Auton keulaan törmätty parkkipaikalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pelles
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
9.5.2005
Viestejä
2 582
Ikä
45
Tarvisin hiukan jelppiä, eli tänään rekka peruuttanut oman V70 keulaan. Auto liikkunut sivusuunnassa noin puoli metriä(ollut siis parkkipaikalla). Puskuri on rikki ja vääntynyt sekä matkustajan puolen xenonissa jälki..jonkinnäköinen naarmu. Valossa oli aiemmin jo pystysuora naarmu jonka korjausta kysyin ja sanottiin että uusi umpio maksaa jotain 1000 euron paikkeilla. Nyt tuo uusi naarmu on poikittain.. Konepellissä ei näkynyt vielä mitään, mutta rekasta on lentänyt auton päälle rapaa joten en tiedä näkyykö sen ravan alla naarmuja.

Sattui tietysti vielä sellaiseen kellonaikaan ettei korjaamo tai vakuutusyhtiö enään ollut auki, joten siirtyy maanantaille. Rekan kuski sekä omistaja tiedossa ja homma heidän puolelta selvitetty, eli niiden vakuutuksesta menee. Eli heti maanantaina soitan aamulla kuljetusfirman vakuutusyhtiöön ja teen myös itse vahinkoilmoituksen sekä selvityksen auton käyttötarpeesta työssä.

Eli sitten niitä kysymyksiä..ajan auton heti maanantai aamusta Keskusautohalliin korjaamolle... mutta mitä sitten? Osaako joku sanoa tarkastaako ne vain ulkoiset viat vai voiko tuollaisessa "töytäisyssä" rikkoontua jotkut muut osat??? Autoista mitään tiedä, mutta jos se on sivuttaissuunnassa liikkunut niin voiko jotkut tukivarret, nivelet tai muut nippelinappelit rikkoontua? Tuli vaan mieleen että näissä uusissa autoissa kun on tuota elektroniikkaa niin paljon niin tiedä koska sieltä joku airbag räjähtää silmille... Onko jotain muuta mitä voi kysyä kun auton vie??
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Eiköhän asiansa osaava korjaamo ymmärrä tarkastaa rengaskulmat yms. kun tietävät minlälaisesta kolarista on kyse.
 
No kun vakuutusmaksaa niin vie ihmeessä se jonnekkin asiansa oikeasti osaavalle korjaamolle kuten merkkihuoltoon tms eikä mihinkää nyrkkipajaan, Kyllä ne siellä huollossa kattoo kaiken raidetangoista korin suoruuteen asti.
 
Zone-sarja -42%
No kun vakuutusmaksaa niin vie ihmeessä se jonnekkin asiansa oikeasti osaavalle korjaamolle kuten merkkihuoltoon tms eikä mihinkää nyrkkipajaan, Kyllä ne siellä huollossa kattoo kaiken raidetangoista korin suoruuteen asti.

:offtopic: Siellä merkkihuollossa nimenomaan ammattikouluharjoittelijat korjailee autoja huonoin lopputuloksin. Erittäin paska maku jäänyt merkkihuolloista mulle. Mutta tässähän tapauksessa vakuutusyhtiö päättää missä korjataan eli ei ole sitä ongelmaa että korjaaja pitäisi valita...
 
Tarvisin hiukan jelppiä, eli tänään rekka peruuttanut oman V70 keulaan. Auto liikkunut sivusuunnassa noin puoli metriä(ollut siis parkkipaikalla). Puskuri on rikki ja vääntynyt sekä matkustajan puolen xenonissa jälki..jonkinnäköinen naarmu. Valossa oli aiemmin jo pystysuora naarmu jonka korjausta kysyin ja sanottiin että uusi umpio maksaa jotain 1000 euron paikkeilla. Nyt tuo uusi naarmu on poikittain.. Konepellissä ei näkynyt vielä mitään, mutta rekasta on lentänyt auton päälle rapaa joten en tiedä näkyykö sen ravan alla naarmuja.

Sattui tietysti vielä sellaiseen kellonaikaan ettei korjaamo tai vakuutusyhtiö enään ollut auki, joten siirtyy maanantaille. Rekan kuski sekä omistaja tiedossa ja homma heidän puolelta selvitetty, eli niiden vakuutuksesta menee. Eli heti maanantaina soitan aamulla kuljetusfirman vakuutusyhtiöön ja teen myös itse vahinkoilmoituksen sekä selvityksen auton käyttötarpeesta työssä.

Eli sitten niitä kysymyksiä..ajan auton heti maanantai aamusta Keskusautohalliin korjaamolle... mutta mitä sitten? Osaako joku sanoa tarkastaako ne vain ulkoiset viat vai voiko tuollaisessa "töytäisyssä" rikkoontua jotkut muut osat??? Autoista mitään tiedä, mutta jos se on sivuttaissuunnassa liikkunut niin voiko jotkut tukivarret, nivelet tai muut nippelinappelit rikkoontua? Tuli vaan mieleen että näissä uusissa autoissa kun on tuota elektroniikkaa niin paljon niin tiedä koska sieltä joku airbag räjähtää silmille... Onko jotain muuta mitä voi kysyä kun auton vie??

Itse vein auton ensin vakuutustarkastajalle, joka tutki auton.

Tässä muistilistaa SVT:n sivuilta poimittuna:

" Huolehdi, että syyllinen osapuoli toimittaa kirjallisen vahinkoilmoituksen viipymättä omaan vakuutusyhtiöönsä (Tapiolaan soittamalla p. 010195105)

· Vahingon aiheuttaneen osapuolen liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolenvahingot

· Epäselvissä tilanteissa voit käyttää omaa autovakuutusta (ks. Autovahingot)

· Sovi vahinkojen tarkastamisesta korvaavan vakuutusyhtiön kanssa

· Vahinkotarkastuksessa selvitetään vahingon määrä ja sovitaan korvausmenettely(korjaus, kertakorvaus, lunastus)

· Tilaa korjausaika korjaamolta

· Laskutusluvan saatuaan korjaamo laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä

· Seisontapäivätodistuksen (korjaamolaskussa) perusteella vakuutusyhtiö maksaa korvauksen auton käyttöhyödyn menettämisestä

· Anottaessa korvausta vuokra-autokustannuksista tulee täyttää käyttötarveselvitys

· Jos korjaamolla on jonoa, sovi tilapäiskorjauksesta tarkastajan kanssa

· Halutessasi voit sopia korjauksen laatutarkastuksesta (maksuton) vahinkotarkastajan tai korjaamon kanssa"
 
Keskusautohalliin ajattelin maanantaina auton viedä heti aamulla. Syyllinen osapuoli lupasi heti maanantaina soittaa vakuutusyhtiöönsä, mutta mua neuvottiin myös tekemään vahinkoilmoitus heidän vakuutusyhtiöön.
 
Vastaisuudessa kannattaa pyytää ihan poliisi paikalle tällaisissa kolaritapauksissa, vaikka asia olisi ihan selvä. Sillä yllättävän monesti firmat ryhtyvät tappelemaan asioista ja kieltävät mitään tapahtuneen, jos poliisi ei ole käynyt paikalla. Vaikka poliisit eivät sakkoa asiasta antaisikaan, he ovat käyneet paikalla ja voivat asiasta jälkeen päin kasata rikosilmoituksen.
 
Soitin tottakai ja tuon kuljetusfirman omistaja myös sen tietää että poliisit ovat paikalla käyneet.
 
Tässä vielä kännykällä otettu kuva tuosta keulasta.


mail
 
Itselle sattui kolari romanimiehen kanssa kauppakeskus sellon parkkipaikalla. Soitin poliisit. Romanimies myönsi että hänen virhe.

20min odottelun jälkeen poliisit soittivat, ja kertoivat että he eivät tule tapahtumapaikalle mikäli toinen osapuoli myöntää syyllisyytensä, ja koska kyseessä on parkkipaikka. Hetken vänkäsin vastaan ja pyysin heitä tulemaan dokumentoimaan tapahtuman silti, mutta eivät suostuneet, koska oli kuulemma kiireinen päivä.

Poliisit sanoivat että pitää tehdä paperi jossa osapuoli x myöntää syyllisyyden jne.

Seuraavana päivänä soitin vakuutusyhtiölle ja tein vahinkoilmoituksen. Sitten jäätiin odottamaan kys. romanin ilmoitusta. Ei se sitä koskaan tehnyt, ja kerran soittaessani vakuutusyhtiöön, kysyin että eikö hoidu tuolla paperilla minkä poliisi kehoitti tekemään. Vastaus tottakai :"voi olla että hoituu, ei välttämättä"

kaiken maailman odotusaikojen jälkeen, lopulta päätös tehtiin pelkästään minun kertomuksen perusteella... Onneksi rahat tuli.

Ostin kys. auton kesällä 1000e, sain vakuutusyhtiöltä 1037e kertakorvausta, sekä myin auton 650e. Onnekas kolari siis. ;)

Niin,jos vahinkotarkastaja päättää lunastaa tms, älä tyydy ensimmäiseen hintaan. Itselle tarjottiin 500e lunastus, mutta noin tunnin keskustelun jälkeen tuli tuo 1037 kertakorvaus...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Puskuri tulee uus, uusi xenon matkustajan puolelle. Konepellissä oli normaaleja kiveniskeymiä ja se kaveri pisti sen maalaukseen kans. Ovat kyllä varmaan tulleet ihan ajaessa noi iskut konepeltiin mutta hyvä että menee samaan. Xenonissakin oli aiemmin pieni kolhu, mutta en raaskinut vaihtaa kun yli tonnin oli. Nyt tulee siis sekin uusiks, hyvä näin :)
 
Niin,jos vahinkotarkastaja päättää lunastaa tms, älä tyydy ensimmäiseen hintaan. Itselle tarjottiin 500e lunastus, mutta noin tunnin keskustelun jälkeen tuli tuo 1037 kertakorvaus...

Ensimmäiseen hintaan ei tosiaan kannata tyytyä, mutta realiteetit kannattaa pitää mukana. ELi jos pystyy perustelemaan vahinkotarkastajalle, miksi haluaa haluamansa hinnan ajoneuvostaan niin pitäisi mennä läpi. Itse romutin moottoripyörän pari vuotta sitten ja olin kolmea viikkoa aikaisemmin maksanut tästä pyörästä 9500 euroa, ostanut siihen uudet kumit, teettänyt huollon, ostanut pientä lisäosaa ja muuta sen verran että pyörään oli uponnut yhteensä kymppitonni. Vakuutustarkastaja tarjosi vehkeestä 8500 euroa, mutta kun näytin nettimotosta vastaavia vekottimia ja perustelin muut hankinnat, niin sain pyörästä sen verran mitä minulla oli rahaa siihen mennyt. Ei siinä voittoa tullut, mutta ei tappiotakaan.
 
Tuli mieleen nyt kun tuo xenon umpio vaihdetaan niin voinko saada sen "rikkoutuneen" itselleni? Siitä on kuitenkin rikki vain se lasi. Varmistin vielä että mitä vaihdetaan niin sanoivat että koko umpio.
 
Yleensä ei saa. Vakuutusyhtiö voi haluta osat itselleen ja samoin mekaanikot ottavat jemmaan niitä ja siksi suoraan ilmoitetaan, että et saa. Kannattaahan sitä pyytää, ei siinä mitään menetä, mutta yleensä työmääräyksessä jo lukee, että asiakas ei saa vanhoja osia takaisin.
 
Halutessasi voit sopia korjauksen laatutarkastuksesta (maksuton) vahinkotarkastajan tai korjaamon kanssa"

Vein auton suoraan Keskusautohalliin, jossa vauriot kuvattiin. Kannattaako tuollainen laatutarkastus pyytää aina ja olisiko se pitänyt pyytää autoa viedessä korjaamolle vai voiko pyytää noutaessa? Auto siis viety korjaamolle tämän viikon tiistaina, nyt vuokra-auto alla.
 
Ainoastaan SVT tekee noita "laatutarkastuksia", eli jos korvaava yhtiö on tapiola, fennia tai turva niin silloin tuohon on mahdollisuus, muuten ei. Ja tuo "laatutarkastus", etköhän sinä itse osaa sanoa kelpaako työn jälki sinulle vaiko ei...
 
Ainoastaan SVT tekee noita "laatutarkastuksia", eli jos korvaava yhtiö on tapiola, fennia tai turva niin silloin tuohon on mahdollisuus, muuten ei. Ja tuo "laatutarkastus", etköhän sinä itse osaa sanoa kelpaako työn jälki sinulle vaiko ei...

Tottakai näen maalauksen jäljen jne.. mutta kun kysyin mitä autolle tehdään, niin ei tämä työn vastaanottaja oikein osannut sanoa. Sitten luetteli papereista, että puskurin ja xenonin vaihto ja se maalaus. Kysyin että kun auto liikkui paikaltaan puoli metriä niin onko voinut jotain mennä rikki mikä nyt ei siihen päälle päin näy, että eikö kannattaisi niitäkin katsoa. Sanoi että kai ne aurauskulmat voi sitten käydä mittaamassa. Eli tätä tarkoitin, että kannattaako viedä tuohon laatutarkastukseen, kun ei hirveän vakuuttavaa kuvaa antanut tuo merkkikorjaamo. Ja vastapuolen vakuutusyhtiö, eli maksajana Fennia.
 
Kun auton vie peltikorjaamolle, se katsotaan päällisin puolin ja tehdään Cabas- eli korjauskustannuslaskelma. Sitten kun auto otetaan työn alle, siitä napataan puskuri, umpio ym. mitä nyt tarvitseekin pois ja sitten nähdään mahdolliset lisävauriot. Sitten lisävauriot kuvataan, lisätään laskelmaan ja vingutaan tarkastajalta korjauslupa. Kyllä ne vauriot esim. kulmissa katsotaan kun auto otetaan nosturille ja aika hyvin kyllä näkee onko mahdollisesti jotain lisähommia luvassa. Se asiakaspalvelija, joka siinä tiskillä on ei välttämättä tiedä kovinkaan hyvin kolarivaurioista (koska bheillä harvoin on kokemusta peltitöistä), mutta kyllä peltiseppä katsoo autoa purkaessa, mitä muuta tarvitsisi korjata. Kyllä ne itse korjaajat tietää ja osaa katsoa, se tiskillä istuva heppu on vain asiakaspalvelija, eikä peltiseppä.

Se laatutarkastus on aika turha, kyllä sinä päällepäin näet ja ajaessa huomaat jos jotain pielessä (esim. ratti vinossa, täristää tms.). Ei ne siellä laatutarkastuksessa varmasti yhtään tarkemmin katsele kuin korjaamolla, jossa päälliosat on purettukin ja on mahdollista nähdäkin jotain. Ja aina korjaamolla yritetään tehdä mahdollisimman paljon, melkein yritetään keksiä lisäkorjauksia, koska peltisepällä, työnjohtajalla ja varaosamyyjällä on useimmiten keikkaliksa ja silloin tietysti yritetään saada niin paljon työ- ja varaosamyyntiä kuin vain saadaan. Kyllä se on aina vakuutusyhtiö joka ei suostu maksamaan kuin korjaamo joka ei yrittäisi korjata.
 
Vastaisuudessa kannattaa pyytää ihan poliisi paikalle tällaisissa kolaritapauksissa, vaikka asia olisi ihan selvä. Sillä yllättävän monesti firmat ryhtyvät tappelemaan asioista ja kieltävät mitään tapahtuneen, jos poliisi ei ole käynyt paikalla. Vaikka poliisit eivät sakkoa asiasta antaisikaan, he ovat käyneet paikalla ja voivat asiasta jälkeen päin kasata rikosilmoituksen.

Jos myöhemmin ilmenee tarve rikosilmoitukselle, niin kolarin osapuoli lompsii poliisiasemalle ja tekee rikosilmoituksen.

Poliisi on yllättävän kiireinen viranomainen eikä ole tarkoituksenmukaista että poliisi käy joka ikisellä peltikolaripaikalla jossa syyllisyys on selvä ja kukaan ei ole loukkaantunut. Toki hätäkeskukseen voi soittaa ja pyytää poliisia paikalle, mutta kannattaa varautua siihen että se paikalle saapuminen voi kestää. Kiireisenä päivänä peltikolari ei ole prioriteettilistan korkeimmalla paikalla.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom