Autokoulun 2. vaihe (rahastusta)

Itellä kai olis ens viikolla edessä toinen vaihe. Maksaakin saatana enemmän kuin ykkösvaihe bensoineen opetusluvilla.

Millaisia (miten perusteellisia) muiden maiden autokoulut muuten ovat? Pohjoismaissa varmaan aika vastaavat, mutta esim. USA:ssa kaveri oli vaihto-oppilaana 140 dollaria ajokortti siellä, tokkopa tuohon voi paljon opetusta sisältyä?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siloposki sanoi:
P****:n v***t. Toi kortinsaanti on tehty hiukan vaikeaksi täällä byrokratian luvatussa maassa, vrt Englanti, jenkit. Väitän että onnettomuustilastot ei paljoa heilahtais, jos jokainen sais itte opetella ajamaan, kolmio perään & menoksi. Sais vaikka ajaa kotikunnan alueella kuten pärrän harjoitteluluvalla. (tietysti kunnon sanktiot jos jotkut lippispäät sikailisi, esim. lykkyä kortin saantiin 3 v.)

Edit: ja ei riipu opetetaanko opetusluvalla vai autokoulussa, vatipäitä aina riittää (jotka sitten karsiutuvat joukostamme luonnollisen poistuman kautta ennen pitkää).

On täällä ajo-oikeuden saannilla sen verran kova hinta, että pitäis saada vastinetta rahoille. Kortin saa kuitenkin kukavaan, kun vaan on auto koulussa tai opetusluvalla harjoittelija.

Vaikka harvoin onnettomuudet johtuu ajotaidon puuttesta tai ainakaan olis opetuksella korjattavissa. Lippispää ajaa bemarinsa kännissä koivun ympärille valistuksen ja vaiheiden määrästä huolimatta.
 
Laffer sanoi:
Kakkosvaihe=Rahastusvaihe=:kakka:

Todellakin noin! En muista enää paljon mulla kakkosvaihe maksoi, mutta mä soitin jokaiseen autokouluun ja kysyin hinnan ja valitsin sit halvimman paikan. Kun sillä kakkosvaiheella ei kuitenkaan ole mtn väliä, niin sama kai se, et missä sen suorittaa. Enpä paljoa mtn oppinut kyllä. Kaksi lenkkiä käytiin heittämässä ja kyllähän se opettaja ihmetteli, että miten pääsin niin vähällä kulutuksella ekan lenkin. Toiseen lenkkiin se ei voinu antaa kuin yhden lisäohjeen ja ihmetteli, et miten mä nyt niin hyvin osasin. Sanoin sit sille, et sillon kun iskä opetti ajamaan, niin käytiin läpi tavat, joilla voi säästää. En todellakaan käytä niitä taitoja aina, mutta välillä kuitenin.. Kovasti se opettaja vaan muisti kehua mun ajotaitoja. Ja liukkaalla radalla ihmetteli, et miten naisihminen pyörittelee autoa niin nätisti. :D Sanoin sit vaan, et iskä opetti senkin. :D
Mun mielestä ei pidä yleistää, että autokoulusta tulis parempia kuskeja, kun opetusluvilla. Opetusluvilla mä sain ainakin paljon enemmän ajokokemusta, kun mitä mitä autokoulusta olisin saanu. Meillä iskä on opettanu kaikki ajamaan ja hyvin on opettanutkin. Teoriaa en tietenkään saanut niin paljon kuin mitä autokoulussa olisin saanut.
Ja meillä on sen verran hyvät välit perheessä ja huumori kukkii, joten mitään riitoja ei kyllä saatu aikaan. Kun taas toiset saa aikaan kauheita riitoja.. :rolleyes: Ja olen kai joskus aiemminkin maininnut, että kyllä sieltä autokoulustakin saavat aikaan huonoja kuskeja. Jopa vaarallisia kuskeja. En ymmärrä, miten toiset pääsee edes inssiä läpi, kun eivät oikeasti osaa edes ajaa. Ei osata edes käyttää autoa.:curs:
Kakkosvaiheesta viisastuin sen verran, että sain kuulla, että osaan ajaa tosi hyvin. Ja sitähän mä en tiennytkään ennestään. :jahas:

edit: opetetaanko autokoulussa vaihtamaan renkaat ja tarkistamaan "tärkeimmät" nesteet konepellin alta?
 
o999Cer sanoi:
Jos ei ole suorittanut 2. vaihetta ajoissa, niin joutuuko käymään jonkun inssin uusiksi? vai miten se menee?.
Ei joudu ajaan inssiä uudestaan mutta joudut uusimaan sen 1. vaiheen ajokortin, joka maksaa n. 70 egee. Itsehän en kerenny kahdessa vuodessa kakkosvaihetta suorittamaan joten 70 euroa meni hukkaan ja kohta lähestyy seuraava kaksivuotismaksu :)
 
Noh mikä nyt ei suomessa maksaisi. Kyllä tämä ajokorttikin maksaa jo aivan perhanasti. Autokoulussakin ollaan koko ajan työntämässä laskua käteen.

Tuosta opetuslupa hommelista hiukan myös. Itsekkin olisin luultavasti ajanut opetusluvalla kortin jos isäni olisi itse käynyt autokoulun aikoinaan. Isääni opetti hänen veljensä ja he kuulemma kävivät jopa kaksi kertaa ajamassa, mutta läpi silti meni kokeista. Vieläkin huomaa joitakin pieniä virheitä isukin ajossa vaikka hän on varmaankin lähemmäs puoli miljoona kilometriä ajanut elämänsä aikana. Menin itse autokouluun juuri senkin takia etteivät nuo virheet periydy ja luultavasti olisi ollut perhe suhteetkin kovilla :) . Tietysti menin myös autokouluun kun ajan pikku E:n ja C kortin samalla.

Onhan se opetuslupa hyvä jos opettaja osaa hommansa ja opetusluvalla ajavalla on ennestään ajokokemusta, juuri esimerkiksi kevarilla.
 
Pyranha sanoi:
Mitä ihmeen laadunvarmistusta se on kun sitä ei käsittääkseni voi reputtaa mitenkään :thumbs:
Autokoulun kehitystä tuleville kursseille...

Eleonoora sanoi:
Mun mielestä ei pidä yleistää, että autokoulusta tulis parempia kuskeja, kun opetusluvilla.
No onhan toi nyt keskimäärin päivänselvä asia. Meinaatko nyt ihan tosissaan, että tavis-"ope" hakkaa tai on edes samalla tasolla vaikka 5-30 vuotta opettaneen ammattilaisen kanssa?

Eleonoora sanoi:
edit: opetetaanko autokoulussa vaihtamaan renkaat ja tarkistamaan "tärkeimmät" nesteet konepellin alta?
Hyvä pointti ;)

ääh, jaksa enää, pitääkä lupanne prkl.
 
Weeboom sanoi:
No onhan toi nyt keskimäärin päivänselvä asia. Meinaatko nyt ihan tosissaan, että tavis-"ope" hakkaa tai on edes samalla tasolla vaikka 5-30 vuotta opettaneen ammattilaisen kanssa?
Not, enpä usko. Tuota lähinnä hain takaa edellisellä postillani.

Weeboom sanoi:
ääh, jaksa enää, pitääkä lupanne prkl.
Sama.
 
Weeboom sanoi:
Autokoulun kehitystä tuleville kursseille...
Eikö autokoulun tällöin pitäisi maksaa sen omaan kehitykseen osallistuville, eikä toisin päin? ;)

Opetusluvassa on sellainen hyvä puoli, että ajotunteja voi ajaa samalla rahalla todella paljon enemmän. Tietyn rajan jälkeen autoa oppii ajamaan parhaiten ajamalla.
 
Eleonoora sanoi:
Mun mielestä ei pidä yleistää, että autokoulusta tulis parempia kuskeja, kun opetusluvilla. Opetusluvilla mä sain ainakin paljon enemmän ajokokemusta, kun mitä mitä autokoulusta olisin saanu. Meillä iskä on opettanu kaikki ajamaan ja hyvin on opettanutkin. Teoriaa en tietenkään saanut niin paljon kuin mitä autokoulussa olisin saanut.

sama. Ja halvemmakskin tuli, kun systeri opetettiin samalla. Se on toki mua sen verran nuorempi, että ajoin sen kortin ite vasta 21-vuotiaana. Mutta väliäkös sillä. Nimenomaan toi ajokokemus oli kiva ja aika tärkeekin juttu. Ja inssi meni tietty ekalla läpi, niinku systerilläkin.
 
Weeboom sanoi:
No onhan toi nyt keskimäärin päivänselvä asia. Meinaatko nyt ihan tosissaan, että tavis-"ope" hakkaa tai on edes samalla tasolla vaikka 5-30 vuotta opettaneen ammattilaisen kanssa?

Eiköhän opetusluvalla saa ajokokemusta (keskimäärin) hiukan enemmän kuin autokoulun ~10 h, mikä nyt loppupeleissä ratkaisee. Ei se mikään suihkukone ole, mitään väliä kuka sitä opettaa, kunhan kokemus opettaa.
 
Siloposki sanoi:
mitään väliä kuka sitä opettaa, kunhan kokemus opettaa.

Tää on niin totta. Ja vaikka paljon ajoinkin kun isi opetti, niin tuntuu että vasta nyt oon oppinut ajamaan ja ajattelemaan asioita tarpeeksi. Ei se riitä, että osaa ne säännöt niin että kirjalliset menee läpi, niitä pitää myös osata käyttää ja soveltaa käytännössä. Ym ym. Valitettavasti joka päivä "palaa käämit", kun joku urpo ajaa puskurissa/ei käytä vilkkua/ei pysähdy suojatien eteen jne jne. :curs:
 
Arvid sanoi:
Eikö autokoulun tällöin pitäisi maksaa sen omaan kehitykseen osallistuville, eikä toisin päin? ;)
Autokouluun saatava "tutkimusmatsku" on kaikkien etua ajava juttu. Myös niiden autokouluttomien ja kortittomien. Lisäksi liikennesuunnittelussa aivan varmasti on käytössä noista tehtyjä tilastoja yms.
Siloposki sanoi:
Eiköhän opetusluvalla saa ajokokemusta (keskimäärin) hiukan enemmän kuin autokoulun ~10 h, mikä nyt loppupeleissä ratkaisee. Ei se mikään suihkukone ole, mitään väliä kuka sitä opettaa, kunhan kokemus opettaa.
Niin... Mutta tosta saa nyt sen kuvan että inssin jälkeen se oppiminen loppuu. Kokemus ennen inssiä voipi olla suurempi, mutta se että onko siitä hyötyä - oletettavasti huonon opetuksen taustoilla - inssiajossa tai sen jälkeen onkin eri juttu.

Noh, aurinko paistaa ja pian rikon vähän liikennesääntöjä :P
 
Weeboom sanoi:
Niin... Mutta tosta saa nyt sen kuvan että inssin jälkeen se oppiminen loppuu. Kokemus ennen inssiä voipi olla suurempi, mutta se että onko siitä hyötyä - oletettavasti huonon opetuksen taustoilla - inssiajossa tai sen jälkeen onkin eri juttu.

Njoo, no jos sovitaan että se ope on suurinpiirtein täyspäinen keskivertokuski?

nimim. opetuslupalainen jolle soiteltiin pari kk inssin jälkeen että haluunko osallistua "vuoden nuori kuljettaja"-kilpailuun (inssi oli suositellut) :D. En tosin päässy, kun on osui etelänreissu samaan aikaan.
 
Siloposki sanoi:
Eiköhän opetusluvalla saa ajokokemusta (keskimäärin) hiukan enemmän kuin autokoulun ~10 h, mikä nyt loppupeleissä ratkaisee. Ei se mikään suihkukone ole, mitään väliä kuka sitä opettaa, kunhan kokemus opettaa.

No siis just tuo! Mä en just tuon takia mennyt autokouluun, kun siellä ei saa ajaa läheskään niin paljoa, kun mitä opetusluvilla. Mä halusin oikeasti oppia hallitsemaan autoa kunnolla ja että mulle tuli ajaessa varma olo. Ja niinhän mulle tulikin. Inssissäkin sain kehut, että hyvin osaan käsitellä autoa. Mitään pilkunnussinta teoriaa (sikäli kai tärkeääkin:rolleyes: ) mä en opetellut niin paljoa, kuin mitä autokoulussa. Sen taisin myöntää jo aiemminkin.

Ja se pointti, mitä mä hain jo aiemmassa postissa oli se, että ei voi mennä yleistämään, että autokoulusta tulisi parempia kuskeja. Ajokokemusta on tosi vähän inssin jälkeen ja mulla yx kaveri ei edes uskaltanut inssin jälkeen lähteä yksin ajamaan kotiin, koska ei ollut ajanut vielä paljoa paskaakaan. :jahas: Joten mun piti ajaa auto kotiin ja kaveri kävi sit myöhemmin vielä parit ajotunnit autokoululla. :rolleyes: :jahas:

Mut varmasti on paljon niitäkin opetuslupalaisia, jotka olisivat hyötyneet enemmän autokoulusta kuin opetusluvista. Mut ei voi yleistää. Ja tuskinpa mä nyt olen ainoa poikkeus, joka on oikeasti hyötynyt ajoluvista. On meitä varmasti montakin. Ja kylläpä säästyi vanhemmiltanikin paljon rahaa, kun en mennyt autokouluun.

Ja mun mielestä autokoulujen pitäis ottaa käyttöön taas se, että opetataan kuinka renkaat vaihdetaan ja vaikka kuinka tarkastetaan öljyt. Etenkin naiset harvoin edes tietävät, missä öljytikku on. :jahas: Ja jos rengas puhkeaa, niin kuinka monen naisen tarvitsee pysäyttää joku auttamaan? :rolleyes: Nämä on perusjuttuja, mitkä jokaisen tulisi osata. Ennen nuo oli autokoulussa opetettu, mutta ei kai enää..
Varmaankaan kovin moni luvilla ajavakaan ei tuota opetusta saanut, mutta mä sain.

Sori jos tulee epäselvää tekstiä.. Olen 39,5 asteen kuumeessa.. :wall: :jahas:
 
Siloposki sanoi:
Eiköhän opetusluvalla saa ajokokemusta (keskimäärin) hiukan enemmän kuin autokoulun ~10 h, mikä nyt loppupeleissä ratkaisee. Ei se mikään suihkukone ole, mitään väliä kuka sitä opettaa, kunhan kokemus opettaa.
No keskimäärin ehkä joo. Näin opetusluvalla ajaneena voin nimimerkillä Teiden lohikääme avoimesti tilittää, etten kyllä uskalla vannoa että olisin ajanut ennen inssiä edes tuota kymmentä tuntia. Inssiin mentiin samalla sekunnilla kun edes laskennallisesti oli mahdollista olla ne pakolliset ajo- ja teoriatunnit pidettyinä.

Lähimmän kaveripiirin naisihmisistä kaikki me isin pikku prinsessat ollaan ajettu kortti iskäpiskän kanssa, ja voin kertoa, että jos maailmassa olisi mitään oikeutta, meiltä kaikilta lähtisi kortti välittömästi nyt heti. No okei, nykyään kulkee jo ihan hyvin, mutta siihen aikaan kun kortin sain käteen meni koko energia siihen kun miettii mikäköhän vaihde mahtaa olla silmässä, ja miten sen saa sieltä pois :D.

Kallishan tuo kakkosvaihe on, mutta kyllä se oli ihan hyödyllinen. Riippuu ehkä sitten paikasta, mutta kyllä meilla ainakin ajeltiin liukasradalla kolmisen tuntia, ja tien päällä kaksi. Täytyyhän sen autokoulunsedänkin palkkansa saada. Minä sain ainakin valita mitä siellä kakkosvaiheessa harjoitellaan, joten käytiin ajamassa kaikki kaupungin pahimmat risteykset ja taskuparkkeerailtiin keskustassa. Ainoa miinus oli se niljainen öljymössö, joka ei meinannut lähteä auton kyljestä millään.
 
Helsingin Sanomat sanoi:
Autokoulu-uudistus nostaa tuntuvasti ajokortin hintaa

Julkaistu: 14.6.2006 22:30
LEIF ROSAS

Autokoulu-uudistus nostaa tuntuvasti ajokortin hintaa

Nuorten autoilijoiden onnettomuuksia aiotaan vähentää laajalla kuljettajakoulutuksen uudistuksella. Liikenneministeriön ehdotuksen mukaan autokoulujen ykkösvaiheen pakollisten ajokertojen määrä nostetaan 30:stä 40:een. Opetusluvalla harjoittelevien olisi käytävä huomattava osuus ajo-opetuksesta autokoulussa.

Ajokertojen lisääminen tietäisi autokoulun ykkösvaiheen hintaan noin 240 euron korotusta. Liikenneministeriön arvion mukaan opetusluvalla ajavan olisi maksettava henkilöautokortista 360 euroa nykyistä enemmän.

Vastaisuudessa ajo-opetus aloitetaan entistä nuorempana. Autokouluun voi mennä 17-vuotiaana, ja yksityisopetuksen voi aloittaa 16,5-vuotiaana.

Uudistuksen taustalla on valtioneuvoston periaatepäätös liikenneturvallisuuden parantamisesta. Tavoitteena on saada liikennekuolemien määrä lähivuosina rajuun laskuun.

Rajuimmin puututaan opetuslupakäytäntöön. Vastedes yksityisen opettajan ja oppilaan on käytävä autokoulussa alkukoulutuksessa. Opettelujakson edetessä opettaja ja oppilas käyvät kaksi kertaa autokoulussa seurannassa, jossa varmistetaan opetuksen ja ajotaidon edistyminen.

Opetusluvan saamisen määräisi pätevyys, eivät perhesiteet. Opetusluvan voimassaoloaika pitenee yhdeksästä kuukaudesta kahteen vuoteen.

Liikenneministeriön hallitusneuvos Eija Maunu arvioi, että osa uudistuksista saadaan voimaan jo ensi vuonna.

Autokoulun ykkös- ja kakkosvaihe maksavat Helsingin seudulla yli 1 600 euroa. Opetusluvalla kortin ajaa joka kymmenes. Määrä on laskenut koko 2000-luvun.

Täydessä artikkelissa aamun Hesarissa Eija Maunu mainitsi lisäksi mm sen, että vaikka opetusluvilla ajaneet reputtavat kirjallisen kokeen keskimäärin useammin, ei inssiajojen reputuksissa tai myöhemmässä liikennekäyttäytymisessä ole tutkimuksissa havaittu eroa opetusluvilla ajokorttinsa suorittaneiden ja autokoulun käyneiden välillä.

Ainakin minun on pelkästään näillä perustein vaikea ymmärtää, miten tuo opetuslupalaisten "rankaiseminen" jopa 360 € hinnanlisällä olisi ok.

Vaikuttaa vahvasti autokoulujen liiton lobbaamalta kehitelmältä.

Edit: Sisältää uudistusesitys toki hyvääkin, kuten aikaisemman opettelun aloittamisen mahdollisuuden sekä tavoitteen liikenteen kuolonuhrien vähentämiseksi. Tällainen ratkaisukokonaisuus vaan ei minun mielestäni ole aivan oikea tapa lähteä asiaa viemään eteenpäin.
 
tähän voisin heittää tämmösen kyssärin.

voinko saaha korttiin lisäaikaa kun oon armeijjaan menossa 9.7? kortti menee elokuussa "umpeen". syy miksi en ole tuota käynyt on niinkin hyvä syy kun raha :) ilmeisesti noin 300 e menee tuohon. ja rahaa ei ole ollut kun en ole asunut kotona, oon opiskellut ja on pitänyt vielä syödäkkin :) opiskelutkin päättyi vasta nyt.
 
hehee meikäl on vissiin jo kuudetta vuotta väliaikanen kortti, kerran oon joutunu inssin ja kirjalliset uudelleen vetämään ku oli ollu kortti yli 6kk vanhana. jos nyt ens syksynä aikuisten oikeesti kävis sen kakkosvaiheen ajamassa vekepois.

Intissä kun oli ja opiskeli sen jälkeen niin ei sitä massia liiemmin ollu ajokorttiin kun ei sitä autoakaan aina ollu. nyt on vissin kaikenmaailman uusintamaksuja sun muita tullu maksettua jo yhen kakkosvaiheen verran mut eipähän tässä
 
Täyttä rahastusta toi on. Pitäisi yrittää ajaa toi pois ensi syksynä. Piti jo ajaa talvella mutta ei vaan saanut aikaiseksi, oli kaikenmaailman kiireitä. Tosin ei voisi vittu vähempää kiinostaa.
 
No onhan toi nyt keskimäärin päivänselvä asia. Meinaatko nyt ihan tosissaan, että tavis-"ope" hakkaa tai on edes samalla tasolla vaikka 5-30 vuotta opettaneen ammattilaisen kanssa?

Ei tarvitse olla nero opettaakseen auton toiminnan edes lähes normaalille ihmiselle. Liikennesäännöt tulisi jokaisen osata jo autokouluun mennessä = niitä ei tarvitse opetella tai sitten opettelee lukemalla ne. Joten kuka tahansa voi opettaa yhtä hyvin kuin "oikea opettaja". vrt. Minkä tahansa alan taitaja vs opettaja, miksei henkilö joka osaa asiansa osaisi opettaa sitä eteenpäin?
 
Back
Ylös Bottom