. Mistä sen ohjeen bongasit?

Kuulin ton yhelt sukulaiselta. En tiä tarkalleen mikä se idea siinä on. Ko. auto on ainoa automaatti mitä mulla on ollut (tosin ei todellakaan viimeinen, stadin ruuhkissa ajelu on huomattavasti mukavempaa ku ei tarvii räplää vaihteita).

Manuaalivaihteisessa autossahan pitäis olla vaihde päällä.
 
Mites jos sul ei oo käsijarrua päällä ja ajattelit laittaa n:lle niin sehän on sit ihan vapaana se sun auto, tietty mikäs siinä jos se on ihan tasaisessa paikassa. Mut en kyl tajuu miks N olis parempi kuin P kun ei ne öljyt siellä laatikossa liiku mihinkään auton seistessä.
 
Mites jos sul ei oo käsijarrua päällä ja ajattelit laittaa n:lle niin sehän on sit ihan vapaana se sun auto, tietty mikäs siinä jos se on ihan tasaisessa paikassa. Mut en kyl tajuu miks N olis parempi kuin P kun ei ne öljyt siellä laatikossa liiku mihinkään auton seistessä.

Tasasella se auto on ja myös sen verta raskas (reilu 2,5t) että ei se siitä ihan heti liikkeelle lähe.

Tällanen löyty googlettamalla:

"2.23.1 Automaattivaihteisto

Jos käytät autoa seisonnan aikana, kannattaa vaihdetta pitää asennossa "N":llä niin öljyt pyörii lootassa. Sekä käyttää jarru pohjassa valitsinta vuoroin kaikkien vaihteiden ja asentojen kohdalla, jolloin öljy kiertää lootassa."
 
Zone-sarja -42%
Jep toi googlettamasi on ihan totta, mutta pätee siis vain auton ollessa käynnissä. Käsitin aiemmin kirjoitetusta että tarkoitus olisi seisottaa N:llä johon siis ei oo mitään perusteita.
 
Saako vakuutusyhtiön kanssa järkättyä hommaa noin et auto on käytössä vaan päivän tai pari kerrallaan?

Tuohon tuli vastikään jokin muutos, ei onnistu enää samalla lailla kuin ennen. Joku kaivaa linkin jos haluaa, minä en nyt ehdi.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom