Auto lämpimäksi

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Liittynyt
22.2.2004
Viestejä
1 212
Nyt kun kylmät ilmat alkavat kohta olla käsillä, niin miten pakkotoiston sankarit lämmittävät autoa?

Itse sain tolppapaikan vihdoin, ja tarkoitus olisi talvella lämmitellä autoa, kun se on pari talvea nyt ollu vain haave.

Vanhaa kunnon lohkolämmitintä ei autooni saa, vaan kovaa kritiikkiä saanut säteilylämmitin olisi ainoa vaihtoehto. Sillä sitten tulisi öljy kaiketi lämpimäksi, mutta ihan meren vieressä kun asun ja siellä tuulee niin helvetisti, niin säteilylämppärin hyöty on kuulemma aika 0.

Onko siis järkeä esimerkiksi hommata pelkkää sisälämmitintä... Esimerkiksi jotain Defa Terminiä puhkumaan ikkunoita auki?

Webasto ja eberi olisi tietenkin kova juttu kaukosäätimellä, mutta vielä en ihan niin järeää panostusta ole ajatellut.

Eli riittääkö pelkkä sisälämmitin?
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kyllähän moottorin kannalta tärkeämpää on se, että öljy on lämmintä eikä jäähdytysneste, tosin kyllähän se öljykin lämpeää välillisesti lohkolämmittimellä. Kylmälähtökulutusta nuo säteilylämmittimet eivät toki pienennä.
 
Ottaa päähän kun ei ole webastoa. Auto on tallissa, en lämmitä sitä mitenkään.
 
Entäpä letkuun asennettava lämmitin? Jos ei ole suoraan automalliisi suositeltua letkulämmitintä, niin osaava asennusliike voi laittaa jonkin muun mallin/yleismallin letkulämmittimen. Letkulämmitin on ehkä jonkin verran parempi kuin säteilylämmitin, mutta myös paljon huonompi kuin oikea lohkolämmitin. Edellisessä autossa oli tuollainen ja kyllä pakkasilla huomasi kun sillä oli lämmittänyt. Moottoria kyllä kannattaa lämmittää pakkasilla, vaikka nykyöljyt ja moottorit onkin aika kehittyneitä kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan.

Itselläni on nykyisin Webasto, mutta kyllä syö miestä ensin maksaa toista tonnia koko paketista ja sitten vuoden-kahden välein huoltaa sitä ~200-500€:lla
 
Niin. Oon kyllä ajatellut, että jos sen sisälämmittimen vain laittaisi. Sitten kun autoon tulee, ni on sentään ikkunat auki ja lämmin sisällä... Laittaa sitten puhaltimen pois päältä kun auton käynnistää, ettei tule kylmää ilmaa sisään ja kun kone lämpee, ni puhaltimet päälle.

Onko kellään kokemust kyseisestä menetelmästä? Toimiiko?
 
Onko kellään kokemust kyseisestä menetelmästä? Toimiiko?
Kerran kokeilin tuota n. 20 asteen pakkasessa. Autossa oli myös lohkolämppäri, mutta ajattelin kokeilla josko kone lämpenisi vähän nopeammin. Noin kilsan ajon jälkeen lykkäsin puhaltimen päälle, tuloksena ikkunoiden täydellinen umpeen muurautuminen. En tiedä että mikä tuon varsinaisesti aiheutti, enkä ole uudestaan viitsinyt kokeilla.
 
Ei säteilylämmittimessä ole varsinaista vikaa mutta nitä kuuluisi käyttää noin 2x aika suhteessa perinteiseen lohkolämppäriin.

Itse en usko että tuolla tuulella on mitään vaikutusta, mietit miten hyvin moottori on "koteloitu" ja kaikissa autoissa nykyään on pohjassa muovit peittona. Eli ei siellä konetilassa mikään puhuri käy...

Itse sanoisin että lähtiessä sisäilmankierrätys päälle ja puhallus ikkunaan. Lukee ihan ohjekirjassa ;) Oma auto tekee automaattisesti tuon sisäilman kierrätyksen kylmäkäynnistyksessä. Tosin autossa lienee vielä sähkövastuslämmitin lisänä kun ilma alkaa lämpenemään alle minuutissa.
 
Lohkossa ei liene paikkaa sellaiselle, ihan normijuttu nykyisissä autoissa. Myös kun nykyään alumiini ja muut yleistyvät niin säteilylämmittimen käyttö on perusteltua koska lämmönjohto-ominaisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin vanhemmissa valurautapannuissa. Myös asennus on erittäin helppo ja lämmittimen paikka on melko vapaasti valittavissa.
 
Selvä. Eli uudessa autossa vaihtoehdot joko ilmeisen heikko säteilylämmitin tai kallis webasto. Taidan jatkossakin ajella näillä vanhoilla raadoilla...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
No itselläni tosiaan lämmintä ilmaa alkaa virrata minuuteissa lähdöstä, ja kun sisälämppäri on ollut päällä niin ei pääse palelemaan.

Myöskin tuo moottorin esilämmitys on sellainen juttu nykyaikaisilla voiteluaineilla että ainoa missä säästää on polttoaine. Aavistuksen lämpimämpi kone vie hieman vähemmän polttoainetta. Ostamalla lämppärin moottoriin on jo hävinnyt enemmän rahaa kuin mitä tulee lisäkustannuksia kasvaneen polttoaineen muodossa.

Ehkä kannattavin ostos olisi akkulaturi joka varmistaisi että virtaa riittää kovassakin pakkasessa käynnistykseen.
 
Uusiin laitetaan pääasiassa letku-ja säteilylämppäreitä. Letku on melkein yhtä tehokas ku lohkokin, säteily on huonompi. Webastoon oon nyt tottunu, enkä siitä enää varmaan ikinä luovu.
 
Webasto funtsin, kun kadulle ei saa kuin roikalla virtaa. Webaston hinnalla saan kahdeksi vuodeksi autohallipaikan naapurista, joten sillä lämmitellään ensi talvi. Onhan siinä se autopaikkakin samalla. Ne kun menee taas kiven alle talven tullen.
 
siis paras ois webasto, eber tai mikä vaan polttoainelisälämmitin kaukosäädöllä. joka paikassa saa auton lämpimäksi, vaikka jos on pidempään vierailla, kaupungissa ja auto parkissa jne........ ei tarvi pakkasella näpräillä roikan kanssa eikä ikkunoita rapata(ei tarvi tietty sisätilan lämppärin kanssakaan), ei oo sisälämppäri jaloissa pyörimässsä tai muuten edessä/rumentamassa auton sisustaa jne.... en löydä mitään huonoa puolta muuta kuin hinnan.
 
Eikös webastossa ole se ominaisuus, että kun on tarpeeksi pakkasta niin ei käynnisty enää? Ja jos käynnistyy niin syö akun.
 
Eikös webastossa ole se ominaisuus, että kun on tarpeeksi pakkasta niin ei käynnisty enää? Ja jos käynnistyy niin syö akun.
eipä ole ollut sellaista ongelmaa eli täällä lämmitetään webastolla ja kaukosäätimellä hoituu ohjaus
olisi autotallikin ,mutta yksi pommi lepää siellä
 
Pyh. Oma on testattu yli 30 asteen pakkasessakin.

Vuosi pari sitten Kuusamon raikkaassa talvisäässä = -37 pelitti ok. Mutta kovin oli autoilu muutoin jähmeää. Webaston myyjä väitti laitteen tunnistavan akun alhaisen jännitteen, kun tuosta akun tyhjenemisestä kyselin. Eli ainakaan nykywebaston ei pitäisi käynnistyä, jos akku on vaarassa päästä tyhjäksi. Paskalla akullahan tuota ei tarvi käytellä ja lyhentää akun elinikää.
 
Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom