Autokoulun 2. vaihe (rahastusta)

kyllä se on minun mielestä rahastusta jo se ensimmäinenki vaihe. Justii kävin viemässä laitokselle paperit et faija alkais opettaa mua ni jostai kumman syystä piti sinnekki 79euroa maksaa:curs: että mihinhän seki raha sit menee
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyhyesti sanottuna autokoulun 2-vaiheessa opeteltiin niitä asioita, jotka oli kavereiden/faijan neuvomana opeteltu heti pari viikkoa inssin jälkeen...

Aihetta sivuten:
Myös +600e hinta siitä että saa B-korttipohjalla ajettua ison A:n on perkeleellistä rahastusta.
 
arvioivassa ajossa oli minulla pääteemana taloudellinen ajo..omalla autolla olin liikenteessä. opettaja siinä vieressä selitti koko ajan iha omia juttujaan aina irakin sodan taustavaikuttajista suomalaisen rekkamiehen ajokoulutussuunnitteluun. Olisin voinut vetää siinä varmaan korttelia ympäri, eikä äijä olisi huomannut yhtään mitään, eli jos haluatte hyvää poliittista ja yleismaailmallisiin ongelmiin kohdistuvaa keskustelua, menkää samaan autokouluun, kuin minä. taitaa tuohon kalliiseen hintaa sisältyä kohta:
-'hyvää' keskustelua 49,90e/h
 
Juupajuupa, pitäisi tämänkin neidin suunnata kesän aikana toinen vaihe suorittamaan. Liukkaan ja pimeän olen jo suorittanut ensimmäisessä vaiheessa. Pitääkö liukas mennä uudelleen suorittamaan? Jos sitten pääsykokeiden jälkeen kävis ihmettelemässä missä miten milloin :)
 
Rahastusta tuo on isolla R-kirjaimella!

Kannattaa ajaa se liukkaanrata autokoulun autolla, voi rumbata ihan sydämensä kyllyydestä, ei paljon paina vaikka vähän keilat koliseekin. ;)

Se teoriapuoli on täysin turha! Meilä sentään sisältyi silloin joskus vuosia sitten se taloudellisen ajon opetus. Eli ensin ajettiin omaan tyyliin 30 min lenkki ja sitten autokoulunopettajan neuvojen mukaan ja vertailtiin kulutusta. Tossa nyt oppi pari kikkaan (ois varmaan oppinu muutenkin) jolla voi sitten säästää rahaa bensanmuodossa jatkossa.

Eipä tosta nyt kuitenkaan menetettyyn rahaan nähden tuntenut paljon käteen saavan.
 
Vai rahastusta...

No onhan tolla hintaa, mutta eipä sitä osaa moni taloudellisen ja ennakoivan ajon alkeitakaan. Liukas ratakin on mainio harjoite, vaikka aika nyt ei varsinaiseen oppimiseen riitäkkään. Meillä ainakin selvästi painostettiin auton hyvin hallitsevia koko ajan ottamaan suurempaa tilannenopeutta jarrutuksiin ja väistöihin, kauhea huuto :D... Teoriatunnitkin oli varsin valaisevia monille. Tais mullakin olla joku 3-40000km olla alla ennen niitä, ihan hyvä tunti se silti oli.

Asian vierestä, jos saisin päättää, niin opetuslupasysteemi poistettaisiin käytöstä. Ei monesta ole opettamaan autoilua. Kallista tuo autoilukin on, yks 1500e on paskahailee kertalaakina.
 
Weeboom sanoi:
Asian vierestä, jos saisin päättää, niin opetuslupasysteemi poistettaisiin käytöstä. Ei monesta ole opettamaan autoilua. Kallista tuo autoilukin on, yks 1500e on paskahailee kertalaakina.

Tästä oon aivan samaa mieltä, ihmettelen miten moinen systeemi voi olla vielä käytössä. Opetus on varmasti laadukkaanpaa autokoulussa kuin faijan tai muun perheen jäsen antamana, auto koulussa sällit keskittyy edes vähän teoria tunneillakin.
 
Rontto sanoi:
Tästä oon aivan samaa mieltä, ihmettelen miten moinen systeemi voi olla vielä käytössä. Opetus on varmasti laadukkaanpaa autokoulussa kuin faijan tai muun perheen jäsen antamana, auto koulussa sällit keskittyy edes vähän teoria tunneillakin.
Ja minä. En olisi suostunut itse opetusluville ainakaan äidin kanssa, isän ajo-/opetustaitoja en epäile sillä hänellä itsellään on pitkä (ammatti)autoilutausta. Joka tapauksessa, edes perherauhan säilyttämisen nimissä autokoulu on hyvä vaihtoehto. Ja siellä ne ihmiset on ammattilaisia opettamaan autolla ajamista ja liikennekäyttäytymistä, ei pystymetsästä revittyjä taviksia jotka vaan ajavat autolla. Uskon, että autokoulun opettaja kiinnittää erilailla huomiota asioihin, on erilaiset kikat opettamiseen kuin "tee niin, sitten teet niin, sitten ohjaat..." ja viime kädessä oppiminen on tehokkaampaa. Tiedä sitten.

Kakkosvaiheesta olen kyllä sitä mieltä, että melko arvokkaita minuuttejahan nuo on, teoriaosuus oli ainakin meillä yhtä tyhjän kanssa. Katsottiin jotain kuvia ja video. Arvioivasta ajosta kyllä opin muutaman kikan, millä bensan kulutus pieneni pari litraa/lenkki mitä kaupungilla ajettiin.
 
MerZi sanoi:
Arvioivasta ajosta kyllä opin muutaman kikan, millä bensan kulutus pieneni pari litraa/lenkki mitä kaupungilla ajettiin.

Jos nyt pilkkua nusastaan, niin eiköhän se kulutus tippunut pari litraa per 100 kilsaa. Muussa tapauksessa teillä oli vitun pitkä lenkki tai sitten sulla oli ennen TODELLA raskas kaasujalka. :hyper:
 
Timba79 sanoi:
Jos nyt pilkkua nusastaan, niin eiköhän se kulutus tippunut pari litraa per 100 kilsaa. Muussa tapauksessa teillä oli vitun pitkä lenkki tai sitten sulla oli ennen TODELLA raskas kaasujalka. :hyper:
Tietenkin noin. Mulla ei nyt oikein ilmeisesti tää ajatuksenjuoksu/ulosanti pelaa.
 
Taisipa tulla itelle kakkosvaihe kalliimmaksi kuin ykkösvaihe opetusluvilla, kun polkimet ja kaikki oli jo valmiina. Lisäksi siinä taloudellisessa ajossa ei ollu sillä "ohjaajalla" mitään sanomista ensimmäisen kierroksen jälkeen, kun osasin jo ne asiat. Taisi jopa desin/100km viedä vähemmän tokalla lenkillä. Sekin johtui siitä, että oli jo tuttu reitti niin osasi ennakoida paremmin. Ja vielä niin hienosti suunniteltu se juttu, että piti kolmena päivänä ajaa matka-ajoa yhteensä yli 300km.
 
Rohkenen kyllä olla eri mieltä tossa opetuslupa-asiassa!

Mun mielestä se on oikein mainio vaihtoehto ainakin niille, joilla on jo liikennekokemusta karttunut esim. kevarilla ajaessa. Ite tossa vuodenvaihteessa ajelin opetusluvalla pari kolme kuukautta kunnes tammikuussa syntymäpäivänäni pääsin ekalla teorian ja inssin. :rock:

Ei mulla edes menny mitenkään hermot, ku äiti jotain siinä vieressä inisi. Että ei edes perhesuhteet kärsiny. ;)

Ei olis kyl kauheesti napannu istuskella autokoulussa kuuntelemassa pääpiirteittäin sitä samaa löpinää, mitä kevarikoulussakin. Liikennesäännöt oli kuitenki hallinnassa ja silleen, ni tää opetuslupa oli aika luonnollinen valinta. Ei se kyllä varmasti kaikille oo järkevä vaihtoehto, siinä oon samaa mieltä.
 
-Lauri- sanoi:
Ei se kyllä varmasti kaikille oo järkevä vaihtoehto, siinä oon samaa mieltä.
Kaikki ei todellakaan ajattele yhtä "kypsästi" näitä asioita, ei opettaja = vanhempi, saati sitten nuori joka harjoittelee ajamista. Toit esille mielestäni hyvän pointin siinä, että monelle, joka on 16-vuotiaana ajanut piikkikortin, on ehtinyt jo kertyä ajokokemusta ja näkemystä liikennekäyttäytymisestä. Nuorella joka lähtee tyhjästä auton rattiin vanhemman opastuksella, näin ei ole.

Tiedän muutaman opetuslupatapauksen, joiden ajoharjoittelua kauhulla seurasin sivusta. Toki asioilla on aina puolensa ja puolensa, onnistuneita ja epäonnistuneita kuskeja tulee varmasti samalla tavoin autokoulun käyneistäkin, ei se takaa sitä että olet "hyvä kuski".

Mielenkiintoinen keskustelu, tosin luisunut alkuperäisestä aiheestaan jo aika kauas.
 
MerZi sanoi:
Arvioivasta ajosta kyllä opin muutaman kikan, millä bensan kulutus pieneni pari litraa/lenkki mitä kaupungilla ajettiin.

Saman arvioivan ajon tavan voi oppia vaikka lukemalla yhden artikkelin, ja kokeilemalla itse käytännössä. Periaatteet ovat kuitenkin simppeleitä. Itselläni taisi tippua jonkun 1,5l/100km kulutus tuossa toisella kierroksella mutta se olikin sitten semmoista mummo-köröttelyä että en varmasti sillä tyylillä normaalisti ajele.

Kakkosvaihe=Rahastusvaihe=:kakka:
 
Eiköhän sen inssiajon tehtävä ole katsoa osaako tyyppi x ajaa sitä autoa vai ei. Jos siitä pääsee läpi, niin ei voi olla tumpelo kuski tai sitten se inssisetä ei osaa tehtäviään. Ja väitän että nuo inssisedät on aika tarkkoja kuitenkin läpi Suomen, vaikka niitä kovia tornihuhuja 10 minuutin ajoista ja Nesteellä pullakahvilla käynnistä aina välillä kuuleekin. :D
 
Timba79 sanoi:
Eiköhän sen inssiajon tehtävä ole katsoa osaako tyyppi x ajaa sitä autoa vai ei. Jos siitä pääsee läpi, niin ei voi olla tumpelo kuski tai sitten se inssisetä ei osaa tehtäviään. Ja väitän että nuo inssisedät on aika tarkkoja kuitenkin läpi Suomen, vaikka niitä kovia tornihuhuja 10 minuutin ajoista ja Nesteellä pullakahvilla käynnistä aina välillä kuuleekin. :D

Inssin kun uusii tarpeeksi monta kertaa läpi pääsy helpottuu, ainakaan en ole kuullut kenenkään jääneen ilman korttia parin uusinnan jälkeen. Tuskin olematon ajotaito parilla lisä ajotunnilla niin paljoa paranee.
Kirjallisen kokeenkin olen kuullut muuttuvan suulliseksi kun tarpeeksi monta kertaa kämmää, tiedä sitten onko:anssi: .

Vaikka on Suomessa homma paljon paremmalla mallilla kuin monessa muussa paikasa.
 
-Lauri- sanoi:
Rohkenen kyllä olla eri mieltä tossa opetuslupa-asiassa!

Mun mielestä se on oikein mainio vaihtoehto ainakin niille, joilla on jo liikennekokemusta karttunut esim. kevarilla ajaessa.

Ei olis kyl kauheesti napannu istuskella autokoulussa kuuntelemassa pääpiirteittäin sitä samaa löpinää, mitä kevarikoulussakin. Liikennesäännöt oli kuitenki hallinnassa ja silleen, ni tää opetuslupa oli aika luonnollinen valinta. Ei se kyllä varmasti kaikille oo järkevä vaihtoehto, siinä oon samaa mieltä.
Täysin samaa mieltä tässä kohtaa. Naurettavaahan se on mennä autokouluun opettelemaan asioita jotka on pitänyt olla jo pari vuotta hallussa. Kyl se niin vaa mun mielest on et opetuslupasysteemi on todella hyvä juttu, toiset(suurin osa) vaan tarvii sen perusteellisemman opetuksen autokoulusta.
 
Rontto sanoi:
Inssin kun uusii tarpeeksi monta kertaa läpi pääsy helpottuu, ainakaan en ole kuullut kenenkään jääneen ilman korttia parin uusinnan jälkeen. Tuskin olematon ajotaito parilla lisä ajotunnilla niin paljoa paranee.
Kirjallisen kokeenkin olen kuullut muuttuvan suulliseksi kun tarpeeksi monta kertaa kämmää, tiedä sitten onko:anssi: .

Vaikka on Suomessa homma paljon paremmalla mallilla kuin monessa muussa paikasa.

Eiköhän sama päde yhtälailla autokoulussa kävijöihin? Aika taavetti saa vissiin olla ettei Suomessa ajokorttia saa.
 
Rontto sanoi:
Tästä oon aivan samaa mieltä, ihmettelen miten moinen systeemi voi olla vielä käytössä. Opetus on varmasti laadukkaanpaa autokoulussa kuin faijan tai muun perheen jäsen antamana, auto koulussa sällit keskittyy edes vähän teoria tunneillakin.

P****:n v***t. Toi kortinsaanti on tehty hiukan vaikeaksi täällä byrokratian luvatussa maassa, vrt Englanti, jenkit. Väitän että onnettomuustilastot ei paljoa heilahtais, jos jokainen sais itte opetella ajamaan, kolmio perään & menoksi. Sais vaikka ajaa kotikunnan alueella kuten pärrän harjoitteluluvalla. (tietysti kunnon sanktiot jos jotkut lippispäät sikailisi, esim. lykkyä kortin saantiin 3 v.)

Edit: ja ei riipu opetetaanko opetusluvalla vai autokoulussa, vatipäitä aina riittää (jotka sitten karsiutuvat joukostamme luonnollisen poistuman kautta ennen pitkää).
 
Back
Ylös Bottom