auton bensankulutuksen vähentäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
20.6.2002
Viestejä
2 688
Ikä
50
Kulutusta vähentämään jotain vinkkejä. On käynyt lastutus mielessä ja paremmat renkaat.. Jotain muita hyviä ideoita.

Auto syö 13-15 litraa sadalla/kaupunkiajossa. Eli aivan helvetisti. Ajotapa on erittäin rauhallinen ja tasainen.

EDIT: jos thread oli jo olemassa: Anteeksi syvällä palleaäänellä.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Hitaat kiihdytykset ja moottorijarrutukset. Jos on vähänki kiire jonnekin niin se aina näkyy bensankulutuksessa, joten malttia ja ennakointia vaan siihen ajoon.

Näkikö kukaan sen myytinmurtajien jakson jossa ne testas näitä "bensan säästö härveleitä"
Oli aika kumma kun vanha nafta auto kävi ihan suloisesti ruokaöljyllä..
 
Ei täysin. Taidetaan puhua ripeistä kiihdytyksistä, kaasun pohjaan lyöminen joka lähdössä tuskin on se taloudellisin tapa.

Mikäs auto aloittajalla on?

Volvo V40 2.0 turbo, automaatti. Ihan perusauto, mutta kulutus ihan helvetinmoinen verrattuna moneen saman teholuokan autoon. Volvon iso miinus suuri kulutus. Niin ja ajotapa on rauhallinen, en kiihdyttele muiden mukana. Helsingis on vaan liikennevaloja joka pirun mutkassa ja risteyksessä.
 
Ei täysin.

Niin, siis hidas kiihdytys ei vähennä kulutusta, vaan lisää sitä.

Ja juu, en tarkoita, että armoton tykittäminen sitä säästää.

Itse ainakin jätän kiihdyttäessä vaihteita väliin. Esim. 50 km/h nopeuteen ykkösellä liikkeelle, kakkosella ripeähkö kiihdytys ko. nopeuteen, sitten nelonen suoraan. Riippuu tietysti autostakin.
 
Ripeä kiihdytys vääntömomenttia käyttäen alakierroksilla on taloudellisin. Ilmastointi lisää kulutusta kai noin litran satasella.

Joskus testasin ilmastoinnin vaikutusta maantieajossa. Eroa ei juuri huomannut. Ajoin menomatkan 380 km kulutuksella xx ja paluumatkan 380km likimain samalla kulutuksella +/- 1-2 litraa. Empiirinen tutkimus ;)

Talvella automaattinen ilmastointi off, kesällä päällä. Syököhän luistonesto bensaa ?
 
Ripeä kiihdytys vääntömomenttia käyttäen alakierroksilla on taloudellisin. Ilmastointi lisää kulutusta kai noin litran satasella.
:offtopic: Mihin asti kierrokset luetaan alakierroksiksi? Onko se nyt esim punarajan alkaessa 6500 kierroksesta 3000 kpm? Ei nimittäin ainakaan alle 2000 kierroksen bansakoneella vielä kovin vääntöjä löydy.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Volvo V40 2.0 turbo, automaatti. Ihan perusauto, mutta kulutus ihan helvetinmoinen verrattuna moneen saman teholuokan autoon. Volvon iso miinus suuri kulutus. Niin ja ajotapa on rauhallinen, en kiihdyttele muiden mukana. Helsingis on vaan liikennevaloja joka pirun mutkassa ja risteyksessä.
Kaverilla oli samanlainen auto. Ei päässyt matka-ajossakaan alle 10l/100km, pisti auton sitten vaihtoon. Pääsyynä juurikin tuo järjetön bensan imeminen. Saattaa olla ettei tuolla kovin paljoa pienemmällä kulutuksella pääsekkään.
 
Meille koulussa(kuljetuspuolta opiskelen) kerrottiin semmoinen hyvä nyrkkisääntö normi autoon, että kaupunki ajossa rauhallisia kiihdytyksiä väliltä 40-50% max. ja maantie nopeuksiin kiihdyttäessä noin 2/3 osaa täydestä olisi taloudellisin.
 
Meille koulussa(kuljetuspuolta opiskelen) kerrottiin semmoinen hyvä nyrkkisääntö normi autoon, että kaupunki ajossa rauhallisia kiihdytyksiä väliltä 40-50% max. ja maantie nopeuksiin kiihdyttäessä noin 2/3 osaa täydestä olisi taloudellisin.
Itse teen niin että esim. 50 kiihdytettäessä jätän kolmosen välistä ja 80 kiihdytettäessä jätän nelosen välistä ja heitän suoraan kolmoselta vitoselle kun matkavauhti on saavutettu. Näin autokoulun toisessavaiheessa muistaakseni sanottiin.

offtopic:
Itselläni on sitten kyllä todella pitkävälitteinen laatikko/perä, että yleensä tulee ajettua pienemmällä vaihteella kuin mitä meidän toisella autolla samassa paikoissa. Hetkellinen kulutusmittari kun löytyy niin huomaa koska vaihde käy liian isoksi.
 
Kaverilla oli samanlainen auto. Ei päässyt matka-ajossakaan alle 10l/100km, pisti auton sitten vaihtoon. Pääsyynä juurikin tuo järjetön bensan imeminen. Saattaa olla ettei tuolla kovin paljoa pienemmällä kulutuksella pääsekkään.


No vähän samanlaiset tuntemukset ollut vuoden verran. Auto pelaa muuten kuin unelma mutta työ syöminen vähän rasittaa.
 
Renkaisiin lisää painetta ja kaikki turha tavara autosta pois ja liikennevaloihin on turha kiihdyttää odottamaan punaisten vaihtumista vihreiksi. Liikkeellelähdöthän kaupunkiajossa sitä bensaa syövät. Tasakaasulla...
 
Kulutusta vähentämään jotain vinkkejä. On käynyt lastutus mielessä ja paremmat renkaat.. Jotain muita hyviä ideoita.

Auto syö 13-15 litraa sadalla/kaupunkiajossa. Eli aivan helvetisti. Ajotapa on erittäin rauhallinen ja tasainen.

EDIT: jos thread oli jo olemassa: Anteeksi syvällä palleaäänellä.

Kokeile Volvon Diiseleitä:D

Menet asemalle ja avaat luukun, tunget pistoolin sisään ja annat koneen haistella diiselin katkua.
Dieseliä ei tarvitse lisätä, tällä tavalla pääset taas 100km eteenpäin:D

Nuo volvon dieselit menevät oikeasti pyhällä hengellä.
 
dieselit on aika pieni ruokaisia. No itsellä kuitenkin neljäs volvo menossa S80, S80, V70 ja V70.

Ainut tapa joka varmasti säästää on se että sammutat auton aina liikennevaloissa. Kaupungissa kuiten seistään niissä valoissa iso osa ajasta.
 
Tuo automaatti ainakin lisää kulutusta. Vanhemmilla on Volvo S40 1.8 bensakoneinen manuaali ja silläkään ei pääse alle 9/100 millään. Renkailla on kanssa oma vaikutuksensa bensankulutukseen, kuinka isot renkaat sulla on volvossa?
 
Ainut tapa joka varmasti säästää on se että sammutat auton aina liikennevaloissa. Kaupungissa kuiten seistään niissä valoissa iso osa ajasta.
Onko tuo nyt aina sitten bensan säästöä tavallisissa autoissa (=lue muissa kuin 1.0-koneella olevissa ekoautoiss). Jos nyt esim tyhjäkäynti vie 1-2L tunnissa, minuutissa tuo tekee 0,016-0,032 litraa. Mutulla heitän että kyllä se auto käynnistyessä enemmän hörppää kuin joku 0,3 desiä..
 
:offtopic: Mihin asti kierrokset luetaan alakierroksiksi? Onko se nyt esim punarajan alkaessa 6500 kierroksesta 3000 kpm? Ei nimittäin ainakaan alle 2000 kierroksen bansakoneella vielä kovin vääntöjä löydy.

Kannattaa kiihdytellessä kierrättää noin parhaan väännön kierroksiin asti, vaan ei yli. Joten jossain siinä alapuolella keskimäärin.
Moottorin ja voimansiirron ominaisuuksien mukaan voi sitten jättää vaihteita välistä, jos vääntöalue on niin laaja, että pykälää "liian isollakin" jaksaa hyvin.

-k
 

Suositut

Back
Ylös Bottom