Atkinsin dietti

Meinaan mennä tollaselle atkinssin dietille pariks viikoks ihan vaan testi mielessä.
Tiedän että kun sanon tuon niin suurin osa tämän foorumin käyttäjistä saa paskahalvauksen ja silmissä sumenee.
Luin jostain että on hiilihydraatteja joita voi syödä ilman että niistö on sitä haittaa tälle "dietille".
Missä safkoissa näitä hiilihydraatteja on joita voi syödä.
Myös se että kaikki sokeri otetaan pois ruokavaliosta mietin vaan että eikös siinä vaiheessa ala pikkasen heikottaa?
Nojoo meika on syöny about 2500 kaloria päivässä pysyen saman painoisena joten mietin että täytyy jotain kekata koska nälkä dietille en ala musta ei ole sellaseen.(Asia jonka 99.9 prosenttia laihduttajista tajuaa jälkikäteen)
Niin ja mitä hiilihydraattien puute aiheuttaa lihaksille?
Myös olen miettinyt että koska minä syön juuri ennen nukkumaan menoa koko päivän ruuan (yleensä) voisiko se olla syy että en laihdu mä en tiedä pahemmin asioista joten arvailen vaan.
Nytten joku punttisalin veteraani voi nauraa mut kumoon ja päästä pätemään...joten antaa tulla.
:kuola: (omakuva)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by kaunajouna
Myös olen miettinyt että koska minä syön juuri ennen nukkumaan menoa koko päivän ruuan (yleensä) voisiko se olla syy

Koko päivän ruoka-annos kerralla :confused: , eiköhän tuo ole aika huono lähtökohta. Viisammat voi sitten korjata mun lausuntoja, mutta eiköhän terveellinen ravinnon hankinta perustu siihen että syödään tasaisesti eikä mitään könttää ennen nukkumaanmenoa.

Täällä aika suosittu diettaus tapa on niin sanottu ketogeeninen dieetti, eli periaatteessa atkins ruokavalio ja hieman alle kulutuksen kalorit.

Helpoimmalla pääset kun unohdat kokonaan noi hiilarit ja syöt niitä vain vaikkapa viikonloppuisin. Eli arkisin vain rasvaa & proteiinia. Pitää vain muistaa sitten juoda vettä kuin kameli ja kattoa että millasia rasvoja syö, ettei pelkkiä tyydyttyneitä safkaa.

Ennen nukkumaan menoa kannattaa etenkin hiilareita välttää koska ne tuppaavat lihottamaan tehokkaasti. Atkins on kuitenkin ihan toimiva dieetti ruokavalio ja kunhan käytät järkeä ja selailet näitä foorumeita niin varmasti toimii. Avain sana hakukoneeseen on "ketogeeninen" ;)

Originally posted by kaunajouna

1. Luin jostain että on hiilihydraatteja joita voi syödä ilman että niistö on sitä haittaa tälle "dietille".
Missä safkoissa näitä hiilihydraatteja on joita voi syödä.

2. Niin ja mitä hiilihydraattien puute aiheuttaa lihaksille?

1. Näitä hiilihydraatteja sanotaan kuiduiksi ja niitä löytyy mm. kasviksista eli salaattia poskeen. Selvitä salaatin hiilihydraattimäärä, jotta pysyt ketoosissa.

2. Ilmeisesti pidemmän päälle treeniteho kuitenkin laskee ja se on yksi syy pitää hiilihydraattitankkauspäiviä kerran viikossa.

"Pariks viikoks" on lyhyt aika, muuta jos joskus meinaat pidempää ketoosiin pohjautuvaa dieettiä, ota selvää mm. neste-, mineraalitarpeista ja paljon muustakin.

Mitenkäs vehnäleseet noiden kuitujen osalta??? Hiilareita tulee 1,8g/20g leseitä... Vai laskeeks kukaan vehnäleseistä edes kaloreita?...

:paskahalvaus:

Eikös Atkinsin dieetti ole matalahiilarinen eikä ketogeeninen?

Kuituja on paljon esimerkiksi vehnäleseissä, ja niitä syödään lähinnä suoliston toimivuuden takaamiseksi.

Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by kekexx
1. Näitä hiilihydraatteja sanotaan kuiduiksi

Atkinsin dieetissä *kaikki* hiilarit on merkitseviä ja samanarvoisia. Ja ettei alkuperäiselle kysyjälle tulisi väärää mielikuvaa, niin kerrottakoon vielä, että kuitu != hiilihydraatti :) Josta itseasiassa heräsikin kysymys: puhtaasta kuidusta ihminen ei pysty ottamaan yhtään energiaa, eli se menee koko ruoansulatuskanavasta läpi sellaisenaan?

Re: Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by apophis
Ja ettei alkuperäiselle kysyjälle tulisi väärää mielikuvaa, niin kerrottakoon vielä, että kuitu != hiilihydraatti :) Josta itseasiassa heräsikin kysymys: puhtaasta kuidusta ihminen ei pysty ottamaan yhtään energiaa, eli se menee koko ruoansulatuskanavasta läpi sellaisenaan?
Tämä sekoitti nyt taas oikein kunnolla... Eikö siis olekaan niin että kuidut ovat hiilihydraatteja joista ei kuitenkaan saa energiaa...? Eli näin ollen jonkin tuotteen hiilihydraattien sisältämä energia = (kokonaishiilihydraatit - kuidut) * 4kcal

Atkinsin dieetissä *kaikki* hiilarit on merkitseviä ja samanarvoisia. Ja ettei alkuperäiselle kysyjälle tulisi väärää mielikuvaa, niin kerrottakoon vielä, että kuitu != hiilihydraatti :) Josta itseasiassa heräsikin kysymys: puhtaasta kuidusta ihminen ei pysty ottamaan yhtään energiaa, eli se menee koko ruoansulatuskanavasta läpi sellaisenaan?

Korjataan: ravintokuitu=imeytymätön hiilihydratti

Nyt ei taas meikäläisen aivot pysty ottaan selvää FAKTOISTA ja faktoista....

"Myös olen miettinyt että koska minä syön juuri ennen nukkumaan menoa koko päivän ruuan (yleensä) voisiko se olla syy että en laihdu mä en tiedä pahemmin asioista joten arvailen vaan."

Painon putoamisen kannalta ei ole mitään merkitystä sillä kuinka suurina annoksina tai mihin aikaan ravinnon nautit. Omasta kokemuksesta voin tosin sanoa, että painon pudottaminen on mentaalisella tasolla helpompaa kun ravinto nautitaan tasaisesti valveillaoloaikana.

Originally posted by Cyberpunk

Painon putoamisen kannalta ei ole mitään merkitystä sillä kuinka suurina annoksina tai mihin aikaan ravinnon nautit. Omasta kokemuksesta voin tosin sanoa, että painon pudottaminen on mentaalisella tasolla helpompaa kun ravinto nautitaan tasaisesti valveillaoloaikana.

Jos nyt pilkkua viilataan niin on eroa.
http://atkins.com/Archive/2003/2/21-954465.html

"To conclude, ingestion of larger AM meals resulted in slightly greater weight loss, but ingestion of larger PM meals resulted in better maintenance of fat-free mass. Thus, incorporation of larger PM meals in a weight loss regimen may be important in minimizing the loss of fat-free mass."

Re: Re: Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by Jortsu
Tämä sekoitti nyt taas oikein kunnolla... Eikö siis olekaan niin että kuidut ovat hiilihydraatteja joista ei kuitenkaan saa energiaa...? Eli näin ollen jonkin tuotteen hiilihydraattien sisältämä energia = (kokonaishiilihydraatit - kuidut) * 4kcal

Minusta nuo ilmoitetaan erikseen tuoteselosteessa Esim. vehnälese:
kuitu:48g
hh( ei kokonaishh):14

Kaavasi mukaan (14-48) * 4 = uusi laihdutuslääke...

Eli nou hätä, maailmakuva ei kaatunut.

Josta itseasiassa heräsikin kysymys: puhtaasta kuidusta ihminen ei pysty ottamaan yhtään energiaa, eli se menee koko ruoansulatuskanavasta läpi sellaisenaan?

Ravintokuitu ei hajoa ohutsuolessa imeytyvään muotoon. Kuitenkin muuttumattomana ruuansulatuskanavasta menee läpi vain geeliytymätön (veteen liukenematon) kuitu, jota saadaan mm. kasviksista ja täysviljavalmisteista. Sen sijaan geeliytyvä (veteen liukeneva) kuitu sitoo itseensä vettä ja bakteerit voivat käyttää sitä aineenvaihdunnassaan, energiaa ei ihminen siitä kuitenkaan saa irti revittyä. Geeliytyvää kuitua saadaan pääasiassa kaurasta, ohrasta ja hedelmistä.

Geeliytyvän kuidun vaikutukset keskittyvät mm. kolesterolin madaltamiseen, sokeriaineenvaihdunnan parantamiseen ja kylläisyyden tunteen antamiseen. Geeliytymätön kuitu pääasiassa ehkäisee ummetusta ja lisää ulostemassaa.

Siinä noin pähkinän kuoressa. Joku pisti joskus palstalle linkin johonkin Berardin artikkeliin jossa asiaa käsiteltiin hieman perinpohjaisemmin, en nyt äkkiseltään löytänyt.

Edit. Löytyihän se astron pistämä linkki: Berardin juttua kuiduista

Re: Re: Re: Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by kekexx
Minusta nuo ilmoitetaan erikseen tuoteselosteessa Esim. vehnälese:
kuitu:48g
Minä taas muistan jostain lukeneeni tuoteselosteen jossa oli jotta hiillihydraattia xx g/100 g josta ravintokuitua xx g/100 g. En kylläkään pistä päätäni pantiksi. Mutta tuohan muuten on suht helposti tarkastettavissa kunkin tuotteen kohdalta kun lasketaan yhteen hh + protsku + rasva, jos summa ~100g niin kuitu on laskettu hiilareihin, kun taas tietysti about kuidun määrän vajaa 100g -> kuitua ei ole laskettu. Hoh hoijaa, alkaiskohan olla jo aika lähteä kotiin huilaamaan...

Pilkun viilausta, mutta minun LUOMU vehnälesepaketissa seisoo; 100g sisältää: hiilihydraatteja 9g, proteiinia 15g, rasvaa 5,5g, kuituja 55g...

Siis, jos nyt alan ketodieetille, niin laskenko kaikki vehnäleseidenkin hiilarit mukaan?....

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by Jortsu
Minä taas muistan jostain lukeneeni tuoteselosteen jossa oli jotta hiillihydraattia xx g/100 g josta ravintokuitua xx g/100 g. En kylläkään pistä päätäni pantiksi. Mutta tuohan muuten on suht helposti tarkastettavissa kunkin tuotteen kohdalta kun lasketaan yhteen hh + protsku + rasva, jos summa ~100g niin kuitu on laskettu hiilareihin, kun taas tietysti about kuidun määrän vajaa 100g -> kuitua ei ole laskettu. Hoh hoijaa, alkaiskohan olla jo aika lähteä kotiin huilaamaan...

Aiemmin olen naureskellut ortoreksialle, mutta nyt iski kylmä lapanen naamalle ja paljastui julma totuus. Oikeesti. Isot miehet. Lauri Törni ei kehtaisi edes hävetä teitä.

Originally posted by MissFlightattendant
vehnälesepaketissa seisoo; 100g sisältää: hiilihydraatteja 9g

Siis, jos nyt alan ketodieetille, niin laskenko kaikki vehnäleseidenkin hiilarit mukaan?....

Kyllähän tuo 9g/100g pitää ottaa huomioon. Jos syöt esim. 10kg vehnäleseitä / vrk, niin siitä tulee 900g hiilareita :rolleyes:

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Atkinsin dietti

Originally posted by Äijä
Aiemmin olen naureskellut ortoreksialle, mutta nyt iski kylmä lapanen naamalle ja paljastui julma totuus. Oikeesti. Isot miehet. Lauri Törni ei kehtaisi edes hävetä teitä.

Puhumattakaan bigoreksiasta!

Älä nyt sotke psykopaattiTörniä tähän, lopullinen totuus ravinnosta on pyhä asia!

Vakavasti puhuen, joissain tuotteissa tuo hh/kuitu asia kannattaa kyllä selvittää, jos esim. haluaa pysyä ketoosissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom