auton bensankulutuksen vähentäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hookoo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mulle on 2 eri paikasta sanottu että a) Vaihteita voi kiihdyttäessä jättää väliin mutta kannattaa käyttää vaihdekeppi joka kolon kautta, vaikka ei kytkintä nostaisikaan välissä. Kuulemma vaihdelaatikolle ystävällisempi.

b) Isolla vaihteella ajo liian hittaala vauhdilla saattaa aiheuttaa pitkällä aikavälillä sen ettei vaihde pysy enää päällä.
Jälkimmäinen on ainakin jossain määrin totta. Ajetaan esim vitosella kun kierrokset on reilu tuhat, eipä siellä rattaat hirveästi pyöri.. Ja vaihteiston voitelu taitaa edelleen olla sen mukaan, mitä vauhtia ne rattaat vaihteistossa pyörii?

Tuota ensimmäistä vähän ihmettelen. Jos sulla on kytkin pohjassa, niin eihän siellä edes käy rattaat yhdessä, joten mihin tuo nyt sitten perustuu?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Auto syö 13-15 litraa sadalla/kaupunkiajossa. Eli aivan helvetisti. Ajotapa on erittäin rauhallinen ja tasainen.

Autotalli.comin mukaan V40 2 litran bensa-automaatti vie kaupunkiajossa 13,1-13,7 litraa satasella. Että kyllä sen kuuluu kuluttaa noin helveltisti ja maantiellä sitte alle 7. Ei sulla oikein muuta keinoa ole tuon kulutuksen vähentämiseen kuin auton vaihto.
 
Kyllähän ne on. Kaverin 1.9tdi skoda veti maantiellä 4L/100km se kulki jo oikeesti pyhällä hengellä :D

Mulla oli 1.9 tdi Fabia ja se kulutti 80km/h vauhdissa 3,4-3,6 l/100km. Tuo oli siis keskikulutus silloin, kun nopeusrajoitukset eivät sallineet ajaa yli 80km/h. Autossa kaksi henkeä ja matkatavarat...

Nyt Octavia DSG:llä ja 2.0 tdi:llä keskikulutus alle 6l/100km. Ajosta iso osa motareilla ja yli 130km/h. Sairaan hyvä auto muutenkin, mutta seuraava on Audi Allroad...
 
Autotalli.comin mukaan V40 2 litran bensa-automaatti vie kaupunkiajossa 13,1-13,7 litraa satasella. Että kyllä sen kuuluu kuluttaa noin helveltisti ja maantiellä sitte alle 7. Ei sulla oikein muuta keinoa ole tuon kulutuksen vähentämiseen kuin auton vaihto.

Se on aika syöppö. Olo on kuin bensakeisarilla konsanaan varsinki stadissa. Olen tässä nyt vähän kattellutkin jo autoja tai toinen vaihtoehto vois olla auton lastuttaminen. Sillä päässee pienoisiin säästöihin ja tietenkin uudet renkaat.
 
Olo on kuin bensakeisarilla konsanaan varsinki stadissa. Olen tässä nyt vähän kattellutkin jo autoja tai toinen vaihtoehto vois olla auton lastuttaminen. Sillä päässee pienoisiin säästöihin ja tietenkin uudet renkaat.

No varmasti. :D

Se lastuttaminen pelkän säästön nimissä ei taida hirveästi auttaa. Maksat 500 ja jos kulutus pienenee litran niin saat ajaa tuohon hintaan yli 30 tkm ennen kuin omat tulee takaisin. Puhumattakaan siitä miten paljon halvempaa tuon km-määrän ajaminen olisi vaikka tuolla ylempänä mainitulla 2.0 tdi DSG:llä. Mutta jos haet lisää tehoa, niin asiahan on ihan eri.

Mistä olet hankkimassa lastua, kun ei voimaa.comin sivulta löytyny säästöohjelmaa V40 bensalle? Force-ohjelman saa, mutta sillä kulutuksen pienentäminen ei ainakaan multa onnistuisi. :D
 
Tuosta tulikin mieleeni: Kumpaa olet tankannut autoosi, 95:ta vai 98:a?
2.4l bsr softatussa volvon myllyssä pieneni kulutus kun tankkasi 98:a tai vpoweria, niin paljon että se tuli halvemmaksi. Kokeilemisen arvoista?
 
Mistä olet hankkimassa lastua, kun ei voimaa.comin sivulta löytyny säästöohjelmaa V40 bensalle? Force-ohjelman saa, mutta sillä kulutuksen pienentäminen ei ainakaan multa onnistuisi. :D

2.0 T:stä tuossa oli kyse. Saahan siihen vaikka mitä.

Siloposki sanoi:
Mutu: Ja lisäksi käsittääkseni lastutuksen jälkeen pitää tankkaa 98:a

Turbokone syö muutenkin 98:a
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jälkimmäinen on ainakin jossain määrin totta. Ajetaan esim vitosella kun kierrokset on reilu tuhat, eipä siellä rattaat hirveästi pyöri.. Ja vaihteiston voitelu taitaa edelleen olla sen mukaan, mitä vauhtia ne rattaat vaihteistossa pyörii?

Tuota ensimmäistä vähän ihmettelen. Jos sulla on kytkin pohjassa, niin eihän siellä edes käy rattaat yhdessä, joten mihin tuo nyt sitten perustuu?


Joo, tädin autossa kävi toi ensimmmäinen. Toisesta en tosiaan tiedä paremmin. Oliko se jotain epäsäännölistä kulumista tai jotain. Mä en tunne vaihdelaatikon mekaniikkaa tarkemmin mutta voin kysellä. Faija on korjannu autoja työkseen koko ikänsä ja se mainitsi, selitti jotain mikä meni multa ohi.

Toi vaihtamis juttu ei ollu niin paha: Jos AINA tekee niin, siis vuosia, niin sit tulee ongelmia.
 
Joo, tädin autossa kävi toi ensimmmäinen. Toisesta en tosiaan tiedä paremmin. Oliko se jotain epäsäännölistä kulumista tai jotain. Mä en tunne vaihdelaatikon mekaniikkaa tarkemmin mutta voin kysellä. Faija on korjannu autoja työkseen koko ikänsä ja se mainitsi, selitti jotain mikä meni multa ohi.

Toi vaihtamis juttu ei ollu niin paha: Jos AINA tekee niin, siis vuosia, niin sit tulee ongelmia.
Samanlainen autonasentaja isä löytyy multakin, eikä se koskaan ole kyllä tuommoista maininnut.
Jos tuota vain itse järkeilee, niin eihän muutenkaan pienimmillä vaihteilla ajeta pitkiä matkoja. Toisaalta taas rattaat pyörii eri vauhtia, eli esim. kolmosella ihan jatkuvasti 80km/h ajaminen varmasti rikkoo vaihdelaatikon helpommin kuin vitosella ajaminen. Mutta jos tuo tehdään pelkästään kytkin pohjassa, niin eihän siinä edes pyöritetä kyseisen vaihteen rattaita?
Mielenkiinnolla kyllä kuulisin että mihin tuollainen neuvo perustuu.
 
Veikkaisin, että hyvän vaihteiston voitelu on suunniteltu sen verran järkevästi, että lähinnä kytkinakselin pyörimisnopeus määrittää öljyn kierron nopeuden. On tietysti olemassa joitain päin hanuria suunniteltuja laatikkoja (tai esim. vitosvaihde on lisätty huonosti jälkeenpäin) joissa on ollut voiteluongelmia.

Liian isolla vaihteella ajamisen haitallisten seurauksien näkisin johtuvan lähinnä siitä, että moottorin käynti ei todella matalilla kierroksilla ole kovin tasaista (ts. kytkinlevyn taikka kaksoismassavauhtipyörän jouset eivät riitä tasaamaan vääntövärähtelyjä) jolloin liialliset värähtelyt aiheuttavat kulumista. Kampiakselin pyöriminen ei vaihteiston näkökulmasta ole välttämättä kovin tasaista vaan saattaa olla pahimmillaan melkoista hakkaamista.
 
Mulle on 2 eri paikasta sanottu että a) Vaihteita voi kiihdyttäessä jättää väliin mutta kannattaa käyttää vaihdekeppi joka kolon kautta, vaikka ei kytkintä nostaisikaan välissä. Kuulemma vaihdelaatikolle ystävällisempi.
Haetaankohan tässä nyt sellaista "hyötyä" että synkrot kuluu enemmän jos vaihtaa todella nopeasti suoraan vaihteelta toiselle esim. 2->4/5? Kyllä ne rattaat ihan tarpeeks hiljenee kun rauhallisesti vaihtaa. IMO vaihteitten hyppiminen on laatikolle ystävällisempää kuin jatkuva vaihdekepin veivaaminen kunhan vähän edes tietää mitä tekee. Välikaasu on must, itse en juuri koskaan vaihda alaspäin vaihteen yli ilman välikaasua. Ei varmana tee pahaa laatikolle ja onhan kyytikin paljon mukavampaa. Yks tuttu vetäs kuudeskympis vitoselta kakkoselle ilman välikaasua ja kytkin salamana ylös...johan tömähti :hyvä:
Kiekkojen "kerääminen" kytkimellä on kanssa mun mielestä aivan älytöntä.
 
Zone-sarja -42%
Mutulla heitän että kyllä se auto käynnistyessä enemmän hörppää kuin joku 0,3 desiä..

Juu eihän se ihan noin mene. Lämmin kone käynnistyy suht pienellä polttoainemäärällä. Kylmäkäynnistyksessä bensaa voidaan tunkea noin 8x määrä normaaliin tilanteeseen nähden. Kun kone on lämmin niin se pyöräytetään vauhtiin starttimoottorilla ja sitten ihan perinteiseen tapaan bensaa sylinteriin jolloin kulutus ei nouse nimeksikään. Ja tämä siis koski tuota että moottori sammutetaan kun ollaan liikennevaloissa. Jossain autojutuissa on tullut kirjoittamaton nyrkkisääntö, alle 40s pysähdys niin ei kannata sammuttaa.

Nykyisellään kun alkaa tulla suorasuihkutusmoottoreita niin niillä tuo käynnistysrikastus on vielä pienempää ja polttoaineen kulutus siten huomattavasti pienempää.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom