aterioiden lukumäärän tärkeys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kenno
  • Aloitettu Aloitettu
olen itse välillä syönyt 6 ateriaa päivässä, välillä 3, en huomaa juurikaan eroa. onko kellään dramaattisia tuloksia (dietillä tai massakaudella) aterioiden määrän lisäämisestä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kolmella aterialla en pärjäisi mitenkään koko päivää, ellei ne olis sitten ihan järkyttäviä satseja. Pitkinä päivinä menee helposti ylikin 6 ateriaa. Puhun vain massakauden puolesta, koska olen aina ollut, ja tulen aina olemaan massakaudella.

Tuskin tuossa mitään suurta KÄYTÄNNÖN eroa on jos kalorimäärät on tavoitteen mukaiset.

Itse en kyllä bulkin safkamäärää saisi ahdettua kolmelle aterialle, tai tietty saisi, mutta olisi jo todellista mättämistä ja olo olisi sen mukainen. Dieetillä taas tulisi ongelma lähes jatkuvasta nälässä olemisesta ja se ei todellakaan ole mukavaa ja siinä herposti sortuisi ottamaan jotain pientä ylimääräistä "hiukopalaa".

Nyt ku oon koulussa ja dieetillä päivät alkaa yleensä 6 aikaan aamulla ja päättyy 10:ltä illalla. Siihen useimpina päivinä menee 7 safkaa. Koitan pitää safkojen välit max 3 tuntia, joskus on alle 2 tuntiakin... Mut sit noi ruokailut voi olla pienimmillää alle 300 kaloria. Nyyh... Mut joka tapauksessa mulle itelle tulee aika helposti pientä päänsärkyä sun muuta vitutusta jos ruokailujen väliin tulee pidempää taukoa.

Sit ku syö reilummin, niin pärjää viidelläkin ruokailulla, ainaki jos ei oo treenipäivä. Kesällä nyt oli semmosiakin, et nukkuu sika pitkään, ni ei ees kerkee syödä ku neljä kertaa, ku päivät on niin lyhyitä 12 h unilla..

Grosskopf sanoi:
Kolmella aterialla en pärjäisi mitenkään koko päivää, ellei ne olis sitten ihan järkyttäviä satseja. Pitkinä päivinä menee helposti ylikin 6 ateriaa. Puhun vain massakauden puolesta, koska olen aina ollut, ja tulen aina olemaan massakaudella.
Kun treenataan niin eihän kolmella aterialla yksinkertaisesti voi pärjätä.Itselläni ainakin hurisee aineenvaihdunta niin kovilla että ruokaa saa mättää lähes tulkoon koko ajan.

Veikkaisin että kun vetää 3 osassa koko päivän ravinnon ilman että vetää mitään välipaloja niin jonkilainen osa ravinnosta menee läpi ja posliinialttarille imeytymättä?

Kertokaa ravintogurut enemmän.

Ite oon aina ihmetellyt niitä, jotka syö aamiaisen, lounaan ja sit iltapalan, siinä on päivän safkat. Multa ei tuo onnistuis kun ilman ruokaa oleminen käy hermojen päälle ja tuskinpa verensokerin voimakas heilahtelu on kovinkaan hyvä asia. Pilkkoo päivän safkamäärän vaikka viiteen osaan niin tulee ravintoa tasaisemmin, eikä tuu turhia piikkejä.

Kyllähän se niin taitaa olla, että useampaan kertaan jaettu syöminen on paljon parempi vaihtoehto. Jos vetää muutaman kerran päivässä valtavat annokset niin elimistö ei ehdi käsitellä/hyödyntää kaikkea. Sitten jos syömisen jakaa esim. 5-6 kertaan ja ottaa hieman pienempiä annoksia kerralla niin elimistöllä on koko ajan ravintoaineita saatavilla ja saadut ravintoaineet tulee hyödynnettyä paremmin.

Samuli-1 sanoi:
Mut joka tapauksessa mulle itelle tulee aika helposti pientä päänsärkyä sun muuta vitutusta jos ruokailujen väliin tulee pidempää taukoa.

Joo kyllä se näin on. Itellä jos neljäkin tuntia on menny ruokailusta arkaa hermot olla aika kireellä eikä keskittymisestä tuu oikein mitään :)

mxm sanoi:
Ite oon aina ihmetellyt niitä, jotka syö aamiaisen, lounaan ja sit iltapalan, siinä on päivän safkat. Multa ei tuo onnistuis kun ilman ruokaa oleminen käy hermojen päälle ja tuskinpa verensokerin voimakas heilahtelu on kovinkaan hyvä asia. Pilkkoo päivän safkamäärän vaikka viiteen osaan niin tulee ravintoa tasaisemmin, eikä tuu turhia piikkejä.
itse pärjäisin 2-3 aterialla aivan hyvin, en pidä syömisestä laisinkaan. toki "pakko" syödä useammin tämän harrastuksen takia.

neutraali sanoi:
itse pärjäisin 2-3 aterialla aivan hyvin, en pidä syömisestä laisinkaan. toki "pakko" syödä useammin tämän harrastuksen takia.

Mä kun luulin että sä just tykkäät syödä :)

Joo 7 ateriaa menee itsellä päivässä. Aika pieniä semmoisia :)

:) :) :)

neutraali sanoi:

NEITI ;) eikös se halme ole sinuu opettanu syömää ?? jumaliste äijä :curs:

(vitsi,vitsinä) kuvittelen että olet semmoin jolle ruokamaistuu :)

Kipi I sanoi:
Mä kun luulin että sä just tykkäät syödä :)
joo kyllä herkkuja tykkää jokainen syödä, mutta ihan tuollainen perus ruuan jauhaminenkin nykyään tympäsee, sen takia tulee nykyään korvattuakin aterioita aika paljon drinkeillä vaikka se monen mielestä onkin väärin, mutta aivan sama sille :)

jos söisin vain silloin kun on nälkä, niin laihtuisin varmaan 30kiloa puolessa vuodessa :)

Riippuu vähän siitäkin mikä lasketaan ateriaksi. Onko esimerkiksi yksi leipä ateria? Mulle ateria tarkoittaa isoa lautasellista kunnon ruokaa (>1000kcal) ja niitä menee pari päivässä. "välipaloja", kuten rahkaa, protskuja, leipää ym meneekin sitten parin tunnin välein.

neutraali sanoi:

Ihan sama juttu mullakin..

joskus joku mutuili minulle että jos syö vain 2-3 kertaa päivässä niin "mahalaukku venyy". Jotain logiikkaa tuossa näyttäisi olevan kun viehän 100g safkaa vähempi tilaa masussa kuin 400g?

neutraali sanoi:
joo kyllä herkkuja tykkää jokainen syödä, mutta ihan tuollainen perus ruuan jauhaminenkin nykyään tympäsee

Tekstistäsi voisi päätellä, että päivän safkat koostuvat päivästä toiseen suurin piirtein saarioisten makaronilaatikosta...

neutraali sanoi:
joo kyllä herkkuja tykkää jokainen syödä, mutta ihan tuollainen perus ruuan jauhaminenkin nykyään tympäsee, sen takia tulee nykyään korvattuakin aterioita aika paljon drinkeillä vaikka se monen mielestä onkin väärin, mutta aivan sama sille :)

jos söisin vain silloin kun on nälkä, niin laihtuisin varmaan 30kiloa puolessa vuodessa :)

Kyllä mullaki puolet aterioista on hera-öljy drinkkejä. Ei sitä aina stna kerkee ja jaksa jauhaa jotain kiinteää :urjo:

Kipi I sanoi:
Kyllä mullaki puolet aterioista on hera-öljy drinkkejä. Ei sitä aina stna kerkee ja jaksa jauhaa jotain kiinteää :urjo:

Kyllä, eikä edes pysty kun on entiset kiinteät vielä osittain sulamatta. Varsinkin kun vapaapäivinä tulee nukuttua enemmän niin on kova homma saada syötyä ämpärillistä ruokaa. Itse lasken välipalana nautittavat rahkahässäkät ja proteiinidrinkit aterioiksi.

training_day sanoi:
Kyllähän se niin taitaa olla, että useampaan kertaan jaettu syöminen on paljon parempi vaihtoehto. Jos vetää muutaman kerran päivässä valtavat annokset niin elimistö ei ehdi käsitellä/hyödyntää kaikkea. Sitten jos syömisen jakaa esim. 5-6 kertaan ja ottaa hieman pienempiä annoksia kerralla niin elimistöllä on koko ajan ravintoaineita saatavilla ja saadut ravintoaineet tulee hyödynnettyä paremmin.

Ei tolla uskomuksella kauheasti ole pohjaa. (No ok, se lienee tiedetään että esim. nappi -C-vitskusta imeytyy suhteessa enemmän pienempinä annoksina mutta puhutaan nyt vaikka makroravinteista.)

Yksittäinen tutkimus osoitti että kovaa treenaavilla nyrkkeilijöillä miinuskaloreilla lähti hieman enemmän lihasta kun proteiinit tulivat harvemmin versus useampana ateriana mutta tutkimus oli siinä mielessä huonosti suunniteltu että proteiinin määrä oli joka tapauksessa ihan liian alhainen. Muuten kai ei ole osoitettu että ruokailutiheys vaikuttaisi mitenkään merkittävästi kehon koostumukseen jos muut asiat pysyvät ennallaan.

Noin yleensä ottaen vatsa käyttää sen mitä sinne laitetaan, jossain toisessa tutkimuksessa oli syötetty iso (=ISO) lihakönttä kertaistumalta eikä siitä ollut tullut ulos mitään "imeytymättä", otti vain oman aikansa että lihamassa suli vatsassa. Itse ajattelen tällä hetkellä että ateriatiheydellä ei juurikaan ole merkitystä jos harvoin syöminen ei johda siihen että kalorit tai proteiinit yms. jäävät liian alhaiseksi.

Olen laiska, en jaksa etsiä alkuperäisiä papereita :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom