Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Bensa varmaan tulee vielä nousemaan kyllä. Öljyä ei enää löydy niin vaan. Aika näyttää mitä tuleman pitää.. Asuntojen hinnatkin ehkä tulee laskemaan mut niin myös korot nousee..
Kun ei ylimääräistä rahaa oo niin lainalla se asunto maksetaan suurimmaks osaks. Omistusasuminen on kuitenkin mun juttu. Asuminen maksaa aina ja ajattelen sitä vain välttämättönä kuluna.

Niin, asuuko mielummin yksiössä Helsingissä vai Kolmiossa 100km päässä.

Siinä jokaiselle mietittävää. Matka-ajasta ei kuitenkaan saa liksaa. Jos päivässä menee matkustamiseen 2h, niin se varmasti näkyy jo työtehossakin. Tietenkin voi yrittää hankkia itselleen sellaisen duunin missä ei ole väliä missä asuu.

luumu sanoi:
Entä kun bensan hinta nousee? :D

No lasketaanpa. Eli jos lasketaan bensan hinta 1.25-1.35 euroa litralta työmatka edes takaisin 140-150 kilometriä. Työpäiviä vuodessa 200. Auton keskikulutus vaikkapa 7.5l/100. Asunnon hinta Riihimäellä 65000€ asunto Helsingissä 214200€/(neliöhinta 2800€). Korko 3.6%, laina-aika 25v korot yhteensä riihimäellä 32700€ helsingissä 107561€. Vuodessa työmatkoihin menee riihimäellä 2800 miinus verovähennus 30= 1980. Helsingin sisäisäinen 45€kkx11=495 (ei vöhennyksiä alle 500€).

Asunnon korkojen erotus 74861 riihimäen hyväksi matkakulut 1485/vuosi helsingin hyväksi 25 vuotta 37125 plus tietysti autohuollot ja auton hankintakustannukset riippuu sitten mukavuustasosta, mutta kyllä auto aina bussin hakkaa.

MUTTA jos korko nousee vaikka 7 prosentti yksikköön, missä se oli 2000 luvun alkupuolella joten ihan mahdollinen, tilanne on ihan eri. Silloin Helsingin asunnonkorko 239936 (riippuu tietty kosko korko nousee) Riihimäen 73031. Tietty tilanne on ihan toinen kun Riihimäen asunnon saa maksettu huomattavasti nopeammin kuin Helsingin samoilla kuukausi erillä, jolloin korkoa ei jää maksettavaksi niin paljoa, tää onkin tärkeä seikka. Bensiinin hinta on kuitenkin pienempi paha...

Tossa voi sitten olla virheitä, mutta pointti tulee varmaan perille.

ps. ite en muuttais kyllä kehä3 ulkopuolelle.

edit muutenkin tossa mun yllä olevassa laskelmassa on lukuisia muuttujia mitä ei voi tietää ja sitten taas mukavuuspuoli etc. Voihan helsingissä asuu jossain kontulassa yksiössä..

En mä aio tulevaisuudessa muuttaa kuin enintään 50km päähän Helsingistä niin kauan kun oon nykyisessä duunissa. Oon ite asustellut Helsingin ytimessä ja muuttanut muutaman kerran. Suunta on koko ajan kauemmaksi. Voisin muuttaa vaikka kokonaan muuallekin päin Suomea jos duuni ois yhtä hyvä ja mielenkiintoinen kuin nyt. Ei vaan oikein ole realistista.
On kysymys siitä mitä arvostaa. Joku kaipaa kaupungin sykettä ja toinen haluaa asustella luonnon lähellä omakotitalossa. Mun duunivuorot ei yleensä ala eikä lopu ruuhka-aikoina, joten 50km hyvää tietä ei vie paljon kauemmin ajassa kuin nykyinen 20km bussilla.

Lähisukulainen on ollut autoalalla koko elämänsä. Laskettiin kerran kahvikupin ääressä mitä maksaa keskimääräisellä suomalaisella auton pitäminen vuodessa. En muista lukua, mutta summa oli valtava kuukausitasollakin. Se bensa on vain osa automenoja. Auto pitää ostaa, huoltaa, vakuuttaa jne.

Jokainen tekee kuten tykkää. Se mitä yritin sanoa on se, että matkan maksaminen ei tule itselle, mutta asunnon maksaminen jää itselle asunnon arvona. Joku voisi laskea myös ajalle arvoa... itse olen pyrkinyt muuttamaan aina siten, että työmatka-aika korkeintaan 10min. Voin tuosta hieman joustaa, mutta en paljon :)

repe82 sanoi:
Niin no minulla jos menee 160e/kk työmatkoihin, niin sillä "ylimääräisellä" lisärahalla ei kyllä lyhennetä kummoisen kokoista asuntoa Hesasta/Espoosta. Etenkin kun täälläkin menee matkakorttiin vähintään se 40e/kk, tai sitten jos tarvitsee seutukortin, niin lähes 2x enemmän.
Elikkä jos ero on vaikka tuo 120e, niin sillä lyhentään noin 90 000e:n lainaa. No siihen rahaanhan saa Helsingistä tai Espoosta jopa yksiön (laskin siis sillä tavalla, että jos meidän lyhennyksiin lisää 120e, ja laina-aika pysyy samana, niin voisi ostaa x-hintaisen asunnon).

Ja meille tämä Riihimäki on välivaihe. Kunhan muija lähtee töihin, niin ruvetaan katselemaan mitä ne asunnot maksavat Espoossa.
Parempi se on maksaa omaa pois, kuin vuokraa.

Ja eikös tosta saa jo hyvät vähennykset verotuksessa kun pidempää matkaa ajaa. Eli ei se todellinen rahanmäärä mitä menee niin iso ole, no tietty auto kuluu ja sitärataa, mutta tulee itse ajeltua reippaasti muutenkin vaikka työmatka on vajaat 3 kilsaa. ;)

EDIT: Tossahan Dobermann tätä jo selittikin ihan esimerkkien kera, ois taas voinu lukea kaikki viestit.

modified sanoi:
Niin, asuuko mielummin yksiössä Helsingissä vai Kolmiossa 100km päässä.

Niin meillähän tämä asia on 100% kolmion suuntaan. Meillä on kuitenkin pieni tyttö, joten yksiöön ei voi lähteä asumaan.

Minulla on muuten 8 työpäivää 3 viikon jaksolla. Ei tarvitse siis joka päivä tosiaankaan ravata tuota väliä edes.

Matkakulut muuten laskin julkisten mukaan. Kun ei sitä autoa olla heti ostamassa. Autossa kun niitä kuluja tosiaan on muitakin kuin pelkkä bensa.

Ja lisätään vielä sen verran, että asuisin todella mielelläni kivenheiton päässä työpaikastani, mutta tällä hetkellä se ei ole taloudellisesti mahdollista. Tai on, mutta asuttaisiin vuokralla, ja se vasta tyhmää olisikin tässä tilanteessa. Vuokraan menisi helposti 750e/kk, ja senttiäkään siitä ei jäisi itselleen.

Uutisissa sanoivat muutama päivä sitten, että minimi marginaali olisi vain 0,3 ja, että keskimääräinen on tippunut 0,5:een, vai oliko 0,4.

modified sanoi:
Uutisissa sanoivat muutama päivä sitten, että minimi marginaali olisi vain 0,3 ja, että keskimääräinen on tippunut 0,5:een, vai oliko 0,4.

Hyvillä asiakkailla oli tuo 0,3, pitää vissiin kysyä Nordeasta että enkö ole hyvä asiakas kun on 0,42 marginaali. ;)

Ja keskimäärin oli tuo 0,5.

Timba79 sanoi:
Hyvillä asiakkailla oli tuo 0,3, pitää vissiin kysyä Nordeasta että enkö ole hyvä asiakas kun on 0,42 marginaali. ;)

Ja keskimäärin oli tuo 0,5.

"Hyvä asiakas" on pankille sellainen joka tuo mahdollisimman paljon rahaa pankkiin heille voi silmänlumeeksi antaa pienempiä marginaaleja, koska nämä "hyvät asiakkaat" maksavat muuta kautta (sijoitusvakuutukset, eläkevakuutukset, hömpänpömppä korkoidkseisidonnainentuottopalkkiomääräaikaissäästötilit, korttiluotot, nettipankkitunnukset jne.) Pankki laskee 1+1 ja jos se on >2 niin voidaan tiputtaa sitä marginaalia. Lisäksi siihen vaikuttaa maksukyky, vakuudet + neuvottelutaito. 0,0?-0,1% erot eivät ole 300 000€ lainassa kuin max 25€/kk eli laske kuinka arvokas on aikasi jos käyt pari viikkoa kinuamassa marginaaleja.... Jollekkin sniiduilijalle se on iso raha, mutta helpommin sen säästää tinkaamalla ostohinnasta sen 1-2% lisää pois.;)

kas-vain sanoi:
"Hyvä asiakas" on pankille sellainen joka tuo mahdollisimman paljon rahaa pankkiin heille voi silmänlumeeksi antaa pienempiä marginaaleja, koska nämä "hyvät asiakkaat" maksavat muuta kautta (sijoitusvakuutukset, eläkevakuutukset, hömpänpömppä korkoidkseisidonnainentuottopalkkiomääräaikaissäästötilit, korttiluotot, nettipankkitunnukset jne.) Pankki laskee 1+1 ja jos se on >2 niin voidaan tiputtaa sitä marginaalia. Lisäksi siihen vaikuttaa maksukyky, vakuudet + neuvottelutaito. 0,0?-0,1% erot eivät ole 300 000€ lainassa kuin max 25€/kk eli laske kuinka arvokas on aikasi jos käyt pari viikkoa kinuamassa marginaaleja.... Jollekkin sniiduilijalle se on iso raha, mutta helpommin sen säästää tinkaamalla ostohinnasta sen 1-2% lisää pois.;)

Tiedossa on, siksi tossa olikin tuo hymiö perässä. Tyytyväinen olen tohon 0,42 marginaaliin joka on pelkällä asuntolainalla ja sain autoonkin saman marginaalin. Mitään ylimääräisyyksiä ei pankin kautta ole, joten en todellakaan taida täyttää niitä hyvän asiakkaan kriteereitä.

Ensiviikolla tiedossa taas Euroopan keskuspankin koronnosto. Nyt spekuloidaan lähinnä sitä nouseeko 0,25- vai 0,5%-yksikköä.

modified sanoi:
Ensiviikolla tiedossa taas Euroopan keskuspankin koronnosto. Nyt spekuloidaan lähinnä sitä nouseeko 0,25- vai 0,5%-yksikköä.

Totta, minusta on jotenkin käsittämätöntä että markkinoille yritetään luoda hysteriaa ja "asiantuntijat" pelottelevat asuntojen hintojen romahtamiselle yms. Kai nyt jokainen lainanottaja tajuaa että korot ovat olleet historiallisen alhaalla jo pitkään ja jossain vaiheessa ne nousevat ns. normaalille tasolle joka nyt EU-rahapolitiikan aikana lienee jotain 4-5 % luokkaa jatkossa.

Vaimo kun lähtee hoitovapaalta taas töihin niin perheen talous kohentuu, ainakin pikkasen. Kävin sitten pankissa ilmoittamassa että haluamme maksaa isompaa lyhennystä kuukausittain kuin ennen, nyt kun on varaa. Ne ei meinannu millään taipua. "Kyllähän tämäkin lyhennys riittää" ja "olisihan sille rahalle lapsiperheessä varmaan muutakin käyttöä". Oikeen joutu iskeen nyrkkiä pöytään että sai lyhennystä korotettua :hyper: . Kotona aloin miettiä että tottakai ne haluaa pitää meidät lainaa maksamassa ja korkoja tuottamassa kun siitähän ne leipänsä saa. Eikö?

jambo sanoi:
Vaimo kun lähtee hoitovapaalta taas töihin niin perheen talous kohentuu, ainakin pikkasen. Kävin sitten pankissa ilmoittamassa että haluamme maksaa isompaa lyhennystä kuukausittain kuin ennen, nyt kun on varaa. Ne ei meinannu millään taipua. "Kyllähän tämäkin lyhennys riittää" ja "olisihan sille rahalle lapsiperheessä varmaan muutakin käyttöä". Oikeen joutu iskeen nyrkkiä pöytään että sai lyhennystä korotettua :hyper: . Kotona aloin miettiä että tottakai ne haluaa pitää meidät lainaa maksamassa ja korkoja tuottamassa kun siitähän ne leipänsä saa. Eikö?

Nimenomaan, ihme etteivät yrittäneet pakottaa sinua aloittamaan rahastosäästämistä tuolla ylijäävällä summalla.

Kai nyt jokainen lainanottaja tajuaa...

Valitettavasti nykyään tuntuu siltä, ettei moni lainanottaja tajua yhtään mitään.

Muistelen taas sitä yhtä keskusteluohjelmaa, jossa toimittaja kysyi lainanottajalta, että "oletteko laskeneet, että miten paljon kuukausieränne nousee, jos korot nousevat 3-4 %-yksikköä?" Vastaus tähän oli, että "EI, emme ole laskeneet sellaisia, koska se (korkojen nousu) on asia, johon emme itse pysty vaikuttamaan. Se (korkojen nousu) tulee, jos tulee. Voihan olla, että tänäänkin kotimatkalla HIRVI istuu moottoritiellä KONEPELLILLE ja SE on sitten SIINÄ!".

:wall:

modified sanoi:
Oliko se nyt niin, että jos korkokantana on 12kk euribor, niin ylimääräisiä lyhennyksiä voi tehdä vain 12kk välein?

Voi tehda ihan koska vaan. Itsekin olen tehnyt jo kaksi tana vuonna. Korkokantana tosin 3kk euribor, mutta lyhennysten kannalta sama asia.

Onhan noita esimerkkejä siitä, että tuleva lainanmaksukyky lasketaan esimerkiksi tulevan mahdollisen ansionnousun mukaan. Se voi toimia väestössä keskimäärin, mutta yksilön kannalta sillä ei ole hirveästi merkitystä.

Stu sanoi:
Voi tehda ihan koska vaan. Itsekin olen tehnyt jo kaksi tana vuonna. Korkokantana tosin 3kk euribor, mutta lyhennysten kannalta sama asia.
Taas taitaa olla pankista ja konttorista kiinni. Selittivät, että jos lainan sitoisi primeen, niin silloin saisi lyhennellä miten huvittaa, mutta noi euriborit sitovat jotenkin.

Back
Ylös Bottom