Asuntovelallisilla ongelmia jo nyt

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Asuntoa varten säästetään täälläkin kovaa tahtia.. ja ens vuonna olis haaveissa ostaa vanhasta puutalosta yksiö, missä ois vintti ja kellari mahd. laajentaa.. ja myydä sitten jossain vaiheessa se pois..
mutta mutta.. uskaltaako sitä lainaa sitten ottaa ens vuonna.. :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Bandiittia.. Bandiitin ..
Bandiitin, Bandiitti, Bandiitista

Vielä pari kertaa pystyisi oman nickin kirjoittamaan tollaseen stooriin :hyper: ;)
 
Silloin kun me asuntolaina otettiin niin itse täytettiin lomake, johon tuli tulot ja menot, siinä oli maksukyvyn kartoitus... eli ei se kovin tarkkaa ainakaan kaikissa pankeissa ole.

AFAIK pelkät tulot eivät riitä. Pitää olla vakuuksia joko omasta takaa tai ulkopuolinen takaus. Tunteeko joku muka jonkun "opiskelijan", joka on saanut asuntolainen ilman ulkopuolisia vakuuksia.

Pankin kannalta homma on äärimmäisen selkeetä, jos pitää alkaa realisoimaan lainan vakuutena ollutta omaisuutta eli valtion takausta, asuntoa ja ulkopuolista vakuutta.

1) Yritetään myydä kämppä heti väh 75% hinnalla lainasta
2) Pistetään perintään valtiontakaus 10%
3) Niistetään siltä ulkopuoliselta takaajalta 15%

Kiva kiitos hei, asiakkuussuhde oli tyydyttävä.
 
Täällä Espoossa pientoaloalueella asuvana tuota "yli omien resurssien" asumista näkee aika paljon, asunnot on helvetin kalliita mutta se unelmakoti (yli 120-neliöinen pari/omakotitalo, min 350000 Eur) on vaan saatava. Jos oletetaan että perheen muodostaa kaksi henkilö jotka kuuluvat ns. "ylimpään sadasosaan" tuloissaan, vuonna 2003 tähän tarvittiin reilu 56 KEur vuositulot per lärvi, niin homma varmaan toimii suht. kivuttomasti, mutta hyvä pointti tuossa on se että vain 1% suomalaisista tienaa tuollaisia summia. Yhteensä 100 KEur vuodessa tienaavat perheet joilla noihin pääkaupunkiseudun unelmakämppiin oikeasti olisi varaa taitavat olla aika harvassa. Silti PK-seudulle taidetaan pusata nykyisin lähes 1000 tuon hintaluokan asuntoa joka vuosi (näin taisi asuntomessujen messuopaskirjanen väittää).

Kyllähän pankista lainaa suht. helposti saa, maksukykykartoituksessa on helppo arvioida kaikki asumisen ulkopuoliset kulut liian alas, nopeasti katsoen näyttää että paalua jää reilusti. Itse otin keväällä asuntolainan ja tein maksukykylaskelman todella inhorealistisesti (harrastuskulut 500 Eur/kk jne.) ja vasta laskelman tehtyäni mietin minkälaiseen asuntoon hillot riittää. Jos unelmakämppä kiiluu silmissä niin realismi tuntuu unohtuvan liian helposti. Jos 1,5 % koronnosto aiheuttaa kyvyttömyyden hoitaa velkojaan niin ei voi kuin ihmetellä ihmisten tyhmyyttä, elämän sisällön on täytynyt olla pelkkää asumista alunperinkin...
 
Tuosta luotonannosta:

Silti pankeissa vakuutetaan ettei lainaan saisi mennä kuin 1/3 talouden nettotuloista. Taitaa aina harvassa tapauksessa pitää paikkansa.
 
AFAIK pelkät tulot eivät riitä. Pitää olla vakuuksia joko omasta takaa tai ulkopuolinen takaus. Tunteeko joku muka jonkun "opiskelijan", joka on saanut asuntolainen ilman ulkopuolisia vakuuksia.

Pankin kannalta homma on äärimmäisen selkeetä, jos pitää alkaa realisoimaan lainan vakuutena ollutta omaisuutta eli valtion takausta, asuntoa ja ulkopuolista vakuutta.

1) Yritetään myydä kämppä heti väh 75% hinnalla lainasta
2) Pistetään perintään valtiontakaus 10%
3) Niistetään siltä ulkopuoliselta takaajalta 15%

Kiva kiitos hei, asiakkuussuhde oli tyydyttävä.

Juu, toki takaukset tarvitaan, mutta tuo mun kommentti oli siihen, että miten maksukyky selvitetään. Maksukykyhän se on se, joka ratkaisee, että tarvitaanko niitä takaajia maksamaan sitä lainaa joskus tulevaisuudessa...
 
Ostettiin vaimon kanssa vuoden alussa kolmio. Molemmat ovat valmistuneet keskituloiseen ammattiin ja olemme töissä. Takaus oli kunnossa, ja silti 1 pankki päätti hylätä lainan juuri korkojen nousun pelossa. Eli kyllä jotkut näyttävät hieman harkintaa harrastavan, vaikkakin meidän kohdalla sitä hieman ihmettelin. Muut pankit eivät nurisseet, joten nyt naimisissa pankin kanssa :)
 
Juu, toki takaukset tarvitaan, mutta tuo mun kommentti oli siihen, että miten maksukyky selvitetään. Maksukykyhän se on se, joka ratkaisee, että tarvitaanko niitä takaajia maksamaan sitä lainaa joskus tulevaisuudessa...
Omien kokemusten perusteella muutaman kuukauden takaa maksukyvyn arviointi perustuu lainanhakijan omaan arvioon/selvitykseen muista kuin lainaan liittyvistä kuluista sekä siihen että pankki tarkistaa tuon ilmoitetun nettotulotason. Heikko komponentti tuossa on ehdottomasti tuo ei-lainaan liittyvien menojen arviointi, siinä kohtaa on tilaa todella suurelle itsepetokselle.
 
Eräs mielenkiintoinen juttu asuntolainoista: jotkut hankkivat järkevän asunnon tuloihinsa nähden, mutta valitsevat lyhyen maksuajan. Sitten hankkivat autot, lomamatkat ym. kalliilla luotoilla.
 
Täytyypä olla tyytyväinen, ettei ole senttiäkään lainaa. Opintolainaa ajattelin muutaman tontun ottaa jos sille päälle sattuu. Melkein tämäkin asunto yms. loppuelämän "kakku" meinas tulla kun ex-tyttöystävällä sisäinen kello alkoi kilkattamaan lapsia ja talopaketteja. Siinä vaiheessa ei muutaku äkkiä karkuun.

En oo katunu... :rolleyes:
 
Eräs mielenkiintoinen juttu asuntolainoista: jotkut hankkivat järkevän asunnon tuloihinsa nähden, mutta valitsevat lyhyen maksuajan. Sitten hankkivat autot, lomamatkat ym. kalliilla luotoilla.

Taitaapa tällä hetkellä saada autorahoitusta jopa edullisemmin kuin asuntolainoja. Halvimmillaan on mainostettu rahoitusta 1,9% korolla.
 
Mä kattelin tuossa vkl noita talojen hintoja tsadin seudulla ja ei voi muuta sanoa kuin huh...

Tonttihan maksaa kyllä, mutta.. niin.
 
Meillä on ollut (onneksi) ihan järkevän oloisia pankkeja/pankkivirkailijoita, kun on lainaneuvotteluissa käyty. Oikeastaan yksi ainoa pankki oli sellainen, jossa laina olisi myönnetty n. 10 minuutin keskustelun jälkeen melko kevein perustein. Ko. laina on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen, joten jollakin tavalla antoi epäilyttävän kuvan heidän toiminnastaan.
 
Taitaapa tällä hetkellä saada autorahoitusta jopa edullisemmin kuin asuntolainoja. Halvimmillaan on mainostettu rahoitusta 1,9% korolla.

Kuulehaan noista halvoista koroista yhtenään. Yleensä se tarkoittaa, että hinnassa on enemmän katetta ja kertamaksulla saa halvemmalla. Rahoitusyhtiö tai autokauppa maksaa/saisi korkoa rahalle markkinakorkojen mukaan ja haluaa lisäksi vastinetta lainariskille.
 
Mä kattelin tuossa vkl noita talojen hintoja tsadin seudulla ja ei voi muuta sanoa kuin huh...

Tonttihan maksaa kyllä, mutta.. niin.

Laskuharjoitus:

Suomessa on n. pari miljoonaa asuntokuntaa. Tarvitaan siis noin pari miljoonaa kämppää.

Oletetaan että kaikki nämä pari miljoonaa haluaisivat asua omakotitaloissa. Oletetaan että kaikille suomalaisille varattaisiin omakotitaloa varten 700 neliön tontti.

Kysymys: Mikä olisi vastaavan ympyrän halkaisija, jolle kaikki nuo tontit mahtuisivat? Unohdetaan tiet ja muu infra tästä.
Lisätehtävä: Kuinka monta prosenttia Suomen pinta-alasta tuo veisi?

Palkinnoksi tehtävän ratkaisusta saa lievän järkytyksen.
 
Asuntoa/omaa taloa varten säästetään täälläkin. Viime lokakuussa aloitin ASP-tilin pankissa, ja ensi vuoden loppupuolella, jos kaikki on mennyt nappiin, olisi siirtyminen vuokranmaksusta lainaeriin tosiasia.

Opintovelan(n. 12 000€) olen jo onnistunu maksamaan kokonaisuudessaan pois. Nyt jälkeenpäin kun miettii, niin ei sitä kyllä ihan niin paljon olis aikoinaan tarvinnu.

Edit: Pk-seudulta en kyllä asuntoa näillä hinnoilla osta...
 
Laskuharjoitus:

Suomessa on n. pari miljoonaa asuntokuntaa. Tarvitaan siis noin pari miljoonaa kämppää.

Oletetaan että kaikki nämä pari miljoonaa haluaisivat asua omakotitaloissa. Oletetaan että kaikille suomalaisille varattaisiin omakotitaloa varten 700 neliön tontti.

Kysymys: Mikä olisi vastaavan ympyrän halkaisija, jolle kaikki nuo tontit mahtuisivat? Unohdetaan tiet ja muu infra tästä.
Lisätehtävä: Kuinka monta prosenttia Suomen pinta-alasta tuo veisi?

Palkinnoksi tehtävän ratkaisusta saa lievän järkytyksen.

Aika pienelle kärpäsenpaskalle meinaat talon rakentaa, mutta olkoot..

En mä jaksa noita ruveta laskemaan, se on ihan riittävästi kuitenkin. Silti olen OKT-asumisen kannalla, vaikka mun puolesta jokainen saa asua missä haluaa. Itse en kovin äkkiä kerrostaloon muuta, rivitalo ehkä menettelis jotenkuten.
 
Back
Ylös Bottom