Autokoulun 2. vaihe (rahastusta)

Minä sain kortin tuossa 2006 marraskuun lopussa eli periaatteessa jo talvikeleillä. Pimeänajoa en jostain syystä saanut ajaa samaan syssyyn, vaan käskettiin suorittamaan se toisessa vaiheessa.

Oooookei... :thumbs:

Mahtavaa mennä ajamaan pimeällä pikku lenkki sen jälkeen kun on koko talven ajanut pilkkopimeässä. Muutenkin meni koko talvi kitkarenkailla liukastellessa, kun ei täällä tuppukylässä ollut taaskaan lunta nimeksikään, tiet kuitenkin jäässä (kitkat+jää=bueno).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sattui ajankohtaiseksi tulla tämä asia erään ystävän kautta ja netistä googlatessa lisä tietoa aiheesta sattui tämä kohdalle. Vanha kunnon Pakkotoisto on aina ajan tasalla. :D

Täyttä rahastusta toi on. Pitäisi yrittää ajaa toi pois ensi syksynä. Piti jo ajaa talvella mutta ei vaan saanut aikaiseksi, oli kaikenmaailman kiireitä. Tosin ei voisi vittu vähempää kiinostaa.

Osaltaan tämä topic on myös pelottava esimerkki asenteesta millä liikenteessä liikutaan. Tekisi mieli esittää monia kysymyksiä vastaavien kommenttien heittäjille.

Itse opin autokoulussa todella paljon, vielä enemmän on tottakai itse oppinut liikenteessä ajamalla, mutta oma autokouluni ainakin antoi hyvän pohjan ajamiselle. Kakkosvaihe oli hyvä lopetus ykkösvaiheen kortille, koin sen ikään kuin viimeiseksi silaukseksi ajamiselle.

Kuinka moni täällä voi sanoa ajaneensa auto ns. "limitillä" eli aivan rajalla? Jos vastaat kysymykseen kyllä, olet ehkä oppinut autonhallinnasta jotain lisää mitä jo autokoulussa liukkaankelin radalla, ajoopetuksessa ja teoriassa kerrottiin... Mutta, jos olet tehnyt tämän liikenteessä, niin ymmärrät varmasti, että juuri tätä varten mahdollisuus annettiin autokoulussa suljetulla radalla, jotta sitä ei tarvitsisi liikenteessä tehdä.

Kyllä se lysti maksaa ja tiukilla sai olla, mutta oli oma valintani ajaa ajokortti ja olen iloinen siitä, että suomalaiset koulutetaan hyvin liikenteeseen.

Ei tarvitse olla nero opettaakseen auton toiminnan edes lähes normaalille ihmiselle. Liikennesäännöt tulisi jokaisen osata jo autokouluun mennessä = niitä ei tarvitse opetella tai sitten opettelee lukemalla ne. Joten kuka tahansa voi opettaa yhtä hyvin kuin "oikea opettaja". vrt. Minkä tahansa alan taitaja vs opettaja, miksei henkilö joka osaa asiansa osaisi opettaa sitä eteenpäin?

Opettajia on kovin erillaisia ja on hyvä että on tietty taho, joka on erikoistunut muiden liikennekasvattamiseen. Varmasti harva ihminen pänttää liikennesääntöjä huvikseen.

Minkä tahansa alan taitaja vs opettaja, miksei henkilö joka osaa asiansa osaisi opettaa sitä eteenpäin?

Kun saat enemmän elämän kokemusta, huomaat että näin ei asia aina ole.
 
Itsehän ajoin kakkosvaiheen intissä ilmaiseksi viime kesällä. Ei maksanut mitään ja sai ajaa monta kertaa nuo harjoitukset. Myöhemmin sitten kun kuskiksi valittiin niin käytiin vielä kuorma-autoilla liukkaan kelin radalla, joka oli pelkästään hyvä asia.
 
No eip oo tullu ajettua 2 vaihetta mutta sitä on tullut lykättyä kylläkin 2x... kortin ajoin vuonna 2002. Ensimmäisellä kertaa kun piti tuo ajella ei ollut rahaa ja toisella kertaa myöhästyin paikan varuusta kakkosvaiheeseen ja seuraava kurssi ois mennyt yli. Nyt pitäis kai mennä syksyllä tai viimeistään kevät talvella ja jo etkäteen vituttaa tuo rahan meno. Yli 100 000km on jo mittarissa ajoa mutta kaip tosta hyötyä on. :D
 
2vaihe on ihan hyvä olla. ei oo mun mielestä rahastusta. hyvä että jossain opetellaan edes vähän sitä auton käsittelyä vaikeammisssa olosuhteissa. oli se minunkin mielestä täyttä rahastusta silloin aikoinaan kun sen kävin, mutta jälkeenpäin ku ajattelee niin ihan hyvä juttu se on.
 
On tuo mun mielestä rahastusta edelleen, sillä oljyllä liukastelemisella ei ole oikein mitään tekemistä jään kanssa. Jos tuo pidettäisiin talvella ja oikeasti keskitytään hiomaan sitä auton hallintaa niin mäkin liputtaisin sen puolesta.
Ainakin silloin kun itse ajoin toisen vaiheen, niin radiopuhelin komensi aina seuraavan auton liikkeelle, sitten taas seuraava ja seuraava, kukin ajoi tyylillään ja palaute oli luokkaa "aja hitaammin" Ei puhetta käsittelystä, hallinnasta eikä mistään muustakaan ajamiseen liittyvästä.

Tosin opettajastaha tuo on kiinni, mutta ainakin tämän toisen vaiheen opettaja oli niin perseestä, että en turhempaan rahojani olisi voinut laittaa.

Itse autokoulussa sitten vastaavasti oli hyvä opettaja joka ajatti kovaa kohti väisteltäviä esteitä ja käskystä piti ruvetä väistelemään, sitten pysähdyttiin ja juteltiin, mitä olisi voinut tehdä eri tavalla ja taas uudestaan kohti esteitä. kunnes rupesi sujumaan. Hauskaa hommaahan tuo oli, ja entinen rallikuski kun oli opettajana niin oppiakin tuli, vaikka kokemusta itsellä oli jääradoilla kaahailusta jo 12 vuotiaasta alkaen.
 
Osaltaan tämä topic on myös pelottava esimerkki asenteesta millä liikenteessä liikutaan. Tekisi mieli esittää monia kysymyksiä vastaavien kommenttien heittäjille.

Kuinka moni täällä voi sanoa ajaneensa auto ns. "limitillä" eli aivan rajalla? Jos vastaat kysymykseen kyllä, olet ehkä oppinut autonhallinnasta jotain lisää mitä jo autokoulussa liukkaankelin radalla, ajoopetuksessa ja teoriassa kerrottiin... Mutta, jos olet tehnyt tämän liikenteessä, niin ymmärrät varmasti, että juuri tätä varten mahdollisuus annettiin autokoulussa suljetulla radalla, jotta sitä ei tarvitsisi liikenteessä tehdä.

Kun saat enemmän elämän kokemusta, huomaat että näin ei asia aina ole.

Sen lisäksi että heittelet henkiökohtaista provoa etkä sano mitään, mikä on pointtisi? Ja juu tuli talvella ajeltua "auto limitillä" jos niitä ensimmäisiä lumimyrskyjä voi tuoksi nimittää(kaasua ei voinut painaa pyörimättä, ei ollut hauskaa ajaa rekkaa vastaan mutkassa kun auto vie kaikkiin suuntiin samaa aikaa ja väitän muuten ettei autokoulun liukkaan radalla ollut mitään tekemistä tämän kanssa). PS: Selvisinpä niistä keleistä ilman yhtään kolhua kuitenkin :rolleyes:.

2vaihe on ihan hyvä olla. ei oo mun mielestä rahastusta. hyvä että jossain opetellaan edes vähän sitä auton käsittelyä vaikeammisssa olosuhteissa. oli se minunkin mielestä täyttä rahastusta silloin aikoinaan kun sen kävin, mutta jälkeenpäin ku ajattelee niin ihan hyvä juttu se on.

Miten nuo radat liittyy 2 vaiheeseen? Meillä ainakin oli pimeä ja liukas ihan pakollisia tuossa 1 vaiheessa, YD:llä ajoin.
 
Miten nuo radat liittyy 2 vaiheeseen? Meillä ainakin oli pimeä ja liukas ihan pakollisia tuossa 1 vaiheessa, YD:llä ajoin.
no radalla minä ainakin olin kakkos vaiheessa enkä missään muualla. käytiin siellä kyllä myöskin ykkös vaiheessa pyörähtämässä kun rupesin muistelemaan, mutta 2vaihe keskittyi pelkästään radalla tapahtuviin harjoitteisiin.

edit. systeemit on voinut muuttua. minä ajoin 2vaiheen 10vuotta sitten, joten en tiedä onko siihen sitten lisätty vielä jotain, mutta tuskin sitä rataosuutta pois ainakaan on otettu:)
 
Itse kun kävin 2-vaiheen nelisen vuotta sitten niin radalla ajeltiin samat paskat mitä 1-vaiheessakin ja sen lisäksi kaupungissa pari kierrosta taloudellista ajoa eli ensin kiekka omaan tyyliin ja sen jälkeen ajo-ope opetti miten säästäis bensaa moottorijarrutuksilla jnejne ja sit vedettiin sama kiekka ja kas ajotietokone näytti että bensaa meni vähemmän kuin ekalla kerralla!

Mielenkiintoinen seikka tuosta liukkaan radalla harjoittelusta. Tulevaisuudessa ei tarttisi kalliita ratoja vaan iso kenttä riitttää, liukkaus tulisi erikoisrenkaista?

http://www.lapinkansa.fi/uutiset/talous/132.shtml
 
Mikäs tämän kakkosvaiheen kesto noin suurin piirtein on? Selviääkö parissa viikossa, vai onko kuukausi kenties lähempänä totuutta?
 
Itte kävin kysyy just niin sehä on päivä max kaks mitä kestää :eek:
Kuulostaa mainiolta... :) Onkos näissä kestoissa sitten autokouluittain mitään eroja? Ei viittis säheltää autokoulun ja intin kanssa samaan aikaan.
 
Kuulostaa mainiolta... :) Onkos näissä kestoissa sitten autokouluittain mitään eroja? Ei viittis säheltää autokoulun ja intin kanssa samaan aikaan.

Itte lähös kesäl inttii ja pitäis toi hoitaa ekaks pois alta, mutku ei meinaa tota rahaa olla. Maksaa kuitenki pyöreesti reilut 250e omalla autolla ja kuukautta ennen pitäis varata ittesä kurssille :jahas: Kun ei enään taida onnistua lykkääminen? Tosin voinhan sen lomilla ajaa jos osuu sopiva rakonen, mutta luultavasti vielä huonompi rahatilanne silloin. :hyper:
 
Kannattaa käydä ajoissa. Meikäläinen joutui suorittamaan C:n teorian ja inssin uudelleen, koska laiminlöin 2. vaiheen käymisen. Tyhmyydestä joutuu maksamaan.
 
Tuli käytyä tässä keväällä 2 vaihe. Kusetuksen maku jäi suuhun. Tuli maksamaan yhteensä pimeän ajon kanssa reilut 400e. Autokoulun opettajillakin oli kyllä niin hällä väliä asenne. Itselläkin oli kortti ollut jo nelisen vuotta, joten ei tuosta ollut mitään hyötyä.
 
Autokoulu (saatanallista rahastusta). Autokoulu ei ole turha mutta joku tolkku niissä hinnoissa sais olla. Mä en ainakaan pysty uskomaan että muutaman kilometrin ajeluttaminen maksaisi tuhansia euroa vai paljon se kortin ajaminen nykyään maksaakaan.

Kerran meinasin että vois alkaa itse opettaa ja tienata miljardin, mutta ajo-opetus luvissa oli jotain vammasta (en jaksa enää kaivella miten ne meni). Ei saa opettaa kuin kerran ja toista lupaa ei enää saa...siis näitä "isä opettaa" lupia. Oikeilla opettajilla oli joku spetsnaz koulutus johon ei pääse ilman ABCDEFGHIJK korttia ja 20 vuoden ajokokemusta.
 
ranskassa 20% autoista liikentees ilaman vakuutusta, tai kuski ilman korttia.

Ajokortin hinnat vaan nousee, mika tarkoittaa sita etta enemman kuskeja ilaman korttia, toihin on kuitenkin jollakin tapaa mentava ?
Toi 2. vaihe nyt aivan perseesta. ei tollasta oo muissa maissa.
 
Ensiviikolla tulee suoritettua tuo 2. vaihe. Tiistaina on tutkintoajo ja keskiviikkona liukasrata ja siinäpä se sitten onkin. Oma ennakko odotus asiasta on se, että ainakin tutkintoajo on varmaankin ihan hyvä asia, sillä siinä voidaan kuitenkin vielä mahdollisesti hioa joitain puuttellisesti opittuja asioita, kuten ekologista-ajoa. Oma isäni nimittäin opetti minut ajamaan, joten uskon, että ajamisessani on varmasti sellaista parannettavaa, jota on hyvä käydä myös opettajan kanssa lävitse.
 
Millainen tilanne tuo kakkosvaiheen ajo on? Itsellä on sellainen tilanne etten ole ajanut autoa paljon yhtään tässä noin vuoteen ja kakkosvaihe olisi kohta käsillä. Ajokokemusta ei siis hirveästi ole, kun ei ole ollut mahdollisuutta ajaa. Kuinka paljon opettajat yleensä kommentoivat ajoa? Kakkosvaiheella ei kai periaatteessa ole mitään väliä sillä, miten ajo menee mutta silti se menee "läpi" ja saa vaiheen suoritettua? Kuuluuko kakkosvaiheeseen liukkaalla ajo, vaikka sen olisi jo kerran autokoulun aikana suorittanut? Kuinka pitkä sessio tuo kakkosvaiheen ajo kokonaisuudessaan on?
 
Itel 2 vaihe oli semmottii et ajettii joku haiseva alle 10km lenkki. sit kateltii keskikulutus joka oli jotai 8.7 sen jälkee ajeltii sen jälkee ajeltii sen hampuusin opeilla ja keskikulutus laski 7.7. Sit jotai liukkaanradan pelleiyä kanssa. Lopuksi jonku satasen lasku käteen. VITTU stna
 
Back
Ylös Bottom