Asuntolaina

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja luumu
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 Asuntolainan salat

Meta description: Näin haet lainan edullisesti, vältät piilokulut ja varmistat että pankki tarjoaa juuri sinulle parhaan mahdollisen diilin.

Sinäkin ajattelet, että rahastoista saa varmana tuottona 7-10%. Sehän ei ole niin. Oikeasti varmaa tuottoa ei ole edes pankkitilillä, koska pankki voi mennä konkkaan. Toki tilit on vakuutettu johonkin summaan asti.

Lähinnä se minkä verran lainaa itse kenenkin kannattaa ja uskaltaa ottaa lainaa.

Missäkohtaa mä tossa edes puhuin rahastoista? Ja pörssissä historiallinen tuotto on ollu käsittääkseni yli 10%, joten kyllä sitä arvonnousua sitäkautta aika hyvin on saanut ja varmasti PITKÄSSÄ JUOKSUSSA saa jatkossakin. Ja mikä nyt on varmaa tuottoa tai muutenkaan varmaa? Kuolema, eipä paljon muuta tule mieleen...

Missäkohtaa mä tossa edes puhuin rahastoista? Ja pörssissä historiallinen tuotto on ollu käsittääkseni yli 10%, joten kyllä sitä arvonnousua sitäkautta aika hyvin on saanut ja varmasti PITKÄSSÄ JUOKSUSSA saa jatkossakin. Ja mikä nyt on varmaa tuottoa tai muutenkaan varmaa? Kuolema, eipä paljon muuta tule mieleen...

Ikuinen ongelma. Onko köyhällä varaa ottaa riskejä. Se olisi ihan uuden keskustelun aihe.

Ikuinen ongelma. Onko köyhällä varaa ottaa riskejä. Se olisi ihan uuden keskustelun aihe.

No pohjusta hyvin ja pistä uutta meneen. Eiköhän me siitäkin muutaman sadan viestin verran tarinaa saada. Mielenkiintoinen aihe ois kieltämättä...

modified sanoi:
Taas taitaa olla pankista ja konttorista kiinni. Selittivät, että jos lainan sitoisi primeen, niin silloin saisi lyhennellä miten huvittaa, mutta noi euriborit sitovat jotenkin.

Ainakin itse on tullut laitettua lisälyhennyksiä 12 kk euriboriin sidottuun asuntolainaan melkeinpä kuukausittain. Ainakin itse oon ollut siinä uskossa että kaikkia euriboriin sidottuja voisi lyhentää vapaasti, mutta kiinteisiin korkoihin sidottuja ei ilman lisäkustannuksia.

Arzzka sanoi:
Pari vuotta on mennyt mukavasti, eikä lainaakaan ole "enää" jäljellä kuin 79 000 e. Tuosta ajattelin selviytyä seuraavan 7 vuoden aikana. Ei nuo nousevat korotkaan pääsisi niin nakertamaan taloutta. Mitä nopeammin maksaa, sitä enemmän säästää.

Otetaanpa tilanteen tarkistus. 6 kk mennyt tuosta postauksesta ja lainamäärä 67 999 e. Edistyyhän tuo pikkuhiljaa :kippis1:

Pakko on yrittää. Tuntuu että ei se laina muuten lyhene. Tietysti eihän sekään ihan totta ole..

Joku talouden tuntija voi korjata, mutta olen itse ajatellut näin: Minulla on muutama kymppitonni asuntolainaa ja muutama tonni rahastoissa. Asuntolaina kasvaa korkoa 3,9% vuodessa ja rahasto 19%. Näin ollen olen katsonut viisaimmaksi laittaa kaikki ylijäävät varat rahastoon ja lyhentää lainaa vain sen, mitä pankin kanssa on sovittu.

Joku talouden tuntija voi korjata, mutta olen itse ajatellut näin: Minulla on muutama kymppitonni asuntolainaa ja muutama tonni rahastoissa. Asuntolaina kasvaa korkoa 3,9% vuodessa ja rahasto 19%. Näin ollen olen katsonut viisaimmaksi laittaa kaikki ylijäävät varat rahastoon ja lyhentää lainaa vain sen, mitä pankin kanssa on sovittu.

MMMikähän rahasto kasvaa vuodessa 19 % ?
Varmaan monikin, ja ylikin, viimeisen kolmen vuoden aikana...
Mutta mites jatkossa? :D

Arvon pakkislaiset.. nyt on niin hullusti et Pelles lähtee huomenna "lakki kourassa ;)" pankkeja kiertämään asuntolainan toivossa.. Ensiasunnon hankinta mielessä..
Kaikennäkösiä palstoja on luettu läpi ja nämäkin threadit moneen kertaan, mutta pistäkääs kertauksena tärkeitä asioita mitä huomenna kysyä ja mihin kiinnittää huomiota..?? :worship:

Arvon pakkislaiset.. nyt on niin hullusti et Pelles lähtee huomenna "lakki kourassa ;)" pankkeja kiertämään asuntolainan toivossa.. Ensiasunnon hankinta mielessä..
Kaikennäkösiä palstoja on luettu läpi ja nämäkin threadit moneen kertaan, mutta pistäkääs kertauksena tärkeitä asioita mitä huomenna kysyä ja mihin kiinnittää huomiota..?? :worship:

No ihan ekana tulee mieleen tuo marginaali, vielä tänäpäivänäkään ei varmaan kananta yli 0,5 suostua. Aluksi tietysti voi kattella alustavia tarjouksia, mutta tuo on se mistä ekana voi tinkiä. Toinen on lainan perustamiskulut, eli niitä vaan mahdollisimman alas tai jopa kokonaan pois.

Sitten tietysti pitää miettiä sitooko osan lainasta johonkin kiinteää korkoon vai meneekö euriborin (tässäkin tietty vaihtoehtoja) mukaan.

Ja mitään lainturvia en kovin lämmöllä voi suositella. Työttömyyden varalle olis ehkä ainut järkevä mutta se maksaa hunajaa. Ja sitten tuo kuolemanvaralta yms. hoituu kätevämmin ja edullisemmin ottamalla henkivakuutus.

Varaudu siihen että ne yrittää kaupustella kaikkea mahdollista sivujuttua ton lainan kaveriksi, eli vakuutuksista rahastoihin on kaikki tarjolla. Sinuna neuvottelisin kuitenkin vain lainasta ja voit sanoa että palaat noihin muihin myöhemmin kun ehdit niitä tosissasi miettiä.

Eikös ne aina yritä kaupitella kaikennäköistä mut nyt ei vakuutukset ja rahastot kiinnosta.. :rolleyes:

Seligson riittää rahastoista ja vakuutuksista mulle riittää kotivakuutus ja autovakuutus :D

Nordeaan tosiaan menen heti aamulla ja sitten myöhemmin Sampo pankkiin..

Oon duunis kohtalaisen isossa yrityksessä jonka tilit on Sampo pankissa ja työntekijöille on sieltä jotain etuuksia ollu esim. asuntolaina asioissa..huomenna selviää, että millaset ovat nämä etuudet.. :rock:

Kannattaa olla vähän röyhkeä kun noita kilpailuttaa. Eli jos joku toinen antaa jonkun paremman edun, kylmästi käyttää sitä hyväkseen toisessa pankissa jne jne. Varsinkin uutta lainaa ottaessa kannattaa nähdä vähän vaivaa ja käyttää aikaa siihen että tekee useammankin kierroksen pankeissa. Todennäköisesti kuitenkin aika iso osa tosta hoituu myös puhelimella ja sähköpostilla kun on sen ekan peruskierroksen hoitanut. Säästää äkkiä satasia vuodessa suht pienelläkin vaivalla.

Tietty kannattaa myös huomioida asikaspalvelu yms. eli hyvästä palvelustakin joissain kohtaa kannattaa maksaa. Tosin taitaa noiden isojen pankkien kanssa olla niin ettei tolla paljon merkitystä ole. Jotkut syrjäsempien seutujen säästöpankit yms. on kuulemma todella hyviä ja joustavia asiakaspelvelijoita. Tosin ei mulla pahaa sanottavaa ole Nordean pankkineuvojasysteemistäkään, jos ei nyt lasketa niitä niiden myyntiyrityksiä lähes joka käynnillä.

Mitenkäs ne yleensä suhtautuu siihen, jos tarkotuksena on maksaa samalla "asuntolainalla" autolainan loppu pois? Vai kannattaako asiasta etes mainita.. ottaa vaan isomman lainan pois.. noita maksuja tuskin kukaan seurailee..

Mitenkäs ne yleensä suhtautuu siihen, jos tarkotuksena on maksaa samalla "asuntolainalla" autolainan loppu pois? Vai kannattaako asiasta etes mainita.. ottaa vaan isomman lainan pois.. noita maksuja tuskin kukaan seurailee..

Ei kannata mainita, ottaa vaan enemmän lainaa, jos tulee kyselyä niin kaikenlaista pikku remonttia, huonekaluja jne.
Riippuu tietysti kuinka haluttu velallinen olet, eli jos tulot ja vakuudet riittää selkeästi isompaankin lainaan niin voi olla jopa rehellinenkin. Tällöin onnistuu myös tuo kilpailutus parhaiten.

Mä kävin tänään pankissa juttelemassa laina-asioista, ja kovin oli heti ensimmäinen paikka (op) varteenotettavan tuntuinen. Marginaaliksi lupasi heti 0,35, eli tuosta voi olla vaikea päästä enää alemmas. Nostomaksu (85 euroa) tosin tuohon olisi tulossa, mutta katsotaan vielä myöhemmin saisiko sitä tingittyä..

Mikä mut yllätti kyllä täysin oli se, että kiinteän 16v lainan saisi mielestäni aikas kilpailukykyisellä korolla eli 4,269. Ja tuohon sisältyy siis marginaalikin. 12kk euriborilla korko+marginaali olisi tällä hetkellä4.23...Tosin onhan siihen sitten sidottu sen 16 vuotta, mutta todennäköisestihän sitä lainaa tulee sen 16 vuotta joka tapauksessa tarvitsemaan. Ja sitten voisi sijoittaa ylimääräiset rahat johonkin muuhun. Mutta täytyy vielä miettiä asiaa.
Kovasti mulle OP:n täti esitteli eri lainaturvia yms. yms., mutta eipä niitä kuitenkaan edellytetä, kovin kallilta vaikuttavat!

Mä kävin tänään pankissa juttelemassa laina-asioista, ja kovin oli heti ensimmäinen paikka (op) varteenotettavan tuntuinen. Marginaaliksi lupasi heti 0,35, eli tuosta voi olla vaikea päästä enää alemmas. Nostomaksu (85 euroa) tosin tuohon olisi tulossa, mutta katsotaan vielä myöhemmin saisiko sitä tingittyä..

Mikä mut yllätti kyllä täysin oli se, että kiinteän 16v lainan saisi mielestäni aikas kilpailukykyisellä korolla eli 4,269. Ja tuohon sisältyy siis marginaalikin. 12kk euriborilla korko+marginaali olisi tällä hetkellä4.23...Tosin onhan siihen sitten sidottu sen 16 vuotta, mutta todennäköisestihän sitä lainaa tulee sen 16 vuotta joka tapauksessa tarvitsemaan. Ja sitten voisi sijoittaa ylimääräiset rahat johonkin muuhun. Mutta täytyy vielä miettiä asiaa.
Kovasti mulle OP:n täti esitteli eri lainaturvia yms. yms., mutta eipä niitä kuitenkaan edellytetä, kovin kallilta vaikuttavat!

Hinta tosiaan on kilpailykyinen jos tolla korolla saa. Tossa vaan mielestäni on suurin riski se, että tiedätkö varmasti pystyväsi maksamaan lyhennykset seuraavan 16 vuoden ajalta? Jos tiedät, niin ota kiinteä, jos et niin älä ota ainakaan koko summalle.

No en tiedä miten ehdottomia ne tossa asiassa on, mutta ei tota käsittääkseni ilman merkittäviä sanktioita pureta. Tietty jos on vaikka porukoilla rahaa ja ne tarvittaessa tulevat apuun, on asia jo täysin eri. Enkä tässä tarkoita että pitäisi vanhempien siivellä elää, vaan että voi niiltä vipata jos joku tilapäinen työttömyysjakso tai jotain muuta vastaavaa tulee.

Mun mielestä se lainan takaisinmaksun nopeuttaminenkaan ei oleellinen juttu ole. Sitä kun voi tosiaan sijoittaa ylijäävät rahat ja todennäköisesti saa vähintään sen tuoton mitä menee korkoihin, joten ei häviä paljon mitään tai voi jopa voittaa reilusti jos sijoitukset onnistuu. Ja jos voittaa lotossa tai saa jotenkin muuten ison kasan ylimääräistä rahaa, ei varmaan jotkut lainankorot jaksa paljon vituttaa?

EDIT: Jä mä en ainakaan mainitsisi mitään autolainan makusta.

Hinta tosiaan on kilpailykyinen jos tolla korolla saa. Tossa vaan mielestäni on suurin riski se, että tiedätkö varmasti pystyväsi maksamaan lyhennykset seuraavan 16 vuoden ajalta? Jos tiedät, niin ota kiinteä, jos et niin älä ota ainakaan koko summalle.

No en tiedä miten ehdottomia ne tossa asiassa on, mutta ei tota käsittääkseni ilman merkittäviä sanktioita pureta. Tietty jos on vaikka porukoilla rahaa ja ne tarvittaessa tulevat apuun, on asia jo täysin eri. Enkä tässä tarkoita että pitäisi vanhempien siivellä elää, vaan että voi niiltä vipata jos joku tilapäinen työttömyysjakso tai jotain muuta vastaavaa tulee.

Hyviä pointteja sulla. Mulla on vakituinen virka ja lyhennys tuohon lainaan on laskennallisesta nettominimipalkasta (ennen seuraavaa korotusta) 28% ja ensi vuoden (sen tiedän jo varmasti) nettopalkasta 25%. Vastike tulee olemaan n. 85 euroa, remontteja ei ole näköpiirissä ja taloyhtiöllä on vielä noin puolen vuoden vastikkeet säästössä, eli varsin vakavarainen.

En kyllä olisi vielä viime viikolla uskonut kiinteää korkoa ottavani, mutta kyllä taitaa vaakakuppi sille puolelle kallistua.

Back
Ylös Bottom