Autokoulun 2. vaihe (rahastusta)

Liittynyt
2.6.2005
Viestejä
124
Ikä
38
noh nii, eli rupee olee noin pari vuotta siitä kun inssin ajelin ja nyt sitten oli kakkosvaihe tuossa viime viikolla. oli pakko mennä kun kortti menee umpeen ensi viikolla. ensin liukkaankelin rata-ajelu 60euroa ja sitten pelkästään autokoululle 190e pelkästä paskanpuhumisesta ja pullakahveista. 2. vaiheen teoria oli 17minuutin pitunen keskustelu mitä positiivista ja mitä negatiivista olette kortin saatuanne huomanneet liikenteessä. Täysin uskomatonta pa**aa, ja sitten vielä liukkaankelin rata tosiaan 60e siitä, että pääsee muutamen kerran telomaan oman autonsa jossain liukkaalla pelti/öljy radalla. Silloinkin radalla oli niin monta suorittajaa, ettei saanut kuin muutaman kerran radalla kurvailla. Hieman on rahastuksen makua, ja mielestäni täysin turha asia koko 2. vaihe..:curs:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tavallaan se oli tosiaan turha.
TYkkäsin kuitenkin ihan helkkaristi käydä sen (Pasilan autokoulu, aivan loistavaa) varsinkin kun isi opetti mut sillon pari vuotta sitten ajamaan, enkä koskaan käynyt "oikeilla" ajotunneilla. Ja kyllä mulla ainakin mukaan tarttui juttuja, jotka oli unohtuneet tms (kuten se, että kun hirvi tulee tielle 80km tuntivauhdilla, ei mitään ole tehtävissä:D ). Meitä oli liukasradallakin niin pieni ryhmä, että päästiin kyllä rälläämään oikein kunnolla.
Ja meillä oli kyllä monen tunnin istunto toi teoria, eikä mikään 17 min. humpuukikeskustelu..
 
Sain itse aikanani ajokortin lokakuun alussa Oulussa,
eli edessä oli puolisen vuotta liukastelua Oulun jäisillä ja lumisilla teillä. Minkä jälkeen sitten piti mennä harjoittelemaan liukkailla ajoa. Kyllä tuntui fiksulta.
Ehkä sillä kurssilla olisi ollut käyttöä ennen talvea, mutta ei, sehän ajetaan tietyn aikaa kortin saannin jälkeen.

Eiköhän autokouluun tule vielä kolmaskin vaihe, jossa ei ole ajotunteja, ei opastusta, ei oppitunteja, kunhan maksetaan vaan.
 
Ihan rahastusta on kyllä. Maksoin 2002 vielä 72 euron sanktiomaksun siitä että saisin 2 vuotta jatkoaikaa, kun en saanut kakkosvaihetta aioissa suoritettua. Olin 2001-2002 armeijassa, ja kuka käyttää lomansa kalliisiin autokokeisiin?

Sisältö oli kyllä ihan liian vaatimaton verrattuna maksuihin. Vaikea järjestää sitäpaitsi, eihän kenelläkään ole aikaa tuollaiseen. Suosittelen että kakkosvaiheen suorittaa heti kun kortti on ollut 6kk.
 
En muista mitään oppituntia 2. vaiheesta. Varmasti sellaisella olen kuitenkin istunut.

Ajo-osuudessa heitin pari likkaa autokoulusta konttorille tekemään kirjallista koetta ja puol tuntia myöhemmin hain ne sieltä. Siinä se.
Jotain ihme kulutusviertailua piti suorittaa, demonstroida kuinka suurin osa kuskeista kiihdyttää liian hitaasti ja siksi löpöä kuluu. No mullahan se kulutus oli pienempi ekalla lenkillä jonka omalla tyylilläni ajelin :D

Ihan täyttä paskaa siis jos minulta kysytään, toisaalta opettaja sano mulle 2 minuutin jälkeen että kyllähän sä ajaa osaat ei tässä muuta. Ehkä se on hyödyllisempi niille joilla ei kilometrejä ole siunaantunut tai muuten ei homma luista.
 
Ämmbee sanoi:
Ihan rahastusta on kyllä. Maksoin 2002 vielä 72 euron sanktiomaksun siitä että saisin 2 vuotta jatkoaikaa, kun en saanut kakkosvaihetta aioissa suoritettua. Olin 2001-2002 armeijassa, ja kuka käyttää lomansa kalliisiin autokokeisiin?

Sisältö oli kyllä ihan liian vaatimaton verrattuna maksuihin. Vaikea järjestää sitäpaitsi, eihän kenelläkään ole aikaa tuollaiseen. Suosittelen että kakkosvaiheen suorittaa heti kun kortti on ollut 6kk.

Samaa mieltä. Kakkosvaihe kannattaa käydä heti kun mahdollista, vaikka lopullista korttia ei heti saakaan. Itselleni kävi niin, et tein pienen hölmöyden kolme kuukautta ennen umpeutumista. Ja alkoi intti. Piti sitte maksaa itseni kipeäksi ensin lisäajasta, ja inssiajo pitää käydä vuoden sisällä.
 
Joo aika turhaa oli, 60e rata, siel oli ihan jees ja autokoululle 230e jostain. Teoria tosiaa oli jotain kolareist puhumist yms, jotka käytii jo silloin autokouluaikaan,
 
Itselläni sattui tuo 2. vaiheen suoritus aikanaan keskelle talvea, ja lunta oli niin paljon, että rataa ei voitu käyttää, joten suoritus oli pimeänajoa maantiellä.... siis todella rahastusta.
 
Mä kävin kaupassa, ja ostokset makso 24,80€. Rahastusta.

Laadunvarmistuksesta kukaan täällä ei varmaan ole kuullut?
 
Täysin turha, koska tuota ei voi edes reputtaa.
Eniten vitutti kun se opettaja neuvoi ja huomautti että ne ja ne asiat olisi parannettavaa ajossani, vaikka kilometreja oli reilusti ja ajoin varmasti tarkkaavaisemmin silloin kun nyt. Luulis että sais edes vähän perseen nuolentaa tolla hinnalla.
 
Mullakii olis autokoulun 2.vaihe edessä... Kortti ollu vuoden ja oikeesti pelkkää rahastustahan toi 2.tuntuu olevan.:curs: Täällä missä mä asun ni siitä huvista saa pulittaa ilman liukastakii 300e!!! Olis pitäny ajaa sillo kortti ku asu Helsingissä -> kilpailu tuonu vähän hintoja alemmas..No, mutta pakko mikä pakko. Onneks on sentää oma auto ettei siitäkii tarvi vielä maksaa!
 
Aika turhalta hommalta tuntui. Muistaakseni joku lenkki heitettiin autolla opettajan kanssa ja liukkaan kelin radadalla pari kierrosta. Teolria tunneista en muista mitään, kai niitä kuitenkin oli.
Liukkaalla ajoa on autokoulussa ylipäätään aivan liian vähän, muutamassa kierroksessa yli liukkaalla radalla ei opi mitään liikenne tilanteita varten.

2. vaiheena pitäis olla inssiajon tyyppinen ajokoe joka pitäis myös läpäista, jos todellista hyötyä haettais. Kortillisia huonoja kuitenkin liikenteessä kuskeja riittää, joillan on vähän ajokokemusta ja jotkut on niin puupäitä ettei niille pitäis antaa ollenkaan autoa.
 
Mä kävin noin 8 kk sen jälkeen kun sain kortin. Sain ajella autokoulun autolla radalle 100 kilsaa, kun vaan otin yhen neidin mukaan kans. Pärtsäiltiin kahestaan sinne radalle sitte. :D Päästiin radalle, jossa vedettiin perusjarrutukset ym. ja kaarreajo käkkärillä. Lisäksi kävin vielä pimeän ajon samalla. Hohhoijaa, rahaa meni yht. varmaan reilut 300 ja käteen ei jääny hirveästi. Teoriakin oli unettavaa jaarittelua. Olihan se ihan hauska rälläillä uudella autolla mutta aika kalliksi tulee. Törkeen hintaista verrattuna siihen mitä 2. vaiheesta saa vastineeksi rahoilleen.

Käykää ajoissa pois alta niin ei tarvi säätää.
 
ja tuossa teoriatuntien päätyttyä kysäisin piruuttani, että onko 2. vaiheen käyneillä mahdollisuutta päästä autokouluni järjestämiin jokavuotisiin ilmasen viinan bileisiin börssiin.. luulisi sentään tuolla rahalla pääsevän, mutta turhaan
:whip:
 
Ajoin 2-vaiheen autokoulun autolla. Ihan fiksusti tehty kun ei maksanut kyseisessä puljussa ylimääräistä eikä tarvinnut pelätä auton hajoamista. Rahastusta silti koko paska saatana. Inhoan autolla ajamista muutenkin, johtuu varmaan siitä että ajan autoa noin 6kk välein ja aina taidot ruosteessa ja pelottaa... :(

e.typo
 
Itse ajoin pimeänajon, liukkaankelin ja toisen vaiheen samalla kertaa kun kortti oli ollut jotain vuoden. Oli kyllä täysin turhaa... ja kallista.

Jos se ajokortti on ollut jo vuoden niin kyllä siinä jokainen osaa jo ajaa kohtuu hyvin. Aivan järjetöntä rahastusta.

Milläs tuota toista vaihetta muuten perustellaan?
 
Itse ainakin jouduin jo 1. vaiheessa käymään siellä liukkaalla radalla luistelemassa. Silloin keskityimme suurimman osan ajasta käsijarrukäännöksiin ja huudeltiin "whiiiiiiiiii!!" kun pyöri oikein lujaa. 2. kerralla piti vaan itse löytää tiensä sinne liukkaalle radalle ja sieltä pois, paikan päällä paljon odottelua että pääsee ajamaan 50 metriä eteenpäin. Pois mennessä piti pummata kyytiä tuntemattomalta ihmiseltä jos ei itse sattunut vaikkapa omistamaan autoa niinkun suurin osa opiskelijoista tuskin omistaa siinä iässä. Pimeäajotkin hoidin pois alta jo ennenkun koko korttia omasin, 2. vaihe ajot liukkaalla radalla tuntui todella turhalta.
Vaikka meillä on reilusti vaikeammat ajokelit kuin monessa maassa, joissain asioissa mennään kyllä jo turhan rahastuksen puolelle, niinkuin nuo "miltä nyt tuntuu" teoriatunnit. Kyllä se vähän hävetti kun muistaakseni halusivat ne opetusvihkoset takaisin ja olin piirtänyt ne täyteen palmupuita.

Siellä liukkaanradan tuntumassa oli vielä joku vänkä onnettomuusmuseo jossa vietimme jonkun tunnin. Oli siellä parit mielenkiintoiset asiat. Tiedänpä miltä tuntuu törmätä 40 kmh vauhdilla seinään ja miten pitää kiivetä autosta ulos jos se sattuu tököttämään maassa ylösalasin ja minä olisin jostain syystä vielä akrobatiakunnossa.

Kyllä ihan kannatan tarkkuutta siitä että uudet kuskit eivät ole vaaraksi muille liikenteessä, etenkin kun Suomen kelit nyt on mitä on ja autotkin usein vanhoja, kevyitä ja matalia paskoja joilla on liukkaalla vaikea saada tiestä otetta (ainakin oma...), mutta kyllä oli aika reilusti muistaakseni autokoulussa turhaa aikaa ja koko prosessi on kallis kuin synti.
 
Tänä kesänä pitäs itsekin käydä pöristelemässä 2. vaihe..ärsyttäähän se toisaalta maksaa siitä mutta kun se on määrätty käytäväks niin sillon se on käytävä:) vaikka turhalta kyllä tuntuukin....
 
SerialLoser sanoi:
Eiköhän autokouluun tule vielä kolmaskin vaihe, jossa ei ole ajotunteja, ei opastusta, ei oppitunteja, kunhan maksetaan vaan.

vittu en kyl yhtää ihmettelis vaikka tulis, vähä lisää tällästä paskaa, kyl suomes sitte osataan

edit: kakkosvaihe siintää ittel
 
Back
Ylös Bottom