Autoimmuunisairaudet ja ruokavalio

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mari91
  • Aloitettu Aloitettu
Ketju on tarkoitettu wannabe-lääketieteelliseen spekulointiin, joten jos aihepiiri aiheuttaa harmaita hiuksia ja verenpaineen nousua, voit siirtyä suoraan seuraavaan topiciin. ;)

Onko kellään tietoa tai kokemusta ruokavalion ja autoimmuunisairauksien yhteydestä? Gluteenitonta/viljatonta ja (osittain) maidotonta näytetään suomenkielisillä sivuilla mainostettavan, mutta aika ristiriitaista tietoa löytyy kaikkineen netistä. Mikä teidän käsitys on?

Mulla on ihottumaa, joka saattaa kuulemma johtua siitä että "elimistö hyökkää itseään vastaan" ja kilpirauhasen liikatoiminta ja lähisuvussa on mm. reumaa, niin aatelin että voiskohan jotakin tehdä ettei näitä kertyis enää lisää.
Jotain hämäriä vatsaoireita on myös, jotka oon liittänyt vahvimmin gluteeniin ja laktoosiin (lisäksi fodmap-ruokavalio käytössä). Myös iho näyttäisi reagoivan gluteeniin.
Mietin vaan onko näillä asioilla yhteys ja jos on voisiko asialle tehdä jotakin?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Minulla on selkärankareuma ja ainut joka pitää reumatulehduksen kurissa on täysin gluteeniton ruokavalio. Noin 3 kertaa olen kahden vuoden aikana sortunut syömään pullaa/pizzaa ja joka kerta pirunmoiset reumakivut ovat iskeneet päälle ja kestäneet viikkoja. Myös runsas D-vitamiinin nauttiminen auttaa. Reumalääkäri sanoi suoraan, että suomalainen lääketiede ei tätä myönnä mutta hän suosittelee gluteenitonta ruokavaliota, koska se on auttanut hänen potilaita.

Autoimmuunisairaudet :: Terveyskirjasto

Autoimmuunisairaus ei altista toiselle autoimmuunisairaudelle, etkä voi elintavoilla ehkäistä autoimmuunisairauksia. Ne tulee jos on tullakseen. Miulla tuli aivan välittömästi aloittajan aloituksesta mieleen, että nyt on vähän lueskeltu nettiä ja raksittu monta diagnoosia, mitkä vähänniikusopii(tm). Trendikästä.

Mulla ittellä selkärankareuma, ja onhan noita eri ruokavalioita tullut testailtua. Jos nyt kovin palavasti haluaa selvittää mitkä ravintoaineet aiheuttaa ongelmia, niin vinkkiä toteutukseen esim. täältä:Selkärankareuma ja ruokavalio. Mutta varovaisen uteliaastihan netistä bongattuihin ruokavalioihin kannattaa suhtautua. Mun ohje näissä ruokavaliokokeiluissa on yleensä tämä: kokeile, ja jos se toimii sinulla, pidä se. Tietysti sillä reunaehdolla, että ei ehkä kannata itselleen minkään välttämättömän ravintoaineen puutostilaa kuitenkaan tarkoituksella järjestää.

Kiitos vastauksista.

"Varovaisen utelias" on hyvin sopiva ilmaus. Enkä ruksittele itselleni ylimääräisiä diagnooseja, vaan nämä alotusviestissä mainitut on ihan lääkärin toteamia. Ja nämä tähän asti havaitut ruokaepäyhteensopivuudet on itse käytännössä kokeiltuja. Ymmärsin vaan että ihmisellä voi olla geneettinen alttius autoimmuunisairauksiin yleensä, taikka sitten vaan yksittäisiin (tässäkin tapauksessa siis sukurasitetta), mutta olenko ihan hakoteillä?

Mielenkiintoinen aihe, johon ei varmasti ole yhtä oikeaa vastausta. Saamme vanhemmiltamme joukon geenejä, joista erilaisia (tai samanlaisia) alleeleja kummaltakin vanhemmalta. Muun muassa nämä alleelit vaikuttavat paljon siihen sairastuuko jälkeläinen vaiko ei. Jotkut alleelit voivat esimerkiksi aiheuttaa varman sairastumisen, jos ne ovat ns. resessiisiviä alleeleja ja ne esiintyvät pareittan, mutta samaiset alleelit eivät välttämättä sairastuta, jos niillä on dominoiva alleeli parinaan. Eli ihmiset usein kantavatkin erilaisia geenejä, jotka voivat aiheuttaa sairauksia ja siihen aiheuttaako kyseinen geeni yksilölle sairauden vai ei, voi varmasti omillla elintavoillaan vaikuttaa.

Gluteenittomuudesta ja maidottomuudesta on tosiaan paljon ristiriitaisia näkemyksiä, mutta näyttö niiden haitallisuudesta on ainakin toistaiseksi melko vähäistä, joten ei kannata suoralta kädeltä uskoa ihan kaikkea hömppää mitä itseoppineet tohtorit tuolla netissä laukovat. Pakko ihan vaan esimerkiksi ottaa Sami Sundvik, joka on vahva gluteenittoman ja maidottoman ruokavalion kannattaja. Aina kun häneltä kysyy perusteluita mielipiteisiinsä, niin vastaus on, että kokeile ja jos jotain perusteluita saa niin ne ovat, että gluteeni on yhdistetty jo 60 erilaiseen sairauteen. Linkkiä näihin tutkimuksiin ei tietenkään mieheltä heru. Mielestäni omat mielipiteet on kuitenkin aina pystyttävä perustelemaan, eikä suoralta kädeltä heitellä ihan mitä sattuu. En myöskään väitä, etteikö esimerkiski gluteenittomuudesta apua joillekin olla, mikään syntipukki se ei autoimmuunisairauksiin tai vatsavaihoini ole. Itse olen tästä hyvä esimerkki. Gluteeniton tai ei, maidoton tai ei, vatsavaivat on ja pysyvät. Onneksi saan ne todella hyvin kuriin juuri itselleni sopivalla ruokavaliolla. Nämä ovat usein sellaisia uskon asioita, jotka tuovat joillekin hetkellisen helpotuksen ja turvallisuuden tunteen, mutta alkuhuuman jälkeen huomataankin, että ei asia ollutkaan ihan näin yksinkertainen. Tarpeeksi kun uskoo johonkin tiettyyn asiaan, niin sen kuvittelee olevan se oikotie onneen.

Tuttavapiirissä muutamia henkilöitä, jotka ovat sanoneet hyötyneensä maidottomuudesta, toinen reumaoireiden ja toinen iho-oireiden suhteen. Toisella ainakin on myös keliakia ja siis sitä myöden gluteeniton ruokavalio, toisellakin muistaakseni on keliakia (tai sitten hän vain Reumaliiton suosituksesta jätti viljat pois). Ja retkahduksista (juhlat yms.) tulee kuulemma heti oireita.

Oli tieteellistä tai ei, niin mikset kokeile? Eihän tuossa mitään menetä, jos ei jostain syystä mitään saakaan.

---Itse olen tästä hyvä esimerkki. Gluteeniton tai ei, maidoton tai ei, vatsavaivat on ja pysyvät. Onneksi saan ne todella hyvin kuriin juuri itselleni sopivalla ruokavaliolla.
Jep, kaikille ei sovi samat jutut. Ihan mielenkiinnosta, millasta ruokavaliota sitten noudatat? :)

Oli tieteellistä tai ei, niin mikset kokeile? Eihän tuossa mitään menetä, jos ei jostain syystä mitään saakaan.
Saatanpa kokeillakin, mutta ensin haluan vähän lisää tietoa.

Käytännössä ruokavalioni koostuu yksinkertaisista aterioista eli en tunge kaikkea mahdollista samalle aterialla ja pyrin pitämään ateriat melko suurina, koska pienet ateriat eivät sovi itselleni yhtä hyvin. Ruokavalio ei siis ole gluteeniton, eikä maidoton mutta sokeriton pääosin kyllä.

Saatanpa kokeillakin, mutta ensin haluan vähän lisää tietoa.

Me not get it. :)

Interverkosta "luotettavan" - varsinkin tällaisen ehkä hömppäpömpän "tieteen" suhteen - tiedon löytäminen on varmasti melkoisen vaikeaa. Toinen juttu on se, että jokaisen ihmisen elimistö on melko varmasti aika uniikki kapistus. Se mikä yhdellä "toimii", ei ehkä toisella toimikaan. Ja siihen placebot päälle. :)

Sikäli, että sinulla on joitakin vaivoja, joihin etsit ratkaisua, ihmetyttää, mikset oikeasti kokeile. Jo kuukauden päästä huomaat, auttoiko muutos mihinkään, ja vastaavasti, kun palaat vanhaan, yhtä lailla huomaat mahdollisen muutoksen huononmpaan. Saat siis ehkä "ilmaiseksi" oikean tiedon elimistösi toiminnasta, joten hämmästyttää, että arvot "tiedon" kanssa. Yhtä luotettavaa vastausta kuin oma kokemus, et oletettavasti saa mistään muualta. (Joskin ruokavalion suhteen on valtavasti variaatioita, joten rajaaminen ei välttämättä ole kovin helppoa.)

Tulevaisuuden vähäisempiä vaivoja ei kokeilemalla voi tietenkään ennustaa. Siinä pitää luottaa "tietoon".

Vieraissa, ymmärrän pointtisi. Tarkoitin vaan että en nyt heti tällä sekunnilla heivaa kaikkia rahkapurkkeja jääkaapista roskikseen, vaan imo tämä vaatii vähän ajatus- ja googlaustyötä ennen kun edes selviää a) miten ruokavaliota kannattaisi kokeilla rajata, koska kuten itsekin sanoit, variaatioita on paljon ja b) mitä ihmettä sitä sitten söis. :D (Ja disclaimerina en toki odota varsinkaan tästä keskustelusta saavani kaikenkattavia vastauksia, vaan halusin vaan herätellä keskustelua aiheesta. :))

Autoimmuunisairaudet :: Terveyskirjasto

Autoimmuunisairaus ei altista toiselle autoimmuunisairaudelle, etkä voi elintavoilla ehkäistä autoimmuunisairauksia. Ne tulee jos on tullakseen. Miulla tuli aivan välittömästi aloittajan aloituksesta mieleen, että nyt on vähän lueskeltu nettiä ja raksittu monta diagnoosia, mitkä vähänniikusopii(tm). Trendikästä.

Taipumus + altistuminen. Ikävä vain ettei sitä tiedä etukäteen mihin on taipumus ja mihin altistuminen sen laukaisee.

Ja meikäläiseltä löytyy autoimmuunisairaus ympäristötekijän laukaisemana. Vaan eipä ollut keuhkosyöpä kuten aluksi epäiltiin... joten kaikesta huolimatta ihan tyytyväinen tämän kanssa vaikka ajoittain raivostuttaakin.

Mitä ravintoon tulee niin kyllä se vaikuttaa siihen miten seuraava päivä menee. Esimerkiksi tavallista suuremman suolan ja sokerin käytön huomaa välittömästi oireissa. Vaan eipä siitä ihmeemmin ressiä kannata ottaa, kohtuudella vaan kaikkea.

Näistä tosiaan vähän turhan helposti tehdään sellaisia uskon asioita. Kun lukee netistä juttua tästä aiheesta niin ei voi olla törmäämättä mitä kummallisimpiin ajatuksiin ja uskomuksiin, joita ei aina kannata ottaa ihan tosissaan. Jotkut ovat luopuneet kaikesta kivasta ja ovat muuttaneet johonkin keskelle lappia, jossa he syövät vain villivihanneksia ja itsekalastettua muikkua vaan sen takia, että ne uskovat sen olevan se oikea tapa toimia, koska ihminenhän on aina elänyt niin. Viimeistään tässä kohtaa pitäisi mielestäni miettiä, että mitä sitä elämältään oikein haluaa. Elätkö mieluummin saatanan tylsää elämää jossain hevonperseessä vain sen takia, että pysyisit terveenä mahdollisimman pitkään vai valitsetko sen kultaisen keskitien, jolloin elämään mahtuu muutakin kuin luomuruokaa ja paljasjalkakävelyä. No, tuo oli tietysti hyvin kärjistetty esimerkki, mutta pointti oli se, että kannattaa ihan oikeasti kokeilla mikä itselle toimii parhaiten, eikä luopua jostain yksittäisestä pahasta vain sen takia, että se on joidenkin mielestä pahasta.

Mielenkiintonen keskustelun aihe. Itselläni myös selkärankareuma, ja tällä hetkellä aika vitun huono vaihe menossa. Mutta asiaan, elikkä henk koht olen huomannu semmosen asian aikojen saatossa että lähes kaikki kotimaiset viljatuotteet (ruis vehnä ohra kaura) pahentaa jonkin verran tilannetta.
Pahin on ihan perus vehnä, aiemmin tein esim ruskeat kastikkeet tai lätyt tavalliseen vehnäjauhoon ja viimmeistään seuraavana päivänä olo ei ollut mikään maailman paras. Joten vaihdoin ne täysjyvä graham jauhoon joka ei aiheuttanut läheskään niin pahoja oireita, joskus jopa täysin oireeton käytettyäni sitä. En siltikään syö mainitsemiani ruokia kun korkeintaan kerran viikossa mutta ihan näin esimerkkinä muutoksen ei tarvi olla isokaan jos se toimii.
Ruista en käytä oikeastaan ollenkaan, se pistää närästään välillä aika pahasti ja ohran kanssa sama homma.
Kaura sopii ehkä parhaiten kropalleni siitä en ole huomannut saavani juuri mitään oireita, korvasin aikoinaan vehnä ja ruisleivät kauraleivillä se tuntui toimivan.
Maissista tai riisistä en o koskaan hirveesti välittäny, ei ole vaan maistunu ei siinä sen kummempaa syytä.
Maitotuotteiden vaikutuksesta en osaa sanoo mitään kun on ollu maitoallergia kakarasta lähtien. Paitsi että maito on myrkkyä :urjo:
Tavallisen sokerin olen korvannut lähes kokonaan hunajalla. Sitä tulee joskus vedettyä ihan lusikalla jos makeen himo iskee. Ja tiedän jonku mielestä ehkä hieman outoa, olen kyllä saanut kuulla asiasta.
Aika paljo tulee vedettyä ihan vaan perunaa ja lihaa eri muodoissa. Salaattia silloin tällöin ja aika paljo tulee juotua vettä päivän aikana.

Että jos ruokavaliotaan haluaa muuttaa niin ei se välttämättä vaadi mitään totaalikieltäytymistä jos pienetkin muutokset toimii. Kokeilemalla se selviää.
Yllytin muutaman kaverin kokeilemaan ruokavaliotani ja kokeilun jälkeen molemmat (uros ja naaras ei kummempia sairauksia) jätti lähes kaikki maitotuotteet ja vehnän pois ruokavaliosta ihan vaan kun olo tuntui kevyemmältä ilman niitä.

Jotain hämäriä vatsaoireita on myös, jotka oon liittänyt vahvimmin gluteeniin ja laktoosiin (lisäksi fodmap-ruokavalio käytössä). Myös iho näyttäisi reagoivan gluteeniin.
Mietin vaan onko näillä asioilla yhteys ja jos on voisiko asialle tehdä jotakin?

Kertomasi perusteella on ja ihan ensi alkuun kokeilisin välttää noita ja katsoa kuinka käy. :)

Gluteeni on suht helppo jättää pois jos nyt ei ihan nollalinjalle lähde. Jättää makaronin, leivän ja pullan puputuksen.

Kiitoksia vastauksista edelleen. :)

Kertomasi perusteella on ja ihan ensi alkuun kokeilisin välttää noita ja katsoa kuinka käy. :)

Gluteeni on suht helppo jättää pois jos nyt ei ihan nollalinjalle lähde. Jättää makaronin, leivän ja pullan puputuksen.
Joo siis oon ollutkin nyt gluteenittomalla ruokavaliolla jostain keväästä asti ja se on kyllä jossain määrin auttanut asiaa. Mun ruokavalio on kanssa lähes laktoositon (jos nyt jotain voita ja vähälaktoosista heraa yms. ei lasketa) mutta laktoosittomia maitotuotteita käytän paljon. Gluteenitonta kauraa, riisiä, tattaria, maissia yms. syön kanssa päivittäin. Gluteeniviljat ja laktoosihan rajautuu pois jo ihan fodmapienkin takia.
Ongelma vaan on se, että näyttää että tämä ruokavalio toimii vain osittain, tai sitten on vielä joku kokonaan muu tekijä joka sotkee pakkaa. Gluteenin suhteen mulla on vaikutelma että suhteellisen pienetkin määrät aiheuttaa oireita, esim. tavallinen kaura (ensin maha kipeä, sitten iho rakoilla), vaikka ainakaan verikokeessa ei näkynyt merkkejä keliakiasta. Välillä kuitenkin sama tapahtuu vaikken mielestäni olisi syönyt mitään epätavallista, niin siksi yritän nyt metsästää muita mahdollisia syyllisiä. :jahas:

Kiitoksia vastauksista edelleen. :)

Joo siis oon ollutkin nyt gluteenittomalla ruokavaliolla jostain keväästä asti ja se on kyllä jossain määrin auttanut asiaa. Mun ruokavalio on kanssa lähes laktoositon (jos nyt jotain voita ja vähälaktoosista heraa yms. ei lasketa) mutta laktoosittomia maitotuotteita käytän paljon. Gluteenitonta kauraa, riisiä, tattaria, maissia yms. syön kanssa päivittäin. Gluteeniviljat ja laktoosihan rajautuu pois jo ihan fodmapienkin takia.
Ongelma vaan on se, että näyttää että tämä ruokavalio toimii vain osittain, tai sitten on vielä joku kokonaan muu tekijä joka sotkee pakkaa. Gluteenin suhteen mulla on vaikutelma että suhteellisen pienetkin määrät aiheuttaa oireita, esim. tavallinen kaura (ensin maha kipeä, sitten iho rakoilla), vaikka ainakaan verikokeessa ei näkynyt merkkejä keliakiasta. Välillä kuitenkin sama tapahtuu vaikken mielestäni olisi syönyt mitään epätavallista, niin siksi yritän nyt metsästää muita mahdollisia syyllisiä. :jahas:

Kiva, että gluteenittomuus on tuonut apua ongelmiisi. Muista silti, että toiminnalliset vatsavaivat kuten ärtyvän suolen oireyhtymä tai toiminnallinen dyspepsia harvoin ovat parannettavissa kokonaan. Syy ei yleensä tällöin ole ruokavaliossa vaan esimerkiksi hitaasti tyhjenevästä mahalaukusta. Eli ei välttämättä kannata liikaa elätellä toivoa, että jokin tietty muutos toisi helpostusta. Kokeilla tietysti kannattaa.

Minua kyllä ihmetyttää joidenkin vastaukset.. Joku tuolla oikeasti väitti, että autoimmuunisairaus ei altista toiselle autoimmuunisairaudelle :face:
Ravinnolla on hyvinkin paljon merkitystä sairauksiin/terveyteen. Ja sen huomaa vasta sitten kun oikeasti sairastuu autoimmuunisairauteen.

Itselläni on ollut lapsesta saakka reuma ja 3 vuotta sitten todettiin hashimoton tyreoidiitti. Vatsaoireita ollut aina. Ensiksi lähtisin kuitenkin
sinun kohdalla tutkimaan missä jamassa sun vatsahapot ovat. Yleensä ne normiruokavaliolla saa tuhottua helpostikin, jos on allergioita
pohjalla tai kilpirauhasen vajaatoiminta tai reuma. Tiedäthän, että ne vilja-allergiaoireet voivat tulla viiveelläkin. Jopa viikkoja. On mahdotonta tietää mikä ne rakkulat tekee, jos et ns. totaalikieltäydy. Huomaa, että myös gluteenittomissa tuotteissa on usein "puhdistettua kauraa". Viljaa se on kaurakin, joten
kyllä minä suosittelisin kokeilemaan vaikka 3 kuukautta ihan täysviljatonta. On olemassa riisi ja riisinuudelit esimerkiksi sitä pastanhimoa
hillitsemään, jos niikseen tulee. Myös maissitärkkelys tekee minulle reumaoireita ja sitä tungetaan ihan joka paikkaan!
Patukat sisältävät usein ohramallasuutetta, josta voit saada oireita. Se voi olla jossain mausteessa. Aika salapoliisintyötähän se on, mutta
kannattaa. Itselläni on sitkeä ihottuma, jonka lähdettä en ole vieläkään selvittänyt, vaikka olen ollut gluteenittomalla 2 vuotta ja viljattomalla
nyt kesästä saakka. Otin välillä gluteenittomat tuotteet takaisin, mutta kun jouduin lopettamaan rajun hiustenlähdön vuoksi toisen reumalääkkeen,
jätin viljat kokonaan. Voihan se ihottuma tulla esim. jostain pesuaineestakin mun kohdalla. Ota näistä selvää..

Joo ja tutkimukset sanovat, että viljan proteiini muistuttaa elimistölle virusta tai jotain muuta uhkaa, joten elimistö suojautuu virheellisesti autoimmuunireaktiolla omia terveitä soluja vastaan. Tietysti siinä reumaatikon nivelet ovat lujilla.

Aloittaisin Olli Sovijärven blogista. Löytyy niitä linkkejäkin sitten tutkimuksiin.

Ja mä olen sitä mieltä, ettei yhtä tekijää näille löydy. Ei ravinnosta, ei perimästä, eikä ympäristöstä vaan kaikista yhteensä. Paskempi säkä
siihen päälle niin ei siinä muuta tarvita. :D
myös näitä syötäviä viljoja vastaan. Tietysti siinä reumat ja muut alkavat oireilla.

Kokeileppa tuon gluteenittoman rinnalle ottaa täysin maidoton ruokavalio. Unohda siis myös laktoosittomat maitotuotteet. Saattaa toimia, tai sitten ei.
Muistat sitten vain varmistaa riittävän kalsiumin saannin muilla keinoin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom